RECUNOAŞTEREA/ECHIVALAREA STUDIILOR FĂCUTE ÎN
ALTE STATE CONFORM OMECS NR. 5.268 DIN 21 SEPTEMBRIE 2015, CU
MODIFICĂRILE ȘI COMPLETĂRILE ULTERIOARE
În
Monitorul Oficial nr. 734 din 1 octombrie 2015 a fost publicat OMECS nr. 5.268 din 21 septembrie 2015
pentru aprobarea Metodologiei privind echivalarea de către inspectoratele
şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti a
perioadelor de studii efectuate în străinătate şi la organizaţiile furnizoare de
educaţie, care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de
învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, înscrise în
Registrul special al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul
Preuniversitar şi pentru aprobarea modelului atestatului de echivalare a
studiilor efectuate în străinătate şi în România.
Ordinul aprobă Metodologia privind echivalarea de
către inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului
Bucureşti a perioadelor de studii efectuate în străinătate şi la organizaţiile
furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României
activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară,
înscrise în Registrul special al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în
Învăţământul Preuniversitar, prevăzută în anexa nr. 1 , care face parte
integrantă din prezentul ordin, precum și modelul atestatului de echivalare a
studiilor efectuate în străinătate şi în România, prevăzut în anexa nr. 2.
Metodologia
se aplică de către inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al
Municipiului Bucureşti pentru echivalarea perioadelor de studii efectuate în
străinătate şi la organizaţiile furnizoare de educaţie, care organizează şi
desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem educaţional din altă ţară, înscrise în Registrul special al ARACIP, de
cetăţeni români, cetăţeni din statele membre ale Uniunii Europene, Spaţiului
Economic European şi din Confederaţia Elveţiană şi de cetăţeni care solicită
sau beneficiază de o formă de protecţie internaţională.
Perioadele
de studii pentru care se aplică prevederile metodologiei sunt cele
corespunzătoare învăţământului general obligatoriu, ciclului superior al liceului,
perioadelor de studii de nivel profesional şi postliceal nefinalizate cu
diplomă.
Dosarul
pentru echivalarea perioadelor de studii conţine:
a)
cerere;
b)
foaie matricolă pentru clasele din România (dacă este cazul) - original;
c)
documente şcolare din care să rezulte nivelul, durata şi promovarea
clasei/claselor pentru care se solicită echivalarea;
d) document de identificare valabil al
elevului - copie.
e)
alte documente, dacă este cazul (adeverinţă emisă de autoritatea competentă din
ţara de origine care să confirme autenticitatea documentelor de studii).
Dosarul
pentru echivalarea perioadelor de studii se depune:
a)
la inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului
Bucureşti; sau
b)
la unitatea de învăţământ la care elevul participă la cursuri în calitate de
audient, în conformitate cu prevederile art. 136 din Regulamentul-cadru de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat
prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr.
5.079/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Echivalarea
se realizează la nivelul clasei absolvite sau în curs de absolvire.
Termenul
de soluţionare a dosarului de echivalare este de 30 de zile lucrătoare de la
data depunerii dosarului complet la inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul
Şcolar al Municipiului Bucureşti.
RECUNOAŞTEREA/ECHIVALAREA STUDIILOR FĂCUTE ÎN ALTE STATE CONFORM ART. 136 DIN OMENCS NR. 5.079 DIN 31 AUGUST 2016 PRIVIND APROBAREA REGULAMENTULUI-CADRU
DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A UNITĂŢILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR, CU MODIFICĂRILE ȘI COMPLETĂRILE ULTERIOARE
Elevii
care au urmat cursurile într-o unitate de învăţământ din altă ţară sau la
organizaţii furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul
României activităţi corespunzătoare unor sisteme educaţionale din alte ţări pot
dobândi calitatea de elev în România numai după recunoaşterea sau echivalarea
de către inspectoratele şcolare judeţene, Inspectoratul Şcolar al Municipiului
Bucureşti, respectiv de către minister a studiilor urmate în străinătate şi,
după caz, după susţinerea examenelor de diferenţă stabilite în cadrul
procedurii de echivalare.
Elevii
menţionaţi mai sus vor fi înscrişi ca audienţi până la finalizarea procedurii
de echivalare, indiferent de momentul în care părinţii, tutorii sau
susţinătorii legali ai acestora solicită şcolarizarea.
Activitatea
elevilor audienţi va fi înregistrată în cataloage provizorii, toate menţiunile
privind evaluările şi frecvenţa urmând a fi trecute în cataloagele claselor
după încheierea recunoaşterii şi a echivalării studiilor parcurse în
străinătate şi după promovarea eventualelor examene de diferenţă.
Alegerea
nivelului clasei în care va fi înscris elevul ca audient se face, prin decizie, de către o comisie formată
din cadre didactice care predau la nivelul de studiu pentru care se solicită
înscrierea, stabilită la nivelul unităţii de învăţământ, din care fac parte
directorul/directorul adjunct şi un psiholog/ consilier şcolar.
Evaluarea
situaţiei elevului şi decizia menţionată la alin. (4) vor ţine cont de: vârsta
şi nivelul dezvoltării psihocomportamentale a elevului, de recomandarea
părinţilor, de nivelul obţinut în urma unei evaluări orale sumare, de
perspectivele de evoluţie şcolară.
În
cazul în care părinţii, tutorii sau susţinătorii legali nu sunt de acord cu
recomandarea comisiei privind nivelul clasei în care va fi înscris elevul
audient, elevul va fi înscris la clasa pentru care optează părinţii, pe
răspunderea acestora asumată prin semnătură.
Dosarul
de echivalare va fi depus de către părinţii, tutorii sau susţinătorii legali ai
elevului la unitatea de învăţământ la care este înscris elevul ca audient.
Unitatea
de învăţământ transmite dosarul către inspectoratul şcolar, în termen de cel
mult 5 zile de la înscrierea elevului ca audient. Dosarul este retransmis, în
maximum 5 zile, de către inspectoratul şcolar, către compartimentul de
specialitate din minister, numai în cazul echivalării claselor a XI-a şi a
XII-a, pentru recunoaşterea şi echivalarea celorlalte clase aplicându-se
normele legale în vigoare.
În
cazul în care părinţii, tutorii sau susţinătorii legali nu au depus dosarul în
termen de 30 de zile de la înscrierea elevului ca audient, acesta va fi înscris
în clasa următoare ultimei clase absolvite în România sau în clasa stabilită de
comisia prevăzută la alin. (4).
În
termen de maximum 15 zile de la primirea avizului favorabil din partea
inspectoratelor şcolare judeţene, Inspectoratului Şcolar al Municipiului
Bucureşti, respectiv al ministerului privind recunoaşterea şi echivalarea
studiilor, elevul audient este înscris în catalogul clasei şi i se transferă
din catalogul provizoriu toate menţiunile cu privire la activitatea desfăşurată
- note, absenţe etc.
În
situaţia în care studiile făcute în străinătate sau la organizaţii furnizoare
de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi
corespunzătoare unor sisteme educaţionale din alte ţări nu au fost echivalate
sau au fost echivalate parţial de către inspectoratele şcolare judeţene,
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, respectiv de către minister,
iar între ultima clasă echivalată şi clasa în care este înscris elevul ca
audient există una sau mai multe clase ce nu au fost
parcurse/promovate/echivalate, comisia prevăzută la alin. (4) solicită
inspectoratului şcolar, în scris, în termen de maximum 30 de zile, examinarea
elevului în vederea încheierii situaţiei şcolare pentru anii neechivalaţi sau
care nu au fost parcurşi ori promovaţi.
În
contextul prevăzut mai sus, inspectoratul şcolar constituie o comisie de
evaluare formată din cadre didactice şi cel puţin un inspector şcolar de
specialitate, care evaluează elevul, în termen de cel mult 20 de zile, pe baza
programelor şcolare în vigoare, la toate disciplinele/modulele din planul-cadru
de învăţământ, pentru clasele neechivalate sau care nu au fost parcurse ori
promovate.
Comisia
va funcţiona în unitatea de învăţământ în care urmează să fie înscris elevul.
După
promovarea tuturor examenelor, elevul este înscris în clasa următoare ultimei
clase promovate, fie prin recunoaştere şi echivalare, fie prin promovarea
examenelor prevăzute la alin. (10) din OMENCS
nr. 5.079/2016, cu modificările
și completările ulterioare.
Modul
de desfăşurare şi rezultatele evaluării vor fi trecute într-un proces-verbal
care se păstrează în unitatea de învăţământ în care elevul urmează să
frecventeze cursurile.
Această procedură se aplică şi în cazul
persoanelor, indiferent de cetăţenie sau statut, care solicită
continuarea studiilor şi înscrierea în sistemul românesc, care revin în ţară
fără a prezenta documente care să ateste studiile efectuate în străinătate sau
la organizaţii furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi corespunzătoare unor sisteme educaţionale din
alte ţări, care nu sunt înscrise în Registrul special al Agenţiei Române pentru
Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar.
Elevul
este examinat în vederea completării foii matricole cu notele aferente fiecărei
discipline din fiecare an de studiu neechivalat, în ordine inversă, începând cu
ultimul an de studiu.
Dacă
elevul nu promovează examenele prevăzute la alin. (10) la 3 sau mai multe
discipline/module, acesta este evaluat, după caz, pentru o clasă inferioară.
Dacă elevul nu promovează examenul de diferenţă la cel mult două discipline,
acesta este examinat pentru clasele inferioare, apoi sunt afişate rezultatele
evaluării.
Dacă
părintele, tutorele sau susţinătorul legal, respectiv elevul major solicită
reexaminarea în termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor primei
examinări, se aprobă reexaminarea. În cazul în care nu promovează nici în urma
reexaminării, elevul este înscris în prima clasă inferioară pentru care a
promovat examenele la toate disciplinele.
Pentru
persoanele care nu cunosc limba română, înscrierea în învăţământul românesc se
face conform reglementărilor aprobate prin ordin al ministrului educaţiei
naţionale şi cercetării ştiinţifice.
Copiilor
lucrătorilor migranţi li se aplică prevederile legale în vigoare privind
accesul la învăţământul obligatoriu din România.
Elevilor
străini care doresc să urmeze studiile în învăţământul românesc li se aplică
prevederile elaborate de minister privind şcolarizarea elevilor străini în
învăţământul preuniversitar din România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu