(3)Dispoziţiile art. 376 alin. (2), 430,
432-434, 437-441, 443-449, 458
şi art. 506
alin. (1)-(9)
se aplică în mod corespunzător şi personalului contractual.
Drepturile şi
obligaţiile funcţionarilor publici numiţi pe perioadă determinată
(2)În situaţia în care, pe durata ocupării funcţiei publice de execuţie temporar vacante potrivit art. 375 alin. (1) lit. a) şi b), aceasta se vacantează în condiţiile legii, persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică dispune, în cazuri temeinic justificate, numirea funcţionarului public, cu acordul acestuia, pe durată nedeterminată.
Respectarea
Constituţiei şi a legilor
(1) Funcţionarii publici au obligaţia
ca prin actele şi faptele lor să promoveze supremaţia legii, să respecte Constituţia şi legile ţării, statul de drept,
drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor în relaţia cu
administraţia publică, precum şi să acţioneze pentru punerea în aplicare a
dispoziţiilor legale în conformitate cu atribuţiile care le revin, cu aplicarea
normelor de conduită care rezultă din îndatoririle prevăzute de lege.
(2) Funcţionarii publici trebuie să se
conformeze dispoziţiilor legale privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi, datorată naturii funcţiilor publice deţinute.
Obligaţii în
exercitarea dreptului la libera exprimare
(1) Funcţionarii publici au dreptul la
libera exprimare, în condiţiile legii.
(2) În exercitarea dreptului la liberă
exprimare, funcţionarii publici au obligaţia de a nu aduce atingere demnităţii,
imaginii, precum şi vieţii intime, familiale şi private a oricărei persoane.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor de
serviciu, funcţionarii publici au obligaţia de a respecta demnitatea funcţiei
publice deţinute, corelând libertatea dialogului cu promovarea intereselor
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
(4) În activitatea lor, funcţionarii
publici au obligaţia de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa
influenţaţi de considerente personale sau de popularitate. În exprimarea
opiniilor, funcţionarii publici trebuie să aibă o atitudine conciliantă şi să
evite generarea conflictelor datorate schimbului de păreri.
Asigurarea unui
serviciu public de calitate
(1) Funcţionarii publici au obligaţia
de a asigura un serviciu public de calitate în beneficiul cetăţenilor prin
participarea activă la luarea deciziilor şi la transpunerea lor în practică, în
scopul realizării competenţelor autorităţilor şi ale instituţiilor publice.
(2) În exercitarea funcţiei deţinute,
funcţionarii publici au obligaţia de a avea un comportament profesionist,
precum şi de a asigura, în condiţiile legii, transparenţa administrativă pentru
a câştiga şi a menţine încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea
şi eficacitatea autorităţilor şi instituţiilor publice.
Loialitatea faţă de
autorităţile şi instituţiile publice
(1) Funcţionarii publici au obligaţia
de a apăra în mod loial prestigiul autorităţii sau instituţiei publice în care
îşi desfăşoară activitatea, precum şi de a se abţine de la orice act ori fapt
care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(2) Funcţionarilor publici le este
interzis:
a)să exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea în
legătură cu activitatea autorităţii sau instituţiei publice în care îşi
desfăşoară activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia ori cu proiectele
de acte cu caracter normativ sau individual;
b)să facă aprecieri neautorizate în legătură cu litigiile
aflate în curs de soluţionare şi în care autoritatea sau instituţia publică în
care îşi desfăşoară activitatea are calitatea de parte sau să furnizeze în mod
neautorizat informaţii în legătură cu aceste litigii;
c)să dezvăluie şi să folosească informaţii care au caracter
secret, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
d)să acorde asistenţă şi consultanţă persoanelor fizice sau
juridice în vederea promovării de acţiuni juridice ori de altă natură împotriva
statului sau autorităţii ori instituţiei publice în care îşi desfăşoară
activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi după încetarea
raportului de serviciu, pentru o perioadă de 2 ani, dacă dispoziţiile din legi
speciale nu prevăd alte termene.
Îndeplinirea
atribuţiilor
(1) Funcţionarii publici răspund,
potrivit legii, de îndeplinirea atribuţiilor ce le revin din funcţia publică pe
care o deţin, precum şi a atribuţiilor ce le sunt delegate.
(2) Funcţionarul public are îndatorirea
să îndeplinească dispoziţiile primite de la superiorii ierarhici.
(3) Funcţionarul public are dreptul să
refuze, în scris şi motivat, îndeplinirea dispoziţiilor primite de la
superiorul ierarhic, dacă le consideră ilegale. Funcţionarul public are
îndatorirea să aducă la cunoştinţă superiorului ierarhic al persoanei care a
emis dispoziţia astfel de situaţii.
(4) În cazul în care se constată, în
condiţiile legii, legalitatea dispoziţiei prevăzute la alin. (3), funcţionarul public răspunde în
condiţiile legii.
Limitele delegării de
atribuţii
(1) Delegarea de atribuţii
corespunzătoare unei funcţii publice vacante se dispune motivat prin act
administrativ de către persoana care are competenţa de numire în funcţia
publică, pe o perioadă de maximum 6 luni într-un an calendaristic, în
condiţiile prezentului cod.
(2) Delegarea de atribuţii
corespunzătoare unei funcţii publice ocupate al cărei titular se află în
concediu în condiţiile legii sau este delegat în condiţiile art. 504 ori se află în deplasare în
interesul serviciului se stabileşte prin fişa postului şi operează de drept, în
condiţiile prezentului cod.
(3) Delegarea de atribuţii
corespunzătoare unei funcţii publice nu se poate face prin delegarea tuturor
atribuţiilor corespunzătoare unei funcţii publice către acelaşi funcţionar
public. Funcţionarul public care preia atribuţiile delegate exercită pe
perioada delegării de atribuţii şi atribuţiile funcţiei publice pe care o
deţine, precum şi atribuţiile parţial preluate, cu excepţia situaţiei în care
atribuţiile delegate presupun exercitarea controlului ierarhic asupra funcţiei
deţinute.
(4) În situaţia în care funcţia publică
ale cărei atribuţii sunt delegate şi funcţia publică al cărei titular preia
parţial atribuţiile delegate se află într-un raport ierarhic de subordonare, funcţionarul
public care preia atribuţiile delegate semnează pentru funcţia publică ierarhic
superioară.
(5) Prin excepţie de la alin. (3), atribuţiile funcţiei publice de
secretar general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale pot fi
delegate şi în totalitate, pentru perioada prevăzută la alin. (1), conducătorului compartimentului
juridic din cadrul aparatului de specialitate al primarului, cu obligaţia
delegării atribuţiilor proprii către alţi funcţionari publici.
(6) În situaţia în care la nivelul
unităţii administrativ-teritoriale postul conducătorului compartimentului
juridic este vacant sau temporar vacant, atribuţiile funcţiei publice de
secretar general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale pot fi delegate
şi în totalitate, pentru perioada prevăzută la alin. (1), unui alt funcţionar public, cu respectarea alin. (9).
(7)Prin excepţie de la alin. (3) şi (9),
în situaţia în care la nivelul aparatului de specialitate al primarului nu
există un funcţionar public căruia să îi fie delegate atribuţiile funcţiei de
secretar general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în
condiţiile alin.
(5) sau (6), acestea sunt delegate unui alt
funcţionar public, în următoarea ordine:
a)unui funcţionar public cu studii superioare de licenţă
absolvită cu diplomă, în specialitate juridică sau administrativă;
b)unui funcţionar public cu studii superioare de licenţă.
(8) Delegarea de atribuţii se face
numai cu informarea prealabilă a funcţionarului public căruia i se deleagă
atribuţiile.
(9) Funcţionarul public care preia
atribuţiile delegate trebuie să îndeplinească condiţiile de studii şi de
vechime necesare pentru ocuparea funcţiei publice ale cărei atribuţii îi sunt
delegate.
(10) Nu pot fi delegate atribuţii funcţionarilor
publici debutanţi sau funcţionarilor publici care exercită funcţia publică în
temeiul unui raport de serviciu cu timp parţial.
(11) Funcţionarii publici pot îndeplini
unele atribuţii corespunzătoare unei funcţii de demnitate publică, ale unei
funcţii de autoritate publică sau ale unei alte funcţii publice, numai în
condiţiile expres prevăzute de lege.
(12)În cazul funcţiilor publice de
execuţie vacante, cu excepţia funcţiilor publice de auditor şi consilier
juridic, atunci când aceste funcţii sunt unice în cadrul autorităţii sau
instituţiei publice, atribuţiile pot fi delegate către cel puţin doi funcţionari
publici, cu respectarea prevederilor alin. (1) şi (8)-(10).
Păstrarea secretului de
stat, secretului de serviciu şi confidenţialitatea
Funcţionarii publici au obligaţia să păstreze
secretul de stat, secretul de serviciu, precum şi confidenţialitatea în
legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care iau cunoştinţă în
exercitarea funcţiei publice, în condiţiile legii, cu aplicarea dispoziţiilor
în vigoare privind liberul acces la informaţiile de interes public.
Interdicţia privind
acceptarea darurilor sau a altor avantaje
(1) Funcţionarilor publici le este
interzis să solicite sau să accepte, direct sau indirect, pentru ei sau pentru
alţii, în considerarea funcţiei lor publice, daruri sau alte avantaje.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) bunurile pe care funcţionarii
publici le-au primit cu titlu gratuit în cadrul unor activităţi de protocol în
exercitarea mandatului sau a funcţiei publice deţinute, care se supun
prevederilor legale specifice.
Utilizarea responsabilă
a resurselor publice
(1) Funcţionarii publici sunt obligaţi
să asigure ocrotirea proprietăţii publice şi private a statului şi a unităţilor
administrativ-teritoriale, să evite producerea oricărui prejudiciu, acţionând
în orice situaţie ca un bun proprietar.
(2) Funcţionarii publici au obligaţia
să folosească timpul de lucru, precum şi bunurile aparţinând autorităţii sau
instituţiei publice numai pentru desfăşurarea activităţilor aferente funcţiei
publice deţinute.
(3) Funcţionarii publici trebuie să
propună şi să asigure, potrivit atribuţiilor care le revin, folosirea utilă şi
eficientă a banilor publici, în conformitate cu prevederile legale.
(4) Funcţionarilor publici care
desfăşoară activităţi în interes personal, în condiţiile legii, le este
interzis să folosească timpul de lucru ori logistica autorităţii sau a
instituţiei publice pentru realizarea acestora.
Folosirea imaginii
proprii
Funcţionarilor publici le este interzis să
permită utilizarea funcţiei publice în acţiuni publicitare pentru promovarea
unei activităţi comerciale, precum şi în scopuri electorale.
Limitarea participării
la achiziţii, concesionări sau închirieri
(1) Un funcţionar public nu poate
achiziţiona un bun aflat în proprietatea privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, supus vânzării în condiţiile legii, în următoarele
situaţii:
a)când a luat cunoştinţă, în cursul sau ca urmare a îndeplinirii
atribuţiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmează
să fie vândute;
b)când a participat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu,
la organizarea vânzării bunului respectiv;
c)când poate influenţa operaţiunile de vânzare sau când a
obţinut informaţii la care persoanele interesate de cumpărarea bunului nu au
avut acces.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi
în cazul concesionării sau închirierii unui bun aflat în proprietatea publică
ori privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale.
(3) Funcţionarilor publici le este
interzisă furnizarea informaţiilor referitoare la bunurile proprietate publică
sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, supuse
operaţiunilor de vânzare, concesionare sau închiriere, în alte condiţii decât
cele prevăzute de lege.
Respectarea regimului
juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor
(1) Funcţionarii publici au obligaţia
să respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi al
incompatibilităţilor ,precum şi normele de conduită.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), funcţionarii publici trebuie să
exercite un rol activ, având obligaţia de a evalua situaţiile care pot genera o
situaţie de incompatibilitate sau un conflict de interese şi de a acţiona
pentru prevenirea apariţiei sau soluţionarea legală a acestora.
(3) În situaţia intervenirii unei
incompatibilităţi sau a unui conflict de interese, funcţionarii publici au
obligaţia de a acţiona conform prevederilor legale pentru încetarea
incompatibilităţii sau a conflictului de interese, în termen legal.
(4) La numirea într-o funcţie publică,
la încetarea raportului de serviciu, precum şi în alte situaţii prevăzute de
lege, funcţionarii publici sunt obligaţi să prezinte, în condiţiile Legii nr. 176/2010, cu modificările şi completările
ulterioare, declaraţia de avere şi declaraţia de interese. Declaraţia de avere
şi declaraţia de interese se actualizează anual, potrivit legii.
Activitatea publică
(1) Comunicarea oficială a
informaţiilor şi datelor privind activitatea autorităţii sau instituţiei
publice, precum şi relaţiile cu mijloacele de informare în masă se asigură de
către funcţionarii publici desemnaţi în acest sens de conducătorul autorităţii
sau instituţiei publice, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici desemnaţi să
participe la activităţi sau dezbateri publice, în calitate oficială, trebuie să
respecte limitele mandatului de reprezentare încredinţat de conducătorul
autorităţii ori instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
(3) În cazul în care nu sunt desemnaţi
în acest sens, funcţionarii publici pot participa la activităţi sau dezbateri
publice, având obligaţia de a face cunoscut faptul că opinia exprimată nu
reprezintă punctul de vedere oficial al autorităţii ori instituţiei publice în
cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea.
(4) Funcţionarii publici pot participa
la elaborarea de publicaţii, pot elabora şi publica articole de specialitate şi
lucrări literare ori ştiinţifice, în condiţiile legii.
(5) Funcţionarii publici pot participa
la emisiuni audiovizuale, cu excepţia celor cu caracter politic ori a celor
care ar putea afecta prestigiul funcţiei publice.
(6) În cazurile prevăzute la alin. (4) şi (5),
funcţionarii publici nu pot utiliza informaţii şi date la care au avut acces în
exercitarea funcţiei publice, dacă acestea nu au caracter public. Prevederile alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(7) În exercitarea dreptului la replică
şi la rectificare, a dreptului la demnitate, a dreptului la imagine, precum şi
a dreptului la viaţă intimă, familială şi privată, funcţionarii publici îşi pot
exprima public opinia personală în cazul în care prin articole de presă sau în
emisiuni audiovizuale s-au făcut afirmaţii defăimătoare la adresa lor sau a
familiei lor. Prevederile alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(8) Funcţionarii publici îşi asumă
responsabilitatea pentru apariţia publică şi pentru conţinutul informaţiilor
prezentate, care trebuie să fie în acord cu principiile şi normele de conduită
prevăzute de prezentul cod.
(9) Prevederile alin. (1)-(8) se aplică indiferent de modalitatea
şi de mediul de comunicare.
Conduita în relaţiile
cu cetăţenii
(1) În relaţiile cu persoanele fizice
şi cu reprezentanţii persoanelor juridice care se adresează autorităţii sau
instituţiei publice, funcţionarii publici sunt obligaţi să aibă un comportament
bazat pe respect, bună-credinţă, corectitudine, integritate morală şi
profesională.
(2) Funcţionarii publici au obligaţia
de a nu aduce atingere onoarei, reputaţiei, demnităţii, integrităţii fizice şi
morale a persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcţiei publice,
prin:
a)întrebuinţarea unor expresii jignitoare;
b)acte sau fapte care pot afecta integritatea fizică sau
psihică a oricărei persoane.
(3) Funcţionarii publici trebuie să
adopte o atitudine imparţială şi justificată pentru rezolvarea legală, clară şi
eficientă a problemelor cetăţenilor.
(4) Pentru realizarea unor raporturi
sociale şi profesionale care să asigure demnitatea persoanelor, eficienţa
activităţii, precum şi creşterea calităţii serviciului public, se recomandă
respectarea normelor de conduită prevăzute la alin. (1)-(3) şi de către celelalte subiecte ale acestor raporturi.
(5) Funcţionarii publici trebuie să
adopte o atitudine demnă şi civilizată faţă de orice persoană cu care intră în
legătură în exercitarea funcţiei publice, fiind îndrituiţi, pe bază de
reciprocitate, să solicite acesteia un comportament similar.
(6) Funcţionarii publici au obligaţia
de a asigura egalitatea de tratament a cetăţenilor în faţa autorităţilor şi
instituţiilor publice, principiu conform căruia funcţionarii publici au îndatorirea
de a preveni şi combate orice formă de discriminare în îndeplinirea
atribuţiilor profesionale.
Conduita în cadrul
relaţiilor internaţionale
(1) Funcţionarii publici care
reprezintă autoritatea sau instituţia publică în cadrul unor organizaţii
internaţionale, instituţii de învăţământ, conferinţe, seminare şi alte
activităţi cu caracter internaţional au obligaţia să promoveze o imagine
favorabilă ţării şi autorităţii sau instituţiei publice pe care o reprezintă.
(2) În relaţiile cu reprezentanţii
altor state, funcţionarilor publici le este interzis să exprime opinii
personale privind aspecte naţionale sau dispute internaţionale.
(3) În deplasările externe,
funcţionarii publici sunt obligaţi să aibă o conduită corespunzătoare regulilor
de protocol şi le este interzisă încălcarea legilor şi obiceiurilor ţării
gazdă.
Obiectivitate şi
responsabilitate în luarea deciziilor
(1) În procesul de luare a deciziilor,
funcţionarii publici au obligaţia să acţioneze conform prevederilor legale şi
să îşi exercite capacitatea de apreciere în mod fundamentat şi imparţial.
(2) Funcţionarilor publici le este
interzis să promită luarea unei decizii de către autoritatea sau instituţia
publică, de către alţi funcţionari publici, precum şi îndeplinirea atribuţiilor
în mod privilegiat.
(3) Funcţionarii publici de conducere
sunt obligaţi să sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului
din subordine, în vederea îmbunătăţirii activităţii autorităţii sau instituţiei
publice în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi a calităţii serviciilor
publice oferite cetăţenilor.
(4) În exercitarea atribuţiilor de
coordonare, precum şi a atribuţiilor specifice funcţiilor publice de conducere,
funcţionarii publici au obligaţia de a asigura organizarea activităţii
personalului, de a manifesta iniţiativă şi responsabilitate şi de a susţine
propunerile personalului din subordine.
(5) Înalţii funcţionari publici şi
funcţionarii publici de conducere au obligaţia să asigure egalitatea de şanse
şi tratament cu privire la dezvoltarea carierei personalului din subordine, în
condiţiile legislaţiei specifice aplicabile fiecărei categorii de personal. În
acest sens, aceştia au obligaţia:
a)să repartizeze sarcinile în mod echilibrat, corespunzător
nivelului de competenţă aferent funcţiei publice ocupate şi carierei
individuale a fiecărei persoane din subordine;
b)să asigure coordonarea modului de îndeplinire a sarcinilor,
cu valorificarea corespunzătoare a competenţelor fiecărei persoane din
subordine;
c)să monitorizeze performanţa profesională individuală şi
colectivă a personalului din subordine, să semnaleze în mod individual
performanţele necorespunzătoare şi să implementeze măsuri destinate ameliorării
performanţei individuale şi, după caz, colective, atunci când este necesar;
d)să examineze şi să aplice cu obiectivitate criteriile de
evaluare a competenţei profesionale pentru personalul din subordine, atunci
când propun acordarea de stimulente materiale sau morale;
e)să evalueze în mod obiectiv necesarul de instruire
profesională al fiecărui subordonat şi să propună participarea la programe de
formare şi perfecţionare profesională pentru fiecare persoană din subordine;
f)să delege sarcini şi responsabilităţi, în condiţiile legii,
persoanelor din subordine care deţin cunoştinţele, competenţele şi îndeplinesc
condiţiile legale necesare exercitării funcţiei respective;
g)să excludă orice formă de discriminare şi de hărţuire, de
orice natură şi în orice situaţie, cu privire la personalul din subordine.
(6) În scopul asigurării condiţiilor
necesare îndeplinirii cu imparţialitate a îndatoririlor ce decurg din
raporturile ierarhice, înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de
conducere au obligaţia de a nu se angaja în relaţii patrimoniale cu personalul
din subordine.
Formarea şi
perfecţionarea profesională
(1) Funcţionarii publici au dreptul şi
obligaţia de a-şi îmbunătăţi în mod continuu abilităţile şi pregătirea
profesională.
(2) Autorităţile şi instituţiile
publice au obligaţia de a asigura participarea pentru fiecare funcţionar public
la cel puţin un program de formare şi perfecţionare profesională o dată la doi
ani, organizat de Institutul Naţional de Administraţie sau de alţi furnizori de
formare profesională, în condiţiile legii.
(3) Programele de formare specializată
destinate dezvoltării competenţelor necesare exercitării unei funcţii publice
de conducere sunt organizate de Institutul Naţional de Administraţie, în
condiţiile legii.
(4) Autorităţile şi instituţiile
publice au obligaţia să prevadă în buget sumele necesare pentru plata taxelor
estimate pentru participarea la programe de formare şi perfecţionare
profesională organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau
instituţiei publice, precum şi, în situaţia în care estimează că programele de
formare şi perfecţionare profesională se vor desfăşura în afara localităţii,
sumele necesare pentru asigurarea cheltuielilor de transport, cazare şi masă,
în condiţiile legislaţiei specifice.
(5) Pe perioada în care urmează
programe de formare şi de perfecţionare profesională, funcţionarii publici
beneficiază de drepturile salariale cuvenite, în situaţia în care programele
sunt:
a)organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau
instituţiei publice;
b)urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul
persoanei care are competenţa de numire, şi numai în cazul în care perfecţionarea
profesională are legătură cu domeniul de activitate al instituţiei sau
autorităţii publice sau cu specificul activităţii derulate de funcţionarul
public în cadrul acesteia.
(6) Funcţionarii publici care urmează
programe de formare şi perfecţionare cu o durată mai mare de 90 de zile într-un
an calendaristic, organizate în ţară sau în străinătate, finanţate integral sau
parţial prin bugetul autorităţii sau instituţiei publice, din bugetul de stat
sau bugetul local, sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra în
administraţia publică între 2 şi 5 ani de la terminarea programelor,
proporţional cu numărul zilelor de formare sau perfecţionare de care au
beneficiat, dacă pentru programul respectiv nu este prevăzută o altă perioadă.
(7)Funcţionarii publici care au urmat
forme de perfecţionare profesională, în condiţiile alin. (6), ale căror raporturi de serviciu
încetează, potrivit dispoziţiilor art. 516 lit. b), d) şi e),
ale art. 517
alin. (1) lit. g)-j)
sau art. 519
alin. (1) lit. e),
înainte de împlinirea termenului prevăzut, sunt obligaţi să restituie
contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru perfecţionare, precum şi, după
caz, drepturile salariale primite pe perioada perfecţionării, calculate în
condiţiile legii proporţional cu perioada rămasă până la împlinirea termenului.
(8) Persoanele care au urmat un program
de formare şi perfecţionare, dar nu au absolvit-o din vina lor, sunt obligate
să restituie instituţiei sau autorităţii publice contravaloarea cheltuielilor
efectuate din bugetul propriu, precum şi drepturile salariale primite în
perioada perfecţionării, calculate în condiţiile legii, dacă acestea au fost
suportate de autoritatea sau instituţia publică.
(9) Nu constituie formare şi
perfecţionare profesională şi nu pot fi finanţate din bugetul de stat sau din
bugetul local studiile universitare definite în condiţiile prevăzute de
legislaţia specifică.
(10) Normele metodologice cu privire la
formarea şi perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici, inclusiv
drepturile şi obligaţiile asociate procesului de formare sunt stabilite prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului cu atribuţii în domeniul
administraţiei publice.
Transferul
(1) Transferul poate avea loc după cum
urmează:
a)în interesul serviciului;
b)la cererea funcţionarului public.
(2) Transferul se poate face pe o
funcţie publică vacantă de acelaşi nivel, cu respectarea categoriei, clasei şi
gradului profesional al funcţionarului public, sau într-o funcţie publică
vacantă de nivel inferior.
(3) Pentru funcţionarii publici de
execuţie prin funcţie publică de nivel inferior se înţelege orice funcţie
publică cu grad profesional mai mic decât gradul profesional al funcţiei
publice deţinute sau de clasă de nivel inferior.
(4) Pentru funcţionarii publici de
conducere prin funcţie publică de nivel inferior se înţelege o funcţie publică
de conducere situată ierarhic la un nivel inferior funcţiei publice deţinute,
potrivit ierarhizării prevăzute la art. 390, precum şi orice funcţie publică de execuţie.
(5) Funcţionarul public trebuie să
îndeplinească condiţiile de studii, condiţiile de vechime şi condiţiile
specifice pentru ocuparea funcţiei publice în care urmează să fie transferat.
Verificarea condiţiilor de realizare a transferului este în sarcina conducătorului
autorităţii sau instituţiei publice la care se transferă funcţionarul public.
(6) Transferul în interesul serviciului
se face la solicitarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în
care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public, cu acordul
scris al funcţionarului public şi cu aprobarea conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice în care este numit funcţionarul public.
(7) În cazul transferului în interesul
serviciului în altă localitate decât cea în care îşi are sediul autoritatea sau
instituţia publică de la care se transferă, funcţionarul public transferat are
dreptul la o indemnizaţie egală cu salariul net calculat la nivelul salariului
din luna anterioară celei în care se transferă şi la un concediu plătit de 5
zile lucrătoare. Plata acestor drepturi se suportă de autoritatea sau
instituţia publică la care se face transferul, în termen de cel mult 15 zile de
la data aprobării transferului. Nu beneficiază de dreptul la indemnizaţie
funcţionarii publici care au domiciliul în localitatea în care îşi are sediul
autoritatea sau instituţia publică la care se transferă.
(8) Transferul la cerere se face la
solicitarea funcţionarului public şi cu aprobarea conducătorului autorităţii
sau instituţiei publice în care urmează să îşi desfăşoare activitatea
funcţionarul public. Autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia s-a
aprobat transferul la cerere al funcţionarului public înştiinţează cu
celeritate autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia îşi desfăşoară
activitatea funcţionarul public, despre aprobarea cererii de transfer. În
termen de maximum 10 zile lucrătoare de la primirea înştiinţării, conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea
funcţionarul public are obligaţia să emită actul administrativ de modificare a
raporturilor de serviciu ale funcţionarului public, cu precizarea datei de la
care operează transferul la cerere. Data de la care operează transferul la
cerere nu poate depăşi 30 de zile calendaristice de la data emiterii actului
administrativ.
(9) Autorităţile sau instituţiile
publice pot aproba proceduri interne de selecţie a funcţionarilor publici prin
transfer, respectiv de verificare a condiţiilor de realizare a transferului.
EMITENT |
GUVERNUL
ROMÂNIEI |
Publicată în MONITORUL
OFICIAL nr. 555 din 5 iulie 2019
Data intrării în vigoare 05-07-2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu