Statutul profesiei
de consilier juridic din 6 martie 2004,
cu modificările și completările ulterioare
(actualizat până la data
de 20 iunie 2014*)
EMITENT:
UNIUNEA
COLEGIILOR CONSILIERILOR JURIDICI DIN ROMÂNIA
Data Intrarii in vigoare: 20 Iunie 2014
*) Forma actualizată a
acestui act normativ până la data de 20 iunie 2014 este realizată prin
includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: HOTĂRÂREA nr.
4 din 17 martie 2012.
**) NOTĂ:
Potrivit art. III din
HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din
20 iunie 2014, începând cu data de 1 mai 2012 se implementează noile însemne,
prin utilizarea în mod unitar a acestora de către O.C.J.R. şi Colegiile
teritoriale membre ale O.C.J.R. şi, implicit, de către consilierii juridici
înscrişi pe Tablourile ţinute de către Colegiile teritoriale membre ale
O.C.J.R.
În temeiul Legii nr.
514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 867 din 5 decembrie
2003, al prevederilor art. 9, 40, 41 şi 45 din Constituţie, republicată,
Congresul Extraordinar al
Colegiilor Consilierilor Juridici din România adoptă prezentul statut.
I. DISPOZIŢII GENERALE
ART. 1
Profesia de consilier juridic face parte din
categoria profesiilor juridice, se organizează ca un corp profesional şi se
exercită conform prevederilor Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi
exercitarea profesiei de consilier juridic şi prevederilor prezentului statut.
ART. 2
Profesia de consilier juridic este independentă
şi organizată autonom, fiind exercitată integrat în sistemul de justiţie
românesc.
ART. 3
Profesia de consilier juridic se exercită
personal de către consilierul juridic înscris pe Tabloul profesional al
consilierilor juridici definitivi sau stagiari, denumit în continuare Tablou,
ţinut de către Colegiile Consilierilor Juridici din România.
ART. 4
Consilierul
juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii, codului
de deontologie profesională şi prezentului statut al profesiei.
ART. 5
În
exercitarea profesiei şi în legătură cu aceasta, consilierul juridic este
independent profesional şi nu poate fi supus nici unei îngrădiri sau presiuni
de orice tip, acesta fiind protejat de lege împotriva acestora.
ART. 6
Consilierul juridic asigură apărarea
drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale autorităţilor publice
centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale
celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale persoanelor
juridice de drept privat şi ale celorlalte entităţi interesate în conformitate
cu Constituţia şi cu legile ţării.
ART. 7
Relaţia profesională dintre consilierul juridic
şi beneficiarul serviciilor sale se bazează pe onestitate, probitate,
corectitudine, confidenţialitate şi independenţa opiniilor profesionale.
ART. 8
În activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea
autorităţii sau a instituţiei publice ori a persoanei juridice în favoarea
căreia exercită profesia, apără drepturile şi interesele legitime ale acestora
în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură,
precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română ori străină;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu
caracter juridic în condiţiile legii.
ART.
9
Activitatea de
consilier juridic este considerată vechime în muncă juridică în funcţiile de
magistrat, avocat, notar public sau în alte funcţii juridice, potrivit dispoziţiilor
legale specifice fiecăreia dintre aceste profesii.
II. CONSILIERUL
JURIDIC
1. Realizarea
profesiei
ART. 10
a) Activitatea profesională a consilierului
juridic se realizează prin:
- consultaţii şi cereri cu caracter juridic în
toate domeniile dreptului;
- redactarea de opinii juridice cu privire la
aspecte legale ce privesc activitatea acesteia;
- redactarea proiectelor de contracte, precum
şi negocierea clauzelor legale contractuale;
- asistenţa, consultanţa şi reprezentarea
juridică a persoanelor juridice şi a altor entităţi interesate;
- redactarea de acte juridice, atestarea
identităţii părţilor, a consimţământului, a conţinutului şi a datei actelor
încheiate, care privesc persoana juridică în favoarea căreia consilierul
juridic exercită profesia;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu
caracter juridic;
- verificarea legalităţii actelor cu caracter
juridic şi administrativ primite spre avizare;
- semnarea la solicitarea conducerii, în cadrul
reprezentării, a documentelor cu caracter juridic emanate de la persoana
juridică sau de la instituţia publică reprezentată;
b) 1. avizele pentru legalitate şi conformitate
vor fi însoţite de semnătura şi parafa profesională;
2.
parafa profesională individuală va cuprinde în mod obligatoriu următoarele
elemente:
- denumirea "COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial -
JUDEŢ);
- sigla "COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial -
JUDEŢ);
- numele şi prenumele consilierului juridic, însoţite de menţiunea S
(stagiar) sau D (definitiv), după caz;
- codul unic de identificare, format din 2+4 (patru) cifre, alocat în
ordinea înscrierii în Tablou, cod unic de înregistrare ce nu va mai putea fi
realocat (primele două cifre reprezintă judeţul);
c) în
condiţiile în care actul juridic supus avizării pentru legalitate nu este
conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare în care va
indica neconcordanţa acestuia cu normele legale, în vederea refacerii actului;
d) consilierul
juridic, indiferent de forma în care îşi desfăşoară activitatea profesională,
se subordonează, numai pe linie administrativă, persoanei juridice în favoarea
căreia îşi exercită profesia.
ART.
11
Dreptul
la opinie profesională a consilierului juridic este garantat.
ART. 12
Consilierul juridic poate reprezenta gratuit în
justiţie rudele sale, ale soţului/soţiei, până la gradul IV inclusiv.
ART. 13
a) În exercitarea profesiei şi în legătură cu
aceasta, consilierul juridic este obligat să păstreze secretul profesional
privitor la cauza ce i-a fost încredinţată, cu excepţia cazurilor prevăzute
expres de lege.
b) Pentru activitatea depusă, consilierul
juridic are dreptul să fie remunerat conform prevederilor formei scrise a
raportului juridic care stă la baza exercitării profesiei faţă de beneficiar.
c) În scopul
asigurării secretului profesional, actele şi lucrările cu caracter profesional aflate asupra consilierului
juridic sau la locul de exercitare a profesiei sunt inviolabile. Percheziţionarea consilierului juridic, a
domiciliului ori a biroului său nu poate fi făcută decât de procuror, în
temeiul unui mandat emis în condiţiile legii. Nu vor putea fi ascultate şi
înregistrate, cu nici un fel de mijloace tehnice, convorbirile telefonice ale
consilierului juridic şi nici nu va putea fi interceptată şi înregistrată
corespondenţa cu caracter profesional, decât în condiţiile şi cu procedura
prevăzute de lege.
2. Dobândirea calităţii
de consilier juridic
A. Primirea în profesie
ART. 14
Poate fi consilier juridic persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este cetăţean român şi are domiciliul în
România;
b) are exerciţiul drepturilor civile şi politice;
c) este licenţiată a unei facultăţi de drept;
d) este aptă din punct de vedere medical pentru
exercitarea profesiei; această condiţie se dovedeşte cu certificat medical
eliberat în condiţiile legii;
e) nu se află în vreunul dintre cazurile de
nedemnitate prevăzute de Legea nr. 514/2003.
ART. 15
Înscrierea în profesia de consilier juridic se
face în mod individual, pe baza unei cereri adresate Colegiului Consilierilor
Juridici pe a cărui rază teritorială domiciliază, conform regulamentului şi
statutului fiecărui colegiu teritorial.
ART. 16
(1) Cererea de înscriere în profesie va fi însoţită
de acte care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 8, 9 şi 10
din Legea nr. 514/2003, respectiv: copii ale actului de identitate, ale actelor
de stare civilă, ale certificatului de naştere, copie legalizată a diplomei de
studii, cazierul judiciar, certificatul medical, două fotografii color pentru
"Legitimaţia de consilier juridic" şi declaraţie pe propria
răspundere că îndeplineşte condiţiile legale pentru dobândirea şi exercitarea
profesiei de consilier juridic şi că nu este înscris în alt colegiu sau
asociaţie profesională a consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial verifică îndeplinirea
condiţiilor generale şi speciale prevăzute de legea şi statutul profesiei şi
avizează admiterea în colegiul respectiv.
(3) După aprobarea cererii, solicitantului i se va
elibera decizia de înscriere în profesie, conform vechimii sale în activităţi
juridice.
(4) Taxele de înscriere se vor stabili de către
fiecare colegiu teritorial.
ART. 17
La primirea în corpul
profesional, consilierul juridic depune următorul jurământ:
"În numele Legii, Onoarei şi Adevărului
jur
să respect Constituţia şi legile ţării,
să-mi exercit profesia independent, cu demnitate şi
probitate şi să păstrez secretul profesional.
Aşa să-mi ajute
Dumnezeu!"
B. Demnitatea
profesională
ART. 18
Este nedemn de a fi consilier juridic acela care:
a) a fost condamnat definitiv pentru săvârşirea
unei infracţiuni de natură a aduce atingere profesiei de consilier juridic;
b) în exercitarea profesiei de consilier juridic a
săvârşit abuzuri prin care au fost încălcate drepturi şi libertăţi fundamentale
ale omului, stabilite prin hotărâre judecătorească irevocabilă;
c) este declarat nedemn,
pentru alte cauze, de lege.
C. Incompatibilitate şi
compatibilitate
ART. 19
Exercitarea profesiei de consilier juridic este
incompatibilă cu:
a) calitatea de avocat;
b) activităţile care lezează demnitatea şi
independenţa profesiei de consilier juridic sau bunele moravuri;
c) alte profesii autorizate sau salarizate;
d) funcţia şi activitatea de administrator sau
de lichidator în cadrul procedurilor de reorganizare şi lichidare judiciară;
e) activitatea publicistică salarizată;
f) alte incompatibilităţi prevăzute de lege sau
rezultate din situaţia de conflict de interese, în condiţiile legii.
ART.
20
Exercitarea profesiei de consilier juridic este
compatibilă cu:
a) activitatea didactică universitară şi de
cercetare;
b) funcţia de arbitru, mediator sau expert, în
condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor legale privind conflictul de
interese;
c) participarea la comisii de studii, de
întocmire a proiectelor de reglementări juridice;
d) orice altă activitate profesională care nu
încalcă situaţiile de incompatibilitate şi de nedemnitate;
e) calitatea de
asociat, acţionar, administrator, cenzor la oricare dintre formele de
organizare juridică prevăzute de lege.
D. Situaţii
speciale cumulative. Societatea profesională
ART. 21
Persoana juridică înfiinţată în baza Legii nr.
31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, constituită de către unul
sau mai mulţi consilieri juridici înscrişi în Tabloul ţinut de colegiile
teritoriale, are caracter de societate profesională. În conformitate cu normele
deontologice şi de etică profesională şi cu prezentul statut, aceste societăţi
profesionale nu pot funcţiona în lipsa avizului de principiu dat de colegiul
teritorial pe a cărui rază îşi au sediul, care va verifica, în principal,
următoarele:
- calitatea de consilier juridic, conform legii
şi statutului profesiei, a asociatului unic/asociaţilor/acţionarilor;
- obiectul de activitate să fie unic, respectiv
activităţi juridice (consultanţă şi reprezentare juridică, exclusiv activităţi
atribute speciale ale altor profesii juridice) cod CAEN 7411. În urma dobândirii
personalităţii juridice şi a obţinerii autorizaţiilor de funcţionare, a
avizului Colegiului, societatea profesională, prin grija acestuia, va fi
înregistrată obligatoriu în partea cu destinaţie specială, respectiv Societăţi
Profesionale, din Tabloul ţinut de colegiul teritorial.
Orice modificare
adusă actelor constitutive ale acestor societăţi va trebui adusă la cunoştinţă
colegiului teritorial în a cărui rază acestea îşi au sediul.
E. Dovedirea calităţii de
consilier juridic
ART. 22
(1) Calitatea de consilier juridic - cu drept de
exercitare a profesiei se dovedeşte cu "Legitimaţia de consilier
juridic" şi insigna profesiei, eliberate de fiecare colegiu consilierului
juridic înscris în Tabloul Colegiului.
(2) Actele juridice redactate şi contrasemnate de
consilierul juridic vor purta parafa acestuia, iar cele avizate pentru
legalitate vor purta parafa şi semnătura acestuia.
(3) Modelul legitimaţiei
de consilier juridic, cu însemnele corpului profesional, insigna şi parafa de
avizare pentru legalitate sunt adoptate de Congresul Colegiilor Consilierilor
Juridici din România.
F. Stagiul profesional
ART. 23
(1) La debutul exercitării profesiei, consilierul
juridic efectuează, în mod obligatoriu, un stagiu de pregătire profesională, perioadă
în care are calitatea de consilier juridic stagiar.
(2) Stagiul reprezintă perioada premergătoare
definitivării în profesia de consilier juridic şi are drept scop pregătirea
profesională a consilierului juridic la începutul exercitării profesiei.
(3) Stagiul la debutul în profesie este
obligatoriu şi efectiv.
(4) În timpul stagiului, consilierul juridic va
avea calitatea de consilier juridic stagiar.
(5) Durata stagiului este de 2 ani. Consiliul
colegiului teritorial, în mod excepţional şi numai după verificarea raportului
făcut de şeful Biroului de îndrumare profesională, împreună cu consilierul
juridic îndrumător, precum şi cu consilierul juridic care sprijină cererea de
admitere în colegiu pe baza unei activităţi profesionale meritorii, poate
aproba reducerea perioadei de stagiu. Această reducere nu poate fi mai mare de 6 (şase)
luni calendaristice.
(6) Stagiul se suspendă în perioada neexercitării
profesiei.
(7) Perioada de stagiu efectuată înainte de data
suspendării se ia în calcul pentru îndeplinirea stagiului.
(8) Drepturile şi obligaţiile administrative ale
consilierului juridic stagiar sunt prevăzute în actul de decizie în baza căruia
exercită profesia, beneficiind de toate celelalte drepturi ale funcţiei pe
perioada stagiului.
(9) Consilierul juridic stagiar poate pune
concluzii la judecătorie şi la tribunale ca instanţă de fond, la organele de
urmărire penală, precum şi la celelalte organe administrative cu atribuţii
jurisdicţionale.
(10) Consilierul juridic îndrumător este obligat
să prezinte Consiliului colegiului teritorial, la sfârşitul perioadei de
stagiu, un raport de activitate asupra modului în care stagiarul şi-a
îndeplinit în mod efectiv îndatoririle profesionale.
(11) Asigurarea consilierului juridic îndrumător
Poate îndeplini calitatea de consilier juridic
îndrumător numai consilierul juridic definitiv şi care se bucură de o reputaţie
profesională neştirbită.
(12) Definitivarea
După efectuarea stagiului consilierul juridic
stagiar va susţine examenul de definitivare.
Comisia de examinare după definitivat eliberează
candidatului "Certificatul de promovare a examenului de definitivat"
în baza căruia acesta este înscris pe Tablou cu menţiunea
"definitiv".
Taxa pentru susţinerea examenului de definitivat
se stabileşte de către fiecare colegiu teritorial.
(13) Definitivarea în profesia de consilier
juridic pe baza vechimii în celelalte funcţii juridice
Poate fi primit în profesie, în calitate de
consilier juridic definitiv, cel care anterior sau la data primirii a
îndeplinit funcţia de avocat, magistrat ori notar definitiv sau a îndeplinit
alte funcţii juridice, potrivit dispoziţiilor legale specifice fiecăreia dintre
aceste profesii, cel puţin 5 ani.
(14) Raportul dintre consilierul juridic definitiv
- îndrumător şi consilierul juridic stagiar este de conlucrare profesională, în
baza unui contract de îndrumare în formă scrisă.
Condiţiile efectuării stagiului şi ale
definitivatului sunt conform Legii nr. 514/2003
şi vor fi prevăzute în
regulamentele Comisiei metodologice a Ordinului Consilierilor Juridici din
România (O.C.J.R.).
---------
Alin. (14)
al art. 23 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17
martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea
unei sintagme.
G.
Interdicţii
ART. 24
(1) Consilierul juridic nu poate asista
sau reprezenta părţi cu interese contrare în aceeaşi cauză sau în cauze conexe
şi nu poate pleda împotriva părţii care l-a consultat mai înainte în legătură
cu aspectele litigioase ale pricinii.
(2)
Consilierul juridic nu poate fi ascultat ca martor şi nu poate furniza relaţii
nici unei autorităţi sau persoane cu privire la cauza care i-a fost
încredinţată, decât dacă are dezlegarea prealabilă, expresă şi scrisă din
partea părţii în cauză, în condiţiile legii.
(3) Calitatea de martor are întâietate
faţă de calitatea de consilier juridic, cu privire la faptele şi împrejurările
pe care acesta le-a cunoscut înainte de a fi devenit apărător al vreunei părţi
în cauză.
(4) Dacă a fost ascultat ca martor,
consilierul juridic nu mai poate desfăşura nici o activitate profesională în
acea cauză.
(5)
Consilierul juridic nu poate îndeplini funcţia de expert, interpret sau
traducător în cauza în care este angajat.
3. Exercitarea
profesiei
ART. 25
În scopul asigurării, garantării şi
protejării dreptului neîngrădit la muncă, conform art. 3 din Legea nr. 53/2003
Codul muncii şi art. 41 şi 45 din Constituţie, republicată, consilierul juridic
îşi poate exercita profesia la alegere, în oricare dintre formele prevăzute de
lege şi de statutul profesiei, cu respectarea prevederilor privind
compatibilitatea şi incompatibilitatea în exercitarea acesteia.
ART. 26
(1) Consilierul juridic este liber să
aleagă şi să schimbe în orice moment opţiunea sa pentru exercitarea profesiei.
(2) Consilierul juridic definitiv sau
stagiar, în vederea exercitării profesiei, se va înscrie pe Tabloul ţinut de
colegiul teritorial.
(3) Consilierul juridic este obligat să
anunţe în scris conducerea colegiului teritorial din care face parte despre
orice intenţie de modificare a opţiunii sale privind exercitarea profesiei.
ART. 27
Tabloul anual
(1) Colegiul teritorial are obligaţia să
întocmească anual Tabloul, cu menţionarea numelui şi a prenumelui, codului unic
de înregistrare, a poziţiei profesionale, respectiv stagiar sau definitiv,
precum şi a situaţiei în ceea ce priveşte exercitarea profesiei (exclus,
suspendat etc.).
(2) Prin grija colegiului teritorial,
Tabloul anual şi modificările intervenite sunt comunicate O.C.J.R. şi
instituţiilor prevăzute de lege.
---------
Alin. (2)
al art. 27 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17
martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin
înlocuirea unei sintagme.
ART. 28
(1) Consiliul colegiului teritorial emite
hotărâri de trecere pe Tablou a consilierilor juridici incompatibili, la cerere
sau din oficiu, iar reînscrierea pe Tablou se face la cerere, după încetarea
stării de incompatibilitate.
(2) Taxele de reînscriere pe Tablou se
stabilesc de Consiliul colegiului teritorial.
ART. 29
(1) Consilierii juridici care la data
intrării în vigoare a Legii nr. 514/2003 au debutat în profesie, indiferent de
vechimea în activitatea juridică, sunt trecuţi pe Tablou cu menţiunea
"definitiv".
(2) Consilierii juridici care de la data
intrării în vigoare a Legii nr. 514/2003 nu pot face dovada debutului în
profesie anterior acestei date sunt trecuţi pe Tablou cu menţiunea
"stagiar".
(3) Licenţiatul unei facultăţi de drept
care solicită înscrierea în profesia de consilier juridic şi are o vechime de
minimum 5 ani în alte profesii juridice
va fi trecut pe Tablou cu menţiunea "definitiv".
ART. 30
Încetarea calităţii de consilier juridic
(1) Încetarea exercitării profesiei de consilier
juridic are loc în următoarele situaţii:
a) prin renunţare scrisă la exercitarea profesiei;
b) prin deces;
c) dacă împotriva consilierului juridic s-a luat
măsura excluderii din profesie.
(2) În toate situaţiile de încetare a exercitării
profesiei de consilier juridic, acesta nu va mai putea folosi legitimaţia de
consilier juridic, insigna, ştampilele şi roba.
ART. 31
Suspendarea exercitării profesiei de consilier
juridic
(1) Exercitarea profesiei de consilier juridic se
suspendă în următoarele situaţii:
a) în caz de incompatibilitate;
b) pe perioada de interdicţie de a exercita
activităţile profesionale, dispusă prin hotărâre judecătorească sau
disciplinară;
c) în caz de neplată a taxelor şi a contribuţiilor
profesionale timp de 3 luni de la scadenţa acestora până la lichidarea lor
integrală;
d) în condiţiile în care consilierul juridic
îndeplineşte alte funcţii juridice sau profesii salarizate.
(2) În toate situaţiile de suspendare a
exercitării profesiei de consilier juridic, precizate la alineatul anterior, pe
Tablou se vor face menţiunile corespunzătoare.
ART. 32
Transferul
(1) Consilierul juridic care, din motive
justificate, solicită transferarea într-un alt colegiu va notifica atât colegiul
în care este înscris, cât şi colegiul în care urmează să se înscrie.
(2) Cererea de transfer trebuie să fie însoţită de
actele pe care se întemeiază şi de un certificat eliberat de colegiul de la
care se solicită transferul, certificat eliberat ulterior înregistrării cererii
de transfer, prin care se constată că solicitantul nu a fost exclus, nu a
devenit nedemn sau incompatibil, nu se află în curs de judecată penală ori
disciplinară şi că a achitat la zi taxele şi contribuţiile profesionale către colegiu.
(3) Consiliul colegiului de la care se solicită
transferul va aviza cererea, pe care o va înainta, împreună cu dosarul de
înscriere în profesie, colegiului la care se solicită transferul.
ART. 33
(1) Consiliul colegiului la care se solicită transferul
va soluţiona cererea, potrivit raportului întocmit de un consilier delegat,
care va verifica dosarul de înscriere în profesie al celui care solicită
transferul, înaintat de colegiul de la care se solicită transferul o dată cu
certificatul menţionat în articolul precedent, va aviza înscrierea în Tablou în
mod corespunzător şi va elibera acestuia decizia de înscriere în Tablou,
legitimaţia, insigna şi ştampilele.
(2) Consiliul colegiului de la care consilierul
juridic se transferă va dispune prin decizie radierea consilierului juridic
transferat din Tabloul ţinut de colegiul respectiv.
ART. 34
Consilierul juridic
transferat are obligaţia de a preda colegiului de la care se transferă
legitimaţia, insigna şi ştampilele.
III. DREPTURILE ŞI ÎNDATORIRILE
CONSILIERULUI JURIDIC
ART. 35
Drepturile consilierului juridic
(1) Consilierul juridic are dreptul să fie înscris
în Tablou, cu drept de exercitare a profesiei, şi are dreptul să acorde
consultanţă juridică, să redacteze, să contrasemneze, să avizeze pentru
legalitate acte juridice, să asiste şi să reprezinte orice instituţie,
autoritate publică, persoană juridică sau orice entitate interesată în toate
domeniile de drept, în condiţiile Legii nr. 514/2003 şi ale prezentului statut.
(2) Consilierul juridic stagiar poate pune
concluzii la judecătorie şi tribunale, ca instanţă de fond, la organele de
urmărire penală, precum şi la celelalte organe administrative cu atribuţii
jurisdicţionale.
(3) Consilierul juridic definitiv poate pune
concluzii la instanţele judecătoreşti de toate gradele, la organele de urmărire
penală, precum şi la toate autorităţile şi organele administrative cu atribuţii
jurisdicţionale.
ART. 36
Consilierii juridici au dreptul de a alege şi de a
fi aleşi în organele de conducere ale colegiilor şi ale O.C.J.R., în condiţiile
prevăzute de statutele acestor organizaţii profesionale.
---------
Art. 36 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 37
În
scopul asigurării secretului profesional, actele şi lucrările cu caracter
profesional aflate asupra consilierului juridic, la domiciliul acestuia şi
la locul unde îşi exercită profesia sunt inviolabile.
ART. 38
Raportul
dintre consilierul juridic şi persoana juridică pe care o asistă sau o
reprezintă nu poate fi stânjenit sau controlat.
ART. 39
Consilierii juridici nu răspund penal,
material, administrativ sau disciplinar pentru susţinerile făcute oral ori în
scris în faţa instanţei de judecată sau a altor organe, dacă acestea sunt în
legătură cu apărarea şi necesare cauzei ce i-a fost încredinţată.
ART. 40
Îndatoririle
consilierului juridic
(1) Consilierul
juridic apără drepturile şi interesele legitime ale instituţiei, persoanei
juridice, autorităţii sau entităţii pentru care exercită profesia, asigură consultanţă şi reprezentare juridică,
avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de acestea.
(2) Consilierul
juridic acordă consultanţă, opinia sa fiind consultativă.
Consilierul juridic formulează punctul
său de vedere potrivit prevederilor legale şi a crezului său profesional.
Consilierul juridic manifestă
independenţă în relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde
exercită profesia, precum şi cu orice alte persoane din cadrul acesteia;
punctul de vedere formulat de către consilierul juridic în legătură cu aspectul
juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de către nici o
persoană, consilierul juridic menţinându-şi opinia legală formulată iniţial,
indiferent de împrejurări.
În exercitarea profesiei, consilierul
juridic nu poate fi supus nici unei presiuni din partea persoanei juridice unde
îşi exercită profesia sau din partea oricărei alte persoane juridice de drept
public ori privat.
Consilierul
juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii,
statutului profesiei şi regulilor eticii profesionale.
(3) Consilierul juridic va aviza şi va
semna acte cu caracter juridic, avizul pozitiv sau negativ, precum şi semnătura
sa fiind aplicate numai pentru aspectele strict juridice ale documentului
respectiv.
Consilierul juridic nu se pronunţă asupra
aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat
ori semnat de acesta.
Consilierii juridici sunt obligaţi să
respecte solemnitatea şedinţelor de judecată şi să nu folosească expresii
jignitoare faţă de completul de judecată, faţă de ceilalţi consilieri juridici,
avocaţi sau faţă de părţile din proces.
ART. 41
Consilierii juridici sunt datori să
studieze temeinic cauzele în care asistă sau reprezintă instituţiile,
autorităţile ori entităţile interesate, să se prezinte la termene la instanţele
de judecată sau la organele de urmărire penală ori la alte instituţii, să
manifeste conştiinciozitate şi probitate profesională, să pledeze cu demnitate
faţă de judecător şi de părţile în proces, să depună concluzii orale sau note
de şedinţă ori de câte ori consideră necesar acest lucru sau instanţa de
judecată dispune în acest sens.
ART. 42
(1) Consilierii juridici sunt obligaţi să
participe la şedinţele convocate de Consiliul Colegiului, la activităţile
profesionale şi la şedinţele organelor de conducere din care fac parte.
(2) Absentarea repetată şi în mod
nejustificat constituie abatere disciplinară.
ART. 43
(1) Consilierii juridici sunt obligaţi să
ţină evidenţele cerute de lege şi pe cele prevăzute în regulamentele corpului
profesional, adoptate de Consiliul O.C.J.R. - cu privire la cauzele în care
asistă sau reprezintă, să avizeze pentru legalitate actele juridice şi să
achite cu regularitate taxele şi contribuţiile stabilite pentru formarea
bugetului Colegiului şi bugetului O.C.J.R.
(2) La înscrierea sau reînscrierea în
colegiu, fiecare consilier juridic va achita o taxă stabilită de Consiliul
O.C.J.R., ce se face venit atât la bugetul colegiului respectiv, cât şi la
bugetul O.C.J.R.
---------
Art. 43 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 44
Consilierii juridici sunt obligaţi să restituie
actele ce le-au fost încredinţate instituţiei, autorităţii sau entităţii
interesate de la care le-au primit.
ART. 45
(1) Obligaţia de a păstra secretul profesional,
prevăzută în art. 16 din Legea nr. 514/2003 este absolută şi limitată în timp,
conform clauzei de confidenţialitate.
Ea se extinde asupra tuturor activităţilor consilierului juridic.
(2) Consilierul juridic nu poate fi obligat în
nici o circumstanţă şi de către nici o persoană fizică sau juridică să divulge
secretul profesional.
(3) Aceeaşi obligaţie revine organelor de
conducere ale colegiilor teritoriale şi angajaţilor acestora cu privire la
informaţiile cunoscute de către aceştia în funcţiile pe care le deţin.
ART. 46
(1) După 90 de zile de la publicarea prezentului
statut, consilierii juridici sunt obligaţi să poarte robă în faţa tuturor
instanţelor judecătoreşti.
(2) Caracteristicile robei sunt identice cu cele
ce privesc exercitarea profesiei de avocat, diferenţiindu-se prin însemnele
proprii ale corpului profesional şi prin combinaţiile culorilor negru cu
galben-auriu.
(3) Purtarea robei în afara incintei instanţei
judecătoreşti este interzisă.
ART. 47
Evidenţele activităţii consilierului juridic
(1) Evidenţele activităţii consilierului juridic,
actele şi documentele sunt ţinute de acesta, potrivit reglementărilor privind
activitatea persoanei juridice, entităţii în favoarea căreia îşi exercită
profesia.
(2) Consilierul juridic ţine evidenţa în cazurile
litigioase sau nelitigioase în care a fost sesizat.
(3) Indiferent de reglementările persoanei
juridice sau entităţii în favoarea căreia îşi exercită profesia, consilierul
juridic va ţine evidenţa următoarelor activităţi:
- intrările şi ieşirile de corespondenţă juridică
numerotate şi datate;
- registrul de evidenţă privind orice situaţie
litigioasă cu care a fost sesizat;
- registrul de evidenţă privind avizele scrise -
datate şi numerotate;
- registrul de înregistrare a actelor juridice atestate
de consilierul juridic cu privire la identitatea părţilor, a conţinutului şi a
datei actelor.
Modelele acestor registre se adoptă de Comisia
metodologică a O.C.J.R. şi se comunică tuturor colegiilor.
---------
Alin. (3) al art. 47 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
(4) La încetarea raporturilor juridice care stau
la baza exercitării profesiei faţă de o persoană juridică publică sau privată,
entitate interesată, română ori străină, consilierul juridic va preda, pe bază
de proces-verbal, în vederea arhivării, toate documentele aferente activităţii
depuse.
(5) Predarea pe bază de proces-verbal, numerotat
şi datat, a documentelor menţionate mai sus îl descarcă în totalitate, de orice
răspundere, pe consilierul juridic.
ART. 48
Consilierul juridic răspunde pentru încălcarea
obligaţiilor profesionale, potrivit legii şi prezentului statut.
ART. 49
Activitatea desfăşurată de consilierul juridic
este o activitate de mijloace şi nu de rezultat.
ART. 50
La încetarea raportului juridic care stă la baza
exercitării profesiei de consilier juridic faţă de beneficiarul prestaţiei,
consilierul juridic va informa în scris colegiul din care face parte. În
situaţia în care consilierul juridic nu va face informarea mai sus menţionată
imediat şi continuă să îşi exercite profesia, va răspunde potrivit
reglementărilor care sancţionează exercitarea fără drept a unei profesii. În acest
caz, la constatare, Colegiul va sancţiona disciplinar consilierul juridic, în
funcţie de gravitatea situaţiei.
ART. 51
Consilierul juridic înscris în Colegiu, dar care
nu îşi va putea exercita profesia, se consideră suspendat.
ART. 52
Consilierului juridic, funcţionar public, îi sunt
aplicabile şi beneficiază şi de prevederile legii funcţionarului public.
ART. 53
Protecţia drepturilor profesionale, economice şi
sociale ale consilierului juridic
(1) Conform art. 23 din Legea nr. 514/2003, în
activitatea sa profesională consilierul juridic se bucură de protecţia legii,
în condiţiile prevăzute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea
profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Percheziţionarea consilierului juridic, a
domiciliului ori a locului său de muncă sau ridicarea de înscrisuri ori de
bunuri de la acesta nu poate fi făcută decât de procuror în baza unui mandat
emis de judecător.
ART. 54
Exercitarea activităţilor specifice profesiei de
consilier juridic: consultanţă, asistenţă, reprezentare juridică, avizare
pentru legalitate şi contrasemnare de acte juridice de către persoane
neautorizate prin nerespectarea condiţiilor prevăzute de lege şi de prezentul
statut reprezintă exercitare fără drept a profesiei de consilier juridic şi se
sancţionează conform legii penale.
ART. 55
(1) Toţi consilierii juridici asociaţi, membri ai
colegiilor teritoriale, au îndatorirea de a participa la activităţile
profesionale, stagiile de pregătire profesională, conferinţele, simpozioanele
şi la orice alte manifestări organizate de colegiile teritoriale şi O.C.J.R.
potrivit statutelor şi regulamentelor acestora.
(2) Colegiile şi O.C.J.R. au obligaţia să
acţioneze prin toate mijloacele legale pentru organizarea şi exercitarea
unitară şi specializată a profesiei.
(3) Lipsa nejustificată a consilierului juridic
asociat de la formele de pregătire profesională sau neabsolvirea acestora
constituie abatere disciplinară, fiind sancţionată cu suspendarea din profesie
pentru o perioadă cuprinsă între o lună şi 6 luni.
---------
Art. 55 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 56
Colegiile şi O.C.J.R. pot colabora în
scopul realizării şi promovării politicilor şi strategiilor de formare
profesională a consilierilor juridici cu Consiliul Naţional de Formare
Profesională a Adulţilor (C.N.F.P.A.), înfiinţat în temeiul prevederilor Legii
nr. 132/1999, republicată.
---------
Art. 56 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 57
(1) În temeiul art. 38, art. 39 alin. (1)
lit. g), art. 188 alin. (1) lit. c), e) şi g), art. 189 lit. a, c), e) şi f),
art. 190 şi 193 din Legea nr. 53/2003, cu modificările ulterioare, coroborate
cu art. 41 alin. (2) din Constituţie, republicată, beneficiarii serviciilor
profesionale ale consilierilor juridici angajaţi sau numiţi vor iniţia
participarea atât la stagiile de formare profesională, cât şi la toate formele
de pregătire profesională specifică profesiei de consilier juridic, prin acte
adiţionale la actele de angajare a serviciilor profesionale sau în actele de
numire, asigurând plata cheltuielilor ocazionate de aceste forme de pregătire
profesională.
(2) În scopul formării profesionale a
consilierilor juridici angajaţi sau numiţi în funcţie, beneficiarii serviciilor
profesionale ale acestora vor suporta cheltuielile pentru reorganizarea
profesiei ocazionate de: înscrierea în colegiu, achiziţionarea robei, a
legitimaţiei de consilier juridic, a insignei, ştampilelor profesionale, precum
şi a tuturor registrelor de evidenţă profesională.
(3) Cheltuielile avansate de consilierul
juridic, ocazionate de reorganizarea profesiei precizate la alineatul
precedent, se vor deconta acestuia de către autoritatea sau instituţia publică
ori de către persoana juridică în favoarea căreia acesta exercită profesia de
consilier juridic.
ART. 58
(1) Autorităţile, instituţiile şi
persoanele juridice la care consilierii juridici îşi exercită profesia în mod
permanent sunt obligate să asigure acestora spaţii distincte şi corespunzătoare
atât pentru buna desfăşurare a activităţilor profesionale, cât mai ales pentru
asigurarea confidenţialităţii şi secretului profesional stabilite de lege.
(2) În acelaşi scop, pentru exercitarea
corespunzătoare a profesiei de consilier juridic, acestea vor asigura baza
tehnico-materială necesară, birotica şi orice alte utilităţi necesare
îndeplinirii serviciului profesional.
ART. 59
Autorităţile administrative judeţene şi
locale vor asigura sprijin pentru identificarea de spaţii corespunzătoare
funcţionării organizaţiilor profesionale, colegiilor consilierilor juridici şi
pentru asigurarea formării profesionale a membrilor săi, care exercită un
serviciu profesional specializat, de interes general.
ART. 60
(1) Pentru activitatea sa profesională
consilierul juridic are dreptul la o remuneraţie de bază, stabilită prin
negociere pentru consilierul juridic ce are statut de salariat, sau conform
legilor speciale pentru cel numit în funcţie.
(2) Deosebit de remuneraţia de bază
astfel stabilită, în considerarea specificului muncii şi a importanţei sociale
a serviciilor profesionale, în temeiul art. 25 şi 26 din Legea nr. 53/2003, cu
modificările ulterioare, consilierul juridic poate negocia prestaţii
suplimentare în bani reprezentând clauza de mobilitate şi clauza de
confidenţialitate.
(3) În
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Statutului profesiei de
consilier juridic, autorităţile publice, instituţiile şi celelalte persoane
juridice de drept public sau privat vor opera modificările prevăzute de
prezentul statut cu privire la încadrarea, salarizarea, stabilirea statutului,
a drepturilor şi obligaţiilor consilierilor juridici pe care i-au numit sau
i-au angajat.
IV.
ORGANIZAREA PROFESIEI DE CONSILIER JURIDIC
A.
Organizarea şi funcţionarea Colegiului Consilierilor Juridici
ART. 61
(1) Colegiul teritorial este organizaţia
profesională creată pentru toţi consilierii juridici asociaţi în această formă
de organizare dintr-un judeţ sau din municipiul Bucureşti, indiferent de
ramura, domeniul de activitate ori locul exercitării profesiei, ce asigură
organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic în mod unitar şi
apără drepturile şi interesele legitime ale consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial este persoană
juridică de interes general şi are sediul în oraşul de reşedinţă al judeţului,
respectiv în municipiul Bucureşti.
(3) Colegiul teritorial are patrimoniu şi buget
propriu. Patrimoniul Colegiului poate fi folosit în activităţi producătoare de
venituri, în condiţiile dreptului comun.
(4) Contribuţia consilierilor juridici la
realizarea bugetului propriu este stabilită de fiecare colegiu.
(5) Colegiul teritorial activează în baza
statutului propriu.
ART. 62
Organele de conducere ale colegiilor teritoriale
sunt stabilite în statutele proprii.
ART. 63
Atribuţiile şi răspunderile organelor de conducere
ale colegiilor teritoriale sunt stabilite în statutele proprii.
ART. 64
În cadrul fiecărui colegiu funcţionează un
secretar general şi un trezorier, o comisie de cenzori compusă din 3-5 membri
şi o comisie de disciplină formată din 3-5 membri, a căror atribuţii sunt
stabilite prin regulamentele proprii de funcţionare aprobate de Adunarea
generală a Colegiului, în baza hotărârilor Consiliului O.C.J.R.
---------
Art. 64 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 65
Colegiile teritoriale înfiinţate după
constituirea O.C.J.R. devin membre cu drepturi şi obligaţii egale prin
asociere.
---------
Art. 65 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 66
Decanii acestor colegii sunt de drept
membri în Consiliul O.C.J.R.
---------
Art. 66 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
B. Ordinul Consilierilor Juridici din România
---------
Denumirea literei B,
capitolul IV a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17
martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 67
(1) O.C.J.R. este formată din toate colegiile
consilierilor juridici din România şi cuprinde toţi consilierii juridici
înscrişi în Tabloul acestora, cu drept de exercitare a profesiei de consilier
juridic şi are drept scop organizarea unitară a exercitării profesiei de
consilier juridic în România.
(2) O.C.J.R. este persoană juridică de interes
general, are patrimoniu şi buget propriu.
(3) Bugetul O.C.J.R. se formează din contribuţiile
colegiilor în cotele stabilite de Congresul O.C.J.R.
(4) Patrimoniul O.C.J.R. poate fi folosit în
activităţi producătoare de venituri, în condiţiile dreptului comun.
---------
Art. 67 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 68
(1) Organele de conducere ale O.C.J.R.
sunt:
a) Congresul (format din toţi delegaţii Colegiilor
teritoriale membre);
b) Consiliul (format din toţi decanii Colegiilor
teritoriale membre);
c) Comitetul coordonator (format din preşedinte, prim-vicepreşedinte
şi vicepreşedinţi);
d) Comisia de cenzori.
(2) În cadrul O.C.J.R. funcţionează următoarele
organe de specialitate:
a) Comisia de disciplină;
b) Comisia metodologică de îndrumare profesională;
c) secretarul general;
d) trezorierul;
e) aparatul tehnico-administrativ al O.C.J.R.
-----------
Art. 68 a fost modificat
de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 69
(1) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici
din România este constituit din câte un delegat pentru 100 de consilieri
juridici din fiecare colegiu şi decanii colegiilor.
(2) Congresul ordinar se întruneşte anual, la
convocarea Consiliului O.C.J.R. sau la convocarea preşedintelui O.C.J.R.
(3) La cererea a cel puţin unei treimi din numărul
colegiilor, Consiliul O.C.J.R. este obligat să convoace congresul în şedinţă
extraordinară, în maximum 10 zile de la solicitarea acestora.
---------
Art. 69 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 70
(1) Convocarea congresului ordinar se
face cu cel puţin o lună înainte de data stabilită, prin înştiinţarea în scris a
colegiilor şi prin publicarea într-un ziar central.
(2) Consiliile colegiilor sunt obligate
să afişeze data convocării şi ordinea de zi la sediul colegiului şi la
instanţele judecătoreşti din raza teritorială a acestora.
(3) Colegiile teritoriale sunt obligate
să îşi aleagă delegaţii cu cel puţin 10 zile înainte de congres.
(4) Congresul este legal constituit în
prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri
cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
(5) Fiecare colegiu are drept la un singur vot în
Congresul O.C.J.R.
---------
Art. 70 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 71
Congresul O.C.J.R. are competenţele
prevăzute în Statutul O.C.J.R.
---------
Art. 71 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 72
(1) Consiliul O.C.J.R. este constituit
din decanii colegiilor teritoriale.
(2) Mandatul membrilor Consiliului
O.C.J.R. este de 4 ani. În cazul încetării mandatului unuia dintre ei,
înlocuitorul său execută diferenţa de mandat. Înlocuitorul este desemnat de
adunarea generală a colegiului teritorial.
(3) Consiliul O.C.J.R. se întruneşte
trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui
O.C.J.R. Convocarea se face cu cel puţin 10 zile înainte de data şedinţei.
(4) La cererea a cel puţin unei treimi
din numărul membrilor consiliului sau în situaţii excepţionale, preşedintele
O.C.J.R. va convoca consiliul în şedinţă extraordinară în cel mult 5 zile de la
data solicitării sau a evenimentului justificativ.
(5) Consiliul O.C.J.R. lucrează în
prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri
valabile cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
(6) Fiecare colegiu teritorial are drept la un
singur vot în şedinţele Consiliului O.C.J.R.
---------
Art. 72 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 73
Consiliul O.C.J.R. are atribuţii şi
competenţe stabilite prin Statutul O.C.J.R.
---------
Art. 73 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 74
Comitetul coordonator al O.C.J.R. este
format din preşedintele şi prim-vicepreşedintele O.C.J.R., precum şi din cei 3
vicepreşedinţi aleşi de Congresul O.C.J.R. dintre membrii săi pentru un mandat
de 4 ani. Unul dintre vicepreşedinţi, stabilit la propunerea preşedintelui,
îndeplineşte funcţia de secretar al comitetului coordonator al O.C.J.R.
---------
Art. 74 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 75
Comitetul coordonator al O.C.J.R. are
atribuţiile şi competenţele stabilite prin Statutul O.C.J.R.
---------
Art. 75 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 76
Preşedintele O.C.J.R. are următoarele
atribuţii:
a) reprezintă O.C.J.R. în relaţiile cu
persoanele fizice şi juridice din ţară şi din
străinătate;
b) încheie convenţii şi contracte în
numele O.C.J.R., cu autorizarea Comitetului coordonator al O.C.J.R.
c) convoacă şi conduce şedinţele
Consiliului O.C.J.R. şi ale Comitetului coordonator;
d) ordonanţează cheltuielile bugetare şi
extrabugetare ale O.C.J.R.
e) semnează actele consiliului şi ale
Comitetului coordonator.
---------
Art. 76 a fost
modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată
în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei sintagme.
ART. 77
Prim-vicepreşedintele O.C.J.R. este
înlocuitorul de drept al preşedintelui O.C.J.R. şi are următoarele atribuţii:
a) coordonează şi organizează activitatea
curentă a departamentelor profesionale şi administrative ale O.C.J.R.;
b) supraveghează relaţiile dintre
structurile centrale ale profesiei şi colegiile teritoriale, precum şi relaţiile
dintre acestea din urmă;
c) acordă sprijin şi ajutor colegiilor în
relaţiile lor cu autorităţile centrale şi locale.
---------
Art. 77 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 78
Vicepreşedinţii O.C.J.R. sunt în număr de
7 şi sunt înlocuitori ai preşedintelui, în lipsa prim-vicepreşedintelui, în
ordinea stabilită de către acesta.
-----------
Art. 78 a
fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 79
Vicepreşedinţii zonali coordonează activitatea
membrilor Federaţiei, conform arondării teritoriale, astfel:
a) zona I:
Bucureşti/Călăraşi/Giurgiu/Ialomiţa/Ilfov/Teleorman/ Constanţa/Tulcea;
b) zona II:
Bacău/Botoşani/Brăila/Galaţi/Iaşi/Neamţ/Vaslui/ Vrancea/Suceava;
c) zona III:
Bihor/Bistriţa-Năsăud/Cluj/Harghita/Maramureş/ Mureş/Satu Mare/Sălaj;
d) zona IV: Alba/Arad/Caraş-Severin/Dolj/Gorj/Hunedoara/
Mehedinţi/Olt/Timiş;
e) zona V: Argeş/Braşov/Buzău/Covasna/Dâmboviţa/
Prahova/Sibiu/Vâlcea.
-----------
Art. 79 a
fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 80
Secretarul general al O.C.J.R. este ales de
Congresul O.C.J.R. şi îndeplineşte sarcinile stabilite de Comitetul coordonator
al O.C.J.R. Mandatul acestuia este de 4 ani.
---------
Art. 80 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 81
În structurile centrale de conducere ale
profesiei de consilier juridic: Consiliul O.C.J.R., Comitetul coordonator al
O.C.J.R., preşedintele, prim-vicepreşedintele şi vicepreşedinţii O.C.J.R.
durata mandatului în funcţie este de 4 ani şi orice titular de mandat poate fi
reales în aceeaşi sau în altă funcţie din aceste structuri centrale de
conducere.
---------
Art. 81 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 82
(1) Comisia de cenzori a O.C.J.R. se
compune din 3-5 membri aleşi de către Congresul O.C.J.R., pentru un mandat de 4
ani, dintre care unul are calitatea de contabil autorizat sau de expert
contabil.
(2) Comisia de cenzori are obligaţia
verificării trimestriale a activităţilor economico-financiare ale O.C.J.R. şi
dispunerii măsurilor necesare bunei administrări a patrimoniului O.C.J.R.
(3) Comisia de cenzori funcţionează în baza
regulamentului propriu, validat de Congresul O.C.J.R.
---------
Art. 82 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 83
(1) Comisia de disciplină a O.C.J.R. este
alcătuită din 5-9 membri, aleşi de Congresul O.C.J.R. pentru un mandat de 4
ani.
(2) Membrii Comisiei de disciplină se
aleg dintre consilierii juridici cu o vechime mai mare de 10 ani în activităţi
juridice.
(3) Comisia de disciplină îşi
organizează, îşi ţine evidenţele, îşi desfăşoară lucrările şi funcţionează în
baza regulamentului propriu, validat de Congresul O.C.J.R.
---------
Art. 83 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 84
Comisia metodologică de îndrumare
profesională este alcătuită din 7-9 membri aleşi de Congresul O.C.J.R. şi
funcţionează în baza regulamentului propriu, validat de Congresul O.C.J.R.
---------
Art. 84 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 85
Cheltuielile necesare participării
membrilor Consiliului O.C.J.R., a membrilor Comitetului coordonator al O.C.J.R.
şi a membrilor comisiilor de cenzori, de disciplină şi comisiei metodologice la
şedinţele acestor organe se suportă de fiecare colegiu.
---------
Art. 85 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
V. DISPOZIŢII FINALE
ART. 86
Prezentul statut va fi pus în aplicare astfel:
a) în termen de 30 de zile de la adoptarea
prezentului statut, conducerile colegiilor vor înainta O.C.J.R. datele şi
documentele necesare înscrierii în evidenţe a consilierilor juridic definitivi
şi stagiari;
b) în termen de 45 de zile de la adoptarea
statutului, Consiliul O.C.J.R. şi comisiile O.C.J.R. vor adopta regulamentele
profesionale care vor fi comunicate colegiilor teritoriale;
c) prezentul statut va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, pentru punerea în aplicare a Legii nr. 514/2003
.
---------
Art. 86 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 87
După publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a prezentului statut, consultanţa, redactarea, avizarea
pentru legalitate şi contrasemnarea actelor juridice, asistenţa şi
reprezentarea juridică a instituţiilor, autorităţilor publice, a persoanelor
juridice se vor realiza numai de către consilierii juridici înscrişi în Tablou.
ART. 88
Însemnele corpului profesional, sigla,
modelul ştampilei şi al timbrului sec al O.C.J.R., modelul ştampilei pentru
preşedintele, prim-vicepreşedintele şi vicepreşedinţii O.C.J.R., modelul
ştampilei pentru Comisia de cenzori (preşedinte comisie), Comisia de disciplină
(preşedinte comisie), Comisia metodologică de îndrumare profesională
(preşedinte comisie), secretar general şi trezorier O.C.J.R., modelul ştampilei
şi al timbrului sec al Colegiului teritorial, modelul legitimaţiei
consilierului juridic, tip card, modelul ştampilei personalizate a
consilierului juridic, modelul parafei şi al insignei consilierului juridic,
modelul ştampilei societăţii profesionale, precum şi modelul împuternicirilor
de reprezentare juridică pentru consilierul juridic, pentru societăţi
profesionale şi de substituire între societăţi profesionale sunt cuprinse în
anexele nr. 1-12 care fac parte integrantă din prezentul statut.
-----------
Art. 88 a
fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 89
Depăşirea termenelor de plată a taxelor şi
cotizaţiilor profesionale atrage obligaţia de plată a majorărilor de întârziere
în cuantum de 0,5% aplicat la suma datorată pentru fiecare zi de întârziere.
ART. 90
Consilierul juridic este dator să îşi decline
calitatea şi să îşi probeze identitatea cu actul "Legitimaţie de consilier
juridic" în faţa tuturor instanţelor judecătoreşti de orice grad,
instituţiilor şi autorităţilor statului şi a altor consilieri juridici şi
avocaţi cu care intră în contact cu prilejul îndeplinirii actelor specifice
profesiei.
ART. 91
Conflictele de orice natură dintre consilierii
juridici sau dintre consilierul juridic şi avocaţi, magistraţi ori alte
autorităţi publice se aduc de îndată la cunoştinţă, în scris, decanului
colegiului, de către consilierul juridic în cauză, care va decide asupra
măsurilor ce trebuie luate.
ART. 92
Prezentul statut a fost
adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din
România din data de 6 martie 2004, prin reprezentanţii legali, şi intră în
vigoare la data adoptării, urmând a fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
_____________________