Procedura emisă de ME
Faptele de violență verbală, fizică, psihologică - bullying, emoţională,
sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi orice alte activităţi sau
comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea
beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ, sunt gestionate la
nivelul unităților de învățământ preuniversitar conform Procedurii privind
managementul cazurilor de violență asupra
antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de
învățământ, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a
suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar (aprobată prin
ordinul de ministru nr. 6.235/2023).
Procedura reglementează modalitățile de lucru, regulile aplicabile și
responsabilitățile persoanelor implicate în managementul interinstituțional şi
multidisciplinar al:
-cazurilor de violență ușoară între antepreșcolari/preșcolari/elevi,
săvârșite în mediul școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de violență gravă între preșcolari/elevi, săvârșite în mediul
școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor,
săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ, în mediul școlar ||
descarcă schema de management
-cazurilor de violență asupra personalului unității de învățământ,
săvârșite de elevi, în mediul școlar || descarcă schema de management
-suspiciunilor de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar
|| descarcă schema de management
-cazurilor de suspiciune de consum de substanțe psihoactive în rândul
elevilor || descarcă schema de management
-cazurilor de suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte
periculoase sau suspiciunea săvârșirii, de către elevi, a unei infracțiuni în
mediul școlar || descarcă schema de management
Cazurile de violență pot fi raportate:
-de elevi, părinți sau cadre didactice;
-verbal sau în scris;
-oricărui membru al personalului școlii;
-confidențial, prin mesaje la cutia cu sesizări/alte mijloace puse la
dispoziție de școală.
Personalul școlii protejează elevii și părinții care raportează fapte de
violență împotriva oricărei forme de discriminare sau răzbunare din partea
celorlalți.
Prevederi principale:
-dacă e martorul unei fapte de violență, personalul școlii are obligația să
elimine riscurile, să apeleze numărul unic de urgenţă 112 și să le redea
elevilor sentimentul de siguranță fizică și emoțională;
-în cazul faptelor de violență care constituie infracțiuni, directorul este
obligat să sesizeze poliția;
-în cazul faptelor de violență gravă asupra minorilor (săvârșite de
preșcolari/elevi/ personalul școlii) directorul școlii este obligat să sesizeze
119 (DGASP);
-personalul școlii este obligat să comunice cu părinții/reprezentanții
legali despre situația de violență/corelată în absența
antepreșcolarului/preșcolarului/elevului, în prezența consilierului și/sau
mediatorului școlar, într-un spațiu care asigură confidențialitatea celor
implicați;
-personalul școlii realizează/contribuie la analiza cazului de violență,
după caz, în colaborare cu instituțiile abilitate - pentru prevenirea
revictimizării, intervievarea repetată a victimei/victimelor este interzisă;
-personalul școlii stabilește și aplică măsuri de sprijin pentru victime și
autori, respectiv sancțiuni pentru autori;
-personalul UIP este obligat să păstreze confidențialitatea cu privire la
identitatea persoanelor implicate în situația de violență - autori și victime –
respectiv a celor implicați în situațiile corelate, față de toți membrii
comunității școlare, cu excepția persoanelor care au responsabilități sau
constituie persoane-resursă în managementul cazului.
-în paralel cu managementul cazului, personalul școlii completează Fișa de
management a cazurilor de violență și o transmite spre înregistrare Comisiei
pentru prevenirea și eliminarea violenței;
-în paralel cu managementul cazului, dacă e necesar, Comisia pentru
prevenirea și eliminarea violenței revizuiește Planul școlii de prevenire și
reducere a violenței în mediul școlar și aplică măsuri de prevenire a
fenomenului.
Măsuri de sprijin recomandate:
-consiliere de grup şi/sau individuală;
-organizarea şi recomandarea participării la întâlnirile unui grup tematic
de suport;
-organizarea şi recomandarea participării copiilor implicaţi în situaţii de
violenţă la activităţi de dezvoltare a abilităţilor socio-emoționale şi a
strategiilor de autoreglare emoţională în momente de stres;
-referirea/recomandarea pentru intervenţie psihologică şi psihoterapeutică;
-identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care să asiste
copilul victimă sau autor pe parcursul unei perioade de timp - servicii de tip
shadow;
-activităţi de combatere a discursului instigator la ură, a discriminării,
a marginalizării, a normelor sociale care favorizează violenţa;
-activităţi de mediere a conflictelor, prin abordări restaurative -
excepţie victimele violenţei de gen;
-transferul la o altă clasă/formaţiune de studiu, în cazul elevilor victime
ale unor situaţii de violenţă, la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor
legali.
Conform Legii nr. 198/2023, sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor, în
funcţie de gravitatea faptelor, sunt:
-observaţie individuală;
-mustrare scrisă;
-retragerea temporară sau pe durata întregului an şcolar a burselor de care
beneficiază elevul;
-mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de
învăţământ;
-suspendarea elevului pe o durată limitată de timp;
-preavizul de exmatriculare;
-exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi
unitate de învăţământ;
-exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă
unitate de învăţământ;
-exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învăţământul
postliceal.
Rolul Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de
corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității
(CPEV):
-coordonează elaborarea, revizuirea şi aplicarea Planului de prevenire şi
reducere a violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;
-analizează factorii școlari care au condus la săvârșirea faptelor de
violență și dacă e necesar revizuiește Planului de prevenire şi reducere a
violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;
-înregistrează cazurile de violență săvârșite în mediul școlar;
-realizează un raport privind incidența, respectiv prevenirea violenței, pe
care îl comunică Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii (CEAC), în
vederea includerii acestuia în raportul general privind starea şi calitatea
învăţământului în anul şcolar respectiv.
Colaborarea cu Poliția
Poliția este sesizată prin 112 sau prin dispeceratul subunităților de
poliție, astfel că cel mai apropiat polițist se va prezenta la școală în cel
scurt timp posibil.
Măsuri/activități specifice poliției:
-controlul corporal;
-controlul bagajelor;
-conservarea probelor;
-aplicarea de sancțiuni contravenționale;
-audierea autorilor, victimelor și martorilor;
-conducerea persoanelor implicate la sediul subunității de poliție.
În urma evenimentului structura pentru siguranța școlară va realiza, după
caz, o analiză a acestuia.
Reținerea şi arestarea preventivă pot fi luate faţă de minor numai în mod
excepţional, numai dacă efectele pe care privarea de libertate le-ar avea
asupra personalităţii şi dezvoltării acestuia nu sunt disproporţionate faţă de
scopul urmărit prin luarea măsurii.
Colaborarea cu Serviciile publice de
asistență socială
Serviciile publice de asistență socială sunt sesizate prin 119;
Dacă situația sesizată la 119 este încadrată ca urgență (abuz sexual, munci
intolerabile și trafic de minori, copilul refuză să meargă acasă), DGASPC
trimite echipa mobilă (asistent social/psiholog de la DGASPC) la unitatea de
învățământ pentru evaluarea inițială și gestionarea situației la fața locului,
în maxim o oră.
În situațiile care nu reprezintă o urgență, reprezentanții SPAS, la
solicitarea DGASPC, realizează evaluarea inițială a situației în maximum 72 de
ore de la înregistrarea cazurilor la DGASPC.
După înregistrarea cazului la DGASPC în urma sesizării la 119, directorul
DGASPC desemnează un manager de caz, care va constitui o echipă
multidisciplinară și interinstituțională, potrivit prevederilor HG 49/2011
(asistent social, psiholog, medic, polițist, jurist, cadru didactic).
Echipa multidisciplinară și interinstituțională, sub coordonarea
managerului de caz:
-evaluează cazul;
-elaborează, aplică și monitorizează Planul de reabilitare și reintegrare
socială
DGASPC și furnizorii privați pot oferi servicii specializate pentru copii
și familia/ familiile acestora în cadrul centrelor de consiliere pentru copiii
abuzați, neglijați, exploatați, centrelor de consiliere pentru copiii victime
ale traficului, centrelor de prevenire a abuzului, neglijării, exploatării
copilului, iar în lipsa acestora - centrelor de consiliere pentru părinți și
copii, centrelor de zi.
Continuarea, aici: https://edu.ro/management_cazuri_violenta
Recomandăm ca Schemele de
management să fie afișate la avizier/site
_________________
Siguranta în mediul scolar
1. Siguranţa în mediul şcolar în LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a
învăţământului preuniversitar
Siguranţa în mediul şcolar a reprezentat un obiectiv prioritar al
Guvernului României, aplicarea măsurilor structurilor cu responsabilităţi în domeniu
fiind integrate în mecanisme de cooperare interinstituţională pentru crearea
cadrului necesar aplicării unitare, la nivel național, a activităţilor
subsumate obiectivului de consolidare a climatului de siguranţă şcolară.
Crearea unui mediu şcolar sigur, îmbunătăţeşte calitatea relaţiilor şi a
comunicării între toate persoanele angrenate în actul educațional, contribuind,
în mod esențial, la calitatea acestuia. Gradul de siguranţă nu se rezumă la
incidenţa unor fapte comise cu violenţă, ci vizează impactul mai multor
factori, cu determinări psihologice, sociale, culturale şi economice.
Şcoala nu este o entitate izolată, ci este o parte integrantă a
comunităţii, asociată dinamicii sociale, iar problemele cu care se confruntă ca
instituţie şi mediu de formare a tinerilor privesc întreaga societate.
În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată LEGEA nr.
198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Așadar, Legea educației
naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte
normative și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România
Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și
Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).
Cu privire la siguranţa în mediul şcolar, LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a
învăţământului preuniversitar prevede:
,, Articolul 65
(1) În vederea creşterii nivelului de siguranţă în şcoli se aprobă, prin
hotărâre a Guvernului, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, într-un termen de
6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Planul naţional de
combatere a violenţei şcolare, denumit în continuare PNCVS.
(2) PNCVS vizează prevenirea şi reducerea activităţilor şi comportamentelor
care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în
orice formă de manifestare, atât ca violenţă verbală, fizică, psihologică -
bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi ca orice
alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea
beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ.
(3) În conformitate cu PNCVS, cu Regulamentul de organizare şi funcţionare
a învăţământului preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei,
pe baza unei evaluări a climatului şcolar, în colaborare cu reprezentanţii
elevilor, reprezentanţii părinţilor şi cu instituţiile locale abilitate, precum
serviciul siguranţă şcolară, serviciul public de asistenţă socială, direcţia
generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, unităţile de învăţământ
adoptă planuri de prevenire şi reducere a violenţei în şcoli.
(4) Regulamentul de ordine interioară a unităţii de învăţământ trebuie să
prevadă:
a)procedura de acces al persoanelor din afara unităţii de învăţământ;
b)procedura de sesizare a suspiciunilor şi faptelor de violenţă la nivelul
unităţii de învăţământ;
c)metoda de sesizare confidenţială a suspiciunilor şi cazurilor de violenţă
la nivelul unităţii de învăţământ.
(5) La nivelul unităţii de învăţământ, elevii şi părinţii/ reprezentanţii
legali pot raporta suspiciunile şi cazurile de violenţă oricărui membru al
personalului şcolii.
(6) Personalul şcolii, preşcolarul, elevul, părintele/ reprezentantul legal
care are suspiciuni privind o situaţie de violenţă asupra beneficiarilor
primari sau personalului şcolii este obligat să acţioneze în acord cu Procedura
de management a cazurilor de violenţă, aprobată prin ordin al ministrului
educaţiei.
(7) Conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze cazurile
de violenţă asupra copilului la numărul naţional 119 şi să colaboreze cu
direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului pentru
managementul acestora, în interesul superior al copilului.
(8) Dacă există suspiciunea comiterii unei infracţiuni, conducerea
unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze poliţia şi să colaboreze cu
organele de anchetă.
(9) Unităţile de învăţământ sunt obligate să stabilească şi să pună în aplicare
măsuri de sprijin pentru victimă/victime, respectiv măsuri de sprijin şi
sancţiuni pentru autor/autori adecvate la gravitatea cazului de violenţă, la
cauzele/efectele posibile ale situaţiei de violenţă şi la nevoile
educaţionale/profesionale, relaţionale, sociale, psihologice şi fizice ale
celor implicaţi, la nivelul unităţii de învăţământ.
(10) Personalul şcolii care a fost victima unei situaţii de violenţă din
partea elevilor beneficiază de servicii de consiliere în vederea prevenirii
stresului posttraumatic, respectiv, la cerere, de concediu medical, servicii
decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, reîncadrarea la o
altă clasă şi asistenţă în desfăşurarea activităţii profesionale, pe perioadă
determinată.
(11) Elevii care au fost victima unei situaţii de violenţă beneficiază de
servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, în baza unei
recomandări de la consilierul şcolar”.
2. Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară
Pentru identificarea şi implementarea celor mai bune soluţii, necesare
asigurării unui climat optim pentru elevi şi cadrele didactice în unităţile de
învăţământ preuniversitar, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a fost
întocmit Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară (înregistrat
la M.A.I. cu nr. 126935/05.09.2023, M.E. cu nr. 11851/05.09.2023, M.S. cu nr.
AR 16170/05.09.2023, M.M.S.S cu nr. 762/05.09.2023, M.F.T.E.S. cu nr.
632/05.09.2023, M.C. cu nr. 5750/05.09.2023, M.D.L.P.A. cu nr.
140415/05.09.2023 şi D.P.R.P. cu nr. DRP/8757/05.09.2023)- aici
Planul-National-Cadru-de-Actiune-privind-siguranta-scolara.pdf (gov.ro).
Odată cu intrarea în vigoare a Planului, documentul programatic Planul
Naţional Comun de Acţiune pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi
a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în
zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat de către
miniştrii Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Educaţiei şi Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (înregistrat la M.A.I. cu nr.
111.613/03.08.2022, la M.E. cu nr. 13560/29.08.2022 şi M.D.L.P.A. cu nr.
100239/30.08.2022) își încetează aplicabilitatea.
Toate acestea, coroborate cu adoptarea Legii învăţământului preuniversitar
nr. 198/2023 în care sunt prevăzute o serie de modificări ale cadrului normativ
cu incidenţă în domeniul siguranţei şcolare, cu accent pe colaborarea
interinstituţională şi realizarea unui sistem cadru de abordare, impun actualizarea
mecanismului de cooperare interinstituţională pentru siguranţa în unităţile de
învăţământ preuniversitar.
3. Procedura privind managementul cazurilor de violenţă asupra
antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ
3.1 ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023
În Monitorul Oficial nr. 856 din 22 septembrie 2023 a fost publicat ORDINUL
nr. 6.235 din 6 septembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind
managementul cazurilor de violenţă asupra
antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de
învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al
suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar.
Ordinul a intrat în vigoare la data de 22 septembrie 2023 și a fost
modificat și completat ulterior prin ORDINUL nr. 6.467 din 3 octombrie 2023.
Procedura din 6 septembrie 2023 privind managementul cazurilor de violenţă
asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de
învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al
suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar reglementează
modalităţile de lucru, regulile aplicabile şi responsabilităţile persoanelor
implicate în managementul interinstituţional şi multidisciplinar al:
a)cazurilor de violenţă între antepreşcolari/preşcolari/elevi, săvârşite în
mediul şcolar (cazuri uşoare şi grave);
b)cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/ elevilor,
săvârşite de membri ai personalului unităţii de învăţământ, în mediul şcolar;
c)cazurilor de violenţă asupra personalului unităţii de învăţământ,
săvârşite de elevi, în mediul şcolar;
d)situaţiilor corelate: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de
obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracţiuni - furt,
tâlhărie; suspiciune de consum de substanţe psihoactive;
e)cazurilor de suspiciune de violenţă comisă asupra copilului în afara
mediului şcolar.
Pentru a fi considerate fapte săvârşite în mediul şcolar, acestea trebuie
să se comită în perimetrul unităţii de învăţământ preuniversitar, în cadrul
activităţilor şcolare/extraşcolare organizate de cadre didactice în afara
perimetrului unităţii de învăţământ sau în cadrul activităţilor
şcolare/extraşcolare desfăşurate în mediul online.
3.2 Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi în procedură
În sensul prezentei proceduri, următorii termeni sunt definiţi astfel:
– violenţa asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor este o formă de
violenţă asupra copilului şi reprezintă un concept integrator pentru diversele
forme de abuz fizic, verbal, emoţional, sexual, neglijare, exploatare sexuală,
trafic, violenţă prin internet, violenţă de gen, hărţuire sexuală etc.
Această formă de violenţă include violenţa între egali, respectiv între
antepreşcolari/preşcolari/elevi.
De asemenea, violenţa asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor
cuprinde forme de rele tratamente comise de către adulţi aflaţi în poziţie de
răspundere, putere ori în relaţie de încredere cu copilul, care produc vătămare
asupra sănătăţii acestuia şi îi pun în pericol dezvoltarea, demnitatea şi
moralitatea;
– sesizarea cazurilor de violenţă este procesul prin care o situaţie de
acest gen, manifestată asupra unui copil sau a unui cadru didactic, este adusă
la cunoştinţa autorităţilor competente de către personalul UIP/elevi/părinţi,
pentru a se lua măsuri adecvate în interesul victimei, al martorului şi al
autorului actului de violenţă, urmând ca acestea să asigure sau să faciliteze
accesul la servicii specializate, în vederea reabilitării stării de sănătate
fizică şi psihică;
– managementul de caz reprezintă o metodă de coordonare a tuturor
activităţilor de intervenţie, asistenţă socială, sprijin şi protecţie,
desfăşurate în interesul superior al copilului şi respectând nevoile şi
siguranţa victimei, de către profesionişti din diferite servicii sau instituţii
publice şi private.
Acesta este o metodă care implică parcurgerea de către o echipă multidisciplinară
şi interinstituţională a unor etape de lucru interdependente, precum
identificarea, sesizarea, investigarea situaţiei de violenţă/corelate,
planificarea măsurilor de sprijin şi a sancţiunilor, planificarea măsurilor de
prevenire secundară, furnizarea serviciilor specializate, monitorizarea şi
reevaluarea periodică a progreselor înregistrate, a măsurilor şi a
sancţiunilor, precum şi etapa de închidere a cazului;
– echipa multidisciplinară şi interinstituţională, care intervine în
situaţiile care fac obiectul acestei proceduri, este constituită din
profesioniştii menţionaţi în componenţa minimă prevăzută în Hotărârea
Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea
şi intervenţia în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de
violenţă asupra copilului şi de violenţă în familie şi a Metodologiei de
intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională privind copiii exploataţi
şi aflaţi în situaţii de risc de exploatare prin muncă, copiii victime ale
traficului de persoane, precum şi copiii români migranţi victime ale altor
forme de violenţă pe teritoriul altor state (asistent social, psiholog, medic,
poliţist, jurist), la care se adaugă, obligatoriu, unul din membrii
personalului din unitatea de învăţământ: directorul, educatoarea/profesorul
pentru învăţământ primar/dirigintele, consilierul şcolar sau mediatorul şcolar,
dacă este cazul;
– intervenţia multidisciplinară în situaţiile de violenţă şi situaţii
corelate se realizează interinstituţional şi în reţea, prin acţiuni de
cooperare între instituţiile implicate, precum unităţile de învăţământ
preuniversitar (UIP), serviciile publice de asistenţă socială (SPAS)/direcţiile
de asistenţă socială (DAS), direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului (DGASPC), structurile de poliţie competente, centrele de
prevenire, evaluare şi consiliere antidrog (CPECA), centrele regionale ale
Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane (CR ANITP), organizaţii
neguvernamentale cu expertiză relevantă în acest domeniu etc.;
– sancţiunile din mediul şcolar pentru autorul/autorii actelor de violenţă,
adulţi sau copii, sunt cele prevăzute în legislaţia naţională din domeniul
învăţământului preuniversitar. În cazul contravenţiilor şi/sau al
infracţiunilor, sancţiunile sunt prevăzute de lege;
– plan de reabilitare şi/sau reintegrare socială este un document întocmit
de managerul de caz de la DGASPC pentru copiii victime ale violenţei, precum şi
pentru copiii autori ai actelor de violenţă. Acesta este întocmit în colaborare
cu echipa multidisciplinară, alţi profesionişti colaboratori şi cu participarea
nemijlocită a familiei/reprezentantului legal şi, după caz, a copilului.
Personalul UIP implicat în implementarea planului dezvoltă propriul program
de intervenţie, specific domeniului său de activitate, şi raportează periodic
managerului de caz progresele şi dificultăţile întâmpinate în implementarea
acestuia.
Raportarea este în scris, iar periodicitatea va fi stabilită de comun acord
cu managerul de caz. În situaţii urgente, se comunică imediat cu managerul de
caz;
– bullyingul este o formă de violenţă psihologică şi reprezintă acţiunea
sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un
context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un
dezechilibru de putere, au caracter repetitiv, au drept consecinţă atingerea
demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante,
umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau a unui grup
de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot
fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie,
categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul
sau orientarea sexuală, caracteristicile personale şi care se desfăşoară în
instituţiile de învăţământ preuniversitar şi în toate spaţiile destinate
educaţiei şi formării profesionale.
Sunt excluse termenului de violenţă psihologică - bullying: relaţiile
violente dintre adulţi şi copii şi relaţiile violente între adulţi, în cadrul
unităţii de învăţământ;
– cyberbullyingul este o formă de bullying manifestat asupra unui
copil/adult, prin mijlocirea tehnologiei digitale în mediul online, prin
diverse reţele de socializare, prin intermediul platformelor de telefonie
mobilă pentru schimburi de mesaje sau prin platformele de jocuri interactive şi
de reţea desfăşurate online. Spre deosebire de caracterul repetitiv al
violenţei psihologice - bullying manifestate în mediul offline de către un
copil în relaţie cu unul sau mai mulţi copii, cyberbullyingul are un caracter
permanent şi are scopul de a speria, înfuria sau umili pe cei vizaţi, făcând ca
impactul negativ asupra victimei să fie foarte mare.
3.3 Exemple de cyberbullying pot fi:
• transmiterea de mesaje răutăcioase sau ameninţătoare, răspândirea de
zvonuri, minciuni, mesaje sau fotografii cu scopul discreditării sau
dezvăluirii de secrete, transmiterea de mesaje negative pe dispozitivul
electronic al altei persoane, atât SMS-uri, cât şi mesaje trimise prin
intermediul unor aplicaţii online, de cele mai multe ori sub identitate falsă
sau ascunsă;
• crearea de spaţii virtuale (website, blog, cont pe reţelele de
socializare) cu conţinuturi în care altcineva este ridiculizat (filme, desene,
fotografii, texte);
• accesarea şi utilizarea neautorizată a contului de e-mail/a contului de
pe platformele de socializare al altei persoane, folosirea identităţii acesteia
pentru a trimite mesaje sau materiale de ameninţare menite să producă
suferinţă;
• excluderea deliberată a altei persoane din liste de mailing sau grupuri
de comunicare online; folosirea parolei altei persoane pentru a-i modifica
profilul pe reţele de socializare sau pentru a posta în numele acesteia
conţinuturi şi mesaje jignitoare la adresa altora;
• hărţuire online;
• mesaje online instigatoare la ură pe bază de gen;
• urmărire online;
• ameninţări online;
• publicarea nonconsensuală de informaţii şi conţinut grafic intim;
• transmitere neconsensuală de materiale cu conţinut sexual.
4. Managementul cazurilor de violență în cadrul Ministerului Educației
Ministerul Educației publică la adresa
http://www.edu.ro/management_cazuri_violenta o procedură detaliată privind
Managementul cazurilor de violență, cu explicații și fișe de management de caz.
Sursa :
-LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar,
actualizată;
-ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023 -https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/274669
-Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară-
https://www.mai.gov.ro-- https://www.mai.gov.ro/wp-content/uploads/2023/09/Planul-National-Cadru-de-Actiune-privind-siguranta-scolara.pdf
------------------
Pe aceeasi temă: Agresiunea
sexuală asupra minorilor , aici
[url]http://forum.isj.hd.edu.ro/viewtopic.php?f=15&t=29453&sid=678300cfa15c661bcd1f66b41488f1fb
-----------------
Toate formele de violență, inclusiv bullyingul și cyberbullyingul, au
efecte negative asupra fiecăruia dintre copiii implicați, fie că sunt autori,
victime sau martori.
Elevii care sunt victime ale violenței în mediul școlar au nevoie de sprijin
pentru a-și gestiona emoțiile. Este necesară intervenția imediată a adulților,
pentru a se asigura un climat sigur pentru toți elevii.
Dacă sunteți profesor, iată ce puteți face pentru a sprijini elevii care
sunt victime ale violenței:
- interveniți prompt când observați semne de violență și/sau sunteți
solicitați de elevi;
- fiți empatici atunci când comunicați cu copiii/tinerii (victimele pot
avea uneori convingerea că sunt prea slabe, că merită ceea ce li se întâmplă
sau că nu au nicio putere pentru a gestiona situațiile dificile);
- sprijiniți copiii/tinerii să-și consolideze stima de sine, aprecierea
pentru colegi și să-și dezvolte empatia;
- ajutați copiii/tinerii să învețe să aibă reacții sănătoase în situațiile
de violență în școală, spre exemplu, încurajați comportamentele de solicitare a
ajutorului în situațiile pe care nu le pot gestiona singuri;
- încurajați copiii/tinerii să intervină pentru a aplana conflictele și să
raporteze situațiile de violență;
- implicați toți elevii să sprijine și să lucreze în vederea creării unui
climat nonviolent, prietenos, sigur și favorabil incluziunii la nivelul
școlii/clasei;
- încurajați implicarea victimei, atunci când este posibil, în activități
cu ceilalți elevi, inclusiv cu elevii care au manifestat comportamente
violente, pentru a dezvolta cooperarea și cunoașterea reciprocă;
- solicitați sprijinul profesorului consilier școlar și recomandați
colaborarea tuturor actorilor implicați (elevi, părinți, profesori).
Fiți cu ochii pe noi, pentru că vom reveni și cu alte
informații/recomandări: Ce efecte poate avea violența asupra autorilor,
victimelor și martorilor? Cum comunicăm părinților informații privind
implicarea copiilor lor într-o faptă de violență? Cum sprijinim formarea unor
relații bazate pe respect între elevi?
#antiviolență #ÎmpreunăPrindemCuraj, aici Pagina oficială a Ministerului Educației!
-https://www.facebook.com/www.edu.ro
-http://www.edu.gov.ro
-t.me/MEdu_RO- telegram
-http://www.edu.ro