REGULAMENT PRIVIND REGISTRELE DE ACTIVITATE ALE CONSILIERILOR JURIDICI
Art.l. În scopul asigurării
secretului profesional toate actele şi lucrările cu caracter profesional aflate
asupra consilierului juridic, la domiciliul sau la locul în care îşi exercită
profesia şi care servesc la realizarea activităţii sunt inviolabile. În activitatea
profesională consilierul juridic se bucură de protecţia legii, în condiţiile
prevăzute de legea pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat.
Percheziţionarea consilierului
juridic, a domiciliului ori a locului său de muncă ori ridicarea de înscrisuri
sau bunuri de la acesta, nu poate fi făcută decât de procuror în baza unui
mandat emis de judecător.
Registrele de activitate, prin
caracterul de confidenţialitate pe care îl îmbracă, acordă un plus de protecţie
apărând consilierul juridic de orice abuzuri în relaţiile cu angajatorul şi
autorităţile de control ale statului.
Art.2. În vederea desfăşurării
activităţii în cele mai bune condiţii consilierul juridic va avea la dispoziţie
următoarele registre:
o Registrul de evidenţă a ieşirilor şi intrărilor de corespondenţă juridică
numerotate şi datate;
o Registrul de evidenţă privind orice situaţie litigioasă cu care a fost
sesizat;
o Registrul de evidenţă privind avizele scrise;
o Registrul de înregistrare a actelor juridice atestate de consilierul
juridic cu privire la identitatea părţilor, a conţinutului şi a datei actelor.
La sfârşitul fiecărui registru
se va trece numărul de file pe care le conţine, ştampila consilierului juridic,
a unităţii în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi a Colegiului din care
face parte.
Pentru fiecare entitate în
cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea, consilierul juridic este obligat să
deţină registre separate - câte patru pentru fiecare loc de muncă. În situaţia
în care consilierul juridic îşi încheie activitatea sau necesită registre noi,
el este obligat să aducă la cunoştinţa Colegiului acest aspect şi să predea
registrele corespunzătoare în vederea arhivării acestora de către CCJ.
Registrele se află în evidenţa
Colegiului numerotate şi datate. Informaţiile aflate în registrele arhivate pot
fi puse la dispoziţia persoanelor interesate numai în baza acordului scris din
partea formei de organizare în cadrul căreia a activat consilierul juridic.
Art.3. Fiecare registru conţine
rubrici distincte, în funcţie de actele înregistrate:
Registrul de evidentă a ieşirilor si intrărilor de
corespondentă juridică numerotate si datate, cuprinde următoarele rubrici:
•
nr. de înregistrare;
•
data înregistrării;
•
nr. şi data documentului;
•
expeditor;
•
observaţii cu privire la conţinut;
•
departamentul căruia i s-a repartizat documentul;
•
data expedierii;
•
destinatar;
•
nr. de
înregistrare în alte acte conexe.
Registrul
de evidentă privind orice situaţie litigioasă cu care a fost sesizat:
•
nr. crt./nr. dosar consilier juridic;
•
data primirii lucrării;
•
obiectul cauzei;
•
denumirea şi calitatea părţilor
•
calitatea formei de organizare proprii;
•
denumirea şi calitatea celorlalte părţi;
•
cauze proprii sau prin reprezentare.
•
organul sau instanţa sesizată, data sesizării, nr. dosar;
•
măsuri asigurătorii;
•
soluţia organului sau instanţei sesizate;
•
căile de atac
•
instanţa sau organul sesizat, nr. dosar;
•
soluţia şi data.
•
valoarea prejudiciului sau creanţa:
- sume pretinse;
- sume acordate.
•
măsurile de executare imobiliară şi rezultatele obţinute;
•
observaţii.
Registrul de evidentă privind avizele scrise:
•
nr. crt.;
•
data;
•
obiectul juridic;
•
documentul la care se raportează;
•
observaţii.
Registrul de înregistrare a actelor juridice atestate de
consilierul juridic cu privire la identitatea părţilor, a conţinutului şi a
datei actelor:
•
nr. crt.;
•
denumirea actului;
•
părţile semnatare ale actului;
•
data;
•
conţinutul;
•
observaţii.
Prin intermediul acestor registre este
prezentată doar o parte din activitatea profesională a consilierului juridic:
o Registrul de evidenţă a
ieşirilor şi intrărilor de corespondenţă juridică numerotate şi datate
- tot ceea ce reprezintă corespondenţă realizată prin
intermediul poştei, e-mail, fax.
o
Registrul de evidenţă privind
orice situaţie litigioasă cu care a fost sesizat:
- toate cauzele în care entitatea pe
care o reprezintă are calitate procesuală.
o
Registrul de evidenţă privind
avizele scrise:
- actele cu caracter juridic ce necesită
avizarea şi contrasemnarea consilierului juridic; verificarea legalităţii
actelor cu caracter juridic şi administrativ primite spre avizare, precum şi
semnarea la solicitarea conducerii, în cadrul reprezentării, a documentelor cu
caracter juridic emanate de la persoana juridică sau instituţia publică
reprezentată.
o
Registrul de înregistrare a
actelor juridice atestate de consilierul juridic cu privire la identitatea
părţilor, a conţinutului şi a datei actelor:
-
redactarea de acte juridice, atestarea identitatii părţilor, a
consimţământului, a conţinutului şi a datei actelor încheiate care privesc
persoana juridică în favoarea căreia consilierul juridic exercită profesia.
Din activitatea profesională a consilierului
juridic mai fac parte următoarele activităţi:
o
consultaţii şi cereri cu caracter juridic, în toate domeniile dreptului;
o
redactarea de opinii juridice cu privire la aspecte legale ce privesc
activitatea acesteia;
o
redactarea proiectelor de contracte, precum şi negocierea clauzelor legale
contractuale;
o
asistenţa, consultanţa şi reprezentarea juridică a persoanelor juridice şi
a altor entităţi interesate.
Art.4. Situaţia registrelor în
cazuri de transfer, suspendare sau încetare a exercitării profesiei de
consilier juridic este următoarea:
o
transfer- consilierul juridic va preda
Colegiului de la care se transferă registrele pe care le deţine, în vederea
arhivării acestora.
o
încetare- consilierul juridic anunţă
Colegiul despre încetarea exercitării profesiei şi depune registrele în vederea
arhivării acestora.
o
suspendarea voluntară- consilierul juridic anunţă
Colegiul despre motivele suspendării voluntare, dar rămâne în continuare în
posesia registrelor pe care le deţine până la încetarea sau renunţarea la
exercitarea profesiei de consilier juridic.
o
suspendarea în condiţiile art.
31, alin. 1 din Statutul profesiei- predarea registrelor Colegiului până la soluţionarea
cauzelor care au determinat suspendarea.
Art.5. Nerespectarea dispoziţiilor
privind Regulamentul registrelor de evidenţă atrage după sine sancţionarea
consilierilor juridici conform legislaţiei în vigoare şi a Regulamentului
Codului profesional din care face parte.
Art.6. Prezentul Regulament se
aplică tuturor consilierilor juridici (definitivi sau stagiari) înscrişi în
Tabloul consilierilor juridici.
Prevederile Regulamentului vor fi coroborate cu reglementările Legii
514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic,
Statutul profesiei de consilier juridic, Codul deontologic al profesiei de
consilier juridic
Sursa: ORDINUL CONSILIERILOR JURIDICI DIN ROMÂNIA
România, loc. Bucureşti, sector 4, str. Poenaru Bordea, nr. 18, ap.8 D12/PJ/2004, RAF 6/01.06.2004, RN 2357/D/2004, CIF 16734240 Tel/fax: 031-4380786; www..ocjr.ro, e-mail: ocjr.secretariat@yahoo.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu