Direcția
Juridică a Ministerului Educaţiei Naționale
Rol:
Asigură reprezentarea intereselor legitime
ale Ministerului Educaţiei în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel
Asigură consultanţă şi asistență juridică,
la cerere, direcţiilor generale/direcţiilor/altor compartimente funcţionale din
cadrul Ministerului Educaţiei
Asigură consultanţă în elaborarea şi
avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de minister, precum şi a
actelor administrative cu caracter normativ
***
VIII12
Direcţia Juridică
VIII.12.1
Serviciul Contencios
Art.28 Obiectivul general al Direcţiei Juridic
vizează asigurarea activităţii juridice la nivelul Ministerului. Funcţiile şi
atribuţiile Direcţiei Juridic
1. Asigurarea reprezentării Ministerului în instanţele
judecătoreşti pentru a apăra drepturile şi interesele acestuia
a)
formulează
acte cu caracter juridic adresate instanţelor judecătoreşti pentru apărarea
drepturilor şi intereselor Ministerului;
b)
reprezintă
şi susţine interesele Ministerului în faţa instanţelor judecătoreşti, inclusiv
în procesele având ca obiect proiectele finanţate din fondurile externe
nerambursabile.
2. Avizarea din perspectiva legalităţii a actelor
administrative cu caracter individual şi normativ elaborate în Minister şi
verificarea legalităţii proiectelor de acte normative transmise de alte
ministere
a)
avizează
proiectele de acte administrative cu caracter normativ aflate pe circuitul
intern de avizare;
b)
asigură
avizul de legalitate a proiectelor de ordin de confirmare rector, a cartelor
universitare elaborate de instituţiile de învăţământ universitar, precum şi în
vederea acordării statutului de utilitate publică a asociaţiilor, fundaţiilor
sau federaţiilor;
c)
avizează,
din punct de vedere al legalităţii, proiectele de lege/hotărâre de
Guvern/ordonanţă a Guvernului /ordonanţă de urgenţă a Guvernului transmise de
alte ministere în ceea ce priveşte domeniul specific de activitate.
3.
Acordarea asistenţei
juridice direcţiilor de specialitate la elaborarea actelor administrative cu caracter
individual şi normativ, precum şi a celorlalte documente elaborate de acestea
a) acordă
consultanţă privind negocierea contractelor colective de muncă la nivel ramură
de învăţământ;
b) participă/asigură
secretariatul în cadrul comisiilor constituite la nivelul Ministerului ce
privesc domeniul de competenţă al Direcţiei, precum şi pentru Colegiul Central
de Disciplină, Comisia de Disciplină a Ministerului;
c) formulează
răspunsuri la reclamaţii/sesizări/petiţii adresate Direcţiei Juridic, precum şi
la solicitările Curţii Constituţionale, ale Consiliului Naţional pentru
Combaterea Discriminării şi acordă consultanţă la alte sesizări/petiţii
adresate celorlalte departamente;
d) asigură
punerea în aplicare a Legii 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu
modificările şi completările ulterioare.
4. Asigurarea consultanţei şi avizarea proiectelor de acte
normative iniţiate de MEN
a)
asigură
consultanţă pentru iniţierea proiectelor de acte normative/acte administrative
cu caracter normativ, la cererea direcţiilor generale/direcţiilor din cadrul
Ministerului;
b)
asigură
asistenţă juridică, raportat la prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele
de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
c)
participă
la şedinţele grupurilor de lucru constituite la nivelul Ministerului sau
interministerial, în vederea elaborării actelor normative/acte administrative
cu caracter normativ;
d) avizează
actele normative aflate pe circuitul de avizare în Minister atât pentru actele
normativc/actclc administrative cu caracter normativ iniţiate de Ministerul
Educaţici Naţionale, cât şi cele la nivel interministerial.
5. Gestionarea eficientă şi eficace a activităţii de soluţionare a petiţiilor şi memoriilor
5. Gestionarea eficientă şi eficace a activităţii de soluţionare a petiţiilor şi memoriilor
a) identifică
problemele recurente apărute în textul petiţiilor şi memoriilor, şi eventuale
situaţii referitoare la timpul necesar soluţionării acestora precum şi la
transmiterea răspunsurilor către petenţi;
b)identifică
măsuri privind problemele prevăzute la punctul a);
c)valorifică
răspunsurile prin elaborarea de propuneri de măsuri de corecţie/îmbunătăţire a
activităţii Ministrului;
d)elaborează
un Raport anual înaintat Serviciului Management Documente şi Petiţii.
Sursa: Ordinul
MEN nr. 3748/2016 modificat și completat cu ordinul nr. 4065/15.06.2017
Consilierul juridic din inspectoratul școlar județean are
următoarele atribuţii:
a) reprezintă
drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu
autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană
fizică sau juridică;
b) reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d) asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f) participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h) obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i) întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.
Baza legală: Art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare
b) reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d) asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f) participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h) obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i) întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.
Baza legală: Art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu