Potrivit Art. 551 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, anumite dispoziții specifice funcționarilor publici sunt aplicabile și angajaților contractuali din sistemul bugetar.
Articolul 551
Alte drepturi şi obligaţii specifice personalului contractual
(3)Dispoziţiile art. 376 alin. (2), 430, 432-434, 437-441, 443-449, 458 şi art.
506 alin. (1)-(9) se aplică în mod corespunzător şi personalului contractual.
Drepturile şi obligaţiile funcţionarilor publici numiţi
pe perioadă determinată
(2)În situaţia în care, pe durata ocupării funcţiei
publice de execuţie temporar vacante potrivit art. 375 alin. (1) lit. a) şi b),
aceasta se vacantează în condiţiile legii, persoana care are competenţa legală
de numire în funcţia publică dispune, în cazuri temeinic justificate, numirea
funcţionarului public, cu acordul acestuia, pe durată nedeterminată.
Articolul 430
Respectarea Constituţiei şi a legilor
(1) Funcţionarii publici au obligaţia ca prin actele şi
faptele lor să promoveze supremaţia legii, să respecte Constituţia şi legile
ţării, statul de drept, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor
în relaţia cu administraţia publică, precum şi să acţioneze pentru punerea în
aplicare a dispoziţiilor legale în conformitate cu atribuţiile care le revin,
cu aplicarea normelor de conduită care rezultă din îndatoririle prevăzute de
lege.
(2) Funcţionarii publici trebuie să se conformeze
dispoziţiilor legale privind restrângerea exerciţiului unor drepturi, datorată
naturii funcţiilor publice deţinute.
Articolul 432
Obligaţii în exercitarea dreptului la libera exprimare
(1) Funcţionarii publici au dreptul la libera exprimare,
în condiţiile legii.
(2) În exercitarea dreptului la liberă exprimare,
funcţionarii publici au obligaţia de a nu aduce atingere demnităţii, imaginii,
precum şi vieţii intime, familiale şi private a oricărei persoane.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu,
funcţionarii publici au obligaţia de a respecta demnitatea funcţiei publice
deţinute, corelând libertatea dialogului cu promovarea intereselor autorităţii
sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
(4) În activitatea lor, funcţionarii publici au obligaţia
de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa influenţaţi de
considerente personale sau de popularitate. În exprimarea opiniilor,
funcţionarii publici trebuie să aibă o atitudine conciliantă şi să evite
generarea conflictelor datorate schimbului de păreri.
Articolul 433
Asigurarea unui serviciu public de calitate
(1) Funcţionarii publici au obligaţia de a asigura un
serviciu public de calitate în beneficiul cetăţenilor prin participarea activă
la luarea deciziilor şi la transpunerea lor în practică, în scopul realizării
competenţelor autorităţilor şi ale instituţiilor publice.
(2) În exercitarea funcţiei deţinute, funcţionarii
publici au obligaţia de a avea un comportament profesionist, precum şi de a
asigura, în condiţiile legii, transparenţa administrativă pentru a câştiga şi a
menţine încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea
autorităţilor şi instituţiilor publice.
Articolul 434
Loialitatea faţă de autorităţile şi instituţiile publice
(1) Funcţionarii publici au obligaţia de a apăra în mod
loial prestigiul autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară
activitatea, precum şi de a se abţine de la orice act ori fapt care poate
produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(2) Funcţionarilor publici le este interzis:
a)să exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea
în legătură cu activitatea autorităţii sau instituţiei publice în care îşi
desfăşoară activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia ori cu proiectele
de acte cu caracter normativ sau individual;
b)să facă aprecieri neautorizate în legătură cu litigiile
aflate în curs de soluţionare şi în care autoritatea sau instituţia publică în
care îşi desfăşoară activitatea are calitatea de parte sau să furnizeze în mod
neautorizat informaţii în legătură cu aceste litigii;
c)să dezvăluie şi să folosească informaţii care au
caracter secret, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
d)să acorde asistenţă şi consultanţă persoanelor fizice
sau juridice în vederea promovării de acţiuni juridice ori de altă natură
împotriva statului sau autorităţii ori instituţiei publice în care îşi
desfăşoară activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi după încetarea
raportului de serviciu, pentru o perioadă de 2 ani, dacă dispoziţiile din legi
speciale nu prevăd alte termene.
Articolul 437
Îndeplinirea atribuţiilor
(1) Funcţionarii publici răspund, potrivit legii, de
îndeplinirea atribuţiilor ce le revin din funcţia publică pe care o deţin,
precum şi a atribuţiilor ce le sunt delegate.
(2) Funcţionarul public are îndatorirea să îndeplinească
dispoziţiile primite de la superiorii ierarhici.
(3) Funcţionarul public are dreptul să refuze, în scris
şi motivat, îndeplinirea dispoziţiilor primite de la superiorul ierarhic, dacă
le consideră ilegale. Funcţionarul public are îndatorirea să aducă la
cunoştinţă superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispoziţia astfel de
situaţii.
(4) În cazul în care se constată, în condiţiile legii,
legalitatea dispoziţiei prevăzute la alin. (3), funcţionarul public răspunde în
condiţiile legii.
Articolul 438
Limitele delegării de atribuţii
(1) Delegarea de atribuţii corespunzătoare unei funcţii
publice vacante se dispune motivat prin act administrativ de către persoana
care are competenţa de numire în funcţia publică, pe o perioadă de maximum 6
luni într-un an calendaristic, în condiţiile prezentului cod.
(2) Delegarea de atribuţii corespunzătoare unei funcţii
publice ocupate al cărei titular se află în concediu în condiţiile legii sau
este delegat în condiţiile art. 504 ori se află în deplasare în interesul
serviciului se stabileşte prin fişa postului şi operează de drept, în
condiţiile prezentului cod.
(3) Delegarea de atribuţii corespunzătoare unei funcţii
publice nu se poate face prin delegarea tuturor atribuţiilor corespunzătoare
unei funcţii publice către acelaşi funcţionar public. Funcţionarul public care
preia atribuţiile delegate exercită pe perioada delegării de atribuţii şi
atribuţiile funcţiei publice pe care o deţine, precum şi atribuţiile parţial
preluate, cu excepţia situaţiei în care atribuţiile delegate presupun
exercitarea controlului ierarhic asupra funcţiei deţinute.
(4) În situaţia în care funcţia publică ale cărei
atribuţii sunt delegate şi funcţia publică al cărei titular preia parţial
atribuţiile delegate se află într-un raport ierarhic de subordonare,
funcţionarul public care preia atribuţiile delegate semnează pentru funcţia
publică ierarhic superioară.
(5) Prin excepţie de la alin. (3), atribuţiile funcţiei
publice de secretar general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale
pot fi delegate şi în totalitate, pentru perioada prevăzută la alin. (1),
conducătorului compartimentului juridic din cadrul aparatului de specialitate
al primarului, cu obligaţia delegării atribuţiilor proprii către alţi
funcţionari publici.
(6) În situaţia în care la nivelul unităţii
administrativ-teritoriale postul conducătorului compartimentului juridic este
vacant sau temporar vacant, atribuţiile funcţiei publice de secretar general al
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale pot fi delegate şi în
totalitate, pentru perioada prevăzută la alin. (1), unui alt funcţionar public,
cu respectarea alin. (9).
(7)Prin excepţie de la alin. (3) şi (9), în situaţia în
care la nivelul aparatului de specialitate al primarului nu există un
funcţionar public căruia să îi fie delegate atribuţiile funcţiei de secretar
general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în condiţiile alin.
(5) sau (6), acestea sunt delegate unui alt funcţionar public, în următoarea
ordine:
a)unui funcţionar public cu studii superioare de licenţă
absolvită cu diplomă, în specialitate juridică sau administrativă;
b)unui funcţionar public cu studii superioare de licenţă.
(8) Delegarea de atribuţii se face numai cu informarea
prealabilă a funcţionarului public căruia i se deleagă atribuţiile.
(9) Funcţionarul public care preia atribuţiile delegate
trebuie să îndeplinească condiţiile de studii şi de vechime necesare pentru
ocuparea funcţiei publice ale cărei atribuţii îi sunt delegate.
(10) Nu pot fi delegate atribuţii funcţionarilor publici
debutanţi sau funcţionarilor publici care exercită funcţia publică în temeiul
unui raport de serviciu cu timp parţial.
(11) Funcţionarii publici pot îndeplini unele atribuţii
corespunzătoare unei funcţii de demnitate publică, ale unei funcţii de
autoritate publică sau ale unei alte funcţii publice, numai în condiţiile
expres prevăzute de lege.
(12)În cazul funcţiilor publice de execuţie vacante, cu
excepţia funcţiilor publice de auditor şi consilier juridic, atunci când aceste
funcţii sunt unice în cadrul autorităţii sau instituţiei publice, atribuţiile
pot fi delegate către cel puţin doi funcţionari publici, cu respectarea
prevederilor alin. (1) şi (8)-(10).
Articolul 439
Păstrarea secretului de stat, secretului de serviciu şi confidenţialitatea
Funcţionarii publici au obligaţia să păstreze secretul de
stat, secretul de serviciu, precum şi confidenţialitatea în legătură cu
faptele, informaţiile sau documentele de care iau cunoştinţă în exercitarea
funcţiei publice, în condiţiile legii, cu aplicarea dispoziţiilor în vigoare
privind liberul acces la informaţiile de interes public.
Articolul 440
Interdicţia privind acceptarea darurilor sau a altor
avantaje
(1) Funcţionarilor publici le este interzis să solicite
sau să accepte, direct sau indirect, pentru ei sau pentru alţii, în
considerarea funcţiei lor publice, daruri sau alte avantaje.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) bunurile
pe care funcţionarii publici le-au primit cu titlu gratuit în cadrul unor
activităţi de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei publice
deţinute, care se supun prevederilor legale specifice.
Articolul 441
Utilizarea responsabilă a resurselor publice
(1) Funcţionarii publici sunt obligaţi să asigure
ocrotirea proprietăţii publice şi private a statului şi a unităţilor
administrativ-teritoriale, să evite producerea oricărui prejudiciu, acţionând
în orice situaţie ca un bun proprietar.
(2) Funcţionarii publici au obligaţia să folosească
timpul de lucru, precum şi bunurile aparţinând autorităţii sau instituţiei
publice numai pentru desfăşurarea activităţilor aferente funcţiei publice
deţinute.
(3) Funcţionarii publici trebuie să propună şi să
asigure, potrivit atribuţiilor care le revin, folosirea utilă şi eficientă a
banilor publici, în conformitate cu prevederile legale.
(4) Funcţionarilor publici care desfăşoară activităţi în
interes personal, în condiţiile legii, le este interzis să folosească timpul de
lucru ori logistica autorităţii sau a instituţiei publice pentru realizarea
acestora.
Articolul 443
Folosirea imaginii proprii
Funcţionarilor publici le este interzis să permită
utilizarea funcţiei publice în acţiuni publicitare pentru promovarea unei
activităţi comerciale, precum şi în scopuri electorale.
Articolul 444
Limitarea participării la achiziţii, concesionări sau
închirieri
(1) Un funcţionar public nu poate achiziţiona un bun
aflat în proprietatea privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, supus vânzării în condiţiile legii, în următoarele
situaţii:
a)când a luat cunoştinţă, în cursul sau ca urmare a îndeplinirii
atribuţiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmează
să fie vândute;
b)când a participat, în exercitarea atribuţiilor de
serviciu, la organizarea vânzării bunului respectiv;
c)când poate influenţa operaţiunile de vânzare sau când a
obţinut informaţii la care persoanele interesate de cumpărarea bunului nu au
avut acces.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător
şi în cazul concesionării sau închirierii unui bun aflat în proprietatea
publică ori privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale.
(3) Funcţionarilor publici le este interzisă furnizarea
informaţiilor referitoare la bunurile proprietate publică sau privată a
statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, supuse operaţiunilor de
vânzare, concesionare sau închiriere, în alte condiţii decât cele prevăzute de
lege.
Articolul 445
Respectarea regimului juridic al conflictului de interese
şi al incompatibilităţilor
(1) Funcţionarii publici au obligaţia să respecte
întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi al
incompatibilităţilor, precum şi normele de conduită.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), funcţionarii
publici trebuie să exercite un rol activ, având obligaţia de a evalua
situaţiile care pot genera o situaţie de incompatibilitate sau un conflict de
interese şi de a acţiona pentru prevenirea apariţiei sau soluţionarea legală a
acestora.
(3) În situaţia intervenirii unei incompatibilităţi sau a
unui conflict de interese, funcţionarii publici au obligaţia de a acţiona
conform prevederilor legale pentru încetarea incompatibilităţii sau a
conflictului de interese, în termen legal.
(4) La numirea într-o funcţie publică, la încetarea
raportului de serviciu, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege, funcţionarii
publici sunt obligaţi să prezinte, în condiţiile Legii nr. 176/2010, cu
modificările şi completările ulterioare, declaraţia de avere şi declaraţia de
interese. Declaraţia de avere şi declaraţia de interese se actualizează anual,
potrivit legii.
Articolul 446
Activitatea publică
(1) Comunicarea oficială a informaţiilor şi datelor
privind activitatea autorităţii sau instituţiei publice, precum şi relaţiile cu
mijloacele de informare în masă se asigură de către funcţionarii publici
desemnaţi în acest sens de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, în
condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici desemnaţi să participe la
activităţi sau dezbateri publice, în calitate oficială, trebuie să respecte
limitele mandatului de reprezentare încredinţat de conducătorul autorităţii ori
instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
(3) În cazul în care nu sunt desemnaţi în acest sens,
funcţionarii publici pot participa la activităţi sau dezbateri publice, având
obligaţia de a face cunoscut faptul că opinia exprimată nu reprezintă punctul
de vedere oficial al autorităţii ori instituţiei publice în cadrul căreia îşi
desfăşoară activitatea.
(4) Funcţionarii publici pot participa la elaborarea de
publicaţii, pot elabora şi publica articole de specialitate şi lucrări literare
ori ştiinţifice, în condiţiile legii.
(5) Funcţionarii publici pot participa la emisiuni
audiovizuale, cu excepţia celor cu caracter politic ori a celor care ar putea
afecta prestigiul funcţiei publice.
(6) În cazurile prevăzute la alin. (4) şi (5),
funcţionarii publici nu pot utiliza informaţii şi date la care au avut acces în
exercitarea funcţiei publice, dacă acestea nu au caracter public. Prevederile alin.
(3) se aplică în mod corespunzător.
(7) În exercitarea dreptului la replică şi la
rectificare, a dreptului la demnitate, a dreptului la imagine, precum şi a
dreptului la viaţă intimă, familială şi privată, funcţionarii publici îşi pot
exprima public opinia personală în cazul în care prin articole de presă sau în
emisiuni audiovizuale s-au făcut afirmaţii defăimătoare la adresa lor sau a
familiei lor. Prevederile alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(8) Funcţionarii publici îşi asumă responsabilitatea
pentru apariţia publică şi pentru conţinutul informaţiilor prezentate, care
trebuie să fie în acord cu principiile şi normele de conduită prevăzute de
prezentul cod.
(9) Prevederile alin. (1)-(8) se aplică indiferent de modalitatea
şi de mediul de comunicare.
Articolul 447
Conduita în relaţiile cu cetăţenii
(1) În relaţiile cu persoanele fizice şi cu
reprezentanţii persoanelor juridice care se adresează autorităţii sau
instituţiei publice, funcţionarii publici sunt obligaţi să aibă un comportament
bazat pe respect, bună-credinţă, corectitudine, integritate morală şi
profesională.
(2) Funcţionarii publici au obligaţia de a nu aduce
atingere onoarei, reputaţiei, demnităţii, integrităţii fizice şi morale a
persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcţiei publice, prin:
a)întrebuinţarea unor expresii jignitoare;
b)acte sau fapte care pot afecta integritatea fizică sau
psihică a oricărei persoane.
(3) Funcţionarii publici trebuie să adopte o atitudine
imparţială şi justificată pentru rezolvarea legală, clară şi eficientă a
problemelor cetăţenilor.
(4) Pentru realizarea unor raporturi sociale şi
profesionale care să asigure demnitatea persoanelor, eficienţa activităţii,
precum şi creşterea calităţii serviciului public, se recomandă respectarea
normelor de conduită prevăzute la alin. (1)-(3) şi de către celelalte subiecte
ale acestor raporturi.
(5) Funcţionarii publici trebuie să adopte o atitudine
demnă şi civilizată faţă de orice persoană cu care intră în legătură în
exercitarea funcţiei publice, fiind îndrituiţi, pe bază de reciprocitate, să
solicite acesteia un comportament similar.
(6) Funcţionarii publici au obligaţia de a asigura
egalitatea de tratament a cetăţenilor în faţa autorităţilor şi instituţiilor
publice, principiu conform căruia funcţionarii publici au îndatorirea de a
preveni şi combate orice formă de discriminare în îndeplinirea atribuţiilor
profesionale.
Articolul 448
Conduita în cadrul relaţiilor internaţionale
(1) Funcţionarii publici care reprezintă autoritatea sau
instituţia publică în cadrul unor organizaţii internaţionale, instituţii de
învăţământ, conferinţe, seminare şi alte activităţi cu caracter internaţional
au obligaţia să promoveze o imagine favorabilă ţării şi autorităţii sau
instituţiei publice pe care o reprezintă.
(2) În relaţiile cu reprezentanţii altor state,
funcţionarilor publici le este interzis să exprime opinii personale privind
aspecte naţionale sau dispute internaţionale.
(3) În deplasările externe, funcţionarii publici sunt
obligaţi să aibă o conduită corespunzătoare regulilor de protocol şi le este
interzisă încălcarea legilor şi obiceiurilor ţării gazdă.
Articolul 449
Obiectivitate şi responsabilitate în luarea deciziilor
(1) În procesul de luare a deciziilor, funcţionarii
publici au obligaţia să acţioneze conform prevederilor legale şi să îşi
exercite capacitatea de apreciere în mod fundamentat şi imparţial.
(2) Funcţionarilor publici le este interzis să promită
luarea unei decizii de către autoritatea sau instituţia publică, de către alţi
funcţionari publici, precum şi îndeplinirea atribuţiilor în mod privilegiat.
(3) Funcţionarii publici de conducere sunt obligaţi să
sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului din subordine,
în vederea îmbunătăţirii activităţii autorităţii sau instituţiei publice în
care îşi desfăşoară activitatea, precum şi a calităţii serviciilor publice
oferite cetăţenilor.
(4) În exercitarea atribuţiilor de coordonare, precum şi
a atribuţiilor specifice funcţiilor publice de conducere, funcţionarii publici
au obligaţia de a asigura organizarea activităţii personalului, de a manifesta
iniţiativă şi responsabilitate şi de a susţine propunerile personalului din
subordine.
(5) Înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici
de conducere au obligaţia să asigure egalitatea de şanse şi tratament cu
privire la dezvoltarea carierei personalului din subordine, în condiţiile
legislaţiei specifice aplicabile fiecărei categorii de personal. În acest sens,
aceştia au obligaţia:
a)să repartizeze sarcinile în mod echilibrat,
corespunzător nivelului de competenţă aferent funcţiei publice ocupate şi
carierei individuale a fiecărei persoane din subordine;
b)să asigure coordonarea modului de îndeplinire a
sarcinilor, cu valorificarea corespunzătoare a competenţelor fiecărei persoane
din subordine;
c)să monitorizeze performanţa profesională individuală şi
colectivă a personalului din subordine, să semnaleze în mod individual
performanţele necorespunzătoare şi să implementeze măsuri destinate ameliorării
performanţei individuale şi, după caz, colective, atunci când este necesar;
d)să examineze şi să aplice cu obiectivitate criteriile
de evaluare a competenţei profesionale pentru personalul din subordine, atunci
când propun acordarea de stimulente materiale sau morale;
e)să evalueze în mod obiectiv necesarul de instruire
profesională al fiecărui subordonat şi să propună participarea la programe de
formare şi perfecţionare profesională pentru fiecare persoană din subordine;
f)să delege sarcini şi responsabilităţi, în condiţiile
legii, persoanelor din subordine care deţin cunoştinţele, competenţele şi
îndeplinesc condiţiile legale necesare exercitării funcţiei respective;
g)să excludă orice formă de discriminare şi de hărţuire,
de orice natură şi în orice situaţie, cu privire la personalul din subordine.
(6) În scopul asigurării condiţiilor necesare
îndeplinirii cu imparţialitate a îndatoririlor ce decurg din raporturile
ierarhice, înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de conducere au
obligaţia de a nu se angaja în relaţii patrimoniale cu personalul din
subordine.
Articolul 458
Formarea şi perfecţionarea profesională
(1) Funcţionarii publici au dreptul şi obligaţia de a-şi
îmbunătăţi în mod continuu abilităţile şi pregătirea profesională.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de
a asigura participarea pentru fiecare funcţionar public la cel puţin un program
de formare şi perfecţionare profesională o dată la doi ani, organizat de
Institutul Naţional de Administraţie sau de alţi furnizori de formare
profesională, în condiţiile legii.
(3) Programele de formare specializată destinate
dezvoltării competenţelor necesare exercitării unei funcţii publice de
conducere sunt organizate de Institutul Naţional de Administraţie, în
condiţiile legii.
(4) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să
prevadă în buget sumele necesare pentru plata taxelor estimate pentru
participarea la programe de formare şi perfecţionare profesională organizate la
iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice, precum şi, în
situaţia în care estimează că programele de formare şi perfecţionare
profesională se vor desfăşura în afara localităţii, sumele necesare pentru
asigurarea cheltuielilor de transport, cazare şi masă, în condiţiile
legislaţiei specifice.
(5) Pe perioada în care urmează programe de formare şi de
perfecţionare profesională, funcţionarii publici beneficiază de drepturile
salariale cuvenite, în situaţia în care programele sunt:
a)organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii
sau instituţiei publice;
b)urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul
persoanei care are competenţa de numire, şi numai în cazul în care
perfecţionarea profesională are legătură cu domeniul de activitate al
instituţiei sau autorităţii publice sau cu specificul activităţii derulate de
funcţionarul public în cadrul acesteia.
(6) Funcţionarii publici care urmează programe de formare
şi perfecţionare cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic,
organizate în ţară sau în străinătate, finanţate integral sau parţial prin
bugetul autorităţii sau instituţiei publice, din bugetul de stat sau bugetul local,
sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra în administraţia publică
între 2 şi 5 ani de la terminarea programelor, proporţional cu numărul zilelor
de formare sau perfecţionare de care au beneficiat, dacă pentru programul
respectiv nu este prevăzută o altă perioadă.
(7)Funcţionarii publici care au urmat forme de
perfecţionare profesională, în condiţiile alin. (6), ale căror raporturi de
serviciu încetează, potrivit dispoziţiilor art. 516 lit. b), d) şi e), ale art.
517 alin. (1) lit. g)-j) sau art. 519 alin. (1) lit. e), înainte de împlinirea
termenului prevăzut, sunt obligaţi să restituie contravaloarea cheltuielilor
efectuate pentru perfecţionare, precum şi, după caz, drepturile salariale
primite pe perioada perfecţionării, calculate în condiţiile legii proporţional
cu perioada rămasă până la împlinirea termenului.
(8) Persoanele care au urmat un program de formare şi
perfecţionare, dar nu au absolvit-o din vina lor, sunt obligate să restituie
instituţiei sau autorităţii publice contravaloarea cheltuielilor efectuate din
bugetul propriu, precum şi drepturile salariale primite în perioada
perfecţionării, calculate în condiţiile legii, dacă acestea au fost suportate
de autoritatea sau instituţia publică.
(9) Nu constituie formare şi perfecţionare profesională
şi nu pot fi finanţate din bugetul de stat sau din bugetul local studiile
universitare definite în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică.
(10) Normele metodologice cu privire la formarea şi
perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici, inclusiv drepturile şi
obligaţiile asociate procesului de formare sunt stabilite prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei
publice.
Articolul 506
Transferul
(1) Transferul poate avea loc după cum urmează:
a)în interesul serviciului;
b)la cererea funcţionarului public.
(2) Transferul se poate face pe o funcţie publică vacantă
de acelaşi nivel, cu respectarea categoriei, clasei şi gradului profesional al
funcţionarului public, sau într-o funcţie publică vacantă de nivel inferior.
(3) Pentru funcţionarii publici de execuţie prin funcţie
publică de nivel inferior se înţelege orice funcţie publică cu grad profesional
mai mic decât gradul profesional al funcţiei publice deţinute sau de clasă de
nivel inferior.
(4) Pentru funcţionarii publici de conducere prin funcţie
publică de nivel inferior se înţelege o funcţie publică de conducere situată
ierarhic la un nivel inferior funcţiei publice deţinute, potrivit ierarhizării
prevăzute la art. 390, precum şi orice funcţie publică de execuţie.
(5) Funcţionarul public trebuie să îndeplinească
condiţiile de studii, condiţiile de vechime şi condiţiile specifice pentru
ocuparea funcţiei publice în care urmează să fie transferat. Verificarea
condiţiilor de realizare a transferului este în sarcina conducătorului autorităţii
sau instituţiei publice la care se transferă funcţionarul public.
(6) Transferul în interesul serviciului se face la
solicitarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care urmează
să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public, cu acordul scris al
funcţionarului public şi cu aprobarea conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice în care este numit funcţionarul public.
(7) În cazul transferului în interesul serviciului în
altă localitate decât cea în care îşi are sediul autoritatea sau instituţia
publică de la care se transferă, funcţionarul public transferat are dreptul la
o indemnizaţie egală cu salariul net calculat la nivelul salariului din luna
anterioară celei în care se transferă şi la un concediu plătit de 5 zile lucrătoare.
Plata acestor drepturi se suportă de autoritatea sau instituţia publică la care
se face transferul, în termen de cel mult 15 zile de la data aprobării
transferului. Nu beneficiază de dreptul la indemnizaţie funcţionarii publici
care au domiciliul în localitatea în care îşi are sediul autoritatea sau
instituţia publică la care se transferă.
(8) Transferul la cerere se face la solicitarea
funcţionarului public şi cu aprobarea conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice în care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul
public. Autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia s-a aprobat
transferul la cerere al funcţionarului public înştiinţează cu celeritate
autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea
funcţionarul public, despre aprobarea cererii de transfer. În termen de maximum
10 zile lucrătoare de la primirea înştiinţării, conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public are
obligaţia să emită actul administrativ de modificare a raporturilor de serviciu
ale funcţionarului public, cu precizarea datei de la care operează transferul
la cerere. Data de la care operează transferul la cerere nu poate depăşi 30 de
zile calendaristice de la data emiterii actului administrativ.
(9) Autorităţile sau instituţiile publice pot aproba
proceduri interne de selecţie a funcţionarilor publici prin transfer, respectiv
de verificare a condiţiilor de realizare a transferului.
Temei legal: ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57
din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ
EMITENT |
GUVERNUL ROMÂNIEI |
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 555 din 5 iulie 2019
Data intrării în vigoare 05-07-2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu