PUNCT DE VEDERE
privind imposibilitatea
reprezentării de către consilierul juridic al inspectoratului
școlar județean a intereselor legitime ale unităților
școlare în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel
Profesia
de consilier juridic face parte din categoria profesiilor juridice, se
organizează ca un corp profesional şi se exercită conform prevederilor:
•Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de
consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
•Codului
muncii- Legea nr. 53 din 24 ianuarie
2003, republicată
•Statutului profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu
modificările și completările ulterioare,
•Codului deontologic al consilierului juridic,
•Ordinului nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu
modificările și completările ulterioare.
1.
Legea nr. 514 din 28 noiembrie 2003
privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic
(actualizata până la data de 30 iunie 2006*)
ART. 1 Consilierul juridic
asigura apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale
autorităţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de
interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale
persoanelor juridice de drept privat, în slujba cărora se află şi în
conformitate cu Constitutia şi legile tarii.
ART. 2 Consilierul juridic poate
să fie numit în functie sau angajat în muncă, în condiţiile legii.
ART. 3 (1)
Consilierul juridic numit în functie are statutul functionarului, potrivit
functiei şi categoriei acesteia.
(2) Consilierul juridic angajat în munca are statut de salariat.
ART. 4
Consilierul juridic în activitatea sa asigura consultanţă şi reprezentarea
autorităţii sau institutiei publice în serviciul careia se afla ori a
persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apara drepturile şi
interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice,
instituţiile de orice natura, precum şi cu orice persoană juridica sau fizica,
română sau străină, în condiţiile legii şi ale regulamentelor specifice
unităţii, avizeaza şi contrasemnează actele cu caracter juridic.
2.
Codul muncii -Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003, republicată
ART. 10
Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană
fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub
autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în
schimbul unei remuneraţii denumite salariu.
ART. 11
Clauzele contractului individual de muncă nu pot conţine prevederi contrare sau
drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin contracte
colective de muncă.
3.
Statutul profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004
Art. 8 În
activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei
publice ori a persoanei juridice în favoarea căreia exercită profesia, apără
drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu
autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană
juridică sau fizică, română ori străină;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
ART. 40 Îndatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apără drepturile şi interesele legitime ale
instituţiei, persoanei juridice, autorităţii sau entităţii pentru care
exercită profesia, asigură consultanţă şi reprezentare juridică,
avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de acestea.
(2) Consilierul juridic acordă consultanţă, opinia sa fiind consultativă.
Consilierul juridic formulează punctul său de vedere potrivit prevederilor
legale şi a crezului său profesional.
Consilierul juridic manifestă independenţă în relaţia cu organele de
conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi cu orice
alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către
consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate
fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic
menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.
În exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate fi supus nici unei
presiuni din partea persoanei juridice unde îşi exercită profesia sau din
partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori privat.
Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii, statutului profesiei şi regulilor eticii profesionale.
Așadar, cadrul general care reglementează raporturile de muncă ale consilierului juridic ca angajat este reprezentat de Codul muncii, republicat - Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003, care precizează:
,,Art. 10 Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu”.
În detaliu, activitatea consilierului juridic este stabilită prin fişa postului, anexă la Contractul individual de muncă.
Conform art. 2 alin. (1), Contractul colectiv de muncă unic la nivel de sector
de activitate învăţământ preuniversitar[1], termenul angajator desemnează:
a) Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, reprezentat prin ministru;
b) Inspectoratele şcolare, reprezentate prin inspectori şcolari generali;
c) Unităţile de învăţământ preuniversitar, reprezentate prin directori;
d) Alte instituţii şi unităţi conexe învăţământului preuniversitar, subordonate Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului sau inspectoratelor şcolare, reprezentate prin directori.
Prin urmare, angajatorul consilierului juridic este inspectoratul școlar județean.
Legea nr. 514 din 28 noiembrie 2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare, prevede:
,,Art. 1 Consilierul juridic asigură apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale autorităţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale persoanelor juridice de drept privat, în slujba cărora se află şi în conformitate cu Constituţia şi legile tării.
În consecință, Consilierul juridic, ca angajat în muncă în baza unui contract individual de muncă asigură reprezentarea, apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale instituției publice în slujba căreia se află, adică ale angajatorului său, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu.
În sprijinul acestei afirmații vin următoarele prevederi din Statutul profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, astfel:
,,Art.
8 În activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa,
asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei
publice ori a persoanei juridice în favoarea căreia exercită
profesia, apără drepturile şi interesele legitime ale acestora în
raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum
şi cu orice persoană juridică sau fizică, română ori străină;
- avizarea şi
contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
Art.
40 Îndatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apără drepturile şi interesele legitime ale instituţiei, persoanei juridice, autorităţii sau entităţii pentru care exercită profesia, asigură consultanţă şi reprezentare juridică, avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de acestea”.
Mai mult decât atât, nerespectarea prevederilor legale mai sus menționate poate intra sub incidența Codului Penal care incriminează fapta ,,exercitarea fără drept a unei profesii sau activităţi” la art. 348:
,,Exercitarea, fără drept, a unei profesii sau activităţi pentru care legea cere autorizaţie ori exercitarea acestora în alte condiţii decât cele legale, dacă legea specială prevede că săvârşirea unor astfel de fapte se sancţionează potrivit legii penale, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă”.
Activităţile specifice ale consilierului juridic din cadrul inspectoratului şcolar sunt prevăzute la art. 17 din Ordinul MEN nr. 5.530/2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare. În acest sens, la lit b), ordinul menționat prevede:
,,Consilierul juridic reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel”.
Se observă clar că este reglementat astfel și NU în acest mod: ,,Consilierul juridic ...reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar și ale unităților școlare în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel”.
M.E. nu putea să reglementeze nici în acest mod: Consilierul juridic ... reprezintă interesele legitime ale Ministerului Educației Naționale în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel, deoarece consilierul juridic nu este angajat al Ministerului Educației Naționale .
M.E. a stabilit această obligație corect, de a reprezenta numai interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel .
În consecință,
Nu există temei legal pentru reprezentarea de către consilierul juridic al
inspectoratului școlar județean a intereselor interesele legitime
ale unităților școlare în faţa instanţelor
judecătoreşti de orice nivel.
[1] Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector
de Activitate Învăţământ Preuniversitar înregistrat la M.M.J.S. - D.D.S.
cj ION NISTOR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu