Asigurarea calităţii educației- part. 2
1.
Legislație
specifică privind asigurarea calităţii educației
La data de 03 septembrie
2023 a intrat în vigoare Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului
preuniversitar.
Așadar, actuala Lege a
educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi
acte normative care fac parte din pachetul de legi ale educației „România
Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar și
Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).
În domeniul educaţiei şi al
formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile Legii nr.
198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte
normative.
În caz de conflict între
acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi.
Orice modificare sau
completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului
şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de
alertă, urgenţă sau asediu.
Asigurarea calităţii exprimă
capacitatea unei organizaţii furnizoare de educaţie de a oferi servicii
educaţionale, în conformitate cu standardele de calitate în vigoare.
Asigurarea calităţii este
realizată printr-un ansamblu de acţiuni pentru dezvoltarea capacităţii
instituţionale, de elaborare, planificare şi implementare de programe de studii
sau programe de calificare profesională şi prin care se urmăreşte asigurarea
încrederii beneficiarilor că sunt îndeplinite standardele de calitate de către
furnizorul de educaţie în vederea obţinerii rezultatelor optime ale învăţării,
cultivării excelenţei, reducerii abandonului şcolar, a reducerii
analfabetismului funcţional.
Controlul utilizării şi al
respectării standardelor naţionale de evaluare de către cadrele didactice se
realizează prin inspecţia şcolară.
Modul concret de organizare şi desfăşurare a inspecţiei
şcolare în sistemul de învăţământ preuniversitar este realizat
prin OMEC nr. 6.106 din 3 decembrie 2020 privind aprobarea
Regulamentului de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, realizat
în baza vechii legi a învățământului preuniversitar.
2.
Evaluarea
externă a calităţii
Evaluarea externă a
calităţii educaţiei cuprinde:
a)evaluarea capacităţii
instituţionale a unităţii de învăţământ preuniversitar;
b)evaluarea eficacităţii
educaţionale a unităţii de învăţământ preuniversitar;
c)evaluarea managementului
calităţii la nivel instituţional;
d)evaluarea calităţii
programelor de studii sau de calificare oferite;
e)evaluarea concordanţei
dintre evaluarea internă şi situaţia reală;
f)evaluarea comparativă
interinstituţională a aceluiaşi tip de program de studii sau de calificare
oferit de diferite unităţi de învăţământ preuniversitar.
Evaluarea externă periodică
a calităţii pentru unitatea de învăţământ preuniversitar este realizată de
ARACIIP, prin colaboratori externi, experţi în evaluare şi acreditare, înscrişi
în RNEE.
Membrii RNEE participă la
cursuri de formare iniţială şi, periodic, la cursuri de formare continuă în
domeniul asigurării calităţii educaţiei, organizate de ARACIIP sau de alte
structuri partenere.
Selecţia membrilor RNEE se
realizează astfel încât aceştia să realizeze activităţile de evaluare externă a
calităţii, fiind independenţi prin respectarea prevederilor care nu permit
existenţa conflictelor de interese.
La evaluările externe pot
participa, cu statut de observatori, reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale
reprezentative la nivel de ramură, reprezentanţi ai elevilor, reprezentanţi ai
părinţilor, iar pentru învăţământul liceal tehnologic, reprezentanţi ai
patronatelor şi ai angajatorilor.
Orice persoană juridică,
publică sau privată, interesată în furnizarea de educaţie se supune procesului
de evaluare şi acreditare.
La data intrării în vigoare
a Legii nr. 198 din 4 iulie 2023- a învăţământului preuniversitar, se
înfiinţează Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în
Învăţământul Preuniversitar (ARACIIP), instituţie publică de interes naţional,
cu personalitate juridică, aflată în coordona-rea Ministerului Educaţiei, prin
reorganizarea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul
Preuniversitar, care se desfiinţează, şi prin preluarea atribuţiilor şi
personalului care îndeplineşte atribuţii de inspecţie generală şi inspecţie
tematică de la inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al
Municipiului Bucureşti.
Sediul, structura
organizatorică şi regulamentul de funcţionare ale ARACIIP şi ale birourilor
judeţene/Biroul Municipiului Bucureşti ARACIIP, denumite în continuare
BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului iniţiată de
Ministerul Educaţiei.
ARACIIP este condusă de un
preşedinte, ales în baza rezultatului unui concurs desfăşurat conform unei
metodo-logii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, pentru un mandat de
4 ani.
ARACIIP este finanţată de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, precum şi din venituri
proprii.
3.
Veniturile
proprii ale ARACIIP
Veniturile proprii ale
ARACIIP provin din:
a)venituri obţinute pe bază
de contracte privind evaluarea externă;
b)perceperea unor tarife de
autorizare, acreditare şi evaluare periodică, aprobate prin hotărâre a
Guvernului;
c)fonduri externe
nerambursabile obţinute prin participarea la programe internaţionale;
d)donaţii, sponsorizări,
alte surse legal constituite.
La nivelul ARACIIP
funcţionează Comisia Naţională pentru Inspecţie Şcolară, denumită în continuare
CNIS, cu prerogative de verificare a respectării normelor de etică şi
deontologie de către personalul didactic de predare şi personalul de conducere,
de îndrumare şi control de la nivelul sistemului naţional de învăţământ.
CNIS funcţionează în
conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
Din CNIS face parte
personalul didactic de predare cu probitate morală şi profesională, care are
experienţă în inspecţie şcolară sau management educaţional de cel puţin 5 ani.
Membrii CNIS sunt numiţi
prin ordin al ministrului educaţiei pe un mandat de 4 ani, în urma unui concurs
organizat de către ARACIIP, pe baza metodologiei care se aprobă prin ordin al
ministrului educaţiei în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
pre-zentei legi.
În exercitarea mandatului,
membrii CNIS au obligaţia să se abţină de la luarea oricărei decizii afectate
de interesul personal.
Prin interes personal
se înţelege orice situaţie în care aceştia trebuie să se pronunţe asupra unei
contestaţii/sesizări care priveşte un cadru didactic angajat al unităţii de
învăţământ în care aceştia îşi desfăşoară activitatea, soţul/soţia sau o
persoană care are calitatea de rudă de până la gradul III sau afin.
ARACIIP dispune de un aparat
administrativ propriu, format din:
a)
Direcţia
generală de inspecţie şcolară,
b)
Direcţia
generală de asigurare a calităţii şi departamente/servicii/
birouri/compartimente,
c)
birourile
judeţene/Biroul Municipiului Bucureşti (la nivel de judeţ).
Persoanele care îndeplinesc
o funcţie de demnitate publică nu pot exercita simultan o funcţie în cadrul
ARACIIP.
În termen de 30 de zile de
la intrarea în situaţia de incompatibilitate, persoana are obligaţia de a se
suspenda din funcţia de la ARACIIP.
4.
Atribuţii
ARACIIP
ARACIIP are următoarele
atribuţii:
a)elaborează, actualizează
periodic şi propune ministrului educaţiei standardele de calitate pentru
evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar, care se
aprobă prin hotărâre a Guvernului;
b)propune ministrului
educaţiei, în colaborare cu CNEI, standardele specifice de calitate privind
educaţia specială, care se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei;
c)propune ministrului
educaţiei standardele specifice de calitate privind educaţia timpurie, educaţia
extraşcolară, alternativele educaţionale şi serviciile complementare, care se
aprobă prin ordin al ministrului educaţiei;
d)elaborează şi propune
ministrului educaţiei metodologia-cadru de evaluare instituţională în vederea
autorizării privind funcţionarea provizorie, acreditării şi evaluării periodice
a unităţilor de învăţământ din învăţământul preuniversitar, care se aprobă prin
hotărâre a Guvernului;
e)propune ministrului
educaţiei metodologia privind evaluarea instituţională în vederea autorizării
privind funcţionarea provizorie, a acreditării şi evaluării periodice a
unităţilor de învăţământ special, care se aprobă prin ordin al ministrului
educaţiei;
f)propune ministrului
educaţiei metodologia privind evaluarea instituţională în vederea autorizării
privind funcţionarea provizorie, a acreditării şi evaluării periodi-ce a
furnizorilor de educaţie timpurie, care se aprobă prin ordin al ministrului
educaţiei;
g)propune ministrului
educaţiei metodologia pentru auto-rizarea privind funcţionarea provizorie,
acreditarea şi evaluarea periodică a unităţilor de educaţie extraşcolară,
aprobată prin ordin al ministrului educaţiei;
h)propune ministrului
educaţiei metodologia privind autorizarea de funcţionare provizorie,
acreditarea şi evalua-rea periodică a alternativelor educaţionale, care se
aprobă prin ordin al ministrului educaţiei;
i)realizează activitatea de
evaluare instituţională, autori-zare şi acreditare a unităţilor de învăţământ
preuniversi-tar/a unităţilor de educaţie extraşcolară;
j)propune Ministerului
Educaţiei autorizarea, acreditarea şi retragerea autorizării/acreditării
unităţilor de învăţământ preuniversitar/unităţilor de educaţie extraşcolară.
Autorizarea şi acreditarea se fac prin ordin al ministrului educaţiei;
k)realizează evaluarea
externă periodică a calităţii pentru unităţile de învăţământ
preuniversitar/unităţile de educaţie extraşcolară prin colaboratori externi,
experţi în evaluare şi acreditare, înscrişi în Registrul naţional al experţilor
în evaluare şi acreditare, denumit în continuare RNEE, în vederea autorizării
de funcţionare provizorie, acreditării;
l)propune Ministerului Educaţiei
politicile şi strategiile de asigurare a calităţii învăţământului
preuniversitar şi, periodic, propuneri de îmbunătăţire a acestora;
m)realizează împreună cu
DJIP/DMBIP şi direcţiile de resort din Ministerul Educaţiei activitatea de
monitoriza-re şi control al calităţii;
n)realizează inspecţia
unităţilor de învăţământ preuniversitar privind realizarea scopurilor şi
obiectivelor proprii diferitelor categorii de unităţi de învăţământ, aşa cum
sunt acestea definite prin legislaţia în vigoare;
o)realizează inspecţia
şcolară generală a unităţilor de învăţământ preuniversitar, inspecţia tematică
şi inspecţia de specialitate;
p)colaborează cu CCD pentru
asigurarea, în baza recomandărilor de formare continuă formulate după fiecare
inspecţie şcolară generală sau tematică, a cursurilor specifice de formare
pentru personalul didactic;
q)recomandă Ministerului
Educaţiei şi CNFDCD, după finalizarea inspecţiilor şi evaluărilor, politici în
formarea resursei umane din învăţământul preuniversitar;
r)publică rezultatele
evaluărilor externe şi actualizează lunar următoarele registre:
(i)
Registrul naţional al unităţilor de învăţământ preuniversitar acreditate;
(ii)
Registrul naţional al unităţilor de învăţământ preuniversitar evaluate extern
periodic;
(iii)
Registrul naţional al unităţilor de învăţământ preuniversitar autorizate să
funcţioneze provizoriu;
(iv)
Registrul special al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează
după un curriculum străin;
(v)
Registrul furnizorilor de educaţie antepreşcolară;
s)elaborează manuale de
evaluare, ghiduri de bune practici şi alte materiale de informare privind
asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar, publică rezultatele
evaluărilor externe;
ş)organizează cursuri de
formare iniţială şi, periodic, cursuri de formare continuă în domeniul
asigurării calităţii educaţiei pentru angajaţi şi membrii RNEE;
t)publică un raport anual cu
privire la propria activitate;
ţ)elaborează şi
implementează Codul de etică profesională a experţilor în evaluare şi
acreditare;
u)propune ministrului
educaţiei metodologia privind avizarea organizaţiilor furnizoare de educaţie
care şcolarizează în baza unui curriculum al altui stat, aprobată prin ordin al
ministrului educaţiei, pe care o aplică;
v)propune ministrului
educaţiei metodologia privind verificarea aplicării componentelor de etică şi
integritate, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, pe care o aplică;
w)propune ministrului
educaţiei regulamentul de in-specţie şcolară generală, tematică şi inspecţie de
specialitate a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin ordin al
ministrului educaţiei.
5.
Inspecţia
generală a unităţilor de învăţământ
Inspecţia generală a
unităţilor de învăţământ preuniversitar este realizată de structura centrală a
ARACIIP, cu inspectorii judeţeni/ai municipiului Bucureşti şi cu membrii CEEMC,
dacă este cazul, în baza regulamentului prevăzut la alin. (10) lit. w).
În cadrul acestui tip de
inspecţie se realizează inclusiv activităţi de consiliere, în raport cu
obiectivele concrete vizate, în vederea îmbunătăţirii continue a activităţii
unităţii de învăţământ.
Inspecţia tematică, prin
birourile judeţene, reprezintă o activitate de evaluare sau control al unui
domeniu particular/mai multor domenii particulare ale activităţii unităţilor de
învăţământ preuniversitar sau al personalului care deserveşte aceste
instituţii, în principal, al activităţii cadrelor didactice.
În cadrul acestui tip de
inspecţie se realizează inclusiv activităţi de consiliere, în raport cu
obiectivele concrete vizate, în vederea îmbunătăţirii continue a activităţii
unităţii de învăţământ, în baza regulamentului prevăzut la alin. (10) lit. w),
cu colaborarea membrilor CEEMC din judeţul de provenienţă.
ARACIIP colaborează cu
CCD/CNFDCD pentru asigurarea, în baza recomandărilor de formare continuă
formulate după fiecare inspecţie şcolară generală sau tematică, a cursurilor
specifice de formare pentru personalul didactic.
Verificarea din punctul de
vedere al respectării procedurilor de lucru a rapoartelor de evaluare externă a
calităţii se realizează de către BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP.
Acestea sunt înaintate către
Consiliul ARACIIP, în vederea analizei şi, după caz, aprobării rapoartelor.
Ulterior, rezultatele evaluărilor sunt înaintate către Ministerul Educaţiei.
Componenţa Consiliului
ARACIIP prevede membrii permanenţi şi membrii observatori, stabiliţi prin ordin
al ministrului educaţiei.
Membrii permanenţi sunt
numiţi, cu drept de vot, pentru un mandat individual de 4 ani, cu posibilitatea
de reînnoire pentru încă un mandat de 4 ani.
Membrii observatori sunt
numiţi pentru un mandat individual de un an, fără drept de vot.
ARACIIP dispune de birouri
judeţene de asigurare a calităţii şi inspecţie şcolară, cu personalitate
juridică.
Acestea sunt conduse de un
director numit în urma câştigării concursului pentru ocuparea funcţiei de
director.
Metodologia de organizare a
concursului privind ocuparea funcţiei de director se aprobă prin ordin al
ministrului educaţiei, la propunerea ARACIIP.
BJ-ARACIIP sunt înfiinţate
prin ordin al ministrului educaţiei. Organizarea acestora se va realiza astfel:
a)numărul de posturi,
structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare a
acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
b)la nivelul fiecărui birou
judeţean există angajaţi cu contract individual de muncă pe durată
nedeterminată. Procedura de ocupare a posturilor acestora este stabilită prin
regulament.
Activitatea
BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP este realizată cu implicarea colaboratorilor înscrişi în
RNEE şi membrilor CEEMC;
c)activitatea birourilor
judeţene este evaluată anual de către Consiliul ARACIIP, care adoptă măsuri în
vederea îmbunătăţirii calităţii serviciilor acestora;
d)cooperează cu DJIP/DMBIP
în vederea îndeplinirii activităţilor prevăzute de prezenta lege.
6.
Atribuții
BJ-ARACIIP/ BMB-ARACIIP
În domeniul asigurării
calităţii educaţiei, BJ-ARACIIP/ BMB-ARACIIP au următoarele atribuţii:
a)analizează rapoartele
anuale de evaluare internă privind calitatea educaţiei în organizaţiile furnizoare
de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti;
b)monitorizează
implementarea strategiilor realizate la nivelul comisiilor pentru evaluarea şi
asigurarea calităţii educaţiei în organizaţiile furnizoare de învăţământ
preuniversitar din judeţ;
c)realizează activităţi de
formare iniţială şi periodică în domeniul asigurării calităţii educaţiei, sub
coordonarea metodologică a Consiliului ARACIIP, pentru membrii RNEE din judeţ;
d)realizează şi publică
periodic studii şi analize cu privire la situaţia calităţii educaţiei în
instituţiile de învăţământ preuniversitar din judeţ, care contribuie la
recomandările de politică publică educaţională privind îmbunătăţirea calităţii
educaţiei în învăţământul preuniversitar, adoptate de Consiliul ARACIIP;
e)participă la recrutarea
corpului de evaluatori înscrişi în RNEE, informând periodic Consiliul ARACIIP
cu privire la situaţia acestora;
f)organizează schimburi de
experienţă şi alte activităţi care vizează schimbul de bune practici privind
îmbunătăţirea calităţii educaţiei, atât pentru angajaţii
BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP, cât şi pentru membrii RNEE din judeţ;
g)sprijină Consiliul ARACIIP
în vederea realizării, gestionării şi actualizării bazei de date a unităţilor
de învăţământ/nivelurilor/specializărilor/calificărilor autorizate, acreditate
şi evaluate periodic în judeţ.
În domeniul inspecţiei
şcolare, BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP are următoarele atribuţii:
a)realizează activităţile
specifice inspecţiei şcolare generale, tematice şi de specialitate cu
respectarea metodologiei prevăzute la alin. (10) lit. w);
b)monitorizează
implementarea propunerilor de îmbunătăţire a calităţii educaţiei la nivelul
unităţilor de învăţământ, elaborate de comisiile pentru evaluarea şi asigurarea
calităţii educaţiei, în urma rapoartelor întocmite cu ocazia inspecţiilor
generale şi tematice;
c)sprijină activitatea
Comisiei Naţionale pentru Inspecţie Şcolară.
Numărul maxim de posturi la
nivelul ARACIIP este stabilit prin hotărârea Guvernului.
Numărul maxim de posturi va
fi cel puţin egal cu numărul de posturi din cadrul ARACIP la care se adaugă
posturile transferate din cadrul inspectoratelor şcolare
judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti aferente atribuţiilor
de inspecţie generală şi inspecţie tematică.
7.
Dispoziții
tranzitorii
În termen de 45 de zile de
la data intrării în vigoare a ho-tărârii Guvernului privind aprobarea
regulamentului de organizare şi funcţionare a ARACIIP, la solicitarea
preşedintelui acesteia, vor fi detaşate persoane care au calitatea de titulari
în sistemul de învăţământ preuniversitar cu experienţa de minimum 2 ani în activitatea
de inspecţie şcolară, care vor desfăşura operaţiuni legate de înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea ARACIIP şi a birourilor judeţene.
Până la ocuparea prin
concurs a funcţiilor de directori BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP, aceştia sunt numiţi
de către preşedintele ARACIIP din rândul personalului de specialitate de la
nivelul sistemului naţional de învăţământ detaşat în cadrul agenţiei sau al
birourilor judeţene/Biroului Municipiului Bucureşti de către angajatori, în
conformitate cu Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
În termen de 45 de zile de
la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind organizarea şi
funcţionarea ARACIIP, se face încadrarea personalului în numărul maxim de
posturi aprobat şi în noua structură organizatorică, cu respectarea condiţiilor
prevăzute de legislaţia în vigoare pentru fiecare categorie de personal.
Personalul ARACIIP şi al
BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP este format din personal de specialitate, inspectori
şcolari care au gradul didactic I, experţi în evaluare şi personal contractual.
Atribuţiile, sarcinile şi
răspunderile individuale ale personalului se stabilesc prin fişa postului, pe
baza regulamentului de organizare şi funcţionare.
ARACIIP preia personalul
ARACIP şi registrul de evaluatori colaboratori externi, experţi în evaluare şi
acreditare, în conformitate cu prevederile hotărârii de Guvern.
ARACIIP şi birourile sale
judeţene/biroul Municipiului Bucureşti nou înfiinţate preiau, pe bază de
protocol, în termen de 60 de zile, patrimoniul aferent activităţilor preluate
de la inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului
Bucureşti, în ceea ce priveşte componenta de inspecţie şcolară şi activităţile
ARACIP, şi se subrogă, în toate drepturile, obligaţiile, contractele, deciziile
de finanţare, ordinele de finanţare, acordurile şi litigiile instituţiei,
structurii sau activităţii preluate inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor
mobile şi imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea
ARACIP.
Notă: În cuprinsul contractelor, convenţiilor,
înţelegerilor, protocoalelor în care inspectoratele şcolare judeţene/
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi casele corpului didactic au
fost parte sau al înscrisurilor oficiale din domeniul educaţiei, pe componenta
de inspecţie şcolară generală şi tematică, precum şi de asigurare a calităţii
educaţiei în învăţământul preuniversitar în care s-au folosit denumirile
„inspectorat şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti“,
„Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar“ se va
citi „Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul
Preuniversitar“.
Bibliografie:
1. Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului
preuniversitar
2.OMEC nr. 6.106 din 3 decembrie 2020 privind aprobarea
Regulamentului de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, cu
modificările și completările ulterioare