Transferul
copiilor şi elevilor
ART.
148
Copiii şi elevii au dreptul să se transfere de la o
formaţiune de studiu la alta, de la o unitate de învăţământ la alta, de la o
filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare/calificare
profesională la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu
prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi
funcţionare a unităţii de învăţământ la care se face transferul.
ART.
149
Transferul copiilor şi elevilor se face cu aprobarea
consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită
transferul şi cu avizul consultativ al consiliului de administraţie al unităţii
de învăţământ de la care se transferă.
ART.
150
(1)
În învăţământul antepreşcolar/preşcolar, primar şi gimnazial, precum şi în
învăţământul profesional, liceal şi postliceal elevii se pot transfera de la o
grupă/formaţiune de studiu la alta, în aceeaşi unitate de învăţământ sau de la o
unitate de învăţământ la alta, în limita efectivelor maxime de
antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiune de studiu.
(2)
În situaţii excepţionale, în care transferul nu se poate face în limita
efectivelor maxime de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiune de
studiu, inspectoratul şcolar poate aproba depăşirea efectivului maxim, în scopul
efectuării transferului.
ART.
151
(1)
În învăţământul profesional, liceal sau postliceal aprobarea
transferurilor la care se schimbă filiera, domeniul de pregătire,
specializarea/calificarea profesională este condiţionată de promovarea
examenelor de diferenţă.
(2)
Disciplinele/Modulele la care se susţin examene de diferenţă se stabilesc prin
compararea celor două planuri-cadru. Modalităţile de susţinere a acestor
diferenţe se stabilesc de către consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ şi la propunerea membrilor catedrei.
ART.
152
Elevii din învăţământul liceal, din învăţământul
profesional şi din învăţământul postliceal se pot transfera, păstrând forma de
învăţământ, cu respectarea următoarelor condiţii:
a)
în cadrul învăţământului liceal, elevii din clasa a IX-a se pot transfera numai
după primul semestru, dacă media lor de admitere este cel puţin egală cu
media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul; în
situaţii medicale deosebite, elevii din clasa a IX-a a învăţământului liceal pot
fi transferaţi şi în cursul primului semestru sau înainte de începerea acestuia,
pe baza avizului comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti, cu
respectarea condiţiei de medie, menţionate anterior;
b)
în cadrul învăţământului liceal, elevii din clasele X-XII/XIII se pot transfera,
de regulă, dacă media lor din ultimul an este cel puţin egală cu media ultimului
promovat din clasa la care se solicită transferul;
c)
în cadrul învăţământului profesional cu durata de 3 ani, elevii de la clasa a
IX-a se pot transfera numai după primul semestru, dacă media lor de admitere
este cel puţin egală cu media ultimului admis la calificarea profesională la
care se solicită transferul; în situaţii medicale deosebite, elevii din clasa a
IX-a a învăţământului profesional cu durata de 3 ani pot fi transferaţi şi în
cursul primului semestru sau înainte de începerea acestuia, pe baza avizului
comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti, cu respectarea condiţiei de
medie, menţionate anterior;
d)
în cadrul învăţământului profesional cu durata de 3 ani, elevii din clasele a
X-a şi a XI-a se pot transfera, de regulă, dacă media lor din ultimul an este
cel puţin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicită
transferul. Excepţiile de la această prevedere se aprobă de către consiliul de
administraţie;
e)
elevii din clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a din învăţământul liceal se pot
transfera în aceeaşi clasă în învăţământul profesional cu durata de 3 ani după
susţinerea examenelor de diferenţă, în limita efectivului de 30 de elevi la
clasă şi în baza criteriilor prevăzute de regulamentul de organizare şi
funcţionare a unităţii de învăţământ la care se solicită transferul;
f)
elevii care au finalizat clasa a IX-a a învăţământului profesional cu durata de
3 ani se pot transfera doar în clasa a IX-a a învăţământului liceal, cu
respectarea mediei de admitere la profilul şi specializarea la care solicită
transferul. Elevii din clasele a X-a şi a XI-a din învăţământul profesional cu
durata de 3 ani se pot transfera în clasa a X-a din învăţământul liceal, cu
respectarea condiţiei de medie a clasei la care solicită transferul şi după
promovarea examenelor de diferenţă;
g)
elevii din clasele terminale ale învăţământului liceal se pot transfera de la
învăţământul cu frecvenţă, cursuri de zi la învăţământul cu frecvenţă cursuri
serale, în anul terminal, după absolvirea semestrului I şi după susţinerea, dacă
este cazul, a examenelor de diferenţă.
ART.
153
Elevii din învăţământul liceal, din învăţământul
profesional şi din învăţământul postliceal se pot transfera de la o formă de
învăţământ la alta astfel:
a)
elevii de la învăţământul cu frecvenţă redusă se pot transfera la forma de
învăţământ cu frecvenţă, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţă,
dacă au media anuală cel puţin 7,00 la fiecare disciplină/modul de studiu, în
limita efectivelor maxime de elevi la clasă şi potrivit criteriilor prevăzute în
regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ; transferul
se face, de regulă în aceeaşi clasă, cu excepţia elevilor din clasa terminală de
la învăţământul cu frecvenţă redusă, pentru care durata studiilor este mai mare
cu un an, care se pot transfera în clasa terminală din învăţământul cu
frecvenţă;
b)
elevii de la învăţământul cu frecvenţă se pot transfera la forma de învăţământ
cu frecvenţă redusă, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă;
c)
elevii din clasele terminale ale învăţământului liceal se pot transfera de la
învăţământul cu frecvenţă la învăţământul cu frecvenţă redusă, în anul terminal,
după absolvirea semestrului I şi după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor
de diferenţă.
ART.
154
(1)
Transferul elevilor de la o formaţiune de studiu cu predarea unei limbi de
circulaţie internaţională în regim normal la o formaţiune de studiu cu predare
intensivă, respectiv bilingvă, a unei limbi de circulaţie internaţională se
realizează astfel:
a)
la nivel gimnazial, începând cu clasa a V-a, elevii care se pot transfera de la
o unitate de învăţământ la alta, de la o formaţiune de studiu cu predarea unei
limbi de circulaţie internaţională în regim normal la o formaţiune de studiu cu
predare intensivă a unei limbi de circulaţie internaţională vor susţine un test
de aptitudini şi cunoştinţe la limba modernă;
b)
testul de aptitudini şi cunoştinţe va fi elaborat la nivelul unităţii de
învăţământ în care elevul se transferă, de către o comisie desemnată în acest
sens de directorul unităţii de învăţământ;
c)
la nivel liceal, începând cu clasa a IX-a, elevii care se transferă la clasele
cu predare intensivă, respectiv bilingvă a unei limbi de circulaţie
internaţională vor susţine examene de diferenţă (după caz) şi un test de
verificare a competenţelor lingvistice în unitatea de învăţământ la care se
transferă.
(2)
Subiectele aferente testelor/probelor vor fi elaborate la nivelul unităţii de
învăţământ de către o comisie desemnată în acest sens de directorul unităţii de
învăţământ.
(3)
Elevii din secţiile bilingve francofone care solicită schimbarea disciplinei
nonlingvistice vor susţine examen de diferenţă în vacanţa
intersemestrială.
ART.
155
(1)
Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ, profilul şi/sau
specializarea se efectuează, de regulă, în perioada intersemestrială sau a
vacanţei de vară. Prin excepţie, transferurile de la nivelurile antepreşcolar şi
preşcolar se pot face oricând în timpul anului şcolar, ţinând cont de interesul
superior al copilului.
(2)
Transferurile în care se schimbă forma de învăţământ se efectuează în
următoarele perioade:
a)
de la învăţământul cu frecvenţă la cel cu frecvenţă redusă, în perioada
intersemestrială sau a vacanţei de vară;
b)
de la învăţământul cu frecvenţă redusă la cel cu frecvenţă, numai în perioada
vacanţei de vară.
(3)
Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ, cu schimbarea profilului
şi/sau specializării se efectuează în perioada vacanţei de vară.
(4) Transferul elevilor în timpul anului şcolar se
poate efectua, în mod excepţional, cu respectarea prevederilor prezentului
regulament, în următoarele situaţii:
a) la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă
localitate, respectiv într-un alt sector al municipiului
Bucureşti;
b) în cazul unei recomandări medicale, eliberată pe
baza unei expertize medicale efectuate de direcţia de sănătate
publică;
c) de la clasele de învăţământ liceal la clasele de
învăţământ profesional;
d) la/de la învăţământul de artă, sportiv şi
militar;
e) de la clasele cu program de predare intensivă a unei
limbi străine sau cu program de predare bilingv la celelalte
clase;
f) în alte situaţii excepţionale, cu aprobarea
consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.
ART.
156
Gemenii, tripleţii se pot transfera în clasa celui cu
media mai mare sau invers, la cererea părintelui, tutorelui sau susţinătorului
legal sau la cererea elevilor dacă aceştia sunt majori, cu aprobarea consiliului
de administraţie al unităţii de învăţământ.
ART.
157
(1)
Elevii din unităţile de învăţământ liceal şi postliceal din sistemul de apărare,
ordine publică şi securitate naţională, declaraţi inapţi pentru cariera
militară, se pot transfera într-o unitate din reţeaua ministerului, potrivit
prevederilor prezentului regulament.
(2)
Copiii cadrelor militare în activitate, ai militarilor angajaţi pe bază de
contract, ai funcţionarilor publici cu statut special, în timpul sau din cauza
serviciului militar, se pot transfera la cerere, din unităţile de învăţământ din
reţeaua ministerului în unităţile de învăţământ liceal şi postliceal din
sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, dacă îndeplinesc
criteriile de recrutare şi au fost declaraţi admişi la probele de selecţie, în
baza dosarului de candidat, conform reglementărilor specifice ale acestor
unităţi.
ART.
158
(1)
Elevii din învăţământul preuniversitar particular sau confesional se pot
transfera la unităţi de învăţământ de stat, în condiţiile prezentului
regulament.
(2)
Elevii din învăţământul preuniversitar de stat se pot transfera în învăţământul
particular, cu acordul unităţii primitoare şi în condiţiile stabilite de
propriul regulament de organizare şi funcţionare.
ART.
159
(1)
Pentru copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, în funcţie de evoluţia
acestora se pot face propuneri de reorientare dinspre învăţământul
special/special integrat spre învăţământul de masă şi invers.
(2)
Propunerea de reorientare se face de către cadrul didactic care a lucrat cu
copilul în cauză sau de către părinţii, tutorii sau susţinătorii legali ai
copilului şi de către consilierul pedagog şcolar. Decizia de reorientare se ia
de către comisia de orientare şcolară şi profesională din cadrul centrului
judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti
de Resurse şi Asistenţă Educaţională, cu acordul părinţilor, tutorilor sau
susţinătorilor legali.
ART.
160
După aprobarea transferului, unitatea de învăţământ
primitoare este obligată să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de 5
zile lucrătoare. Unitatea de învăţământ de la care se transferă elevul este
obligată să trimită la unitatea de învăţământ primitoare situaţia şcolară a
celui transferat, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
Până la primirea situaţiei şcolare de către unitatea de învăţământ la care s-a
transferat, elevul transferat participă la cursuri în calitate de
audient.
Temei
legal: Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu