Competiţiile şcolare se desfășoară potrivit Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare aprobată prin OMECTS nr. 3.035 din 10 ianuarie 2012 privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare.
-Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare, prevăzută în anexa nr. 1
-Regulamentul de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare, prevăzut în anexa nr. 2
Metodologia-cadru de organizare şi
desfăşurare a competiţiilor şcolare
Metodologia-cadru reglementează organizarea şi
desfăşurarea competiţiilor şcolare. Competiţiile şcolare au ca obiectiv general
stimularea elevilor cu performanţe şcolare înalte sau care au interes şi
aptitudini deosebite în domeniul ştiinţific, tehnico-aplicativ,
cultural-artistic, civic şi în cel sportiv. Totodată, competiţiile şcolare
promovează valorile culturale şi etice fundamentale, spiritul de fair-play,
competitivitatea şi comunicarea interpersonală.
În
sensul metodologiei-cadru sintagma "competiţii şcolare" include
olimpiade şcolare şi concursuri şcolare, organizate pe discipline de învăţământ,
interdisciplinare, multidisciplinare, transdisciplinare/calificări şi domenii
de pregătire profesională, concursuri de creaţie, concursuri şi festivaluri
cultural-artistice, campionate şi concursuri sportive şcolare pentru elevi.
Acestea au caracter ştiinţific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic şi
sportiv.
·
categoria I - competiţiile desfăşurate
la nivel mondial,
· categoria a II-a - competiţiile desfăşurate la nivel european sau regional.
Participarea la competiţiile şcolare este deschisă tuturor elevilor, respectând principiul egalităţii de şanse şi non discriminării, de la toate formele de învăţământ din învăţământul de stat, particular şi confesional.
Competiţiile şcolare nu se subsumează învăţământului obligatoriu/nu fac parte din învăţământul obligatoriu, participarea elevilor la acestea fiind opţională. În vederea pregătirii elevilor pentru competiţiile şcolare, cadrele didactice pot elabora şi utiliza programe de studiu complementare, teme de concurs, de cercetare şi bibliografii specifice.
Pentru coordonarea competiţiilor şcolare se constituie la începutul fiecărui an şcolar, la nivelul Ministerului Educaţiei (ME), Comisia naţională pentru coordonarea competiţiilor şcolare, cu următoarea componenţă:
a)preşedinte: secretarul
de stat pentru învăţământ preuniversitar;
b)vicepreşedinţi:
directorul general al Direcţiei Generale Educaţie Timpurie, Învăţământ Primar
şi Gimnazial (DGETÎPG), directorul general al Direcţiei Generale Învăţământ
Secundar Superior şi Educaţie Permanentă (DGÎSSEP), directorul general al
Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) şi directorul general al
Direcţiei Generale Minorităţi şi Relaţia cu Parlamentul (DGMRP)/director al
Direcţiei Minorităţi (DM);
c)secretari
ştiinţifici: un reprezentant DGETÎPG, un reprezentant DGÎSSEP, un reprezentant
DGMRP/DM şi un reprezentant al CNEE;
d)membri: inspectori/consilieri/experţi din cadrul DGETÎPG, DGÎSSEP, DGMRP/DM, DGE, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDÎPT) şi CNEE care coordonează competiţiile şcolare.
Comisia naţională pentru coordonarea competiţiilor şcolare are următoarele atribuţii:
a)în fiecare an
şcolar elaborează şi publică pe site-ul ME, după aprobare, listele
competiţiilor şcolare şi graficul de desfăşurare a acestora;
b)elaborează
bugetul competiţiilor şcolare naţionale şi al celor internaţionale, în cazul în
care acestea se desfăşoară în România, precum şi bugetul necesar asigurării
participării echipelor României la competiţiile şcolare internaţionale
organizate în afara ţării;
c)elaborează
regulamentele specifice al competiţiilor şcolare, cu respectarea prevederilor
din prezenta metodologie-cadru, în urma consultării inspectorilor şcolari din
teritoriu;
d)înaintează
regulamentele specifice al competiţiilor şcolare, spre aprobare secretarului de
stat pentru învăţământ preuniversitar/secretarului de stat pentru învăţământul
în limbile minorităţilor naţionale, după caz;
e)stabileşte
criteriile pentru selecţia preşedintelui, vicepreşedinţilor şi membrilor din
comisia centrală a competiţiei şcolare;
f)asigură
selecţia membrilor Comisiei centrale a olimpiadei naţionale dintr-o bază de date
cu candidaţi propuşi de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului
Bucureşti;
g)propune, după
caz, ca membri în subcomisii, profesori pentru traducerea subiectelor în limba
maternă a elevilor care solicită traducerea; profesorii traducători pot fi şi
evaluatori în cadrul comisiei/subcomisiei;
h)asigură
elaborarea şi transmiterea subiectelor şi a baremelor de evaluare, în condiţii
de securitate, pentru etapa judeţeană a olimpiadei naţionale, respectând
procedurile stabilite, prin reprezentanţii CNEE;
i)verifică lista
finală a elevilor participanţi;
j)colaborează cu
inspectoratele şcolare, în vederea asigurării cadrului organizatoric al
desfăşurării etapei naţionale a competiţiei şcolare;
k)solicită
Direcţiei Generale Economică din cadrul ME, asigurarea şi virarea fondurilor
necesare organizării competiţiei şcolare;
l)monitorizează
organizarea şi desfăşurarea competiţiilor şcolare naţionale/internaţionale;
propune spre aprobare ministrului educaţiei naţionale modul de soluţionare a
situaţiilor excepţionale, neprevăzute în prezenta metodologie;
m)analizează, pe baza rapoartelor membrilor Comisiei naţionale pentru coordonarea competiţiilor şcolare, la sfârşitul fiecărui an şcolar, rezultatele competiţiilor şcolare naţionale şi internaţionale şi informează conducerea ME, printr-un raport coordonat de către secretarii ştiinţifici şi elaborat de către membrii comisiei.
Regulamentul de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare
Regulamentul
este
elaborat în conformitate cu prevederile art. 81 din Legea educaţiei naţionale
nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
Recomandarea Consiliului Europei din 30 aprilie 2003, care menţionează
direcţiile de acţiune referitoare la recunoaşterea statutului echivalent al
activităţii educative şcolare şi extraşcolare cu cel al educaţiei formale, din
perspectiva contribuţiei egale la dezvoltarea personalităţii copilului şi a
integrării lui sociale.
a)recunoaşterea statutului activităţii
educative şcolare şi extraşcolare ca dimensiune a procesului de învăţare
permanentă;
b)recunoaşterea activităţii educative
extraşcolare ca parte esenţială a educaţiei obligatorii;
c)importanţa activităţii educative
şcolare şi extraşcolare pentru dezvoltarea sistemelor relaţionate de
cunoştinţe, a abilităţilor şi a competenţelor;
d)contribuţia activităţii educative
extraşcolare pentru crearea condiţiilor egale/echitabile de acces la educaţie,
pentru dezvoltarea deplină a potenţialului personal şi reducerea inegalităţii
şi a excluziunii sociale;
e)potenţialul activităţii educative
extraşcolare ca modalitate complementară de integrare socială şi participare
activă a tinerilor în comunitate;
f)importanţa promovării cooperării
tuturor factorilor interesaţi, în vederea utilizării diverselor abordări didactice
necesare creşterii calităţii procesului educaţional;
g)necesitatea asigurării resurselor umane
şi financiare pentru implementarea optimă şi recunoaşterea valorică a
programelor educative extraşcolare din perspectiva rezultatelor învăţării;
h)recunoaşterea activităţii educative extraşcolare ca dimensiune semnificativă a politicilor naţionale şi europene în domeniul educaţiei.
În conformitate cu prevederile legale,
antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul preuniversitar au
drepturi egale de participare la activităţi educative, şcolare şi extraşcolare,
organizate de Ministerul Educaţiei.
· -calendarul activităţilor educative
naţionale,
· -calendarul activităţilor educative
regionale şi interjudeţene,
· -calendarul activităţilor educative
judeţene.
a)evenimente naţionale organizate de ME
şi parteneri, care au etape de desfăşurare: etapă locală, judeţeană, regională
(după caz), naţională şi internaţională.
b)activităţi naţionale şi internaţionale
organizate de inspectoratele şcolare, unităţi şcolare, palate şi cluburi ale
copiilor şi parteneri.
Sursa:
- OMECTS
nr. 3.035 din 10 ianuarie 2012 privind aprobarea Metodologiei-cadru de
organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de
organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare
şi extraşcolare, cu modificările și completările ulterioare;
- Calendarele competiționale - anul școlar 2021 – 2022, publicate de ME la adresa https://edu.ro/calendare-competi%C8%9Bionale-olimpiade-concursuri-activit%C4%83%C8%9Bi-educative-anul-%C8%99colar-2021-2022
-
Regulamentele olimpiadelor și competiții școlare / an școlar 2021 - 2022
publicate de ME la adresa
https://www.edu.ro/regulamente_olimpiade_concursuri_scolare_2022
-
Olimpiade și concursuri publicate de ME aici: https://www.edu.ro/olimpiade-si-concursuri
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu