Întrebări
frecvente privind sanctionarea elevilor
1.
Cine, la nivelul școli, are competența în a hotărî tipul de sancțiune
disciplinară aplicată elevilor care săvârșesc abateri”:
Art. 18-20 din Statutul Elevului stabilesc
o conduită specifică pentru fiecare dintre sancțiunile pe care le definesc,
astfel:
-
Dacă
sanctiunea este Mustrarea, dispusă de art. 18 din Statut, conduita Consiliului
Clasei va fi în sensul hotărârii asupa propunerii înaintate de diriginte iar
conduita Consiliului Profesoral va fi una de luare la cunoștință, printr-un
raport, la sfărșitul semestrului.
-
Dacă
sancțiunea este „Retragerea bursei”, dispusă la art. 19 din Statut, conduita
Consiliului Clasei se schimbă și este în sensul de propunere iar conduita
Consiliului Profesoral este în sensul aprobării.
-
Dacă
sancțiunea este „Mutarea disciplinară”, dispusă de art. 20 din Statut, conduita
Consiliului Clasei este, de asemenea în sensul de propunere iar conduita
Consiliului Profesoral este în sensul validării.
Dacă în prima
ipoteză, cea a aplicării sancțiunii mustrării, Consiliul Profesoral joacă un
rol pasiv, de luare la cunoștință, în
cazul retragerii bursei și a mutării disciplinare, acesta joacă un rol activ,
fiind factorul determinant care, prin conduita sa, (fie de validare fie de
aprobare) stabilește sancțiunea la propunerea Consiliului Clasei.
Deci,
tipul de sancțiune dispusă de școală atrage conduita diferită a organismelor
ei.
a)
De
asemenea art. 18-20 din Statut nu trebuie analizat în contradicție cu art. 58
lit. (f) și art. 62 lit. (f) din R.O.F.U.I.P.
Așa cum am
menționat și mai sus, art. 18 – 20 din Statutul elevului tratează pe rând,
împreună cu stabilirea unei conduite specifice a organismelor unității, o parte
din sancțiunile enumerate la art. 16 alin. 4.
Art. 58 și 62 din
R.O.F.U.I.P. stabilesc sarcinile celor două organism (C.C. respective C.P.)
Deci, cele două
prevederi legale sunt complementare, putând spune că cele două consilii
îndeplinesc atribuțiile stabilite prin art. 58 și 62 din ROFUIP, în
conformitate cu procedurile stabilite de art. 18-20.
La o simplă lecturare a art. 18 alin 1 și
a art. 20 alin. (1) se poate observa că legiuitorul a nominalizat și persoanele responsabile pentru
aplicarea sancțiunilor respective.
„Art. 18 (1) Mustrarea scrisă constă în atenţionarea elevului, în scris,
de către profesorul pentru învăţământul primar sau profesorul diriginte, cu menţionarea faptelor care au determinat sancţiune”.
„Art. 20 (1)Mutarea
disciplinară la o clasă paralelă, în aceeaşi unitate de învăţământ, se consemnează într-un document
care se înmânează de către învăţător/ institutor/profesorul pentru învăţământul
primar/profesorul diriginte/director, sub semnătură, părintelui, tutorelui sau susţinătorului legal al
elevului minor şi elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani.
2.
Când anume hotărăște consiliul profesoral asupra
tipului de sancțiune disciplinară a elevilor care săvârșesc abateri
disciplinare, după ce a fost săvârșită fapta sau la sfârșitul semestrului?
Sancțiunea se hotărăște în conformitate cu
prevederile statului elevului, de către unul din organismele școli (în funcție
de sancțiune) într-un timp rezonabil după săvârșirea abaterii disciplinare,
doar după parcurgerea procedurii stabilite în statutul elevului.
Astfel, Consiliul Profesoral se va întruni
ori de câte ori consiliul clasei va propune sancționarea unui elev cu Mustrare
urmată de scăderea notei la purtare sub 7 sau una dintre sancțiunile prevăzute
la art. 16 alin. 4 lit. c-f.
3.
Consiliul Clasei poate hotărî tipul de sancțiune
însoțită și de scăderea notei la purtare?
Scăderea notei la
purtare este o pedeapsă complementară ce însoțește o sancțiune principală
dintre cele stabilite la art. 16 alin. 4 din statutul elevului.
Deci, în practică,
în afară de cazul prevăzut la art. 27
alin. 1 din Statut, nu are de ce să apară ipoteza stabilirii doar a notei la
purtare mai mici decât 10, în absența unei pedepse principale din rândul celor
prevăzute la art. 16 alin. 4 din Statut, sau, dacă apare, ea este cauzată de
nerespectarea prevederilor din statutul elevului care, stabilește conduita
fiecărui organism al școlii, în raport cu fiecare sancțiune în parte.
În practică pot apărea doar patru cazuri:
I.
Sancționarea
cu Observaţie
individuală, prevăzută la art. 16 alin. 4 lit. (a) din Statutul Elevului.
Conform art. 17 din Statut,
aplicarea acestei sancțiuni se realizează de către profesorul diriginte,
învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar sau de către
directorul unităţii de învăţământ.
Deci una dintre persoanele
enumerate la art. 17 alin. 2 paragraf. 2, poate constata existența unei abateri
și poate aplica sancțiunea prin efectuarea unei observații individuale urmate
de o consiliere a elevului în vederea remedierii comportamentului.
II.
Mustrare
și scăderea notei la purtare în intervalul 9-7;
Potrivit art. 18
din Statut, Consiliul Clasei este cel care hotărâște aplicarea măsurii
disciplinare „Mustrare” la propunerea dirigintelui iar prin scăderea notei la
purtare în intervalul 9-7, aceasta nu necesită validarea Consiliului Profesoral
care, va lua la cunoștință la sfârșitul semestrului că un anume elev dintr-o
anume clasă a fost sancționat cu mustrare și scăderea notei la purtare la 9-7
inclusiv.
III.
Mustrare
cu scăderea notei la purtare la 6 sau mai puțin.
Potrivit art. 18 din Statut, Consiliul
Clasei este cel care hotărâște aplicarea măsurii disciplinare „Mustrare” la
propunerea dirigintelui dar, prin scăderea notei la purtare sub 7, aceasta
necesită validarea Consiliului Profesoral care, va hotărî asupra propunerii
înaintate de consiliul clasei.
IV.
Aplicarea
uneia dintre celelalte sancțiuni prevazute la art. 16 alin. 4 lit. c-f (la lit.
f-doar ipotezele detaliate la art. 23 și 24) din Statut.
Pentru aceste sancțiuni nu mai trebuie
făcută o comparație similară deoarece, însăși decizia de sancționare,
indiferent de câte puncte din nota la purtare sunt scăzute, ca sancțiune
complementară, aparține direct Consiliului Profesoral, la propunerea
Consiliului Clasei.
4.
Care este interpretarea corectă a textului de la art.
26 din Statutul Elevului?
1)După opt săptămâni sau la
încheierea semestrului sau a anului şcolar, consiliul se reîntruneşte. Dacă
elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune menţionată la art. 16 alin. (4) lit.
a)-e) dă dovadă de un comportament fără abateri pe o perioadă de cel puţin 8
săptămâni de şcoală, până la încheierea semestrului sau a anului şcolar,
prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii, poate fi
anulată.
(2)Anularea,
în condiţiile stabilite la alin. (1), a scăderii notei la purtare se aprobă de
către entitatea care a aplicat sancţiunea.
Teza I a art. 26 alin. 1 din Statutul
Elevului „După opt săptămâni sau la încheierea semestrului
sau a anului şcolar, consiliul se reîntruneşte” stabilește frecvența cu care
consiliul clasei, sau, după caz, consiliul profesoral se reîntrunește, evident,
după întrunirea care a dus la sancțiunea propriu zisă.
Se poate observa că legiuitorul a avut în vedere
două ipoteze în care se produce această reîntrunire:
a)
După
8 săptămâni (de la data sancționării);
b)
La
sfărșitul semestrului sau a anului școalar.
Dacă reîntrunirea
de la sfărșitul semestrului sau a anului școlar are loc în mod obligatoriu
pentru stabilirea notelor la purtare, reîntrunirea după scurgerea celor 8
săptămâni de la data sancționării elevului reprezintă un caz special și are ca
principal motiv, evaluarea comportamentului acelui elev, în vederea stabilirii
oportunității anulării sancțiunii complementare, evident, dacă acesta a avut un
comportament fără abateri, așa cum este detaliat în teza a II-a a art. 26 alin.
1 din Statutul Elevului. „Dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune menţionată la art. 16 alin.
(4) lit. a)-e) dă dovadă de un comportament fără abateri pe o perioadă de cel
puţin 8 săptămâni de şcoală, până la încheierea semestrului sau a anului
şcolar, prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii,
poate fi anulată”.
Prin folosirea sintagmei „comportament
fără abateri pe o perioadă de cel puțin 8 săptămâni” legiuitorul a avut în
vedere o perioadă minimă de probă în care un elev sancționat să-și poată
„răscumpăra greșeala”.
Mai mult decât atât, trecerea celor 8
săptămâni și dovada unui comportament fără abateri nu garantează anularea
sancțiunii, aspect subliniat de sintagma „poate fi anulată”, anularea fiind,
deci, la latitudinea consiliului care a dispus măsura.
Dacă legiuitorul ar fi considerat că
elevul își poate răscumpăra greșeala printr-un comportament exemplar într-o
perioada mai scurtă de 8 săptămâni, nu ar fi folosit sintagma „cel puțin 8
săptămâni” ci sintagma „8 săptămâni sau pănă la sfârșitul semestrului”
introducând prin „sau” posibilitatea optării pentru una dintre cele doua
ipoteze…cele 8 săptămâni sau sfărșitul semestrului (care termen se implinește
primul).
Dar, în lipsa acestei formulări care să
creeze posibilitatea unei opțiuni, folosirea sintagmei „minimum 8 săptămâni” și
raportarea la doar posibilitatea (fără garanția) de anulare a sancțiunii, ne
duc la concluzia că intenția legiuitorului a fost clară și în sensul
introducerii doar a unei posibilități
teoretice de recompensare (prin anularea sancțiunii complementare) a unui comportament lipsit de greșeli pe o
perioadă de minimum 8 săptămâni.
În acest context, sintagma „până la încheierea semestrului sau a anului
școlar” poartă rolul de dată limită dincolo de care nu mai pot fi socotite
cele 8 săpămâni, nu de termen la care să se analizeze perioada scursă de la
aplicarea abaterii, oricare ar fi ea.
O interpretare contrarie ar duce la
concluzia că: fie se analizează orice perioadă scursă de la aplicarea
sancțiunii până la sfârșitul semestrului, aspect care, în mod evident nu
îndeplinește condiția de „minimum 8 săptămâni”, fie se analizează minimum 8
săptămâni prin depășirea sfârșitului semestrului sau a anului școlar, aspect
care încalcă prevederile din ROFUIP și din Statutul Elevului care stipulează că
media la purtare se încheie la sfârșitul semestrului.
Deci singura interpretare care
îndeplinește cumulativ condițiile de minimum 8 săptămâni și sfârșitul
semestrului sau a anului școlar, este cea detaliată mai sus.
În concluzie, parcurgerea celor 8
săptămâni fără greșeală, este o condiție obligatorie în lipsa căreia nici nu se
poate lua în discuție eventualitatea anulării sancțiunii complementare.
5. Ce se întâmplă cu elevii care săvârșesc abateri în
perioade mai mici de opt săptămâni de școală până la sfârșitul semestrului sau
al anului școlar, aceștia nu mai beneficiază de dreptul unei analize a
situației lor? Aceasta poate fi interpretată și ca o discriminare a lor.
Elevii care nu fac dovada unui
comportament fără greșeli pentru cel puțin opt săptămâni, socotite de la data
aplicării sancțiunii, nu pot face obiectul analizei Consiliului Clasei sau a
Consiliului Profesoral în vederea anulări măsurii disciplinare complementare
(scăderea notei la purtare).
6. Referitor la posibilitatea de acceptare
a unei contestații asupra unei note la purtare:
Lipsa unei prevederi în ROFUIP și în
Statutul Elevului referitoare la posibilitatea de a contesta doar nota la
purtare se explică prin faptul că, scăderea notei la purtare reprezintă o
pedeapsă complementară la una dintre sancțiunile prevăzute la art. 16 alin. 4
lit. (a-d) din Statutul Elevului sau o consecință a aplicării prevederilor art. 27 alin. 1 din Statut și nu o sancțiune
de sine stătătoare.
Acest aspect este confirmat și din faptul
că la art. 17-25 din același Statut, unde sunt definite pe larg toate
sancțiunile prevăzute la art. 16 alin. 4, scăderea notei la purtare apare fie
ca o sancțiune complementară ce poate
însoți sancțiunea principală (vezi art. 17 alin. 5) fie ca o sancțiune
complementară ce însoțește în mod
obligatoriu sancțiunea principală (vezi art. 18-20).
Art. 17
alin (5)Sancţiunea poate fi însoţită de scăderea notei la purtare, respectiv de
diminuarea calificativului, în învăţământul primar.
Art. 19 alin. (2)Sancţiunea
este însoţită de scăderea notei la
purtare, respectiv de diminuarea calificativului, în învăţământul primar,
aprobată de consiliul profesoral al unităţii de învăţământ.
Având în vedere că, potrivit art. 62 lit.
(c) din ROFUIP, consiliul clasei stabilește notele la purtare ale elevilor în funcţie de
frecvenţa şi comportamentul acestora
în activitatea şcolară şi extraşcolar, aplicarea unei măsuri constând doar în
scăderea notei la purtare, ca urmare a analizei comportamentului elevului,
este, în fapt, aplicarea unei sancțiuni, deși, conf. art. 16 alin. 4 din
Statut, scăderea notei la purtare nu se regăsește decât asociată (prin decizia
consiliului clasei-art 17 sau de drept – art. 18-20) la una dintre sancțiunile
prevăzute la lit. a-d.
În lipsa unei astfel de sancțiuni principale,
unitatea de învățământ trebuie să analizeze în ce măsură a respectat
prevederile art. 62 lit. (c) referitoare la analizarea comportamentul
elevilor; în ce măsură poate fi invocată
o faptă a unui elev, ca temei de scăderea notei la purtare, deci de aplicare a
unei măsuri complementare, în lipsa sancționării acelei fapte cu una dintre
măsurile disciplinare prevăzute la art. 16 alin. 4 lit. a-d din Statut.
Pe cale de consecință, se naște întrebarea
cu privire la normele legale pe care s-a întemeiat aplicarea măsurii constând
doar în scăderea notei la purtare (pedeapsa complementară) în lipsa sancțiunii
principale (una din măsurile prevăzute la art. 16 alin. 4 lit. a-d) din Statut,
mai ales că din adresa nr. 670/04.03.2018,
școala face dovada înțelegerii faptului că stabilirea altei note la
purtare decât 10 (zece) nu se regasește
precizată ca sancțiune la art. 16 lit a-d.
În mod evident scăderea notei la purtare reprezintă
o formă mai aspră de sancționare a elevului, pe lângă sancțiunea principală și
nu poate fi disociată de aceasta (fac excepție cazurile unde scăderea notei
este cauzată de absențe nemotivate, pentru care legiuitorul nu a prevăzut o
sancțiune principală).
Dacă prin analizarea comportamentului elevului,
conform art. 62 lit. (c) din ROFUIP, consiliul clasei a identificat o faptă
suficient de gravă încât să simtă nevoia sancționării elevului cu scăderea
notei la purtare, fapta trebuie să facă obiectul unei cercetări și, după caz,
să se aplice una dintre sancțiunile principale prevăzute la art. 16 alin. 4
lit. a-d din Statut.
7. Referitor la cine are atribuții de soluționare a
contestației:
Cazul de contestare doar a unei note la purtare nu
ar trebui să apară în practică dacă s-ar respecta principiile detaliate la pct.
Anterior.
Cu siguranță legiuitorul nu a dorit să lase o
portiță legislativă prin care cineva stabileste sancțiuni fără a exista
posibilitatea de a fi contestate.
Reamintesc faptul că scăderea notei la purtare nu
se regăsește printre sancțiunile prevăzute de legiuitor la art. 16 alin. 4 lit.
a-d.
Deci, plecând de la premisa că nota la purtare este
o sancțiune complementară care însoțește sancțiunea principală, aceasta poate
fi contestată odată cu sancțiunea disciplinară, iar soluționarea ei este
prevăzută la art. 29 și cade în sarcina Consiliului de Administrație stabilit
la nivelul școlii.
8. Ce
anume pot hotărî Consiliile de Administrație?
Având în vedere că legiuitorul a stabilit în
sarcina Consiliul de Administrație soluționarea contestațiilor depuse împotrivă
măsurilor disciplinare acesta poate hotărî:
a) Respingerea contestației și pe
cale de consecință păstrarea sancțiunii dispuse în consiliul clasei și după
caz, aprobate în consiliul profesoral.
b) Admiterea contestației și, pe
cale de consecință, anularea sau
modificarea în parte a hotărârii contestate sau anularea acesteia.
Potrivit art. 29 alin. 2, teza finală, din Statutul
Elevului „Hotărârea consiliului de
administraţie nu este definitivă şi poate fi atacată ulterior la instanţa de
contencios administrativ din circumscripţia unităţii de învăţământ, conform
legii”.
Dat fiind faptul că cererea de modificare/anulare a
unui act administrative, în instanță, este admisibilă doar dacă partea presupus
vătămată în interesele sale legitime a parcurs procedura prealabilă, rolul
contestației este de a implini procedura de plângere prealabilă anterioară unei
acțiuni în instanță, așa cum prevede art. 7 din Legea nr. 554/2004 cu
modificările și completările ulterioare.
Autor: jr. Ciprian Mandreanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu