ORDIN
nr. 4.135 din 21 aprilie 2020
privind aprobarea Instrucţiunii
pentru crearea şi/sau întărirea capacităţii sistemului de învăţământ
preuniversitar prin învăţare on-line
EMITENT
|
· MINISTERUL EDUCAŢIEI
ŞI CERCETĂRII
|
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 331 din 23 aprilie 2020
Data intrării în vigoare
23-04-2020
Având în vedere:
– prevederile
art. 94 alin. (2) lit. c)
şi e) din Legea educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu
modificările şi completările ulterioare;
– prevederile
art. 1 din Hotărârea Comitetului naţional pentru
Situaţii Speciale de Urgenţă nr. 6/2020;
– prevederile
art. 49 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020
privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României şi ale Hotărârii Parlamentului României nr. 3/2020;
– prevederile
Decretului nr. 240/2020
privind prelungirea stării de urgenţă pe întreg teritoriul României,
în
temeiul prevederilor art. 6 lit. d)
şi art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
24/2020 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
ministrul educaţiei şi cercetării
emite prezentul ordin.
Articolul 1
Se aprobă Instrucţiunea pentru crearea
şi/sau întărirea capacităţii sistemului de învăţământ preuniversitar prin
învăţare on-line, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Articolul 2
Direcţia
generală învăţământ preuniversitar, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în
Educaţie, Direcţia minorităţi, Direcţia tehnologia informaţiei şi comunicaţiei,
inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti
şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Articolul 3
Prezentul ordin
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
educaţiei şi cercetării,
Cristina
Monica Anisie
Bucureşti, 21 aprilie 2020.
Nr. 4.135.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ANEXĂ
INSTRUCȚIUNE din 21 aprilie 2020
pentru crearea şi/sau întărirea
capacităţii sistemului de învăţământ preuniversitar prin învăţare on-line
Notă
Aprobată prin ORDINUL
nr. 4.135 din 21 aprilie 2020,
publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 331 din 23 aprilie 2020.
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
Articolul
1
(1)
Prezenta instrucţiune reglementează măsurile la nivelul Ministerului Educaţiei
şi Cercetării, al inspectoratelor şcolare şi al unităţilor de învăţământ
preuniversitar în vederea continuării procesului de învăţare la nivelul
sistemului de învăţământ preuniversitar.
(2)
Măsurile prevăzute de prezenta instrucţiune au scopul de a asigura desfăşurarea
procesului de învăţare on-line.
Secţiunea a 2-a
Măsuri la nivelul Ministerului
Educaţiei şi Cercetării şi al instituţiilor centrale din subordine/în
coordonare
Articolul
2
Ministerul
Educaţiei şi Cercetării, prin Direcţia generală învăţământ preuniversitar
(DGIP), elaborează şi adoptă Planul naţional de intervenţie educaţională pentru
situaţia suspendării cursurilor din învăţământul preuniversitar.
Articolul
3
(1)
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Centrul Naţional de Politici şi
Evaluare în Educaţie (CNPEE), operaţionalizează portalul Digital pe educred.ro
(https://digital.educred.ro) ca totalitate a platformelor de e-learning şi a
resurselor de învăţare on-line asigurate şi, după caz, validate şi recomandate
de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(2)
Portalul Digital pe educred.ro va conţine o secţiune cu tutoriale şi alte
materiale de învăţare, destinată formării şi susţinerii cadrelor didactice, în
vederea proiectării, realizării, evaluării activităţilor de învăţare on-line şi
gestionării activităţilor elevilor pe platforme de învăţare on-line.
(3)
Ministerul Educaţiei şi Cercetării dezvoltă instrumente pentru toţi actorii din
sistemul de învăţământ: preşcolari, elevi, cadre didactice, directori ai
unităţilor de învăţământ, inspectori şcolari, consilieri şcolari,
părinţi/reprezentanţi legali etc., în vederea monitorizării, susţinerii şi
îmbunătăţirii accesului la învăţare.
(4)
Informaţiile relevante pentru monitorizarea, susţinerea şi îmbunătăţirea
accesului la învăţare vor fi completate în Sistemul informatic integrat al
învăţământului din România (SIIIR) de unităţile de învăţământ, în conformitate
cu solicitările Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Articolul
4
(1)
CNPEE, pe baza datelor preluate din SIIIR, elaborează şi publică, semestrial,
analize privind accesul unităţilor de învăţământ, al cadrelor didactice şi al
elevilor la resurse pentru învăţarea on-line, precum şi referitoare la
pregătirea cadrelor didactice pentru utilizarea platformelor de e-learning şi a
resurselor de învăţare on-line asigurate şi, după caz, validate şi recomandate
de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(2)
Analizele vor evidenţia pentru fiecare unitate de învăţământ şi pentru fiecare
structură subordonată:
a)dotarea
cu terminale de tip desktop, laptop, tabletă funcţionale;
b)conectarea
la internet;
c)gradul
de acces al unităţilor de învăţământ la platforme de învăţare, instrumente şi
resurse necesare desfăşurării activităţilor de învăţare on-line;
d)numărul
şi procentajul cadrelor didactice care dispun de terminale de tip desktop,
laptop, tabletă şi telefon inteligent, conectate la internet, în folosinţă
exclusivă şi/sau partajată cu alţi membri ai familiei;
e)numărul
şi procentajul elevilor care dispun de terminale de tip desktop, laptop,
tabletă şi telefon inteligent, conectate la internet, în folosinţă exclusivă
şi/sau partajată cu alţi membri ai familiei;
f)aspecte
privind calitatea procesului didactic on-line prin valorificarea rezultatelor
din instrumentele de feedback.
Articolul
5
(1)
Ministerul Educaţiei şi Cercetării va face demersurile necesare pentru
introducerea în curriculumul programelor de formare psihopedagogică iniţială a
disciplinelor de pregătire didactică şi practică de specialitate (obligatorii)
pentru dezvoltarea competenţelor de integrare a tehnologiei în procesul de
predare-învăţare-evaluare.
(2)
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei instrucţiuni, casele corpului
didactic vor elabora programe de formare continuă destinate personalului
didactic, iar Comisia specializată de acreditare (CSA) din cadrul Ministerului
Educaţiei şi Cercetării va acredita, cu prioritate, programe pentru dezvoltarea
competenţelor de integrare a tehnologiei în procesul de predare-învăţare-evaluare,
pentru cadrele didactice.
Articolul
6
(1)
Ministerul Educaţiei şi Cercetării poate decide, în cazuri justificate (de
exemplu, suspendarea cursurilor ca urmare a instituirii, pe teritoriul
României, a stării de urgenţă) şi pe baza unor instrucţiuni emise în prealabil,
că evaluarea la anumite discipline/module poate fi realizată şi on-line.
(2)
Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează şi diseminează, prin experţii
CNPEE, pe toată perioada suspendării cursurilor, resurse de antrenament de tip
test şi bareme de evaluare şi de notare necesare pregătirii individuale pentru
susţinerea evaluării naţionale a elevilor de clasa a VIII-a şi a examenului
naţional de bacalaureat.
(3)
Ministerul Educaţiei şi Cercetării actualizează actele normative care
reglementează fişa postului cadrelor didactice şi evaluarea acestora, incluzând
atribuţii specifice şi indicatori de performanţă, referitori la proiectarea,
realizarea şi evaluarea activităţilor de învăţare on-line.
Secţiunea a 3-a
Măsuri la nivelul
inspectoratelor şcolare
Articolul
7
Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti
realizează următoarele activităţi:
a)elaborează
planul judeţean/al municipiului Bucureşti de intervenţie educaţională pentru
situaţia suspendării cursurilor prin adaptare la specificul regional şi local
în concordanţă cu planul naţional prevăzut la art. 2;
b)monitorizează
organizarea şi desfăşurarea activităţilor-suport pentru învăţarea on-line în
unităţile de învăţământ din subordine;
c)monitorizează
completarea în SIIIR de către unităţile de învăţământ a informaţiilor relevante
pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare al beneficiarilor
sistemului de educaţie, analizează aceste date cu scopul actualizării periodice
a planului prevăzut la lit. a);
d)colaborează
cu autorităţile administraţiei publice judeţene şi locale în vederea asigurării
echipamentelor informatice şi a conectării la internet a unităţilor de
învăţământ;
e)asigură,
monitorizează, analizează şi pune în aplicare, împreună cu unităţile de
învăţământ, cu casele corpului didactic şi cu furnizorii programelor de formare
continuă acreditate, pregătirea personalului didactic din învăţământul
preuniversitar;
f)îndrumă,
prin inspectorii şcolari de specialitate/profesorii metodişti, cadrele
didactice în:
(ii) elaborarea unor exemple de resurse
educaţionale;
(i) proiectarea activităţilor de
predare-învăţare-evaluare on-line;
g)organizează
sesiuni on-line cu cadrele didactice pentru transferul de bune practici în
învăţarea on-line;
h)transmit
Ministerului Educaţiei şi Cercetării raportări cu privire la organizarea şi
desfăşurarea activităţii suport pentru învăţarea on-line, conform formatului şi
termenelor stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
i)aplică
mecanismele de colectare a feedbackului de la elevi, părinţi, cadre didactice,
alte categorii de personal implicat în organizarea şi desfăşurarea
activităţii-suport pentru învăţarea on-line, în scopul luării măsurilor care să
conducă la îmbunătăţirea accesului, participării şi a calităţii activităţilor
desfăşurate on-line.
Secţiunea a 4-a
Măsuri la nivelul unităţilor de
învăţământ preuniversitar
Articolul
8
Conducerea unităţii de învăţământ desfăşoară următoarele activităţi
de facilitare a învăţării on-line:
a)aplică
planul de acţiune al inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al
Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB) prevăzut la art. 7 lit.
a);
b)informează,
prin intermediul cadrelor didactice, elevii şi părinţii acestora cu privire la
perioada suspendării cursurilor în unitatea de învăţământ şi la modalitatea de
organizare a activităţii-suport pentru învăţarea on-line în această perioadă,
inclusiv cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora;
c)realizează
completarea în SIIIR a informaţiilor relevante pentru susţinerea şi
îmbunătăţirea accesului la învăţare al beneficiarilor sistemului de educaţie;
d)asigură
accesul cadrelor didactice şi elevilor la platforme educaţionale, prin
înregistrarea unităţii de învăţământ (dacă este cazul);
e)colaborează
cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu inspectoratul şcolar,
pentru completarea dotării cu echipamente informatice şi pentru conectarea la
internet, în funcţie de nevoile identificate;
f)analizează
nevoile de dezvoltare a competenţelor digitale ale cadrelor didactice şi le
desemnează pe cele care trebuie să participe la programe de formare;
g)stabileşte,
împreună cu cadrele didactice şi profesorii diriginţi, platformele, aplicaţiile
şi resursele educaţionale deschise care se recomandă a fi utilizate în
activitatea desfăşurată;
h)realizează,
împreună cu profesorii diriginţi şi cadrele didactice, un program săptămânal
care include activităţile de învăţare on-line pentru fiecare disciplină de
studiu, având în vedere o durată echilibrată a acestora;
i)stabileşte
modalitatea de monitorizare a realizării activităţilor on-line de către cadrele
didactice;
j)identifică
şi aplică modalităţi de susţinere a activităţii pentru posibile cazuri
speciale, inclusiv pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale (CES);
k)aplică
mecanismele de colectare a feedbackului de la elevi, părinţi, cadre didactice,
alte categorii de personal implicat în organizarea şi desfăşurarea
activităţii-suport pentru învăţarea on-line, în scopul luării măsurilor care să
conducă la îmbunătăţirea accesului, participării şi a calităţii activităţii;
l)actualizează
fişele posturilor cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, cu
atribuţii referitoare la activităţile de învăţare on-line.
Articolul
9
(1)Educatoarea/Profesorul
pentru învăţământ preşcolar/Învăţătorul de la clasele pregătitoare, clasele I
şi clasele a II-a/Profesorul pentru învăţământ primar de la clasele
pregătitoare, clasele I şi clasele a II-a realizează, după caz, următoarele
activităţi:
a)informează
părinţii preşcolarilor/elevilor cu privire la perioada suspendării cursurilor
în unitatea de învăţământ şi modalitatea de organizare a activităţii-suport
pentru învăţarea on-line, inclusiv cu privire la drepturile şi obligaţiile
acestora;
b)coordonează
activitatea grupei/clasei şi colaborează cu celelalte cadre didactice în
vederea asigurării continuităţii participării preşcolarilor/elevilor la
activitatea de învăţare on-line;
c)participă
împreună cu celelalte cadre didactice şi conducerea unităţii de învăţământ la
stabilirea platformelor, aplicaţiilor şi resurselor educaţionale deschise care
se recomandă a fi utilizate în activitatea desfăşurată;
d)transmite
părinţilor preşcolarilor/elevilor de la grupa/clasa pe care o coordonează
programul stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, precum şi alte informaţii
relevante pentru facilitarea învăţării on-line;
e)asigură
comunicarea cu părinţii pentru participarea preşcolarilor/elevilor la
activităţile-suport pentru învăţarea on-line;
f)colectează
feedbackul de la preşcolari/elevi şi părinţi, cu privire la organizarea şi
desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, şi îl transmite
conducerii unităţii de învăţământ;
g)intervine
în soluţionarea unor situaţii specifice cu privire la desfăşurarea activităţii,
în care sunt implicaţi preşcolarii/elevii grupei/clasei.
(2)
Învăţătorul de la clasele a III-a şi clasele a IV-a/Profesorul pentru
învăţământ primar de la clasele a III-a şi a IV-a/ Profesorul diriginte
realizează, după caz, următoarele activităţi:
a)informează
elevii şi părinţii acestora cu privire la perioada suspendării cursurilor în
unitatea de învăţământ şi modalitatea de organizare a activităţii-suport pentru
învăţarea on-line, inclusiv cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora;
b)coordonează
activitatea clasei şi colaborează cu celelalte cadre didactice în vederea
asigurării continuităţii participării elevilor la activitatea de învăţare
on-line;
c)participă
împreună cu celelalte cadre didactice şi conducerea unităţii de învăţământ la
stabilirea platformelor, aplicaţiilor şi resurselor educaţionale deschise care
se recomandă a fi utilizate în activitatea desfăşurată;
d)transmite
elevilor de la clasa pe care o coordonează programul stabilit la nivelul
unităţii de învăţământ, precum şi alte informaţii relevante pentru facilitarea
învăţării on-line;
e)menţine
legătura cu cadrele didactice de specialitate în ceea ce priveşte participarea
la activităţile de învăţare on-line a elevilor din clasa pe care o coordonează;
f)oferă
consiliere elevilor clasei pentru participarea acestora la activităţile-suport
pentru învăţarea on-line;
g)asigură
comunicarea cu părinţii elevilor;
h)colectează
feedbackul de la elevi şi părinţi, cadrele didactice de la clasă, cu privire la
organizarea şi desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, şi îl
transmite conducerii unităţii de învăţământ;
i)intervine
în soluţionarea unor situaţii specifice cu privire la desfăşurarea activităţii,
în care sunt implicaţi elevii/profesorii clasei.
Articolul
10
Cadrele didactice realizează următoarele activităţi:
a)colectează
informaţii necesare accesului şi participării elevilor la activitatea de
predare-învăţare-evaluare desfăşurată on-line;
b)proiectează
activitatea-suport pentru învăţarea on-line din perspectiva principiilor
didactice şi a celor privind învăţarea on-line;
c)desfăşoară
activitatea didactică în sistem on-line şi sunt responsabile de asigurarea
calităţii actului educaţional;
d)elaborează,
adaptează, selectează resurse educaţionale deschise, sesiuni de învăţare pe
platforme educaţionale, aplicaţii, precum şi alte categorii de resurse şi
mijloace care pot fi utilizate în procesul de învăţare on-line;
e)elaborează
instrumente de evaluare aplicabile on-line, pentru înregistrarea progresului
elevilor;
f)oferă
feedback constructiv permanent fiecărui elev, în urma participării la
activităţile desfăşurate şi a rezolvării sarcinilor de lucru;
g)raportează
conducerii unităţii de învăţământ activitatea desfăşurată, ţinând seama de
modalităţile şi termenele de raportare stabilite de către aceasta;
h)participă
la activităţile de formare şi webinariile recomandate de către Ministerul
Educaţiei şi Cercetării, ISJ/ISMB şi conducerea unităţii de învăţământ.
Articolul
11
(1)
Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal are obligaţia de a
lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul şi participarea
preşcolarului/elevului la activităţile de învăţare on-line organizate de
unitatea de învăţământ.
(2)
Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal răspunde material
pentru distrugerea echipamentelor informatice şi de comunicare în situaţia în
care acestea aparţin patrimoniului unităţii de învăţământ.
Articolul
12
(1)
Preşcolarul/Elevul are dreptul de a avea acces gratuit la portalurile,
platformele de învăţare, bibliotecile virtuale şi la alte resurse de învăţare
digitale, în funcţie de nevoi.
(2)
Elevul are obligaţia de a participa la activităţile de învăţare on-line
stabilite de unitatea de învăţământ.
Secţiunea a 5-a
Dispoziţii finale
Articolul
13
Ministerul
Educaţiei şi Cercetării va actualiza legislaţia subsecventă Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011,
cu modificările şi completările ulterioare, în concordanţă cu prevederile
prezentei instrucţiuni.
Articolul
14
La reluarea
activităţii de predare-învăţare-evaluare în unităţile de învăţământ,
activitatea-suport pentru învăţarea on-line poate fi valorificată de cadrul
didactic prin calificativ/notă cu acordul elevului sau cu acordul
părintelui/tutorelui legal.
Articolul
15
(1)
Pentru preşcolarii/elevii din medii dezavantajate, inspectoratele şcolare şi
unităţile de învăţământ, cu sprijinul autorităţilor locale şi al altor
parteneri educaţionali, iau măsuri pentru asigurarea condiţiilor necesare şi a
accesului la activităţi de învăţare prin identificarea nevoilor şi a soluţiilor
de dotare cu echipamente informatice şi conectare la internet.
(2)
Unităţile de învăţământ vor realiza planuri de recuperare şi planuri remediale
pentru elevii care în perioada suspendării cursurilor nu au putut participa,
din motive obiective, la activităţile de învăţare on-line. Acestea vor fi
aplicate imediat după reluarea cursurilor.
Articolul
16
În organizarea şi
desfăşurarea activităţilor în mediul virtual se asigură respectarea cerinţelor
privind protecţia datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679
al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie
2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea
datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de
abrogare a Directivei
95/46/CE.
-----
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu