PUNCT DE VEDERE cu privire la nelegalitatea art. 17 din proiectul REGULAMENTULUI-CADRU de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar
,,ART. 17 Consultanţa şi asistenţa juridică pentru unităţile de învăţământ se asigură, la cererea directorului, de către inspectoratele şcolare, prin consilierul juridic”.
Profesia
de consilier juridic face parte din categoria profesiilor juridice, se
organizează ca un corp profesional şi se exercită conform prevederilor:
•Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de
consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
•Codului muncii- Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003,
republicată
•Statutului profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu
modificările și completările ulterioare,
•Codului deontologic al consilierului juridic,
•Ordinului nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu
modificările și completările ulterioare.
În esență, acestea prevăd:
1.
Legea nr. 514 din 28 noiembrie 2003
privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic
(actualizata până la data de 30 iunie 2006*)
ART.
1 Consilierul juridic asigura apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale
statului, ale autorităţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor
publice şi de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public,
precum şi ale persoanelor juridice de drept privat, în slujba cărora se află şi
în conformitate cu Constitutia şi legile tarii.
ART.
2 Consilierul juridic poate să fie numit în functie sau angajat în muncă, în
condiţiile legii.
ART. 3 (2) Consilierul juridic angajat în munca are statut de
salariat.
ART. 4 Consilierul juridic în activitatea sa asigura consultanţă şi reprezentarea autorităţii sau institutiei publice în serviciul careia se afla ori a persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apara drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natura, precum şi cu orice persoană juridica sau fizica, română sau străină, în condiţiile legii şi ale regulamentelor specifice unităţii, avizeaza şi contrasemnează actele cu caracter juridic.
2. Codul muncii -Legea nr. 53 din
24 ianuarie 2003, republicată
ART. 10 Contractul individual de muncă este contractul în
temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să
presteze munca pentru şi sub autoritatea unui angajator,
persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu.
ART. 11 Clauzele contractului individual de muncă nu pot
conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte
normative ori prin contracte colective de muncă.
3. Statutul profesiei de
consilier juridic din 6 martie 2004
Art. 8 În activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei
publice ori a persoanei juridice în favoarea căreia exercită profesia,
apără drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu
autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană
juridică sau fizică, română ori străină;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
ART. 40 Îndatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apără drepturile şi interesele
legitime ale instituţiei, persoanei juridice, autorităţii sau entităţii pentru
care exercită profesia, asigură consultanţă şi reprezentare juridică, avizează
şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de acestea.
(2) Consilierul juridic acordă consultanţă, opinia
sa fiind consultativă.
Consilierul juridic formulează punctul său de vedere
potrivit prevederilor legale şi a crezului său profesional.
Consilierul juridic manifestă independenţă în relaţia cu
organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi
cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către
consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate
fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic
menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.
În exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate
fi supus nici unei presiuni din partea persoanei juridice unde îşi exercită
profesia sau din partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori
privat.
Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune
numai Constituţiei, legii, statutului profesiei şi regulilor
eticii profesionale.
– Ministerul
Educaţiei, reprezentat prin ministru;
– Inspectoratele
şcolare, reprezentate prin inspectori
şcolari generali;
– Unităţile
de învăţământ preuniversitar, reprezentate prin directori;
– Alte
instituţii şi unităţi conexe învăţământului preuniversitar, subordonate
Ministerului Educaţiei sau inspectoratelor şcolare, reprezentate prin
directori.
(2)Termenul
unitate, în conformitate cu prevederile art. 1 lit. k) din Legea
nr. 62/2011, desemnează:
– Unităţile
de învăţământ preuniversitar;
– Inspectoratele
şcolare, Ministerul Educaţiei, alte instituţii şi unităţi conexe învăţământului
preuniversitar, subordonate acestora.
(3)Termenul
salariat desemnează persoana fizică ce prestează muncă pentru şi sub
autoritatea unuia dintre angajatorii prevăzuţi la alin.
(1), în schimbul unei remuneraţii denumite salariu, în baza
unui contract individual de muncă, încheiat pe perioadă
nedeterminată/determinată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu