sâmbătă, 10 aprilie 2021
miercuri, 7 aprilie 2021
Dispoziții specifice funcționarilor publici aplicabile și angajaților contractuali
Potrivit Art. 551, anumite dispoziții specifice funcționarilor publici sunt aplicabile și angajaților contractuali din sistemul bugetar.
Articolul 551
Alte drepturi şi obligaţii
specifice personalului contractual
(3) Dispoziţiile art. 376 alin. (2), 430, 432-434, 437-441, 443-449, 458 şi art.
506 alin. (1)-(9) se aplică în mod corespunzător şi personalului
contractual.
Care sunt aceste articole?
Articolul 430
Respectarea Constituţiei şi a legilor
(1) Funcţionarii publici[1] au obligaţia ca prin actele şi faptele lor
să promoveze supremaţia legii, să respecte Constituţia şi legile ţării, statul
de drept, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor în relaţia cu
administraţia publică, precum şi să acţioneze pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor
legale în conformitate cu atribuţiile care le revin, cu aplicarea
normelor de conduită care rezultă din îndatoririle prevăzute de lege.
(2) Funcţionarii publici trebuie să se conformeze dispoziţiilor legale privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi, datorată naturii funcţiilor publice
deţinute.
Articolul 432
Obligaţii în exercitarea dreptului la libera exprimare
(1) Funcţionarii publici au dreptul la libera exprimare, în condiţiile legii.
(2) În exercitarea dreptului la liberă exprimare, funcţionarii publici au obligaţia
de a nu aduce atingere demnităţii, imaginii, precum şi vieţii intime,
familiale şi private a oricărei persoane.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, funcţionarii publici au obligaţia
de a respecta demnitatea funcţiei publice deţinute, corelând libertatea
dialogului cu promovarea intereselor autorităţii sau instituţiei publice în
care îşi desfăşoară activitatea.
(4) În activitatea lor, funcţionarii publici au obligaţia de a respecta
libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa influenţaţi de considerente personale
sau de popularitate. În exprimarea opiniilor, funcţionarii publici trebuie să
aibă o atitudine conciliantă şi să evite generarea conflictelor datorate
schimbului de păreri.
Articolul 433
Asigurarea unui serviciu public de calitate
(1) Funcţionarii publici au obligaţia de a asigura un serviciu public de calitate
în beneficiul cetăţenilor prin participarea activă la luarea deciziilor şi la
transpunerea lor în practică, în scopul realizării competenţelor autorităţilor
şi ale instituţiilor publice.
(2) În exercitarea funcţiei deţinute, funcţionarii publici au obligaţia de a
avea un comportament profesionist, precum şi de a asigura, în condiţiile
legii, transparenţa administrativă pentru a câştiga şi a menţine încrederea publicului
în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea autorităţilor şi instituţiilor
publice.
Articolul 434
Loialitatea faţă de autorităţile şi instituţiile publice
(1) Funcţionarii publici au obligaţia de a apăra în mod loial prestigiul autorităţii
sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi de a se
abţine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau
intereselor legale ale acesteia.
(2) Funcţionarilor publici le este interzis:
a)să exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea în legătură cu
activitatea autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară
activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu
caracter normativ sau individual;
b)să facă aprecieri neautorizate în legătură cu litigiile aflate în curs de
soluţionare şi în care autoritatea sau instituţia publică în care îşi
desfăşoară activitatea are calitatea de parte sau să furnizeze în mod
neautorizat informaţii în legătură cu aceste litigii;
c)să dezvăluie şi să folosească informaţii care au caracter secret, în alte
condiţii decât cele prevăzute de lege;
d)să acorde asistenţă şi consultanţă persoanelor fizice sau juridice în vederea
promovării de acţiuni juridice ori de altă natură împotriva statului sau
autorităţii ori instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi după încetarea raportului de serviciu,
pentru o perioadă de 2 ani, dacă dispoziţiile din legi speciale nu prevăd alte
termene.
Articolul 437
Îndeplinirea atribuţiilor
(1) Funcţionarii publici răspund, potrivit legii, de îndeplinirea atribuţiilor
ce le revin din funcţia publică pe care o deţin, precum şi a atribuţiilor ce le
sunt delegate.
(2) Funcţionarul public are îndatorirea să îndeplinească dispoziţiile primite de
la superiorii ierarhici.
(3) Funcţionarul public are dreptul să refuze, în scris şi motivat,
îndeplinirea dispoziţiilor primite de la superiorul ierarhic, dacă le consideră
ilegale. Funcţionarul public are îndatorirea să aducă la cunoştinţă
superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispoziţia astfel de situaţii.
(4) În cazul în care se constată, în condiţiile legii, legalitatea dispoziţiei
prevăzute la alin. (3), funcţionarul public răspunde în condiţiile legii.
Articolul 439
Păstrarea secretului de stat, secretului de serviciu şi confidenţialitatea
Funcţionarii publici au obligaţia să păstreze secretul de stat, secretul de
serviciu, precum şi confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau
documentele de care iau cunoştinţă în exercitarea funcţiei publice, în
condiţiile legii, cu aplicarea dispoziţiilor în vigoare privind liberul acces
la informaţiile de interes public.
Articolul 446
Activitatea publică
(1) Comunicarea oficială a informaţiilor şi datelor privind activitatea
autorităţii sau instituţiei publice, precum şi relaţiile cu mijloacele de
informare în masă se asigură de către funcţionarii publici desemnaţi în acest
sens de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici desemnaţi să participe la activităţi sau dezbateri
publice, în calitate oficială, trebuie să respecte limitele mandatului de
reprezentare încredinţat de conducătorul autorităţii ori instituţiei publice în
care îşi desfăşoară activitatea.
(3) În cazul în care nu sunt desemnaţi în acest sens, funcţionarii publici pot
participa la activităţi sau dezbateri publice, având obligaţia de a face
cunoscut faptul că opinia exprimată nu reprezintă punctul de vedere oficial al
autorităţii ori instituţiei publice în cadrul căreia îşi desfăşoară
activitatea.
(4) Funcţionarii publici pot participa la elaborarea de publicaţii, pot elabora
şi publica articole de specialitate şi lucrări literare ori ştiinţifice, în
condiţiile legii.
(5) Funcţionarii publici pot participa la emisiuni audiovizuale, cu excepţia
celor cu caracter politic ori a celor care ar putea afecta prestigiul funcţiei
publice.
(6) În cazurile prevăzute la alin. (4) şi (5), funcţionarii publici nu pot
utiliza informaţii şi date la care au avut acces în exercitarea funcţiei publice,
dacă acestea nu au caracter public. Prevederile alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
(7) În exercitarea dreptului la replică şi la rectificare, a dreptului la
demnitate, a dreptului la imagine, precum şi a dreptului la viaţă intimă,
familială şi privată, funcţionarii publici îşi pot exprima public opinia
personală în cazul în care prin articole de presă sau în emisiuni audiovizuale
s-au făcut afirmaţii defăimătoare la adresa lor sau a familiei lor. Prevederile
alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(8) Funcţionarii publici îşi asumă responsabilitatea pentru apariţia publică şi
pentru conţinutul informaţiilor prezentate, care trebuie să fie în acord cu
principiile şi normele de conduită prevăzute de prezentul cod.
(9) Prevederile alin. (1)-(8) se aplică indiferent de modalitatea şi de mediul
de comunicare.
Articolul 449
Obiectivitate şi responsabilitate în luarea
deciziilor
(1) În procesul de luare a deciziilor,
funcţionarii publici au obligaţia să acţioneze conform prevederilor legale şi
să îşi exercite capacitatea de apreciere în mod fundamentat şi imparţial.
(2) Funcţionarilor publici le este interzis să promită luarea unei decizii de
către autoritatea sau instituţia publică, de către alţi funcţionari publici,
precum şi îndeplinirea atribuţiilor în mod privilegiat.
(3) Funcţionarii publici de conducere sunt obligaţi să sprijine propunerile şi
iniţiativele motivate ale personalului din subordine, în vederea îmbunătăţirii
activităţii autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea,
precum şi a calităţii serviciilor publice oferite cetăţenilor.
(4) În exercitarea atribuţiilor de coordonare, precum şi a atribuţiilor
specifice funcţiilor publice de conducere, funcţionarii publici au obligaţia de
a asigura organizarea activităţii personalului, de a manifesta iniţiativă şi
responsabilitate şi de a susţine propunerile personalului din subordine.
(5) Înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de conducere au obligaţia
să asigure egalitatea de şanse şi tratament cu privire la dezvoltarea carierei
personalului din subordine, în condiţiile legislaţiei specifice aplicabile
fiecărei categorii de personal. În acest sens, aceştia au obligaţia:
a)să repartizeze sarcinile în mod echilibrat, corespunzător nivelului de
competenţă aferent funcţiei publice ocupate şi carierei individuale a fiecărei
persoane din subordine;
b)să asigure coordonarea modului de îndeplinire a sarcinilor, cu valorificarea
corespunzătoare a competenţelor fiecărei persoane din subordine;
c)să monitorizeze performanţa profesională individuală şi colectivă a
personalului din subordine, să semnaleze în mod individual performanţele
necorespunzătoare şi să implementeze măsuri destinate ameliorării performanţei
individuale şi, după caz, colective, atunci când este necesar;
d)să examineze şi să aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a
competenţei profesionale pentru personalul din subordine, atunci când propun
acordarea de stimulente materiale sau morale;
e)să evalueze în mod obiectiv necesarul de instruire profesională al fiecărui
subordonat şi să propună participarea la programe de formare şi perfecţionare
profesională pentru fiecare persoană din subordine;
f)să delege sarcini şi responsabilităţi, în condiţiile legii, persoanelor din
subordine care deţin cunoştinţele, competenţele şi îndeplinesc condiţiile
legale necesare exercitării funcţiei respective;
g)să excludă orice formă de discriminare şi de hărţuire, de orice natură şi în
orice situaţie, cu privire la personalul din subordine.
(6) În scopul asigurării condiţiilor necesare îndeplinirii cu imparţialitate a
îndatoririlor ce decurg din raporturile ierarhice, înalţii funcţionari publici
şi funcţionarii publici de conducere au obligaţia de a nu se angaja în relaţii
patrimoniale cu personalul din subordine.
miercuri, 24 martie 2021
Conduita morală conformă deontologiei profesionale specifică cadrelor didactice
Conduita morală conformă deontologiei
profesionale specifică cadrelor didactice
Art. 233 din Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a
educaţiei naţionale, cu modificările și completările
ulterioare, precizează condițiile ce trebuie îndeplinite ca o
persoană să fie aptă să exercite profesia de cadru didactic:
,,Personalul
didactic cuprinde persoanele din sistemul de învăţământ responsabile cu
instruirea şi educaţia.
Din
categoria personalului didactic pot face parte persoanele care îndeplinesc
condiţiile de studii prevăzute de lege, care au capacitatea de exercitare
deplină a drepturilor, o conduită morală conformă deontologiei
profesionale şi sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic
pentru îndeplinirea funcţiei”.
Art. 40
alin. (3) din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar precizează:
,,Personalul
din învăţământul preuniversitar trebuie să aibă o ţinută morală demnă,
în concordanţă cu valorile pe care trebuie să le transmită
copiilor/elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament
responsabil”.
Potrivit
art. 186 din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind
aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de
învăţământ preuniversitar,
,,Unităţile
de învăţământ încheie cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, în momentul
înscrierii antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor, în registrul unic
matricol, un contract educaţional în care sunt înscrise drepturile şi
obligaţiile reciproce ale părţilor.
Modelul
contractului educaţional este prezentat în anexa care face parte integrantă din
prezentul regulament. Acesta este particularizat la nivelul fiecărei unităţi de
învăţământ prin decizia consiliului de administraţie, după consultarea
Consiliului de părinţi al unităţii de învăţământ”.
Potrivit
cap. IV din Modelul contractului educaţional, părţile
au cel puţin următoarele obligaţii, prevăzute la pct 1,
lit. j):
,,Unitatea
de învăţământ se obligă ...să desfăşoare în unitatea de învăţământ activităţi
care respectă normele de moralitate şi nu pun în
niciun moment în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a
beneficiarilor primari ai educaţiei, respectiv a personalului unităţii de
învăţământ”.
Potrivit
art. 262 alin. (1) și (2) din Legea nr. 1 din 5
ianuarie 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările și completările
ulterioare,
,,Activitatea
personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic
de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde: a)activităţi didactice
de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi examene de final de
ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învăţământ; b) activităţi de
pregătire metodico-ştiinţifică; c) activităţi de educaţie, complementare procesului
de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii;
d) activităţi de dirigenţie.
Activităţile
concrete prevăzute la alin. (1), care corespund profilului, specializării şi
aptitudinilor persoanei care ocupă postul didactic respectiv, sunt prevăzute
în fişa individuală a postului.
Aceasta
se aprobă în consiliul de administraţie, se revizuieşte anual şi constituie
anexă la contractul individual de muncă”.
Ca
angajat, cadrul didactic are obligaţia de a asigura un serviciu de
calitate beneficiarilor, în limitele atribuţiilor stabilite prin fişa
postului.
Ordinul
MEN nr. 6.143 din 1 noiembrie 2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare
anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar prezintă Fişa
cadru a postului - cadru didactic în învăţământul preuniversitar.
La capitolul Conduita
profesională, întâlnim:
- Manifestarea
atitudinii morale şi civice (limbaj, ţinută, respect,
comportament);
- Respectarea
şi promovarea deontologiei profesionale.
Același
aspect este prevăzut și în Fişa-cadru de
autoevaluare/evaluare în vederea acordării calificativului anual
pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar.
La capitolul Conduita profesională-5 puncte, regăsim:
1.
Manifestarea
atitudinii morale şi civice (limbaj, ţinută, respect,
comportament) -2 puncte
2.
Respectarea
şi promovarea deontologiei profesionale -3 puncte
De
asemenea, Fişa individuală a postului întocmită potrivit Ordinului
MEN nr. 6.143 din 1 noiembrie 2011 la Răspunderea
disciplinară prevede:
,,Neîndeplinirea sarcinilor de serviciu sau îndeplinirea lor în mod necorespunzător atrage după sine diminuarea calificativului şi/sau sancţionarea disciplinară, conform prevederilor legii”.
Conform
art. 280 din Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011, a educaţiei
naţionale, cu modificările și completările ulterioare:
(1) Personalul didactic,
personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de
control din învăţământul preuniversitar răspund disciplinar pentru încălcarea
cu vinovăţie a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de
muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului
învăţământului şi prestigiului unităţii/instituţiei, conform legii.
(2) Sancţiunile disciplinare
care se pot aplica personalului prevăzut la alin. (1), în raport cu gravitatea
abaterilor, sunt:
a) observaţie scrisă;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de
bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi
de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
d) suspendarea, pe o perioadă
de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei
funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei
funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;
e) destituirea din funcţia de
conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;
f) desfacerea disciplinară a
contractului individual de muncă.
Potrivit art. 5 din Ordinul nr. 3866
din 2012 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea si
atribuţiile Colegiului Central de Disciplină al Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului si Sportului si ale colegiilor de disciplină de pe
lângă inspectoratele şcolare judeţene:
,,Abaterea
disciplinară este o faptă în legătură cu munca și care constă într-o acţiune
sau inacţiune săvârsită cu vinovatie de către salariat, prin care acesta a
încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă
sau contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele și dispozitiile legale ale
conducătorilor ierarhici”.
Actele normative din cuprinsul informării pot fi urmărite cu ajutorul platformei informatice Legis la adresa http://legistm.ro.
duminică, 14 martie 2021
Legislație și articole juridice
Home Produse Documente utile 15 minute Diverse Testeaza gratuit Blog Contact
Legislație și articole juridice:
duminică, 7 martie 2021
Sesizarea organelor de urmărire penală
Modurile de sesizare a organelor de urmărire penală conform C.Proc. Pen.
ART. 288
(1) Organul de urmărire penală este sesizat prin
plângere sau denunţ, prin actele încheiate de alte organe de constatare
prevăzute de lege ori se sesizează din oficiu.
(2) Când, potrivit legii, punerea în mişcare a
acţiunii penale se face numai la plângerea prealabilă a persoanei vătămate, la
sesizarea formulată de persoana prevăzută de lege ori cu autorizarea organului
prevăzut de lege, acţiunea penală nu poate fi pusă în mişcare în lipsa
acestora.
(3) În cazul infracţiunilor săvârşite de militari,
sesizarea comandantului este necesară numai în ceea ce priveşte infracţiunile
prevăzute la art. 413-417 din Codul penal.
2.
Sesizarea organelor de
urmărire penală prin actele încheiate de alte organe
de constatare prevăzute de lege
ART. 61
(1) Ori de câte ori există o
suspiciune rezonabilă cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, sunt obligate
să întocmească un proces-verbal despre împrejurările constatate:
a) organele inspecţiilor de stat,
ale altor organe de stat, precum şi ale autorităţilor publice, instituţiilor
publice sau ale altor persoane juridice de drept public, pentru infracţiunile
care constituie încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare
o controlează, potrivit legii;
b) organele de control şi cele de
conducere ale autorităţilor administraţiei publice, ale altor autorităţi
publice, instituţii publice sau ale altor persoane juridice de drept public,
pentru infracţiunile săvârşite în
legătură cu serviciul de către cei aflaţi în subordinea ori sub controlul
lor;
c) organele de ordine publică şi siguranţă naţională,
pentru infracţiunile constatate în timpul exercitării atribuţiilor prevăzute de
lege.
(2) Organele prevăzute la alin. (1)
au obligaţia să ia măsuri de conservare a locului săvârşirii infracţiunii şi de
ridicare sau conservare a mijloacelor materiale de probă. În cazul
infracţiunilor flagrante, aceleaşi organe au dreptul de a face percheziţii
corporale sau ale vehiculelor, de a-l prinde pe făptuitor şi de a-l prezenta de
îndată organelor de urmărire penală.
(3) Când făptuitorul sau persoanele
prezente la locul constatării au de făcut obiecţii ori precizări sau au de dat
explicaţii cu privire la cele consemnate în procesul-verbal, organul de
constatare are obligaţia de a le consemna în procesul-verbal.
(4) Actele încheiate împreună cu
mijloacele materiale de probă se înaintează, de îndată, organelor de urmărire
penală.
(5) Procesul-verbal încheiat în conformitate cu
prevederile alin. (1) constituie act de sesizare a organelor de urmărire penală
şi nu poate fi supus controlului pe calea contenciosului administrativ.
3. Infracţiunile săvârşite în legătură cu
serviciul de către cei aflaţi în
subordinea ori sub controlul lor conform Codului Penal
Infracţiuni de serviciu
ART. 295
Delapidarea
(1) Însuşirea, folosirea sau
traficarea de către un funcţionar public, în interesul său ori pentru altul, de
bani, valori sau alte bunuri pe care le gestionează sau le administrează se
pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării
dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2) Tentativa se pedepseşte.
ART. 296
Purtarea
abuzivă
(1) Întrebuinţarea de expresii
jignitoare faţă de o persoană de către cel aflat în exercitarea atribuţiilor de
serviciu se pedepseşte cu închisoare de la o lună la 6 luni sau cu amendă.
(2) Ameninţarea ori lovirea sau alte violenţe
săvârşite în condiţiile alin. (1) se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege
pentru acea infracţiune, ale cărei limite speciale se majorează cu o treime.
ART. 297
Abuzul
în serviciu [1]
(1) Fapta funcţionarului public
care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte
în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor
sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane
juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea
exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.*[2])
(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi fapta
funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte
exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situaţie
de inferioritate pe temei de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă,
religie, sex, orientare sexuală, apartenenţă politică, avere, vârstă,
dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecţie HIV/SIDA.
ART. 298
Neglijenţa
în serviciu[3]
Încălcarea din culpă de către un funcţionar public a
unei îndatoriri de serviciu, prin neîndeplinirea acesteia sau prin îndeplinirea
ei defectuoasă, dacă prin aceasta se cauzează o pagubă ori o vătămare a
drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei
persoane juridice, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu
amendă.
ART. 299
Folosirea
abuzivă a funcţiei în scop sexual
(1) Fapta funcţionarului public
care, în scopul de a îndeplini, a nu îndeplini, a urgenta ori a întârzia
îndeplinirea unui act privitor la îndatoririle sale de serviciu sau în scopul
de a face un act contrar acestor îndatoriri, pretinde ori obţine favoruri de
natură sexuală de la o persoană interesată direct sau indirect de efectele
acelui act de serviciu se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi
interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a
exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta.
(2) Pretinderea sau obţinerea de favoruri de natură
sexuală de către un funcţionar public care se prevalează sau profită de o
situaţie de autoritate ori de superioritate asupra victimei, ce decurge din
funcţia deţinută, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu
amendă şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică sau
de a exercita profesia sau activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta.
ART. 300
Uzurparea
funcţiei
Fapta funcţionarului public care, în timpul
serviciului, îndeplineşte un act ce nu intră în atribuţiile sale, dacă prin
aceasta s-a produs una dintre urmările prevăzute în art. 297, se pedepseşte cu
închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă.
ART. 301
Folosirea
funcţiei pentru favorizarea unor persoane
(1) Fapta funcţionarului public
care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act prin care
s-a obţinut un folos patrimonial pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă
ori un afin până la gradul II inclusiv se pedepseşte cu închisoarea de la unu la
5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică pe o
perioadă de 3 ani.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se
aplică în cazurile în care actul sau decizia se referă la următoarele situaţii:
a) emiterea, aprobarea sau adoptarea
actelor normative;
b) exercitarea unui drept recunoscut de lege sau în
îndeplinirea unei obligaţii impuse de lege, cu respectarea condiţiilor şi
limitelor prevăzute de aceasta.
ART. 302
Violarea
secretului corespondenţei
(1) Deschiderea, sustragerea, distrugerea
sau reţinerea, fără drept, a unei corespondenţe adresate altuia, precum şi
divulgarea fără drept a conţinutului unei asemenea corespondenţe, chiar atunci
când aceasta a fost trimisă deschisă ori a fost deschisă din greşeală, se
pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.
(2) Interceptarea, fără drept, a
unei convorbiri sau a unei comunicări efectuate prin telefon sau prin orice
mijloc electronic de comunicaţii se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3
ani sau cu amendă.
(3) Dacă faptele prevăzute în alin.
(1) şi alin. (2) au fost săvârşite de un funcţionar public care are obligaţia
legală de a respecta secretul profesional şi confidenţialitatea informaţiilor
la care are acces, pedeapsa este închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea
unor drepturi.
(4) Divulgarea, difuzarea,
prezentarea sau transmiterea, către o altă persoană sau către public, fără
drept, a conţinutului unei convorbiri sau comunicări interceptate, chiar în
cazul în care făptuitorul a luat cunoştinţă de aceasta din greşeală sau din
întâmplare, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
(5) Nu constituie infracţiune fapta
săvârşită:
a) dacă făptuitorul surprinde
săvârşirea unei infracţiuni sau contribuie la dovedirea săvârşirii unei
infracţiuni;
b) dacă surprinde fapte de interes public, care au
semnificaţie pentru viaţa comunităţii şi a căror divulgare prezintă avantaje
publice mai mari decât prejudiciul produs persoanei vătămate.
(6) Deţinerea sau confecţionarea,
fără drept, de mijloace specifice de interceptare ori de înregistrare a
comunicaţiilor se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
(7) Pentru faptele prevăzute la
alin. (1), acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a
persoanei vătămate.
ART. 303
Divulgarea
informaţiilor secrete de stat
(1) Divulgarea, fără drept, a unor
informaţii secrete de stat, de către cel care le cunoaşte datorită atribuţiilor
de serviciu, dacă prin aceasta sunt afectate interesele unei persoane juridice
dintre cele prevăzute în art. 176, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7
ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
(2) Deţinerea, fără drept, în afara
îndatoririlor de serviciu, a unui document ce conţine informaţii secrete de
stat, dacă poate afecta activitatea uneia dintre persoanele juridice prevăzute
în art. 176, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
(3) Persoana care deţine un document ce conţine
informaţii secrete de stat, care poate afecta activitatea uneia dintre
persoanele juridice prevăzute în art. 176, nu se pedepseşte dacă predă de
îndată documentul la organul sau instituţia emitentă.
ART. 304
Divulgarea
informaţiilor secrete de serviciu sau nepublice
(1) Divulgarea, fără drept, a unor
informaţii secrete de serviciu sau care nu sunt destinate publicităţii, de
către cel care le cunoaşte datorită atribuţiilor de serviciu, dacă prin aceasta
sunt afectate interesele sau activitatea unei persoane, se pedepseşte cu
închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.
(2) Divulgarea, fără drept, a unor
informaţii secrete de serviciu sau care nu sunt destinate publicităţii, de
către cel care ia cunoştinţă de acestea, se pedepseşte cu închisoare de la o
lună la un an sau cu amendă.
(3) Dacă, urmare a faptei prevăzute în alin. (1) şi
alin. (2), s-a săvârşit o infracţiune împotriva investigatorului sub acoperire,
a martorului protejat sau a persoanei incluse în Programul de protecţie a martorilor,
pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani, iar dacă s-a comis cu intenţie o
infracţiune contra vieţii, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 12 ani.
ART. 305
Neglijenţa
în păstrarea informaţiilor
(1) Neglijenţa care are drept urmare
distrugerea, alterarea, pierderea sau sustragerea unui document ce conţine
informaţii secrete de stat, precum şi neglijenţa care a prilejuit altei
persoane aflarea unei asemenea informaţii se pedepsesc cu închisoare de la 3
luni la un an sau cu amendă.
(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează faptele
prevăzute în art. 303 alin. (1) şi art. 304, dacă au fost săvârşite din culpă.
ART. 306
Obţinerea
ilegală de fonduri
(1) Folosirea ori prezentarea de
documente sau date false, inexacte ori incomplete, pentru primirea aprobărilor
sau garanţiilor necesare acordării finanţărilor obţinute sau garantate din
fonduri publice, dacă are ca rezultat obţinerea pe nedrept a acestor fonduri,
se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
(2) Tentativa se pedepseşte.
ART. 307
Deturnarea
de fonduri
(1) Schimbarea destinaţiei
fondurilor băneşti ori a resurselor materiale alocate unei autorităţi publice
sau instituţii publice, fără respectarea prevederilor legale, se pedepseşte cu
închisoarea de la unu la 5 ani.
(2) Cu aceeaşi pedeapsă se
sancţionează şi schimbarea, fără respectarea prevederilor legale, a destinaţiei
fondurilor provenite din finanţările obţinute sau garantate din fonduri
publice.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 308
Infracţiuni
de corupţie şi de serviciu comise de alte persoane
(1) Dispoziţiile art. 289-292, 295,
297-300 şi art. 304 privitoare la funcţionarii publici se aplică în mod
corespunzător şi faptelor săvârşite de către sau în legătură cu persoanele care
exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare de
orice natură în serviciul unei persoane fizice prevăzute la art. 175 alin. (2)
ori în cadrul oricărei persoane juridice.
(2) În acest caz, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime.
ART. 309
Faptele
care au produs consecinţe deosebit de grave
Dacă faptele prevăzute în art. 295, art. 297, art.
298, art. 300, art. 303, art. 304, art. 306 sau art. 307 au produs consecinţe
deosebit de grave, limitele speciale ale pedepsei prevăzute de lege se
majorează cu jumătate.
Actele normative din
cuprinsul informării pot fi
urmărite cu ajutorul platformei
informatice Legis a ISJ Hunedoara, la
adresa http://legistm.ro.
[1]
Prin DECIZIA CURŢII CONSTITUŢIONALE nr. 405 din
15 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 517 din 8 iulie 2016, s-a
admis excepţia de neconstituţionalitate cu privire la dispoziţiile art. 297
alin. (1) din Codul penal, constanându-se ca acestea sunt constituţionale în
măsura în care prin sintagma "îndeplineşte în mod defectuos" din
cuprinsul acestora se înţelege "îndeplineşte prin încălcarea legii".
Conform
art. 147 alin. (1) din CONSTITUŢIA ROMÂNIEI republicată în MONITORUL OFICIAL
nr. 767 din 31 octombrie 2003 dispoziţiile din legile şi ordonanţele în
vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale,
îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii
Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu
pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe
durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt
suspendate de drept.
În
concluzie, în intervalul 8 iulie 2016-21 august 2016, dispoziţiile invocate mai
sus au fost suspendate de drept, în măsura în care prin sintagma
"îndeplineşte în mod defectuos" din cuprinsul acestora nu s-a înţeles
"îndeplineşte prin încălcarea legii", încetându-şi efectele juridice,
în data de 22 august 2016, în măsura în care prin sintagma "îndeplineşte
în mod defectuos" din cuprinsul acestora nu s-a înţeles "îndeplineşte
prin încălcarea legii", iar legiuitorul nu a intervenit pentru modificarea
prevederilor atacate.
[2]Prin art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 14 din 5
februarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 101 din 5 februarie 2017 a
fost abrogată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2017 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal şi a Legii nr. 135/2010
privind Codul de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial nr. 92 din 1
februarie 2017.
În
consecinţă, devine inaplicabilă modificarea art. 297 din Legea nr. 286/2009
privind Codul penal, conform pct. 3 al art. I din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 13/2017, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 92 din 1
februarie 2017.
Prin LEGEA nr. 8 din 24 februarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 24 februarie 2017 a fost respinsă ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 13 din 31 ianuarie 2017 , publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 1 februarie 2017.
3] Prin art. I
din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 14 din 5 februarie 2017, publicată în MONITORUL
OFICIAL nr. 101 din 5 februarie 2017 a fost abrogată Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 13/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009
privind Codul penal şi a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală,
publicată în Monitorul Oficial nr. 92 din 1 februarie 2017.
În
consecinţă, devine inaplicabilă abrogarea art. 298 din Legea nr. 286/2009
privind Codul penal, conform pct. 4 al art. I din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 13/2017, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 92 din 1
februarie 2017.
Prin
LEGEA nr. 8 din 24 februarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din
24 februarie 2017 a fost respinsă ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 13 din 31 ianuarie
2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 1 februarie 2017.
*)
Prin DECIZIA nr. 518 din 6 iulie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 765
din 26 septembrie 2017, s-a admis excepţia de neconstituţionalitate,
constatându-se că dispoziţiile art. 298 din Codul penal sunt constituţionale în
măsura în care prin sintagma „îndeplinirea ei defectuoasă“ din cuprinsul
acestora se înţelege „îndeplinirea prin încălcarea legii“.
Conform
art. 147 alin. (1) din CONSTITUŢIA ROMÂNIEI republicată în MONITORUL
OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003 dispoziţiile din legile şi ordonanţele în
vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale,
îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii
Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu
pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe
durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt
suspendate de drept.
Prin
urmare, în intervalul 26 septembrie 2017 - 9 noiembrie 2017, dispoziţiile art.
298 din Codul penal în măsura în care prin sintagma „îndeplinirea ei
defectuoasă“ din cuprinsul acestora nu se înţelege „îndeplinirea prin
încălcarea legii“, au fost suspendate de drept,, încetându-şi efectele juridice
incepând cu data de 10 noiembrie 2017, întrucât legiuitorul nu a intervenit
pentru modificarea prevederilor atacate.
sâmbătă, 6 martie 2021
Martorul în procesul civil
Articolul
249
Sarcina probei
Cel care face o
susţinere în cursul procesului trebuie să o dovedească, în afară de cazurile
anume prevăzute de lege.
Articolul
250
Obiectul probei şi
mijloacele de probă
Dovada unui act juridic
sau a unui fapt se poate face prin înscrisuri, martori, prezumţii, mărturisirea
uneia dintre părţi, făcută din proprie iniţiativă sau obţinută la
interogatoriu, prin expertiză, prin mijloacele materiale de probă, prin
cercetarea la faţa locului sau prin orice alte mijloace prevăzute de lege.
Articolul
258
Încuviinţarea probelor
(1)Probele se
pot încuviinţa numai dacă sunt întrunite cerinţele prevăzute la art. 255,
în afară de cazul când ar exista pericolul ca ele să se piardă prin întârziere.
(2)Încheierea
prin care se încuviinţează probele va arăta faptele ce vor trebui dovedite,
mijloacele de probă încuviinţate, precum şi obligaţiile ce revin părţilor în
legătură cu administrarea acestora.
(3)Instanţa va
putea limita numărul martorilor propuşi.
Articolul
260
Administrarea probelor
(1)Administrarea
probelor se va face în ordinea stabilită de instanţă.
(2)Probele se
vor administra, când este posibil, chiar în şedinţa în care au fost
încuviinţate. Pentru administrarea celorlalte probe se va fixa termen,
luându-se totodată măsurile ce se impun pentru prezentarea martorilor,
efectuarea expertizelor, aducerea înscrisurilor şi a oricăror alte mijloace de
probă.
(3)Probele vor
fi administrate înainte de începerea dezbaterilor asupra fondului, dacă legea
nu prevede altfel.
(4)Dovada şi
dovada contrară vor fi administrate, atunci când este posibil, în aceeaşi
şedinţă.
(5)Dacă s-a
dispus o cercetare la faţa locului, aceasta se va efectua, când este cazul, mai
înainte de administrarea celorlalte probe.
(6)Când proba
cu martori a fost încuviinţată în condiţiile prevăzute la art. 254 alin. (2),
dovada contrară va fi cerută, sub sancţiunea decăderii, în aceeaşi şedinţă,
dacă amândouă părţile sunt de faţă.
(7)Partea care
a lipsit la încuviinţarea dovezii este obligată să ceară proba contrară la
şedinţa următoare, iar în caz de împiedicare, la primul termen când se
înfăţişează.
Articolul
261
Locul administrării
probelor
(1)
Administrarea probelor se face în faţa instanţei de judecată sesizate, în
şedinţă publică, dacă legea nu dispune altfel.
II. Administrarea probei cu martori
Articolul 311
Ascultarea şi înlocuirea martorilor
(1)Când instanţa a încuviinţat dovada cu
martori, ea va dispune citarea şi ascultarea acestora.
(2)Înlocuirea martorilor nu se va
încuviinţa decât în caz de moarte, dispariţie sau motive bine întemeiate, caz
în care lista se va depune sub sancţiunea decăderii, în termen de 5 zile de la
încuviinţare.
(3)Fiecare parte va putea să se
împotrivească la ascultarea unui martor care nu este înscris în listă sau nu
este identificat în mod lămurit.
(4)Decăderea din dreptul de a administra
dovada cu martori pentru neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 262
se acoperă dacă aceştia se înfăţişează la termenul fixat pentru ascultarea lor.
Articolul 312
Ascultarea martorilor necitaţi
(1)Martorii pot fi ascultaţi chiar la
termenul la care proba a fost încuviinţată.
(2)La termenul fixat pentru
administrarea probei, partea va putea aduce martorii încuviinţaţi chiar fără a
fi citaţi.
(3)Dacă partea se obligă să prezinte
martorul la termenul de judecată, fără a fi citat, însă din motive imputabile
aceasta nu îşi îndeplineşte obligaţia, instanţa va dispune citarea martorului
pentru un nou termen. Dispoziţiile art. 313 sunt aplicabile.
Articolul 313
Refuzul martorului de a se prezenta
(1)Împotriva martorului care lipseşte la
prima citare, instanţa poate emite mandat de aducere.
(2)În pricinile urgente, se poate
dispune aducerea martorilor cu mandat chiar la primul termen.
(3)Dacă, după emiterea mandatului de
aducere, martorul nu poate fi găsit sau nu se înfăţişează, instanţa va putea
proceda la judecată.
Articolul 314
Imposibilitatea de prezentare
Martorul care, din cauză de boală sau
altă împiedicare gravă, nu poate veni în instanţă va putea fi ascultat la locul
unde se află, cu citarea părţilor.
Articolul 315
Persoanele care nu pot fi ascultate
ca martori
(1)Nu pot fi martori:
1. rudele şi afinii până la gradul al
treilea inclusiv;
2. soţul, fostul soţ, logodnicul ori
concubinul;
3. cei aflaţi în duşmănie sau în
legături de interese cu vreuna dintre părţi;
4. persoanele puse sub interdicţie
judecătorească;
5. cei condamnaţi pentru mărturie
mincinoasă.
(2)Părţile pot conveni, expres sau
tacit, să fie ascultate ca martori şi persoanele prevăzute la alin. (1) pct.
1-3.
Articolul 316
Ascultarea rudelor şi afinilor
În procesele privitoare la filiaţie, divorţ şi alte
raporturi de familie se vor putea asculta rudele şi afinii prevăzuţi la art.
315, în afară de descendenţi.
Articolul 317
Persoanele scutite de a depune
mărturie
(1)Sunt scutiţi de a fi martori:
1. slujitorii cultelor, medicii,
farmaciştii, avocaţii, notarii publici, executorii judecătoreşti, mediatorii,
moaşele şi asistenţii medicali şi orice alţi profesionişti cărora legea le
impune să păstreze secretul de serviciu sau secretul profesional cu privire la
faptele de care au luat cunoştinţă în cadrul serviciului ori în exercitarea
profesiei lor, chiar şi după încetarea activităţii lor;
2. judecătorii, procurorii şi
funcţionarii publici, chiar şi după încetarea funcţiei lor, asupra
împrejurărilor secrete de care au avut cunoştinţă în această calitate;
3. cei care prin răspunsurile lor s-ar
expune pe ei înşişi sau ar expune pe vreuna din persoanele arătate la art.
315 alin. (1)pct. 1 şi 2 la o pedeapsă penală sau la dispreţul
public.
(2)Persoanele prevăzute la alin. (1)
pct. 1, cu excepţia slujitorilor cultelor, vor putea totuşi depune
mărturie, dacă au fost dezlegate de secretul de serviciu ori profesional de
partea interesată la păstrarea secretului, în afară de cazul în care prin lege
se dispune altfel.
(3)Vor putea, de asemenea, depune
mărturie şi persoanele prevăzute la alin. (1) pct. 2, dacă autoritatea
sau instituţia pe lângă care funcţionează ori au funcţionat, după caz, le dă
încuviinţarea.
Articolul 318
Identificarea martorului
(1)Preşedintele, înainte de a lua
declaraţia, va cere martorului să arate:
a)numele, prenumele, profesia,
domiciliul şi vârsta;
b)dacă este rudă sau afin cu una dintre
părţi şi în ce grad;
c)dacă se află în serviciul uneia
dintre părţi.
(2)Preşedintele va pune apoi în vedere
martorului îndatorirea de a jura şi semnificaţia jurământului.
Articolul 319
Depunerea jurământului
(1)Înainte de a fi ascultat, martorul
depune următorul jurământ: "Jur că voi spune adevărul şi că nu voi ascunde
nimic din ceea ce ştiu. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!"
(2)În timpul depunerii jurământului,
martorul ţine mâna pe cruce sau pe Biblie.
(3)Referirea la divinitate din formula
jurământului se schimbă potrivit credinţei religioase a martorului.
(4)Martorului de altă religie decât cea
creştină nu îi sunt aplicabile prevederile alin. (2).
(5)Martorul fără confesiune va depune
următorul jurământ: "Jur pe onoare şi conştiinţă că voi spune adevărul şi
că nu voi ascunde nimic din ceea ce ştiu."
(6)Martorii care din motive de
conştiinţă sau confesiune nu depun jurământul vor rosti în faţa instanţei
următoarea formulă: "Mă oblig că voi spune adevărul şi că nu voi ascunde
nimic din ceea ce ştiu."
(7)Persoanele mute şi surdo-mute
ştiutoare de carte vor depune jurământul transcriind formula acestuia şi
semnând-o; persoanele hipoacuzice vor rosti jurământul, iar cele care nu ştiu
să scrie vor jura prin semne cu ajutorul unui interpret.
(8)Situaţiile la care se referă alin.
(3)-(7) se reţin de către instanţă pe baza afirmaţiilor făcute de martor.
(9)După depunerea jurământului,
preşedintele va pune în vedere martorului că, dacă nu va spune adevărul,
săvârşeşte infracţiunea de mărturie mincinoasă.
(10)Despre toate
acestea se face menţiune în declaraţia scrisă.
Articolul 320
Scutirea de jurământ
Copiii care nu au împlinit vârsta de
14 ani şi cei care sunt lipsiţi de discernământ în momentul audierii, fără a fi
puşi sub interdicţie, pot fi ascultaţi, fără jurământ, însă instanţa le va
atrage atenţia să spună adevărul şi va ţine seama, la aprecierea depoziţiei
lor, de situaţia lor specială.
Articolul 321
Ascultarea martorului
(1)Fiecare martor va fi ascultat
separat, cei neascultaţi încă neputând fi de faţă.
(2)Ordinea ascultării martorilor va fi
fixată de preşedinte, ţinând seama şi de cererea părţilor.
(3)Martorul va răspunde mai întâi la
întrebările puse de preşedinte, iar apoi şi la întrebările puse, cu
încuviinţarea acestuia, de către partea care l-a propus, precum şi de către
partea adversă.
(4)După ascultare, martorul rămâne în
sala de şedinţă până la sfârşitul cercetării, afară numai dacă instanţa
hotărăşte altfel.
(5)Cu ocazia audierii, martorul va fi
lăsat să-şi facă liber depoziţia, fără să aibă voie să citească un răspuns
scris de mai înainte; el se poate servi însă de însemnări, cu încuviinţarea
preşedintelui, dar numai pentru a preciza cifre sau denumiri.
(6) Dacă instanţa găseşte că întrebarea
pusă de parte nu poate să ducă la dezlegarea procesului, este jignitoare sau
tinde a proba un fapt a cărui dovedire este oprită de lege, nu o va încuviinţa.
În această situaţie, instanţa va trece în încheierea de şedinţă atât numele
părţii şi întrebarea formulată, cât şi motivul pentru care nu a fost
încuviinţată.
(7) Dacă întrebarea este încuviinţată,
întrebarea, împreună cu numele părţii care a formulat-o, urmată de răspunsul
martorului, se vor consemna literal în declaraţia martorului conform
dispoziţiilor art. 323 alin. (1).
Articolul 322
Reascultarea şi confruntarea
martorilor
(1)Martorii pot fi din nou întrebaţi,
dacă instanţa găseşte de cuviinţă.
(2)Martorii ale căror declaraţii nu se
potrivesc pot fi confruntaţi.
(3)Abrogat.
Articolul 323
Consemnarea declaraţiei martorului
(1) Mărturia se va scrie de grefier,
care va consemna întocmai şi literal declaraţia martorului, şi va fi semnată pe
fiecare pagină şi la sfârşitul ei de judecător, grefier şi martor, după ce
acesta a luat cunoştinţă de cuprins. Dacă martorul refuză sau nu poate să
semneze, se va face menţiune despre aceasta în încheierea de şedinţă.
(2)Orice adăugiri, ştersături sau
schimbări în cuprinsul mărturiei trebuie încuviinţate şi semnate de judecător,
de grefier şi martor, sub sancţiunea de a nu fi luate în considerare.
(3)Locurile nescrise din declaraţie
trebuie barate cu linii, astfel încât să nu se poată face adăugiri.
(4)Dispoziţiile art. 231 alin. (2)
se aplică în mod corespunzător.
Articolul 324
Aprecierea probei cu martori
În aprecierea declaraţiilor
martorilor, instanţa va ţine seama de sinceritatea acestora şi de împrejurările
în care au luat cunoştinţă de faptele ce fac obiectul declaraţiei respective.
Articolul 325
Bănuiala de mărturie mincinoasă
Dacă, din cercetare, reies bănuieli
de mărturie mincinoasă sau de mituire a martorului, instanţa va încheia un
proces-verbal şi va sesiza organul de urmărire penală competent.
Articolul 326
Drepturi băneşti ale martorului
(1)Martorul are dreptul la rambursarea
cheltuielilor de transport, cazare şi masă dacă este din altă localitate,
precum şi dreptul la despăgubiri pentru acoperirea veniturilor pe care le-ar fi
obţinut dacă şi-ar fi exercitat profesia pe durata lipsei de la locul de muncă,
prilejuită de chemarea sa în vederea ascultării ca martor, stabilite în raport
cu starea sau profesia pe care o exercită, precum şi cu timpul efectiv pierdut.
(2)Drepturile băneşti se asigură de
partea care a propus martorul şi se stabilesc, la cerere, de către instanţă,
prin încheiere executorie.
Vizitati https://resursejuridice.blogspot.com/
-
ORDINUL NR. 5.530 DIN 5 OCTOMBRIE 2011 PRIVIND APROBAREA REGULAMENTULUI-CADRU DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A INSPECTORATELOR ŞCO...
-
Noțiuni introductive La baza oricărei decizii stă un proiect decizional. În vederea avizării documentelor, consilierul juridic trebuie sesiz...
-
Rolul juristului Care este rolul juristului astazi? Editorial publicat in revista Pandectele Romane nr.1/2015 . Autor: Pro...