Depunererea declaraţiilor de interese de către personalul didactic de predare
Ordinul s-a emis în temeiul prevederilor art. 169 alin. (3) şi (4) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare și aprobă Procedura pentru completarea declaraţiilor de interese de către personalul didactic de predare, prevăzută în anexă.
Ordinul ME nr. 3.051 din 11 ianuarie 2024 privind aprobarea Procedurii pentru completarea declaraţiilor de interese de către personalul didactic de predare prevede:
,,Inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar au sarcina ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
În cuprinsul ordinului, începând cu data reorganizării instituţiilor subordonate Ministerului Educaţiei, denumirea „inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti“ se va citi „direcţia judeţeană de învăţământ preuniversitar/Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar“.
În
înţelesul procedurii, următorii termeni se definesc astfel:
a)declaraţie de interese - documentul scris, redactat pe
propria răspundere, prin depunerea căruia cadrul didactic de predare confirmă
că asigură echitate şi obiectivitate în activitatea de
predare-învăţare-evaluare şi că nu desfăşoară activităţi de pregătire
suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este
încadrat în anul şcolar în curs;
b)meditaţii - activităţile de pregătire suplimentară contra
cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat personalul
didactic de predare;
c)responsabil pentru declaraţiile de interese - persoana
responsabilă cu asigurarea implementării la nivelul unităţii de învăţământ a
prevederilor prezentei proceduri privind declaraţiile de interese.
Persoana responsabilă pentru declaraţiile
de interese
La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ,
prin decizia directorului, se desemnează o persoană responsabilă pentru
declaraţiile de interese.
Procedura se
comunică unităţilor de învăţământ de către ISJ/ISMB, conform modelului prevăzut
în anexa nr. 1
care face parte integrantă din prezenta procedură, în termen de 3 zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Personalul didactic de predare declară în scris, pe propria
răspundere, sub sancţiunile prevăzute de Codul penal pentru falsul în declaraţii, că nu desfăşoară activităţi de
pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care
este încadrat în anul şcolar în curs.
Declaraţia de interese cuprinde norma didactică şi
activităţile de predare la clasa/clasele la care personalul didactic de predare
este încadrat în anul şcolar în curs, conform modelului standard prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din
prezenta procedură.
Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, personalului
didactic de predare îi revine obligaţia să completeze declaraţia de interese.
Personalul didactic de predare angajat ulterior datei de 31
decembrie completează şi depune declaraţia de interese în termen de 5 zile de
la angajare.
Pentru declararea intereselor, datele se completează cu
informaţiile valabile la data completării declaraţiei.
Formularul privind declaraţia de interese este pus la
dispoziţia personalului didactic de predare, în format electronic, pe pagina de
internet a unităţii de învăţământ preuniversitar sau, la cerere, în format
letric, de către responsabilul pentru declaraţiile de interese.
Responsabilul pentru declaraţiile de interese şi directorul
unităţii de învăţământ au obligaţia verificării concordanţei informaţiilor
specificate în declaraţiile de interese, de către persoanele care au obligaţia
de a le completa, cu informaţiile transmise compartimentului resurse umane din
cadrul ISJ/ISMB prin proiectul şi planul de încadrare.
Cadrul didactic încadrat în două sau mai multe unităţi de
învăţământ completează o singură declaraţie de interese, conform modelului
standard prevăzut în anexa nr. 2, şi depune câte un exemplar completat la fiecare unitate de
învăţământ.
După emiterea deciziilor de repartizare pe post, ISJ/ISMB
comunică unităţilor de învăţământ preuniversitar obligativitatea de a
monitoriza depunerea declaraţiei de interese de către personalul didactic de
predare astfel repartizat.
Responsabilul pentru declaraţiile de interese de la nivelul unităţii de învăţământ informează personalul didactic de predare în ceea ce priveşte termenele şi condiţiile în care se completează declaraţiile de interese, precum şi cu privire la actualizarea declaraţiei în situaţia în care, pe parcursul anului şcolar, apar modificări în încadrare care necesită actualizarea declaraţiei.
Informarea personalului cu privire la obligativitatea completării/actualizării declaraţiilor de interese, la termenele-limită de depunere a acestora, se realizează prin nota de informare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta procedură. Nota de informare se transmite prin e-mail sau personal cu semnare pentru luare la cunoştinţă.
Personalul didactic de predare
depune personal declaraţiile de interese la persoana desemnată ca responsabil
pentru declaraţiile de interese.
Pe perioada detaşării, personalul
didactic de predare depune declaraţia de interese la unitatea de învăţământ
preuniversitar la care a fost detaşat.
În momentul primirii declaraţiei de
interese, din partea persoanelor care au obligaţia completării lor,
responsabilul le înregistrează în Registrul declaraţiilor de interese,
atribuind câte un număr de ordine din registru, conform anexei nr. 4 care face parte integrantă din
prezenta procedură.
Registrul declaraţiilor de interese
se întocmeşte în formă scrisă şi electronică.
La data înregistrării declaraţiei în
Registrul declaraţiilor de interese, responsabilul eliberează deponentului o
dovadă de primire, întocmită conform anexei nr. 5 care face parte integrantă din prezenta procedură.
Responsabilul primeşte declaraţiile,
le scanează şi le salvează în folderul
„personal-didactic-de-predare/declaraţii-interese/an/lună_unitatea-de-învăţământ“
cu denumirea „nume_prenume“ pentru fiecare deponent.
Ulterior înregistrării declaraţiei
de interese şi eliberării dovezii de primire, responsabilul pentru declaraţiile
de interese are obligaţia de a verifica, în termen de 10 zile, corectitudinea
completării acestora.
Verificarea completării rubricilor
specifice declaraţiei de interese de către responsabilul pentru declaraţiile de
interese presupune verificarea formei în care s-au completat aceste rubrici,
respectiv verificarea modului de completare a datelor.
Responsabilitatea referitoare la
conţinutul datelor completate şi a corespondenţei acestora cu realitatea
aparţine persoanei care are obligaţia completării declaraţiei de interese.
În urma primirii şi verificării
modului de completare a declaraţiilor de interese, în cazul în care
responsabilul pentru declaraţiile de interese constată neconcordanţe între cerinţele
legale de completare a declaraţiilor de interese şi completarea propriu-zisă a
acestora, întocmeşte o adresă de rectificare a declaraţiilor de interese,
potrivit anexei
nr. 6
care face parte integrantă din prezenta procedură, în termen de 10 zile de la
primirea declaraţiilor.
Adresa de rectificare a
declaraţiilor de interese, semnată de către responsabilul pentru declaraţiile
de interese, se transmite personalului didactic de predare care trebuie să
rectifice aceste documente, prin intermediul poştei electronice sau la
domiciliul acestuia, pe bază de scrisoare recomandată.
Rectificarea declaraţiilor de
interese de către personalul didactic de predare căruia i s-a transmis adresa
de rectificare conform art. 11 alin. (2) se face în termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea
adresei.
Rectificarea presupune completarea
unei noi declaraţii de interese, având în vedere aspectele semnalate în adresa
de recomandare de rectificare.
Personalul didactic de predare, care
în urma adresei de rectificare completează o nouă declaraţie de interese, are
obligaţia depunerii documentului/documentelor la responsabilul pentru
declaraţiile de interese.
Declaraţiile rectificate pot fi
însoţite de documente justificative.
Rectificarea declaraţiei de interese poate fi iniţiată şi de
către personalul didactic de predare, în termen de 40 de zile de la depunerea
iniţială.
După expirarea termenului de depunere a declaraţiilor de
interese, responsabilul pentru declaraţiile de interese întocmeşte o adresă
conform anexei
nr. 7
care face parte integrantă din prezenta procedură şi o transmite pe e-mail sau
în format letric personalului didactic de predare care avea obligaţia completării
declaraţiei de interese, prin care se solicită transmiterea punctului de
vedere, în scris, cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere
a acesteia.
Personalul didactic de predare care
primeşte adresa menţionată la alin. (1) are obligaţia transmiterii unui răspuns justificat sau a
depunerii declaraţiei de interese în termen de 10 zile lucrătoare de la data
primirii adresei.
Responsabilul pentru declaraţiile de interese întocmeşte,
până la data de 1 februarie a anului în curs, lista cu personalul didactic de
predare care nu a depus în termen şi/sau care a depus cu întârziere
declaraţiile de interese, însoţită de punctele de vedere primite din partea
acestuia.
Primirea şi înregistrarea
declaraţiilor de interese rectificate se realizează astfel:
a)declaraţiile de interese rectificate se depun de către
persoanele cărora li s-a recomandat rectificarea la responsabilul la care
declaraţiile au fost depuse iniţial; acestea pot fi însoţite de documente
justificative;
b)la data primirii declaraţiilor rectificate, acestea se
înregistrează în Registrul declaraţiilor de interese, completându-se rubrica
„Schimbări intervenite în declaraţia de interese“ cu menţiunea „da“;
c)menţiunea „da“ se completează cu datele de identificare ale
ultimei declaraţii depuse conform dispoziţiilor legale.
Verificarea declaraţiilor de
interese rectificate se realizează conform prevederilor art. 10.
Declaraţiile de
interese sunt publice, responsabilul de la nivelul unităţii de învăţământ având
obligaţia de a le publica pe site-ul unităţii de învăţământ, anonimizând datele
cu caracter personal, cu excepţia numelui şi prenumelui cadrului didactic, în
termen de 10 zile lucrătoare de la data împlinirii termenului prevăzut la art.
14, precum şi de a le păstra în original şi
depozita corespunzător .
Obligațiile persoanelor care au obligaţia depunerii declaraţiilor de interese
Persoanele
care au obligaţia depunerii declaraţiilor de interese:
a)iau la cunoştinţă cu privire la completarea declaraţiilor de
interese, conform prevederilor art. 5;
b)completează, pe propria răspundere, toate rubricile
specifice declaraţiei de interese, semnează şi datează documentul;
c)depun personal declaraţia de interese la responsabilul
pentru declaraţiile de interese, în termenul legal;
d)rectifică declaraţia de interese la recomandarea
responsabilului privind implementarea prezentei proceduri, dacă este cazul, şi
o depun în termenul legal;
e)transmit punctul de vedere, în scris, cu privire la motivul
nedepunerii sau depunerii cu întârziere a declaraţiei de interese, în termen de
10 zile lucrătoare de la data primirii adresei de la responsabilul pentru
declaraţiile de interese, dacă este cazul.
Obligațiile responsabilului pentru declaraţiile de interese
Responsabilul
pentru declaraţiile de interese are următoarele atribuţii:
a)comunică persoanelor care au obligaţia să completeze
declaraţiile de interese termenul necesar depunerii formularelor;
b)oferă consiliere şi sprijin personalului didactic de predare
în procesul de completare şi depunere a declaraţiilor de interese;
c)preia declaraţiile de interese depuse de persoanele care au
această obligaţie;
d)eliberează dovada de primire angajatului care a depus
declaraţia de interese;
e)verifică declaraţiile de interese din punctul de vedere al
respectării formatului acestui document şi al modului de completare a tuturor
rubricilor specifice;
f)întocmeşte adresele de rectificare transmise personalului didactic
de predare care nu a completat corespunzător declaraţia de interese;
g)transmite cu adresă de înaintare, în format electronic,
declaraţiile de interese şi Registrul declaraţiilor de interese la ISJ/ISMB;
h)întocmeşte, verifică şi semnează adresele de solicitare cu
privire la nedepunerea sau depunerea cu întârziere a declaraţiilor de interese;
i)întocmeşte şi verifică lista persoanelor care nu au depus
sau care au depus cu întârziere declaraţiile de interese;
j)înregistrează declaraţiile de interese depuse, precum şi pe
cele rectificate în Registrul declaraţiilor de interese, folosind un program
electronic;
k)arhivează declaraţiile de interese în condiţii corespunzătoare.
Obligațiilor directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar
Directorii
unităţilor de învăţământ preuniversitar au obligaţia de a se asigura că:
a)personalul didactic de predare din subordine depune în
termenele prevăzute în prezenta procedură declaraţiile de interese/declaraţiile
de interese rectificate la responsabilul pentru declaraţiile de interese;
b)responsabilul pentru declaraţiile de interese îşi
îndeplineşte atribuţiile conform prezentei proceduri.
Sancțiuni
Nedepunerea declaraţiilor de
interese în termenele prevăzute de prezenta procedură, precum şi nedeclararea
activităţilor de pregătire suplimentară (meditaţii) pentru elevii de la clasa/clasele
la care este încadrat personalul didactic de predare sau declararea acestora cu
trimitere la alte înscrisuri constituie abatere disciplinară.
Nerespectarea obligaţiilor legale, prevăzute în prezenta procedură, de către directorii unităţilor de învăţământ şi de către persoanele responsabile cu implementarea prevederilor prezentei proceduri constituie abatere disciplinară.
Ministerul Educaţiei elaborează/actualizează permanent Ghidul pentru completarea declaraţiilor de interese, care poate fi consultat pe pagina de internet a acestuia”.
Anexe:
Anexa
nr. 1-ADRESĂ CĂTRE UNITĂȚILE ȘCOLARE
Anexa
nr. 2-DECLARAŢIE DE INTERESE
Anexa
nr. 3- NOTĂ DE INFORMARE
Anexa
nr. 4- REGISTRUL DECLARAŢIILOR DE INTERESE
Anexa
nr. 5-DOVADA DE PRIMIRE A DECLARAŢIEI DE INTERESE
Anexa
nr. 6-RECOMANDARE DE RECTIFICARE A DECLARAŢIEI DE INTERESE
Anexa
nr. 7-SOLICITARE TRANSMITERE PUNCT DE VEDERE CU PRIVIRE LA MOTIVUL NEDEPUNERII
SAU DEPUNERII CU ÎNTÂRZIERE A DECLARAŢIEI DE INTERESE