Punct de vedere privind reprezentarea de către consilierul juridic al
inspectoratului școlar județean a intereselor interesele legitime ale unităților școlare în faţa instanţelor judecătoreşti de
orice nivel
Cadrul general care reglementează raporturile de muncă ale consilierului juridic ca angajat este reprezentat de Codul muncii, republicat - Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003, care precizează:
Art. 10 Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o
persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze
munca pentru şi sub autoritatea unui
angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii
denumite salariu.
În detaliu, activitatea consilierului
juridic este stabilită prin fişa postului, anexă la Contractul individual de muncă.
Conform
art. 2 alin. (1), Contractul colectiv de muncă unic la nivel de sector de
activitate învăţământ preuniversitar[1], termenul angajator desemnează:
a)
Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, reprezentat prin ministru;
b) Inspectoratele şcolare,
reprezentate prin inspectori şcolari generali;
c)
Unităţile
de învăţământ preuniversitar, reprezentate prin directori;
d)
Alte instituţii şi unităţi conexe învăţământului preuniversitar, subordonate Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului sau inspectoratelor şcolare, reprezentate prin
directori.
Prin urmare, angajatorul consilierului juridic este inspectoratul
școlar județean.
Legea nr. 514 din 28 noiembrie 2003 privind organizarea şi
exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările
ulterioare, prevede:
Art. 1 Consilierul juridic asigură
apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale autorităţilor
publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale
celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale persoanelor
juridice de drept privat, în slujba cărora se află şi în conformitate cu Constituţia
şi legile tării.
Art. 2 Consilierul juridic poate
să fie numit în funcţie sau angajat
în muncă, în condiţiile legii.
În consecință, Consilierul juridic,
ca angajat în muncă în baza unui contract individual de
muncă asigură reprezentarea, apărarea drepturilor şi
intereselor legitime ale instituției publice
în slujba căreia se
află, adică ale angajatorului său, în schimbul unei remuneraţii denumite
salariu.
În sprijinul acestei afirmații vin următoarele prevederi din Statutul
profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, astfel:
Art. 8 În
activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei publice ori a persoanei juridice în
favoarea căreia exercită profesia, apără drepturile şi interesele legitime
ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice
natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română ori străină;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
Art. 40 Îndatoririle
consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apără
drepturile şi interesele legitime ale instituţiei, persoanei
juridice, autorităţii sau entităţii pentru
care exercită profesia, asigură consultanţă şi
reprezentare juridică,
avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de acestea.
Mai mult decât atât,
nerespectarea prevederilor legale mai sus menționate poate intra
sub incidența Codului
Penal care incriminează fapta exercitarea fără drept a unei
profesii sau activităţi la
art. 348:
Exercitarea, fără drept, a unei profesii sau activităţi pentru
care legea cere autorizaţie ori exercitarea acestora în alte condiţii decât
cele legale, dacă legea specială prevede că săvârşirea unor astfel de fapte se
sancţionează potrivit legii penale, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la
un an sau cu amendă.
Activităţile specifice ale consilierului juridic din cadrul
inspectoratului şcolar sunt prevăzute la art. 17 din Ordinul MEN nr. 5.530/2011
privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a
inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare. În acest
sens, la lit b), ordinul
menționat prevede:
Consilierul juridic reprezintă
interesele legitime ale
inspectoratului şcolar în
faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel.
Se observă clar
că este reglementat astfel și NU în acest mod: Consilierul juridic ...reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar și ale unităților școlare în faţa instanţelor judecătoreşti de
orice nivel.
M.E.N. nu putea să reglementeze nici în acest
mod: Consilierul juridic ...reprezintă
interesele legitime ale Ministerului Educației Naționale în
faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel, deoarece
consilierul juridic nu este angajat al Ministerului
Educației Naționale .
M.E.N. a stabilit această obligație corect, de a reprezenta numai interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti
de orice nivel .
În consecință,
Nu există
temei legal pentru reprezentarea de către consilierul juridic al
inspectoratului școlar județean a intereselor interesele legitime ale unităților școlare în faţa instanţelor judecătoreşti de
orice nivel.
[1] Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Activitate
Învăţământ Preuniversitar înregistrat la M.M.J.S. - D.D.S. sub nr. 78 din data
de 22.02.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu