1. NOTIUNEA SI RATIUNEA (NECESITATEA) INTERPRETARII
NORMELOR JURIDICE
In procesul realizarii dreptului, interpretarea
normei ce urmeaza a se aplica, in vederea solutionarii unei cauze printr-un
act de aplicare, reprezinta un moment de cea mai mare importanta.
Necesitatea interpretarii este justificata de faptul ca
in procesul aplicarii dreptului organul de aplicare (judecatorul,
organul administrativ etc.) trebuie sa clarifice cu toata precizia textul
normei juridice, sa stabileasca compatibilitatea acesteia in raport de o
anumita situatie de fapt (de o speta ce se deduce in fata sa). Organul
de aplicare (interpretul) este obligat sa constate sensul normei de drept, sa
verifice cu ce inteles utilizeaza cuvintele legiuitorului, daca acesta a
gandit ori s-a exprimat concret sau abstract daca a facut enumerari
limitative, ori s-a mentinut in limitele unei reglementari-cadru etc
In teoria clasica s-a afirmat ca interpretarea avea ca
scop sa inlature ambiguitatea sau caracterul echivoc al unor
reglementari. Savigny a respins aceasta idee, afirmand ca normele clare
nu au nevoie de interpretare, iar cele obscure nu se pot interpreta. In
realitate, orice norma juridica, ce urmeaza a fi aplicata pentru rezolvarea
unui caz concret, este nevoie a fi interpretata, pentru ca hotararea care se
va da sa se intemeieze in asa fel pe lege incat arbitrariul sa fie cat mai redus. Organul de aplicare trebuie sa individualizeze norma. Coborarea de la
generalul si abstractul normei la particularul si singularul cazului implica
profesionalism si maiestrie, pregatire teoretica impecabila.
Pe de alta parte, interpretarea reprezinta o mijlocire
intre drept si realitatea vietii (intre drept si aeqitas, cum
spuneau romanii). Pentru acest motiv, interpretul va trebui sa explice norma
in contextul social in care ea actioneaza.
2. FELURILE (GENURILE) INTERPRETARII NORMELOR JURIDICE
In teoria dreptului, interpretarea normelor juridice se
clasifica in: interpretare oficiala si interpretare
neoficiala. Interpretarea oficiala este obligatorie si ea mai poarta
denumirea de interpretare cu forta juridica. Interpretarea neoficiala mai
poarta denumirea de interpretare doctrinara; ea este facultativa, fara forta
juridica.
Interpretarea oficiala este realizata de catre organe
de stat care au atributii fie in procesul elaborarii normelor juridice, fie
in procesul aplicarii normelor juridice.
Organele care emit acte normative (organele leguitoare
sau organele administrative) procedeaza uneori la interpretarea acestora prin
acte normative interpretative. Nimic nu se poate opune ca un organ emitent al
unui act normativ sa-I si interpreteze, in baza principiului cine poate mai
mult, poate si mai putin (a majori ad minus). Atunci cand
organul emitent isi interpreteaza propriul act, aceasta interpretare poarta
denumirea de interpretare autentica. Acest gen de
interpretare constituie o interpretare legala sau generala, iar
actul normativ interpretativ va face corp comun cu actul interpretat
(aplicandu-se, deci, retroactiv).
Interpretarea, in acest caz, constituie o premisa a
bunei aplicari a normelor juridice, prin faptul ca da explicatie corecta
intelesului, scopului si finalitatii unui act normativ emis anterior.
In sensul cuprinderii interpretarii in chiar procesul
aplicarii (ca faza distincta a acestui proces) se inscrie interpretarea
cazuala, realizata de instantele judecatoresti (interpretarea
judiciara) sau de organele administratiei. Acest gen de interpretare
priveste in mod direct procesul de aplicare, el este o interpretare
de caz. Organul de aplicare, avand de solutionat o cauza, dupa ce stabileste
cu maxima atentie circumstantele cauzei, califica juridic cauza si, in
vederea emiterii actului de aplicare (o hotarare judecatoreasca sau un act
administrativ), procedeaza la interpretarea normei juridice selectionate,
pentru a emite un act de aplicare legal. Interpretarea data are forta
juridica (este obligatorie) pentru cauza respectiva si fata de participantii
la aceasta cauza.
Interpretarea neoficiala, poarta si denumirea de
interpretare doctrinara intrucat ea este cuprinsa, de obicei, in operele
stiintifice (in doctrina). Spre deosebire de interpretarea oficiala (in
oricare din formele sale), interpretarea neoficiala nu are forta juridica, ea
este facultativa. Opiniile formulate in doctrina, care sunt consecinta
analizei (de lege lata sau de lege ferenda) efectuata
in cadrul cercetarii teoretice a dreptului, pot fi evocate in procesul
aplicarii dreptului, dar ele nu sunt obligatorii. Organul de aplicare nu este
legat de interpretarea continuta intr-o lucrare stiintifica, iar solutia sa
nu se poate intemeia pe o atare interpretare, ci pe norma juridica
selectionata a se aplica in cazul respectiv. Interpretarea facultativa se
regaseste si in pledoaria avocatului, analiza cauzei pe care o reprezinta
putand fi luata in consideratie de catre organul de aplicare sau putand fi
respinsa (atat acceptarea, cat si respingerea interpretarii aparatorului
netrebuind a fi motivate de catre judecator). Organul de aplicare da
propria sa interpretare normei juridice, interpretare care constituie
suportul intelectual al deciziei sale.
3. METODELE INTERPRETARII NORMELOR JURIDICE
In realizarea interpretarii, organul de aplicare
intrebuinteaza o serie de metode, prin intermediul carora el reuseste sa
stabileasca, in interesul solutionarii cauzei, sensul exact al normei, campul
sau de aplicabilitate, efectele si scopul religiei.
A. Metoda gramaticala
Metoda gramaticala, are ca obiect stabilirea sensului
comandamentului cuprins in norma juridica prin analiza gramaticala
(sintactica si morfologica) a textului normei juridice. lnterpretul va
stabili sensul cuvintelor, modul de folosire a acestora in text, daca
legiuitorul le foloseste in acceptiunea lor comuna sau intr-o acceptiune
specific juridica. De multe ori legiuitorul defineste chiar in continutul
actului normativ sensul unor cuvinte sau expresii, da definitii unor
institutii, cazuri in care sarcina interpretului este sensibil usurata.
Intrucat, in diverse ramuri ale dreptului, circula
aceiasi termeni sau expresii cu sensuri diferite, organul de aplicare va
trebui sa ia in consideratie intelesul specific al acestora pentru norma din
ramura de drept la care se raporteaza in momentul in care rezolva cauza
(penala, civila, administrativa etc.). Interpretarea gramaticala priveste
deci textul legii, text care ridica interpretului problema mai larga a
sistemului de semnificatii (sistemul comun al limbajului).
Interpretul normei juridice trebuie sa plece de la
premisa ca legea (norma de drept) este scrisa intr-o limba omeneasca, cu
toate imperfectiunile ei. Potrivit teoriei lingvistice, limba are trei
functii: functia de exprimare, functia de apel catre cel/cei carora ne
adresam si, in sfarsit, functia de reprezentare, concretizata in enunturi. Se
mai vorbeste despre o functie metalinguala, prin efectul careia se explica intelesul
cuvintelor si chiar despre o functie fatica, prin care se controleaza
descifrarea mesajului. In procesul interpretarii gramaticale a normei
juridice judecatorul sau organul administrativ care aplica norma trebuie sa
ia in calcul aceste functii pentru a putea descifra mesajul legii.
In interpretarea gramaticala, organul de aplicare
urmareste si modul de imbinare a cuvintelor in propozitii si fraze, precum si
sensul unor conjunctii. Spre exemplu, o anumita concluzie trage interpretul
din faptul ca in textul normei juridice legiuitorul utilizeaza
conjunctia 'si', o alta concluzie daca legea foloseste conjunctia 'sau'. Daca textul spune
ca o fapta se pedepseste cu inchisoare de la... la... si confiscarea
averii, ori ca o fapta se pedepseste cu inchisoare sau amenda
penala. Vom fi, intr-un asemenea caz, in fata unei pedepse cumulative
sau a unei pedepse alternative.
B. Metoda sistematica
Metoda sistematica, priveste modalitatea de stabilire a
sensului normei juridice prin incadrarea sa in economia actului normativ din
care face parte sau prin raportarea sa la economia altor acte normative.
Norma juridica nu exista izolat, rupta de alte norme
juridice. Ea este parte componenta a unui sistem – a unei institutii, a
unei ramuri si, deci, a sistemului de drept. Caracteristica fundamentala a
sistemului de drept consta in faptul ca el exista prin fidelitate fata de
propriile sale norme.
O regula consacrata in teoria dreptului este aceea ca
orice interpretare trebuie sa se faca subiectam materiam, adica
in conformitate cu cadrul (sistemul) din care face parte norma interpretata
C. Metoda istorica
Metoda istorica, urmareste sa explice intelesul normei
juridice prin luarea in consideratie a ceea ce se cheama occasio
legis imprejurarile social-juridice care au stat la baza elaborarii
si adoptarii legii.
In cazul interpretarii istorice se poate recurge, de
asemenea, la compararea reglementarii actuale cu reglementarile anterioare in
materie, la evocarea principiilor de drept si chiar la sentimentul de
echitate prezumat in fiecare norma de drept. Utilizand aceasta metoda,
interpretul va putea desprinde motivul practic care a inspirat o anumita reglementare,
scopul reglementarii, mijloacele normative pentru atingerea scopului etc.
D. Metoda logica
Metoda logica, este cea mai larg intalnita intre
procedeele de interpretare a normei juridice.
Ea implica aprecieri rationale, realizate prin
operatiuni de generalizare, de analiza logica a textului normei juridice, de
analogie etc., prin aplicarea legilor logicii formale.
Rationamentele logice, in procesul interpretarii, dau
nastere unor reguli juridice ale interpretarii (ale rezultatului
interpretarii), cum ar fi: exceptiile sunt de stricta interpretare – regula
ce decurge din raportul intre general si particular; la fel, legile
exceptionale trebuie interpretate restrictiv (sunt si ele de stricta
interpretare), principiu ce rezulta din acelasi raport.
In realizarea metodei logice de interpretare organul de
aplicare se foloseste de o serie de argumente ale logicii formale, cum ar
fi: ad absurdum, per a contrario, a majori ad
minus, a fortiori etc.
Interpretarea prin reducerea la absurd – ad
absurdum inseamna stabilirea adevarului tezei de demonstrat prin
infirmarea tezei care o contrazice. Aceasta este o demonstratie indirecta
apagogica. In acest caz interpretul demonstreaza ca orice alta interpretare
data textului normei juridice, in afara de cea oferita de el, conduce la
concluzii contrare legii.
Argumentul per a contrario (sau a
contrario) se bazeaza pe legea logica a tertului exclus (tertium
non datur). Acest argument pleaca de la premisa ca in cazul
notiunilor contradictorii, care se neaga una pe alta, doar una poate fi
adevarata, cealalta este falsa, o a treia posibilitate nu exista (qui
dicit de uno negat de alte ro).
Argumentul a majori ad minus (cine
poate mai mult poate si mai putin) este o inferenta silogistica. In istoria
dreptului nu gasim decat o singura exceptie de la acest principiu, cand se
putea face mai mult, dar nu se putea face mai putin. Este vorba de drepturile
pe care le avea femeia maritata asupra imobilului dotal, inainte de
Justinian. Astfel, femeia putea vinde imobilul, dar nu-l putea ipoteca,
ipotecarea fiind un act juridic civil cu efecte mai restranse decat vanzarea.
Temeiul era urmatorul: femeile (infirmitas consilium) isi
puteau da seama, pana si ele, la vanzare daca era vorba de o deposedare
brutala, apreciind gravitatea actului. La ipotecare, desi e un act mai usor,
se spunea ca el poarta in sine aceleasi efecte ca si vanzarea, dar in acest
caz actul deposedarii (in cazul neexecutarii obligatiei) nu se prezinta la
vedere, este ascuns in formele juridice mai usoare ale ipotecii si femeia nu
putea pricepe acest lucru.
Argumentul a minori ad minus, care
insoteste argumentul a majori ad minus, si care semnifica faptul ca daca
legea interzice mai putin, ea interzice implicit si mai mult. Acest argument este,
intr-un fel, opus primului, el presupunand pornirea de la o norma referitoare
la un caz special (o prohibitie, de exemplu) la un caz general.
Argumentul a fortiori consta in aceea
ca ratiunea aplicarii unei norme este si mai puternica intr-o alta ipoteza
decat aceea indicata expres in norma respectiva.
Argumentul a pari se intemeiaza pe
rationamentul ca pentru situatii identice sa se pronunte solutii identice (ubi
eadem ratio, ibi idem jus). Aici avem de-a face cu deducerea unei reguli
pe cale de analogie.
Organul de aplicare (judecatorul sau organul
administratiei) trebuie sa observe, in activitatea sa, textul legii, litera
sa, dar si spiritul sau. Lui nu-i este ingaduit sa faca distinctii acolo
unde legea nu distinge. O asemenea conduita este retinuta in
principiul: ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus.
E. Analogia
Rezolvarea unei cauze pe baza de
analogie. Atunci cand organul de aplicare, fiind sesizat cu
solutionarea unei cauze, nu gaseste o norma corespunzatoare, el face apel fie
la o norma asemanatoare (analogia legis), fie la principiile
de drept (analogia juris). In dreptul roman, situatia
judecatorului era mai favorabila. Atunci cand el nu gasea solutia in norma,
pronunta, sub juramant, o formula: rem sibi non liquere (afacerea
nu e lamurita) si se retragea.
In dreptul modem judecatorul nu mai poate proceda
astfel. Art.3 din Codul civil roman obliga pe judecator sa se pronunte si
atunci cand legea este neclara sau tace. Aceasta regula este dictata de
interesele ordinii publice si de autoritatea justitiei. Atunci cand
reglementarea este neclara sau lipseste, judecatorul va cauta in alte norme
pentru a gasi o rezolvare a cazului (prin analogie cu o
dispozitie asemanatoare).
Mai complicata este situatia cand el nu gaseste o
asemenea reglementare in nici o norma. El va solutiona pe baza principiilor
de drept, care reprezinta acel ideal de ratiune si justitie, care sta la baza
dreptului pozitiv. In acest caz, analogia se inalta la principiul general pe
care-l implica, spre a-l putea aplica unei ipoteze pe care legea nu a
prevazut-o.
Aplicarea dreptului prin analogie are la baza
constatarea unei lacune a legii, fapt ce obliga pe judecator, in dreptul
privat, sa solutioneze cauza prin aplicarea fie a unei dispozitii
asemanatoare, fie prin apelul la principiile dreptului. In dreptul penal o
asemenea posibilitate nu este recunoscuta.
Aici functioneaza principiul legalitatii
incriminarii (nullum crimen sine lege) si principiul
legalitatii pedepsei (nulla poena sine lege). Aceste
principii nu-i permit judecatorului sa declare noi fapte ca infractiuni si
nici sa stabileasca alte pedepse, decat cele prevazute expres de legea
penala.
4. REZULTATELE (LIMITELE) INTERPRETARII NORMELOR
JURIDICE
Din punctul de vedere al rezultatelor interpretarii
normelor juridice, interpretarea poate fi: literala, extensiva sau
restrictiva.
Interpretarea literala ('ad litteram' sau
'interpretatio declarativa') se realizeaza atunci cand organul de aplicare
constata ca textul normei juridice se muleaza, in mod corespunzator,
continutului raporturilor sociale pe care le reglementeaza. In acest caz se
spune ca legea este limpede, organul de aplicare neavand decat sarcina sa o
aplice, intrucat textul corespunde continutului normei si vointei
legiuitorului.
In urma
interpretarii normei juridice prin metodele amintite, organul de aplicare
poate ajunge insa si la concluzia ca textul normei juridice este mai larg
sau, dimpotriva, mai restrans, decat sfera relatiilor sociale ce cad sub
incidenta de reglementare a acesteia. In aceste cazuri, se realizeaza o interpretare
restrictiva (Interpretatio restrictiva) sau o interpretare
extensiva (interpretatio extensiva).
In ambele sale forme (extensiva si restrictiva)
interpretarea va sesiza existenta unei relative nepotriviri intre textul
normei juridice si continutul sau, prin referire la sfera relatiilor sociale
pe care le vizeaza continutul reglementar al normei.
|
joi, 25 iunie 2020
INTERPRETAREA NORMELOR JURIDICE
luni, 22 iunie 2020
Reguli antifraudă BAC 2020
Articolul 7
(1) Comisiile
de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti asigură
dotarea cu camere de supraveghere video şi audio funcţionale a sălilor în care
se desfăşoară activităţi specifice examenului de bacalaureat: susţinerea
probelor, descărcarea şi multiplicarea subiectelor, predarea şi preluarea
lucrărilor scrise, amestecarea, numerotarea şi introducerea în plicuri a
lucrărilor, evaluarea acestora, depozitarea bagajelor.
(2) Până la
începerea probelor de examen, comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de
bacalaureat a municipiului Bucureşti iau/ia toate măsurile, în colaborare cu
autorităţile administraţiei publice locale, pentru asigurarea dotării tuturor
sălilor de examen cu camere funcţionale de supraveghere video şi audio.
(3) Activitatea
de monitorizare a desfăşurării examenului de bacalaureat prin intermediul
camerelor de supraveghere se va desfăşura în conformitate cu o procedură
stabilită de Comisia Naţională de Bacalaureat.
(4)În vederea
asigurării desfăşurării corecte a examenului de bacalaureat, în conformitate cu
prevederile reglementărilor în vigoare, comisiile de bacalaureat din centrele
de examen şi comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a
municipiului Bucureşti verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din
sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care, la
verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă
ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau
tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile
de examen menţionate la alin. (1), din centrul respectiv.
(5)Dacă, în
urma verificărilor menţionate la alin. (4), se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative
de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor privitoare la organizarea şi
desfăşurarea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de
examen ia măsurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidaţilor
din examen. Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunţă comisia de
bacalaureat judeţeană/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti, care
propune eventualele măsuri de sancţionare şi informează Comisia Naţională de
Bacalaureat.
Articolul 13
(1) Se
interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de
examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii
având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a
obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop.
(2)Candidaţii
care refuză depozitarea obiectelor menţionate la alin.
(1) în sala stabilită de comisia de
bacalaureat în acest scop nu sunt primiţi în examen.
(3) Se
interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă, în sălile de examen,
asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi altele
asemenea sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de
lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe,
însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea
fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
(4) Se
interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele
de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi altele asemenea, sau în băncile
în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, precum
şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea
la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru
rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi
candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
(5) Se
interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să comunice între ei sau cu
exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să
schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar
putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare între
candidaţi sau cu exteriorul.
(6)Candidaţii
care încalcă regulile menţionate la alin.
(3)-(5) sunt eliminaţi din examen,
indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu,
indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre
didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori
au transmis materialele interzise.
(7)Încălcarea
regulilor menţionate la alin.
(3)-(5) va fi considerată tentativă de
fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi
sunt declaraţi „eliminaţi din examen“, fără posibilitatea recunoaşterii, în
sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării,
inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale. Aceşti
candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale
examenului de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii
„eliminaţi din examen“ nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în
considerare a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.
(8)Înainte de
începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice
care vizează organizarea şi desfăşurarea corectă a examenului de bacalaureat şi
prevederile alin. (1)-(7) şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi
obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de
bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.
(9)După
parcurgerea etapelor menţionate la alin.
(8), candidaţii vor semna un
proces-verbal în care se regăsesc prevederile alin.
(1)-(7) şi menţiunea că au luat cunoştinţă
de faptul că nerespectarea regulilor menţionate la alin.
(3)-(5) are drept consecinţă măsurile
menţionate la alin. (6) şi (7).
ORDIN
nr. 4.950 din 27 august 2019
privind organizarea şi desfăşurarea examenului de
bacalaureat naţional - 2020
EMITENT
|
· MINISTERUL EDUCAŢIEI
NAŢIONALE
|
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 734 din 6
septembrie 2019
Notă CTCE Forma consolidată a ORDINULUI nr. 4.950 din 27 august 2019,
publicat în Monitorul Oficial nr. 734 din 6 septembrie 2019, la data de 12
Iunie 2020 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse
de: ORDINUL nr. 4.115 din 10
aprilie 2020; ORDINUL nr. 4.307 din 21 mai 2020;
ORDINUL nr. 4.441 din 2
iunie 2020.
sâmbătă, 13 iunie 2020
Evaluarea anuală a activităţii personalului din unităţile de învăţământ preuniversitar
1. Aspecte
teoretice privind cadrul
legal care asigură evaluarea anuală a activităţii
Legea care asigură cadrul pentru exercitarea sub
autoritatea statului român a dreptului fundamental la învăţătură pe tot
parcursul vieţii este Legea nr. 1
din 5 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare,
lege cunoscută sub denumirea generică Legea
educaţiei naţionale.
Legea reglementează structura, funcţiile,
organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de învăţământ de stat,
particular şi confesional și are ca viziune promovarea unui învăţământ orientat
pe valori, creativitate, capacităţi cognitive, capacităţi volitive şi
capacităţi acţionale, cunoştinţe fundamentale şi cunoştinţe, competenţe şi
abilităţi de utilitate directă, în profesie şi în societate.
În domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin
sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile Legii
educaţiei naţionale prevalează asupra oricăror prevederi din
alte acte normative. În caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile
acestei legi.
Potrivit Legii educaţiei naţionale, personalul din
învăţământul preuniversitar este format din personal didactic şi personal
nedidactic.
Personalul didactic este format din personalul didactic
de predare, personal didactic auxiliar şi personal didactic de conducere, de
îndrumare şi control.
Legea prevede că în învăţământul preuniversitar poate
funcţiona personal didactic de predare asociat, denumit în continuare personal
didactic asociat.
Statutul
personalului didactic din învăţământul preuniversitar este reglementat în Titlul IV al Legii educaţiei naţionale.
Personalul nedidactic îşi desfăşoară activitatea în
baza Legii nr.
53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
La nivelul fiecărei unităţi şi instituţii de învăţământ
preuniversitar se realizează anual evaluarea activităţii personalului didactic
de predare şi didactic auxiliar.
Metodologia de evaluare a activităţii
personalului din unităţile de învăţământ preuniversitar se stabileşte prin
ordin al ministrului educaţiei naţionale, pe categorii de
personal.
Rezultatele evaluării stau la baza deciziei consiliului
de administraţie privind acordarea calificativului anual şi a gradaţiei de
merit.
2. Evaluarea anuală a activităţii inspectorii şcolari generali,
inspectorii şcolari generali adjuncţi
Evaluarea anuală a activităţii inspectorii şcolari
generali, inspectorii şcolari generali adjuncţi din inspectoratele şcolare
şi directorii caselor corpului didactic se efectuează în conformitate
cu Metodologia
privind evaluarea activităţii manageriale desfăşurate de către inspectorii
şcolari generali, inspectorii şcolari generali adjuncţi din inspectoratele
şcolare şi directorii caselor corpului didactic, aprobată prin Ordinul
M.E.N. nr. 4.315 din 11 august 2014.
3. Evaluarea
anuală a activităţii manageriale desfășurate de directorii și directorii
adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar
Evaluarea anuală a activităţii manageriale desfășurate de
directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ
preuniversitar se efectuează conform Metodologiei
privind evaluarea anuală a activității manageriale desfășurate de directorii și
directorii adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar,
aprobată prin Ordinul
M.E.N. nr. 3.623/2017.
4. Evaluarea
anuală a activităţii inspectorilor şcolari
Evaluarea anuală a activităţii inspectorilor şcolari se
efectuează în conformitate cu Metodologia
de evaluare a inspectorilor şcolari şi a fişei de evaluare-cadru a
inspectorului şcolar, aprobată prin Ordinul
M.E.C.S. nr. 4.716 din 11 august 2015.
5. Evaluarea
anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile
de învăţământ preuniversitar
Evaluarea anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din
unităţile de învăţământ preuniversitar se efectuează pe un an
școlar parcurs, în conformitate cu Metodologia
din 01/11/2011 de evaluare anuală a activităţii personalului didactic şi
didactic auxiliar, aprobată prin Ordinul
M.E.C.T.S. nr. 6.143 din 01/11/2011, cu modificările și
completările ulterioare.
Graficul/calendarul
activităţilor de evaluare este prevăzut în Anexa nr. 1 la Metodologia de evaluare anuală a activităţii personalului
didactic şi didactic auxiliar
3. Evaluarea anuală a activităţii manageriale desfășurate de directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar
4. Evaluarea anuală a activităţii inspectorilor şcolari
5. Evaluarea anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile de învăţământ preuniversitar
TERMENE
|
ACTIVITĂŢI
|
15 iunie-15 august
|
Depunerea fişei de autoevaluare/evaluare şi a rapor-
tului justificativ la secretariatul unităţii
|
3-10 septembrie
|
Validarea de către consiliul profesoral a fişelor de
autoevaluare/evaluare ale personalului didactic şi
didactic auxiliar
|
Evaluarea în comisii/compartimente
|
|
Evaluarea în consiliul de administraţie
|
|
Comunicarea, prin secretariatul unităţii de învăţământ,
a hotărârii consiliului de administraţie către toate
cadrele didactice/didactice auxiliare care nu au putut
fi prezente pentru evaluarea finală
|
|
Până la data de
15 septembrie
|
Depunerea contestaţiilor
|
Soluţionarea contestaţiilor şi comunicarea în scris a
rezultatelor
|
6. Evaluarea
anuală a activităţii personalului nedidactic (contractual) din unităţile de
învăţământ preuniversitar și inspectoratele școlare
Evaluarea anuală a activităţii personalului nedidactic
(angajați contractualI) din unităţile de învăţământ preuniversitar/inspectorate
școlare se realizează după parcurgerea
unui an cendaristic, conform
prevederilor Metodologiei de evaluare a performanţelor profesionale
individuale anuale ale personalului contractual aprobată prin O.M.E.C.T.S.
nr. 3.860/2011 (nepublicat în Monitorul Oficial).
În
articolul care va urma, publicăm pentru cititorii
fideli, fișele-cadru de evaluare ale posturi/funcții mai
sus menționate: aici https://www.legistm.ro/blog
La
cerere, vă putem furniza fișele de evaluare în format editabil cât și alte
modele-cadru.
sâmbătă, 6 iunie 2020
Fișa postului în învățământul preuniversitar
În România, Codul Muncii din 24 ianuarie 2003 (Legea
nr. 53/2003 - (republicată) reglementează domeniul raporturilor de
muncă, modul în care se efectuează controlul aplicării reglementărilor din
domeniul raporturilor de muncă, precum şi jurisdicţia muncii.
Acest Cod se aplică şi raporturilor
de muncă reglementate prin legi speciale, numai în măsura în care acestea nu
conţin dispoziţii specifice derogatorii.
Drepturile şi obligaţiile privind relaţiile de muncă
dintre angajator şi salariat se stabilesc potrivit legii, prin negociere, în
cadrul contractelor colective de muncă şi al contractelor individuale de muncă.
Contractul individual de muncă
Potrivit Codului Muncii, contractul
individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică,
denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea unui
angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite
salariu.
Modelul - cadru al contractului individual de muncă a
fost aprobat prin Ordinul nr. 64 din 28 februarie 2003, publicat în
Monitorul Oficial nr. 139 din 4 martie 2003, modificat ulterior prin
Ordinul nr. 76 din 11 martie 2003, publicat în Monitorul Oficial nr. 159 din 12
martie 2003 și prin Ordinul nr. 1.616 din 2 iunie 2011, publicat în Monitorul
Oficial nr. 415 din 14 iunie 2011.
Obligațiile angajatului anterior încheierii sau
modificării contractului individual de muncă.
Angajatorul are obligaţia de a informa persoana
selectată în vederea angajării ori, după caz, salariatul, cu privire la
clauzele esenţiale pe care intenţionează să le înscrie în contract sau să le
modifice.
Obligaţia de informare a persoanei selectate în
vederea angajării sau a salariatului se consideră îndeplinită de către
angajator la momentul semnării contractului individual de muncă sau a actului
adiţional, după caz.
Persoana selectată în vederea angajării ori
salariatul, după caz, va fi informată cu privire la cel puţin următoarele
elemente:
a)identitatea părţilor;
b)locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix,
posibilitatea ca salariatul să muncească în diverse locuri;
c)sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
d)funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificării
ocupaţiilor din România sau altor acte normative, precum şi fişa
postului, cu specificarea atribuţiilor postului;
e)criteriile de evaluare a activităţii profesionale a
salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f)riscurile specifice postului;
g)data de la care contractul urmează să îşi producă
efectele;
h)în cazul unui contract de muncă pe durată
determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
i)durata concediului de odihnă la care salariatul are
dreptul;
j)condiţiile de acordare a preavizului de către
părţile contractante şi durata acestuia;
k)salariul de bază, alte elemente constitutive ale
veniturilor salariale, precum şi periodicitatea plăţii salariului la care
salariatul are dreptul;
l)durata normală a muncii, exprimată în ore/zi şi
ore/săptămână;
m)indicarea contractului colectiv de muncă ce
reglementează condiţiile de muncă ale salariatului;
n)durata perioadei de probă.
Elementele din informarea prevăzută la mai
sus trebuie să se regăsească şi în conţinutul contractului individual de
muncă.
Așadar, un element de bază al
raportului de
muncă care apare între angajator și
angajat este fişa postului, anexă și
parte integrantă la contractul
individul de muncă.
Fişa postului
Potrivit O.S.G.G. nr. 600 din 20 aprilie 2018 privind
aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor
publice, fişa postului este un document care defineşte
locul şi contribuţia postului în atingerea obiectivelor individuale şi
organizaţionale, caracteristic atât individului, cât şi entităţii şi care
precizează sarcinile şi responsabilităţile care îi revin titularului unui post.
In general, fişa postului cuprinde:
- informaţii generale privind postul (denumirea postului, nivelul
postului, scopul principal al postului),
- condiţiile
specifice pentru ocuparea postului (studiile de specialitate,
perfecţionări, cunoştinţe de operare/programare pe calculator, limbi străine, abilităţi,
calităţi şi aptitudini necesare, cerinţe specifice, competenţă managerială),
- sarcinile/atribuţiile
postului,
- sfera
relaţională.
Fişa postului trebuie să fie:
- în deplină conformitate cu Regulamentul
General privind Protecția Datelor Personale (GDPR) – abaterile de
la masurile legislative legate de GDPR se pedepsesc cu amenzi de pana la
4% din cifra de afaceri anuala sau 20.000.000 de euro,
- corect completată, în deplină
conformitate cu noile denumiri COR – neconcordanța se pedepsește cu amenzi
cuprinse intre 1.500 si 2.500 lei,
- completă-existenta tuturor condițiilor in care se
desfășoară activitatea angajatului pe postul respectiv fiind vitală pentru
evitarea ulterioara a unor neînțelegeri/conflicte/procese.
Conducătorii compartimentelor entităţii publice au
obligaţia de a întocmi şi de a actualiza, ori de câte ori este cazul, fişele
posturilor pentru personalul din subordine.
Sarcinile/atribuţiile postului trebuie să fie clar formulate şi strâns relaţionate cu obiectivele specifice şi atribuţiile compartimentului.
Conducătorii compartimentelor entităţii publice trebuie să identifice sarcinile noi şi/sau cu un grad de complexitate ridicat ce revin salariaţilor şi să le acorde sprijin în realizarea acestora, oferindu-le o viziune concretă de lucru.
Fișa postului în educația preuniversitară
În educația preuniversitară, contractul individual de
muncă cuprinde cel puţin clauzele prevăzute în Anexa nr. 1 la Contractul
colectiv de muncă unic nr. 435 din 17 aprilie 2019 la Nivel de Sector
de Activitate Învăţământ Preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial (Partea
a V-a) nr. 2 din 14 mai 2019, în condiţiile legii.
Contractul individual de muncă se încheie în scris, în
două exemplare, câte unul pentru fiecare parte (angajator şi salariat),
angajatorul fiind obligat ca, anterior începerii activităţii, să înmâneze
salariatului un exemplar din contractul individual de muncă.
Anterior începerii activităţii, angajatorul este
obligat să înregistreze contractul individual de muncă în registrul general de
evidenţă a salariaţilor, care se transmite inspectoratului teritorial de muncă.
Fişa postului pentru fiecare salariat este anexă la
contractul individual de muncă.
Orice modificare a acesteia se negociază de salariat
cu angajatorul, în prezenţa liderului de sindicat, la solicitarea membrului de
sindicat.
Fișa postului în educație a făcut
obiectul următoarelor reglementări:
- METODOLOGIA din 2
aprilie 2020 de organizare şi desfăşurare a concursului
pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar
general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei
corpului didactic, aprobată prin ORDINUL nr. 3.992 din 2 aprilie
2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 353 din 4 mai 2020,
- METODOLOGIA
din 2 aprilie 2020 de organizare şi desfăşurare a concursului
pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar din inspectoratele
şcolare, aprobată prin
ORDINUL nr. 3.993 din 2 aprilie 2020, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 360 din 6 mai 2020,
- METODOLOGIA din 30 mai 2017 privind
organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de
director şi director adjunct din unităţile de învăţământ
preuniversitar, aprobată prin ORDINUL nr. 3.969 din 30 mai 2017,
publicat în Monitorul Oficial nr. 428 din 9 iunie 2017, cu
modificările și completările aduse de ORDINUL
nr. 4.068 din 15 iunie 2017; ORDINUL nr. 3.738 din 22 martie 2019,
- METODOLOGIA din 1 noiembrie 2011 de
evaluare anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar,
aprobată prin ORDINUL nr. 6.143 din din 1 noiembrie 2011, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 22 noiembrie2011,
cu modificările și completările aduse de: ORDINUL nr.
4.613 din 28 iunie2012; ORDINUL nr. 3.597 din 18 iunie 2014; RECTIFICAREA
nr. 3.597 din 18 iunie 2014; ORDINUL nr. 4.247 din 13 mai 2020.
În articolul care va urma, publicăm
pentru cititorii fideli, fișele-cadru ale următoarelor
posturi/funcții:
1. inspector şcolar general,
inspector şcolar general adjunct, inspector școlar din inspectoratele şcolare;
2. director al casei
corpului didactic;
3. director şi director
adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar;
4. director şi director
adjunct la Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti;
5. cadru didactic în
învăţământul preuniversitar;
6. bibliotecar,
documentarist, redactor;
7. informatician;
8. laborant;
9. tehnician;
10. pedagog şcolar;
11. instructor de educaţie
extraşcolară;
12. asistent social;
13. corepetitor;
14. mediator şcolar;
15. secretar;
16. administrator financiar (contabil);
17. instructor-animator;
18. administrator de patrimoniu;
19. profesor documentarist.
La cerere,
vă putem furniza și alte
modele-cadru ale fișelor de post, în format
editabil.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Acte normative specifice invatamantului preuniversitar - part. V Aici http://www.legistm.ro/blog/acte-normative-specifice-invatamantului...
-
ORDINUL NR. 5.530 DIN 5 OCTOMBRIE 2011 PRIVIND APROBAREA REGULAMENTULUI-CADRU DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A INSPECTORATELOR ŞCO...
-
Depunererea declaraţiilor de interese de către personalul didactic de predare În MONITORUL OFICIAL nr...
-
Noțiuni introductive La baza oricărei decizii stă un proiect decizional. În vederea avizării documentelor, consilierul juridic trebuie sesiz...