Codul de etică din educația preuniversitară 2023-2024
Pentru angajații
din învățământul preuniversitar punem
la dispoziție un model de Cod de etică,
actualizat cu legislația în
vigoare la această
dată
COD DE ETICĂ
CAP. I
Dispoziţii
generale
ART. 1
(1) Prezentul Cod de etică este elaborat în baza art.
10 şi 16 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar,
aprobat prin OMECTS nr. 5.550/2011
și a art. 2 OMEN nr. 4.831 din 30 august
2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic
din învăţământul preuniversitar.
(2) Codul este aplicabil angajaților din
........................... care îndeplinesc funcţia de personal didactic de
predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de
îndrumare şi de control şi personal didactic asociat în cadrul unităţii de
învăţământ/conex.
(3) Pentru personalul nedidactic
din unitatea școlară/conexă sunt
aplicabile dispoziţiile Codului administrativ - Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din
3 iulie 2019 privind Codul administrativ,
cu modificările și completările ulterioare.
(4) Angajații din
........................au obligaţia, datoria morală şi profesională de a
cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului cod.
ART. 2
Codul instituie un ansamblu de valori,
principii şi norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională
şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea
educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi
competiţie după reguli corecte.
ART. 3
Respectarea prevederilor prezentului cod
reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului
preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:
a) menţinerea unui grad înalt de
profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului didactic;
b) creşterea calitativă a relaţiilor dintre
părţile implicate în actul educaţional;
c) eliminarea practicilor inadecvate şi
imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;
d) creşterea gradului de coeziune a
personalului implicat în activitatea educaţională;
e) facilitarea promovării şi manifestării
unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile
şi în spaţiul social;
f) sensibilizarea opiniei publice în
direcţia susţinerii valorilor educaţiei.
CAP. II
Valori,
principii şi norme de conduită
ART. 4
Angajații
din ................. trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională
în conformitate cu următoarele valori şi principii:
a) imparţialitate şi obiectivitate;
b) independenţă şi libertate profesională;
c) responsabilitate morală, socială şi
profesională;
d) integritate morală şi profesională;
e) confidenţialitate şi respect pentru
sfera vieţii private;
f) primatul interesului public;
g) respectarea şi promovarea interesului
superior al beneficiarului direct al educaţiei;
h) respectarea legislaţiei generale şi a
celei specifice domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate şi corectitudine;
k) atitudine decentă şi echilibrată;
l) toleranţă;
m) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
n) interes şi responsabilitate în raport cu
propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a
prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a
specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;
o) implicare în procesul de perfecţionare a
caracterului democratic al societăţii.
ART. 5
În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai
educaţiei, personalul angajat are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi
de a aplica norme de conduită prin care se asigură:
a) ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi
morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:
(i) supravegherea atât pe parcursul
activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor
organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;
(ii) interzicerea agresiunilor verbale,
fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai
educaţiei;
(iii) protecţia fiecărui beneficiar direct
al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică
exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă
sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004
privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) interzicerea oricăror activităţi care
generează corupţie:
(i) fraudarea examenelor;
(ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea
de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea
anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi ai
educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de
orice natură ar fi acestea;
(iii) favoritismul;
(iv) meditaţiile contra cost cu
beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este
încadrat;
c) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei
incluzive;
d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al
fiecărui beneficiar direct al educaţiei.
ART. 6
În relaţiile cu părinţii şi cu
reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul
didactic din............................. respectă şi aplică norme de conduită
prin care se asigură:
a) stabilirea unei relaţii de încredere
mutuală şi de comunicare;
b) respectarea confidenţialităţii
informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de
familie;
c) neacceptarea primirii de bunuri
materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în
condiţiile art. 5 lit. b) pct. (ii);
d) recomandarea de auxiliare curriculare
sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a
impune achiziţionarea celor contra cost.
ART. 7
(1) Relaţiile colegiale ale personalului
didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare,
corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie
loială.
(2) În activitatea profesională, personalul
didactic evită practicarea oricărei forme de discriminare şi denigrare în
relaţiile cu ceilalţi colegi şi acţionează pentru combaterea fraudei
intelectuale, inclusiv a plagiatului.
ART. 8
Personalul didactic care îndeplineşte
funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în
consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului
şcolar respectă şi norme de conduită managerială prin care se asigură:
a) promovarea standardelor profesionale şi
morale specifice;
b) aplicarea obiectivă a reglementărilor
legale şi a normelor etice;
c) evaluarea obiectivă conform
atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;
d) prevenirea oricărei forme de
constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;
e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului
didactic, nedidactic şi a beneficiarilor
direcţi ai educaţiei.
ART. 9
În exercitarea activităţilor specifice
(şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:
a) să folosească baza materială din
spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale
directe sau indirecte;
b) să folosească, să producă sau să
distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) să organizeze activităţi care pun în
pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a
altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;
d) să consume alcool şi substanţe
interzise, cu excepţia celor recomandate medical;
e) să permită şi să încurajeze consumul de
alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai educaţiei, cu
excepţia celor recomandate medical;
f) să organizeze şi să practice pariuri şi
jocuri de noroc.
ART. 10
În relaţiile cu alte unităţi şi
instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii
comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de
conduită prin care:
a) asigură sprijin în scopul furnizării
unor servicii educaţionale de calitate;
b) manifestă responsabilitate şi
transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în
protejarea drepturilor beneficiarului direct al educaţiei, atunci când
interesul şi nevoia de protecţie a acestuia impun acest lucru.
CAP. III
Dispoziţii
finale
ART. 11
Prezentul
cod se completează cu dispoziţiile Codului administrativ -Ordonanţa de Urgenţă nr.
57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în
vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.
ART. 12
Prin prevederile prezentului cod,
activităţile Comisiei Judeţene de Etică
nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară,
constituite la diferite niveluri, conform prevederilor legii educației
preuniversitare, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici
activităţilor instituţiilor statului abilitate.
ART. 13
Propunerile de modificare sau de completare
a prevederilor prezentului cod se fac în Consiliul de Administrație al unității
școlare/conexe.
ART. 14
Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri
disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.
ART. 15
Prezentul cod se
aduce la cunoștința
angajaților pe bază
de semnătură și apoi
se publică la avizier/site.......
-----
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu