1. NOTIUNEA SI RATIUNEA (NECESITATEA) INTERPRETARII
NORMELOR JURIDICE
In procesul realizarii dreptului, interpretarea
normei ce urmeaza a se aplica, in vederea solutionarii unei cauze printr-un
act de aplicare, reprezinta un moment de cea mai mare importanta.
Necesitatea interpretarii este justificata de faptul ca
in procesul aplicarii dreptului organul de aplicare (judecatorul,
organul administrativ etc.) trebuie sa clarifice cu toata precizia textul
normei juridice, sa stabileasca compatibilitatea acesteia in raport de o
anumita situatie de fapt (de o speta ce se deduce in fata sa). Organul
de aplicare (interpretul) este obligat sa constate sensul normei de drept, sa
verifice cu ce inteles utilizeaza cuvintele legiuitorului, daca acesta a
gandit ori s-a exprimat concret sau abstract daca a facut enumerari
limitative, ori s-a mentinut in limitele unei reglementari-cadru etc
In teoria clasica s-a afirmat ca interpretarea avea ca
scop sa inlature ambiguitatea sau caracterul echivoc al unor
reglementari. Savigny a respins aceasta idee, afirmand ca normele clare
nu au nevoie de interpretare, iar cele obscure nu se pot interpreta. In
realitate, orice norma juridica, ce urmeaza a fi aplicata pentru rezolvarea
unui caz concret, este nevoie a fi interpretata, pentru ca hotararea care se
va da sa se intemeieze in asa fel pe lege incat arbitrariul sa fie cat mai redus. Organul de aplicare trebuie sa individualizeze norma. Coborarea de la
generalul si abstractul normei la particularul si singularul cazului implica
profesionalism si maiestrie, pregatire teoretica impecabila.
Pe de alta parte, interpretarea reprezinta o mijlocire
intre drept si realitatea vietii (intre drept si aeqitas, cum
spuneau romanii). Pentru acest motiv, interpretul va trebui sa explice norma
in contextul social in care ea actioneaza.
2. FELURILE (GENURILE) INTERPRETARII NORMELOR JURIDICE
In teoria dreptului, interpretarea normelor juridice se
clasifica in: interpretare oficiala si interpretare
neoficiala. Interpretarea oficiala este obligatorie si ea mai poarta
denumirea de interpretare cu forta juridica. Interpretarea neoficiala mai
poarta denumirea de interpretare doctrinara; ea este facultativa, fara forta
juridica.
Interpretarea oficiala este realizata de catre organe
de stat care au atributii fie in procesul elaborarii normelor juridice, fie
in procesul aplicarii normelor juridice.
Organele care emit acte normative (organele leguitoare
sau organele administrative) procedeaza uneori la interpretarea acestora prin
acte normative interpretative. Nimic nu se poate opune ca un organ emitent al
unui act normativ sa-I si interpreteze, in baza principiului cine poate mai
mult, poate si mai putin (a majori ad minus). Atunci cand
organul emitent isi interpreteaza propriul act, aceasta interpretare poarta
denumirea de interpretare autentica. Acest gen de
interpretare constituie o interpretare legala sau generala, iar
actul normativ interpretativ va face corp comun cu actul interpretat
(aplicandu-se, deci, retroactiv).
Interpretarea, in acest caz, constituie o premisa a
bunei aplicari a normelor juridice, prin faptul ca da explicatie corecta
intelesului, scopului si finalitatii unui act normativ emis anterior.
In sensul cuprinderii interpretarii in chiar procesul
aplicarii (ca faza distincta a acestui proces) se inscrie interpretarea
cazuala, realizata de instantele judecatoresti (interpretarea
judiciara) sau de organele administratiei. Acest gen de interpretare
priveste in mod direct procesul de aplicare, el este o interpretare
de caz. Organul de aplicare, avand de solutionat o cauza, dupa ce stabileste
cu maxima atentie circumstantele cauzei, califica juridic cauza si, in
vederea emiterii actului de aplicare (o hotarare judecatoreasca sau un act
administrativ), procedeaza la interpretarea normei juridice selectionate,
pentru a emite un act de aplicare legal. Interpretarea data are forta
juridica (este obligatorie) pentru cauza respectiva si fata de participantii
la aceasta cauza.
Interpretarea neoficiala, poarta si denumirea de
interpretare doctrinara intrucat ea este cuprinsa, de obicei, in operele
stiintifice (in doctrina). Spre deosebire de interpretarea oficiala (in
oricare din formele sale), interpretarea neoficiala nu are forta juridica, ea
este facultativa. Opiniile formulate in doctrina, care sunt consecinta
analizei (de lege lata sau de lege ferenda) efectuata
in cadrul cercetarii teoretice a dreptului, pot fi evocate in procesul
aplicarii dreptului, dar ele nu sunt obligatorii. Organul de aplicare nu este
legat de interpretarea continuta intr-o lucrare stiintifica, iar solutia sa
nu se poate intemeia pe o atare interpretare, ci pe norma juridica
selectionata a se aplica in cazul respectiv. Interpretarea facultativa se
regaseste si in pledoaria avocatului, analiza cauzei pe care o reprezinta
putand fi luata in consideratie de catre organul de aplicare sau putand fi
respinsa (atat acceptarea, cat si respingerea interpretarii aparatorului
netrebuind a fi motivate de catre judecator). Organul de aplicare da
propria sa interpretare normei juridice, interpretare care constituie
suportul intelectual al deciziei sale.
3. METODELE INTERPRETARII NORMELOR JURIDICE
In realizarea interpretarii, organul de aplicare
intrebuinteaza o serie de metode, prin intermediul carora el reuseste sa
stabileasca, in interesul solutionarii cauzei, sensul exact al normei, campul
sau de aplicabilitate, efectele si scopul religiei.
A. Metoda gramaticala
Metoda gramaticala, are ca obiect stabilirea sensului
comandamentului cuprins in norma juridica prin analiza gramaticala
(sintactica si morfologica) a textului normei juridice. lnterpretul va
stabili sensul cuvintelor, modul de folosire a acestora in text, daca
legiuitorul le foloseste in acceptiunea lor comuna sau intr-o acceptiune
specific juridica. De multe ori legiuitorul defineste chiar in continutul
actului normativ sensul unor cuvinte sau expresii, da definitii unor
institutii, cazuri in care sarcina interpretului este sensibil usurata.
Intrucat, in diverse ramuri ale dreptului, circula
aceiasi termeni sau expresii cu sensuri diferite, organul de aplicare va
trebui sa ia in consideratie intelesul specific al acestora pentru norma din
ramura de drept la care se raporteaza in momentul in care rezolva cauza
(penala, civila, administrativa etc.). Interpretarea gramaticala priveste
deci textul legii, text care ridica interpretului problema mai larga a
sistemului de semnificatii (sistemul comun al limbajului).
Interpretul normei juridice trebuie sa plece de la
premisa ca legea (norma de drept) este scrisa intr-o limba omeneasca, cu
toate imperfectiunile ei. Potrivit teoriei lingvistice, limba are trei
functii: functia de exprimare, functia de apel catre cel/cei carora ne
adresam si, in sfarsit, functia de reprezentare, concretizata in enunturi. Se
mai vorbeste despre o functie metalinguala, prin efectul careia se explica intelesul
cuvintelor si chiar despre o functie fatica, prin care se controleaza
descifrarea mesajului. In procesul interpretarii gramaticale a normei
juridice judecatorul sau organul administrativ care aplica norma trebuie sa
ia in calcul aceste functii pentru a putea descifra mesajul legii.
In interpretarea gramaticala, organul de aplicare
urmareste si modul de imbinare a cuvintelor in propozitii si fraze, precum si
sensul unor conjunctii. Spre exemplu, o anumita concluzie trage interpretul
din faptul ca in textul normei juridice legiuitorul utilizeaza
conjunctia 'si', o alta concluzie daca legea foloseste conjunctia 'sau'. Daca textul spune
ca o fapta se pedepseste cu inchisoare de la... la... si confiscarea
averii, ori ca o fapta se pedepseste cu inchisoare sau amenda
penala. Vom fi, intr-un asemenea caz, in fata unei pedepse cumulative
sau a unei pedepse alternative.
B. Metoda sistematica
Metoda sistematica, priveste modalitatea de stabilire a
sensului normei juridice prin incadrarea sa in economia actului normativ din
care face parte sau prin raportarea sa la economia altor acte normative.
Norma juridica nu exista izolat, rupta de alte norme
juridice. Ea este parte componenta a unui sistem – a unei institutii, a
unei ramuri si, deci, a sistemului de drept. Caracteristica fundamentala a
sistemului de drept consta in faptul ca el exista prin fidelitate fata de
propriile sale norme.
O regula consacrata in teoria dreptului este aceea ca
orice interpretare trebuie sa se faca subiectam materiam, adica
in conformitate cu cadrul (sistemul) din care face parte norma interpretata
C. Metoda istorica
Metoda istorica, urmareste sa explice intelesul normei
juridice prin luarea in consideratie a ceea ce se cheama occasio
legis imprejurarile social-juridice care au stat la baza elaborarii
si adoptarii legii.
In cazul interpretarii istorice se poate recurge, de
asemenea, la compararea reglementarii actuale cu reglementarile anterioare in
materie, la evocarea principiilor de drept si chiar la sentimentul de
echitate prezumat in fiecare norma de drept. Utilizand aceasta metoda,
interpretul va putea desprinde motivul practic care a inspirat o anumita reglementare,
scopul reglementarii, mijloacele normative pentru atingerea scopului etc.
D. Metoda logica
Metoda logica, este cea mai larg intalnita intre
procedeele de interpretare a normei juridice.
Ea implica aprecieri rationale, realizate prin
operatiuni de generalizare, de analiza logica a textului normei juridice, de
analogie etc., prin aplicarea legilor logicii formale.
Rationamentele logice, in procesul interpretarii, dau
nastere unor reguli juridice ale interpretarii (ale rezultatului
interpretarii), cum ar fi: exceptiile sunt de stricta interpretare – regula
ce decurge din raportul intre general si particular; la fel, legile
exceptionale trebuie interpretate restrictiv (sunt si ele de stricta
interpretare), principiu ce rezulta din acelasi raport.
In realizarea metodei logice de interpretare organul de
aplicare se foloseste de o serie de argumente ale logicii formale, cum ar
fi: ad absurdum, per a contrario, a majori ad
minus, a fortiori etc.
Interpretarea prin reducerea la absurd – ad
absurdum inseamna stabilirea adevarului tezei de demonstrat prin
infirmarea tezei care o contrazice. Aceasta este o demonstratie indirecta
apagogica. In acest caz interpretul demonstreaza ca orice alta interpretare
data textului normei juridice, in afara de cea oferita de el, conduce la
concluzii contrare legii.
Argumentul per a contrario (sau a
contrario) se bazeaza pe legea logica a tertului exclus (tertium
non datur). Acest argument pleaca de la premisa ca in cazul
notiunilor contradictorii, care se neaga una pe alta, doar una poate fi
adevarata, cealalta este falsa, o a treia posibilitate nu exista (qui
dicit de uno negat de alte ro).
Argumentul a majori ad minus (cine
poate mai mult poate si mai putin) este o inferenta silogistica. In istoria
dreptului nu gasim decat o singura exceptie de la acest principiu, cand se
putea face mai mult, dar nu se putea face mai putin. Este vorba de drepturile
pe care le avea femeia maritata asupra imobilului dotal, inainte de
Justinian. Astfel, femeia putea vinde imobilul, dar nu-l putea ipoteca,
ipotecarea fiind un act juridic civil cu efecte mai restranse decat vanzarea.
Temeiul era urmatorul: femeile (infirmitas consilium) isi
puteau da seama, pana si ele, la vanzare daca era vorba de o deposedare
brutala, apreciind gravitatea actului. La ipotecare, desi e un act mai usor,
se spunea ca el poarta in sine aceleasi efecte ca si vanzarea, dar in acest
caz actul deposedarii (in cazul neexecutarii obligatiei) nu se prezinta la
vedere, este ascuns in formele juridice mai usoare ale ipotecii si femeia nu
putea pricepe acest lucru.
Argumentul a minori ad minus, care
insoteste argumentul a majori ad minus, si care semnifica faptul ca daca
legea interzice mai putin, ea interzice implicit si mai mult. Acest argument este,
intr-un fel, opus primului, el presupunand pornirea de la o norma referitoare
la un caz special (o prohibitie, de exemplu) la un caz general.
Argumentul a fortiori consta in aceea
ca ratiunea aplicarii unei norme este si mai puternica intr-o alta ipoteza
decat aceea indicata expres in norma respectiva.
Argumentul a pari se intemeiaza pe
rationamentul ca pentru situatii identice sa se pronunte solutii identice (ubi
eadem ratio, ibi idem jus). Aici avem de-a face cu deducerea unei reguli
pe cale de analogie.
Organul de aplicare (judecatorul sau organul
administratiei) trebuie sa observe, in activitatea sa, textul legii, litera
sa, dar si spiritul sau. Lui nu-i este ingaduit sa faca distinctii acolo
unde legea nu distinge. O asemenea conduita este retinuta in
principiul: ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus.
E. Analogia
Rezolvarea unei cauze pe baza de
analogie. Atunci cand organul de aplicare, fiind sesizat cu
solutionarea unei cauze, nu gaseste o norma corespunzatoare, el face apel fie
la o norma asemanatoare (analogia legis), fie la principiile
de drept (analogia juris). In dreptul roman, situatia
judecatorului era mai favorabila. Atunci cand el nu gasea solutia in norma,
pronunta, sub juramant, o formula: rem sibi non liquere (afacerea
nu e lamurita) si se retragea.
In dreptul modem judecatorul nu mai poate proceda
astfel. Art.3 din Codul civil roman obliga pe judecator sa se pronunte si
atunci cand legea este neclara sau tace. Aceasta regula este dictata de
interesele ordinii publice si de autoritatea justitiei. Atunci cand
reglementarea este neclara sau lipseste, judecatorul va cauta in alte norme
pentru a gasi o rezolvare a cazului (prin analogie cu o
dispozitie asemanatoare).
Mai complicata este situatia cand el nu gaseste o
asemenea reglementare in nici o norma. El va solutiona pe baza principiilor
de drept, care reprezinta acel ideal de ratiune si justitie, care sta la baza
dreptului pozitiv. In acest caz, analogia se inalta la principiul general pe
care-l implica, spre a-l putea aplica unei ipoteze pe care legea nu a
prevazut-o.
Aplicarea dreptului prin analogie are la baza
constatarea unei lacune a legii, fapt ce obliga pe judecator, in dreptul
privat, sa solutioneze cauza prin aplicarea fie a unei dispozitii
asemanatoare, fie prin apelul la principiile dreptului. In dreptul penal o
asemenea posibilitate nu este recunoscuta.
Aici functioneaza principiul legalitatii
incriminarii (nullum crimen sine lege) si principiul
legalitatii pedepsei (nulla poena sine lege). Aceste
principii nu-i permit judecatorului sa declare noi fapte ca infractiuni si
nici sa stabileasca alte pedepse, decat cele prevazute expres de legea
penala.
4. REZULTATELE (LIMITELE) INTERPRETARII NORMELOR
JURIDICE
Din punctul de vedere al rezultatelor interpretarii
normelor juridice, interpretarea poate fi: literala, extensiva sau
restrictiva.
Interpretarea literala ('ad litteram' sau
'interpretatio declarativa') se realizeaza atunci cand organul de aplicare
constata ca textul normei juridice se muleaza, in mod corespunzator,
continutului raporturilor sociale pe care le reglementeaza. In acest caz se
spune ca legea este limpede, organul de aplicare neavand decat sarcina sa o
aplice, intrucat textul corespunde continutului normei si vointei
legiuitorului.
In urma
interpretarii normei juridice prin metodele amintite, organul de aplicare
poate ajunge insa si la concluzia ca textul normei juridice este mai larg
sau, dimpotriva, mai restrans, decat sfera relatiilor sociale ce cad sub
incidenta de reglementare a acesteia. In aceste cazuri, se realizeaza o interpretare
restrictiva (Interpretatio restrictiva) sau o interpretare
extensiva (interpretatio extensiva).
In ambele sale forme (extensiva si restrictiva)
interpretarea va sesiza existenta unei relative nepotriviri intre textul
normei juridice si continutul sau, prin referire la sfera relatiilor sociale
pe care le vizeaza continutul reglementar al normei.
|
joi, 25 iunie 2020
INTERPRETAREA NORMELOR JURIDICE
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Vizitati https://resursejuridice.blogspot.com/
-
ORDINUL NR. 5.530 DIN 5 OCTOMBRIE 2011 PRIVIND APROBAREA REGULAMENTULUI-CADRU DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A INSPECTORATELOR ŞCO...
-
Depunererea declaraţiilor de interese de către personalul didactic de predare În MONITORUL OFICIAL nr...
-
Noțiuni introductive La baza oricărei decizii stă un proiect decizional. În vederea avizării documentelor, consilierul juridic trebuie sesiz...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu