marți, 27 mai 2025

AVIZAREA JURIDICĂ – BAZĂ TEORETICĂ ȘI PRACTICĂ INSTITUȚIONALĂ

 


📘 AVIZAREA JURIDICĂ – BAZĂ TEORETICĂ ȘI PRACTICĂ INSTITUȚIONALĂ


1. ⚖️ CE ESTE AVIZAREA JURIDICĂ?

Avizarea juridică este actul prin care consilierul juridic analizează din punct de vedere al legalității un document cu caracter juridic, administrativ sau contractual, și își exprimă opinia, sub semnătură personală, asupra conformității actului cu legea.

Este un filtru preventiv menit să protejeze instituția de acte ilegale, abuzive sau vătămătoare din punct de vedere juridic.

2. 🧭 TEMEIURI LEGALE

  • Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic
  • Codul administrativ (O.U.G. nr. 57/2019) – art. 441 privind rolul consilierului juridic
  • Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
  • Alte acte normative relevante: Codul civil, Codul muncii, legislația specifică domeniului (ex: educație, achiziții, finanțe publice)

3. 🧷 SCOPUL AVIZĂRII

  • Asigurarea respectării legalității în activitatea instituției;
  • Prevenirea litigiilor;
  • Evitarea atragerii răspunderii patrimoniale sau penale a conducerii;
  • Protejarea interesului public și a patrimoniului instituției.

4. 📂 CATEGORII DE ACTE CARE SE AVIZEAZĂ

Contracte (civile, comerciale, administrative);

  • Hotărâri/decizii administrative cu caracter individual sau normativ;
  • Note de fundamentare privind angajamente bugetare;
  • Acte privind personalul (încetări, sancțiuni, litigii);
  • Răspunsuri oficiale către instanțe, instituții de control, justiție, etc.;
  • Regulamente, proceduri interne;
  • Cereri de chemare în judecată, întâmpinări, recursuri etc.

5. ✍️ FORME DE AVIZ


  • Avizat pentru legalitate – documentul respectă normele legale;
  • Avizat cu observații – legal, dar se recomandă clarificări, completări, formulări mai precise;
  • Neavizat pentru legalitate – documentul este neconform cu legea, prezentând vicii grave de fond sau formă;
  • ⚠️ Aviz rezervat / condiționat – uneori, în cazuri speciale, consilierul juridic poate menționa „cu rezerve” sau „sub condiția îndeplinirii unor cerințe suplimentare”.

6. 📌 RĂSPUNDEREA CONSILIERULUI JURIDIC

  • Consilierul juridic răspunde profesional și juridic pentru avizele date;
  • Avizul dat este „consultativ” în sensul juridic – însă este obligatoriu pentru conducere în evaluarea deciziei finale; nu înlocuiește decizia conducerii;
  • Dacă conducerea ignora avizul negativ, poate răspunde direct pentru prejudiciile rezultate.

7. 📋 DOCUMENTARE ȘI PROCEDURĂ

 

  • Avizul trebuie formulat în scris, pe proiectul de act sau sub forma unui referat;
  • Se indică: data, temeiurile legale, eventualele observații și semnătura consilierului juridic;
  • Se arhivează în dosarul documentului și se înregistrează într-un Registru de avize juridice.

8. 🛑 LIMITĂRI

Consilierul juridic:

  • nu se substituie conducerii în luarea deciziilor;
  • nu poate semna acte neavizate ca fiind legale;
  • nu poate aviza un act asupra căruia are conflict de interese sau lipsă de competență tematică fără consultare.

9. 🧠 CONCLUZII

Avizarea juridică:

  • este un instrument esențial pentru legalitatea și transparența în administrația publică;
  • consolidează statutul profesional al consilierului juridic ca garant al legalității;
  • necesită competență, vigilență și independență profesională.

📘 AVIZAREA CONTRACTELOR DE ACHIZIȚIE PUBLICĂ

 

Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr. 923/2014, actualizat prin OMF nr. 1139/2015 și OMF nr. 953/2023, reglementează exercitarea controlului financiar preventiv propriu (CFPP) în instituțiile publice din România. Acest ordin stabilește normele metodologice generale și codul specific de norme profesionale pentru persoanele care desfășoară activitatea de CFPP.

În Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 923/2014, referirile directe la consilierul juridic sunt limitate. Totuși, în Anexa nr. 1 – Normele metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, se menționează că:


„În cazul în care, în urma verificării formale a proiectului de operațiune, se constată neîndeplinirea condițiilor formale, acesta se restituie compartimentului de specialitate care l-a inițiat, pentru refacere/completare, cu menționarea motivelor de refuz. În acest sens, se întocmește o notă de refuz.”

Deși nu este specificat explicit, în practică, consilierul juridic al instituției poate fi implicat în:

  • Verificarea legalității proiectelor de acte normative sau contracte, înainte de aplicarea vizei de control financiar preventiv;
  • Emiterea de avize juridice privind conformitatea legală a documentelor supuse controlului;
  • Colaborarea cu compartimentul financiar-contabil pentru asigurarea respectării cadrului legal în operațiunile financiare. 

✍️  Este important de menționat că Ordinul nr. 923/2014 nu detaliază atribuțiile consilierului juridic în cadrul procesului de control financiar preventiv. Pentru o înțelegere completă a rolului acestuia, este recomandabil să se consulte și alte acte normative relevante, cum ar fi:


  • Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic;
  • Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  

Consilierul juridic dintr-o instituție publică are obligația de a aviza pentru legalitate toate actele juridice sau administrative care angajează răspunderea juridică, patrimonială sau contractuală a instituției.

Conform Legii nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, coroborată cu reglementările privind controlul intern și auditul public, iată care sunt, de regulă, contractele ce trebuie avizate pentru legalitate de către consilierul juridic:

 1. Contracte de achiziții publice

  • contracte de furnizare (bunuri);
  • contracte de prestări servicii (ex: IT, curățenie, consultanță);
  • contracte de lucrări;
  • acte adiționale, modificări, prelungiri.

Temei legal: Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice și legislația secundară.

 2. Contracte civile sau comerciale

  • închirieri, comodat, leasing;
  • parteneriate, convenții de colaborare;
  • contracte de sponsorizare, donații;
  • contracte de servicii juridice, consultanță, audit.

 3. Contracte administrative

  • contracte de management (ex: în învățământ, sănătate, cultură);
  • contracte de delegare a gestiunii sau concesiune;
  • contracte de asociere în participațiune cu alte autorități.

 4. Contracte de muncă sau acte adiționale

în special în cazuri atipice sau care pot genera litigii (ex: încetare disciplinară, modificări salariale, clauze speciale).

 5. Contracte cu impact bugetar

  • orice contract ce implică cheltuieli din bugetul public și necesită control financiar preventiv;
  • contracte finanțate din fonduri europene.

⚠️ Ce NU avizează de obicei consilierul juridic?

  • Documente strict tehnice (ex: devize, planuri, note de fundamentare), dacă nu produc efecte juridice directe.
  • Contracte interne de mică valoare, dacă există proceduri aprobate care exclud avizul (ex: sub 5.000 lei pentru materiale consumabile), dar chiar și acestea pot fi supuse avizului dacă instituția impune.

📌 Cum se acordă avizul de legalitate?

Consilierul juridic:

  • verifică forma, temeiurile legale, competența, semnatarii, și respectarea procedurilor;
  • semnează cu mențiunea „Avizat pentru legalitate”, data și parafa profesională;
  • poate refuza motivat acordarea avizului dacă actul este nelegal (refuzul trebuie consemnat în scris).











 









 

 

  📘 AVIZAREA JURIDICĂ – BAZĂ TEORETICĂ ȘI PRACTICĂ INSTITUȚIONALĂ 1. ⚖️ CE ESTE AVIZAREA JURIDICĂ? Avizarea juridică este actul p...