Conduita și etica profesională a
personalului din învăţământul
preuniversitar
În Monitorul
Oficial nr. 844 din 4 octombrie 2018 a fost publicat CODUL-CADRU DE ETICĂ din 30 august
2018 al personalului didactic din învăţământul preuniversitar. Emitent: Ministerul
Educaţiei Naţionale.
CODUL-CADRU DE
ETICĂ a fost aprobat prin Ordinul
nr. 4.831 din 30 august 2018 și a
intrat în vigoare la 04 octombrie 2018.
Prevederile legale
care au condus la elaborarea
CODULUI-CADRU DE ETICĂ au fost:
• art. 94 alin. (3) și art. 233 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,
• art. 94 alin. (3) și art. 233 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,
•
Hotărârea
Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
•
Hotărârea
Guvernului nr. 583/2016 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe
perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor
asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a
inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a
corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a
informaţiilor de interes public, Obiectivul specific 3.2 - Creşterea
integrităţii, reducerea vulnerabilităţilor şi a riscurilor de corupţie în
sistemul naţional de educaţie,
•
Ordinul MECTS nr. 5550 din 6 octombrie 2011 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de
etică din învăţământul preuniversitar,
•
Art. 40 alin. (3)
din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar,
•
Ordinul S.G.G. nr.
600 din 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern/ managerial al
entităţilor publice, Standardul 1 - Etica şi integritatea.
Hotărârea
Guvernului nr. 583 din 10 august 2016 privind aprobarea Strategiei naţionale
anticorupţie pe perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a
riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de
verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de
prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de
publicare a informaţiilor de interes public, Obiectivul specific 3.2 -
Creşterea integrităţii, reducerea vulnerabilităţilor şi a riscurilor de
corupţie în sistemul naţional de educaţie prevede:
Adoptarea unui cod de etică pentru învăţământul preuniversitar care să stipuleze interdicţii clare, vizând practici de tipul meditaţiilor acordate de către profesori elevilor de la propriile clase.
Adoptarea unui cod de etică pentru învăţământul preuniversitar care să stipuleze interdicţii clare, vizând practici de tipul meditaţiilor acordate de către profesori elevilor de la propriile clase.
Ordinul SGG nr. 600 din 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern/ managerial
al entităţilor publice, la Standardul
1 - Etica şi integritatea 1.1. Descrierea standardului prevede:
1.2.2. Conducerea entităţii publice adoptă un cod etic / cod de conduită,
dezvoltă şi implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile
etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor,
actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.
În esență, CODUL-CADRU DE ETICĂ:
1.
este un
document obligatoriu care completează normativele în vigoare privind
activitatea din învăţământul preuniversitar
2.
cuprinde
formularea explicită a idealurilor, principiilor şi normelor morale pe care
consimt să le respecte personalul din unităţile/instituţiile de învăţământ
preuniversitar, inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic în
activitatea lor profesional
3.
funcţionează
ca un contract moral între părinţi, elevi şi personalul din
unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar, inspectoratele şcolare şi
casele corpului didactic, contribuind la coeziunea personalului şi la formarea
unui climat educaţional bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte
4.
instituie un
ansamblu de valori, principii şi norme de conduită menite să contribuie la
coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea
educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi
competiţie după reguli corecte
5.
este aplicabil
personalului didactic din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de
stat, particular şi confesional, responsabil cu instruirea şi educaţia, care,
în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (2)-(3) din Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
îndeplineşte funcţia de personal didactic de predare, personal didactic
auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de control şi
personal didactic asociat în cadrul unităţilor şi instituţiilor de învăţământ
preuniversitar de stat, particular şi confesional, în inspectoratele şcolare şi
unităţile conexe ale acestora, denumit în continuare personal didactic,
Personalul mai sus
menționat are obligaţia, datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a
respecta şi de a aplica prevederile prezentului cod.
Valori şi
principii prevăzute în CODUL-CADRU DE
ETICĂ:
Personalul
didactic trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu
următoarele valori şi principii
a) imparţialitate şi obiectivitate;
b) independenţă şi libertate profesională;
c) responsabilitate morală, socială şi profesională;
d) integritate morală şi profesională;
e) confidenţialitate şi respect pentru sfera vieţii private;
f) primatul interesului public;
g) respectarea şi promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educaţiei;
h) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate şi corectitudine;
k) atitudine decentă şi echilibrată;
l) toleranţă;
m) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
n) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;
o) implicare în procesul de perfecţionare a caracterului democratic al societăţii.
În relaţiile cu
beneficiarii direcţi ai educaţiei
În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai educaţiei, personalul didactic are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica norme de conduită prin care se asigură:
a) ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:
(i) supravegherea atât pe parcursul activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;
(ii) interzicerea agresiunilor verbale, fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai educaţiei;
(iii) protecţia fiecărui beneficiar direct al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:
(i) fraudarea examenelor;
(ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi ai educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea;
(iii) favoritismul;
(iv) meditaţiile contra cost cu beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este încadrat;
c) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive;
d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui beneficiar direct al educaţiei.
În relaţiile cu
părinţii şi cu reprezentanţii legali și colegii
În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care se asigură:
a) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală şi de comunicare;
b) respectarea confidenţialităţii informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de familie;
c) neacceptarea primirii de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în condiţiile art. 5 lit. b) pct. (ii);
d) recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a impune achiziţionarea celor contra cost.
Relaţiile colegiale ale personalului didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială.
În activitatea
profesională, personalul didactic evită practicarea oricărei forme de
discriminare şi denigrare în relaţiile cu ceilalţi colegi şi acţionează pentru
combaterea fraudei intelectuale, inclusiv a plagiatului.
În exercitarea
activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare)
În exercitarea activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:
a) să folosească baza materială din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte;
b) să folosească, să producă sau să distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) să organizeze activităţi care pun în pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;
d) să consume alcool şi substanţe interzise, cu excepţia celor recomandate medical;
e) să permită şi să încurajeze consumul de alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai educaţiei, cu excepţia celor recomandate medical;
f) să organizeze şi să practice pariuri şi jocuri de noroc.
În relaţiile cu
alte unităţi şi instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi
reprezentanţii comunităţii locale
În relaţiile cu alte unităţi şi instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care:
a) asigură sprijin în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
b) manifestă responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor beneficiarului direct al educaţiei, atunci când interesul şi nevoia de protecţie a acestuia impun acest lucru.
Personalul didactic care
îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este
membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al
inspectoratului şcolar
Personalul didactic care îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului şcolar respectă şi norme de conduită managerială prin care se asigură:
a) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;
b) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;
c) evaluarea obiectivă conform atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;
d) prevenirea oricărei forme de constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;
e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului didactic şi a beneficiarilor direcţi ai educaţiei.
CODUL-CADRU DE ETICĂ se completează cu dispoziţiile Codului Administrativ, şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.
Prin prevederile prezentului cod-cadru, activităţile comisiilor judeţene de etică/Comisiei de Etică a Municipiului Bucureşti nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară, constituite la diferite niveluri, conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici activităţilor instituţiilor statului abilitate.
Propunerile de modificare sau de completare a prevederilor codului-cadru se fac în Consiliul naţional de etică, cu votul a cel puţin 31 de delegaţi din totalul de 42 de delegaţi, şi se înaintează Ministerului Educaţiei și Cercetării.
Încălcările prevederilor CODUL-CADRU DE ETICĂ reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu