Cadrul legal privind
semnalarea neregularităților de către
consilierul juridic
- Art. 17 alin.
(6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor
şcolare, cu modificările și completările ulterioare:
Atribuţiile
consilierului juridic din inspectoratul
școlar:
a.reprezintă drepturile şi interesele legitime
ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile
de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
- Art. 17 din Statutul profesiei de consilier juridic din 6
martie 2004, cu modificările și completările ulterioare:
La primirea în corpul profesional,
consilierul juridic depune următorul jurământ:
"În
numele Legii, Onoarei şi Adevărului Jur să respect Constituţia şi legile ţării,
să-mi exercit profesia independent, cu demnitate şi probitate şi să păstrez
secretul profesional. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!"
- Codul
deontologic al consilierului juridic:
Art.
20 Consilierului juridic ii este interzis in exercitarea profesiei să tolereze
acte ilegale.
Art.
26 Consilierul juridic va evita orice conflict de interese care ar aduce
atingere imaginii profesiei de consilier sau a entitatii beneficiare a
serviciilor juridice. Nu poate fi considerată evitare de conflict situatia in
care consilierul era obligat sa intervina pentru restabilirea legalitatii si nu
a intervenit.
- Standardul 1 - Etica şi integritatea Ordinul
SGG nr. 400 din 12 iunie 2015 pentru aprobarea Codului controlului intern
managerial al entităţilor publice, cu
modificările și completările ulterioare:
1.1.
Descrierea standardului
Conducerea şi salariaţii entităţii publice cunosc şi susţin valorile
etice şi valorile organizaţiei, respectă şi aplică reglementările cu privire la
etică, integritate, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea
fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.
1.2.
Cerinţe generale
1.2.1.
Conducerea entităţii publice sprijină şi promovează, prin deciziile sale şi
prin puterea exemplului personal, valorile etice, integritatea personală şi
profesională a salariaţilor.
1.2.2.
Conducerea entităţii publice adoptă un cod etic/cod de conduită, dezvoltă şi
implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile etice,
evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor
de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.
1.2.3.
Conducerea entităţii publice înlesneşte comunicarea deschisă, de către salariaţi,
a preocupărilor acestora în materie de etică şi integritate, prin crearea unui
mediu adecvat.
1.2.4. Acţiunea de semnalare de către
salariaţi a neregularităţilor trebuie să aibă un caracter transparent pentru
eliminarea suspiciunii de delaţiune şi trebuie privită ca exercitarea unei
îndatoriri profesionale.
1.2.5. Salariaţii care semnalează
neregularităţi de care, direct sau indirect, au cunoştinţă sunt protejaţi
împotriva oricăror discriminări, iar managerii au obligaţia de a întreprinde
cercetările adecvate, în scopul elucidării celor semnalate şi de a lua, dacă
este cazul, măsurile ce se impun.
1.2.6. Conducerea şi salariaţii entităţii
publice au o abordare pozitivă faţă de controlul intern managerial, a cărui
funcţionare o sprijină în mod permanent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu