PUNCT DE VEDERE JURIDIC CU PRIVIRE LA ASPECTELE DE
NELEGALITATE CUPRINSE ÎN PROIECTUL DE METODOLOGIE DE ÎNSCRIERE A COPIILOR
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR PENTRU ANUL ȘCOLAR 2018-2019
Proiectul de Metodologie de înscriere a copiilor în
învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019 cuprinde:
Art. 11. - (1) Criteriile specifice de departajare
menționate la art. 10 alin. (5) sunt elaborate în urma consultării cadrelor
didactice și a partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al
părinților.
(2) Criteriile specifice de departajare
menționate la art.10 alin. (5) sunt aprobate de consiliul de administrație al
unității de învățământ, după acordarea avizului de legalitate de către
consilierul juridic.[1]
Având în vedere că pe raza unui județ
există un consilier juridic angajat la Inspectoratul
Școlar județean, se trage concluzia că
proiectul face referire la consilierul juridic al
Inspectoratului Școlar județean.
Potrivit art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5
octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi
funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificarile si completarile
ulterioare, consilierul juridic din ISJ are următoarele atribuţii:
a)
reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar
în raporturile cu autorităţile publice,
instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
b) reprezintă interesele legitime ale
inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de
specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali
adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor
de învăţământ, la solicitarea acestora;
d) asigură păstrarea evidenţei lucrărilor
realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter
juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de
către inspectorul şcolar general;
f) participă la comisiile
constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru
actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h) obţine titlurile executorii şi le
transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i) întocmeşte, actualizează
şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul
compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii
compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter
normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute
de lege, cu respectarea prevederilor legale.
Profesia de consilier juridic
face parte din categoria profesiilor juridice, se organizează ca un corp
profesional şi se exercită conform prevederilor:
•Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
•Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
•Codului muncii-
Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003, republicată
•Statutului profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare,
•Codului deontologic al consilierului juridic,
•Ordinului nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.
•Statutului profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare,
•Codului deontologic al consilierului juridic,
•Ordinului nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.
În esență, acestea prevăd:
1.
Legea nr. 514 din 28 noiembrie 2003 privind organizarea şi exercitarea
profesiei de consilier juridic (actualizata până la data de 30 iunie 2006*)
ART. 1 Consilierul
juridic asigura apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale
autorităţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de
interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale
persoanelor juridice de drept privat, în slujba cărora se află şi
în conformitate cu Constitutia şi legile tarii.
ART. 2
Consilierul juridic poate să fie numit în functie sau angajat în muncă, în
condiţiile legii.
ART. 3
(1) Consilierul juridic numit în functie are statutul functionarului, potrivit
functiei şi categoriei acesteia.
(2)
Consilierul juridic angajat în munca are statut de salariat.
ART. 4
Consilierul juridic în activitatea sa asigura consultanţă şi reprezentarea
autorităţii sau institutiei publice în serviciul careia se afla ori a
persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apara drepturile şi
interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice,
instituţiile de orice natura, precum şi cu orice persoană juridica sau fizica,
română sau străină, în condiţiile legii şi ale regulamentelor specifice
unităţii, avizeaza şi contrasemnează actele cu caracter juridic.
2.
Codul muncii Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003 (**republicată**)(*actualizată *)
ART.
10 Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană
fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub
autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în
schimbul unei remuneraţii denumite salariu.
ART.
11 Clauzele contractului individual de muncă nu pot conţine prevederi contrare
sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin contracte
colective de muncă.
3.
Statutul profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004
Art. 8
În activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei publice ori a persoanei juridice în favoarea căreia exercită profesia, apără drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română ori străină;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
Art.. 40 Îndatoririle consilierului juridic
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei publice ori a persoanei juridice în favoarea căreia exercită profesia, apără drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română ori străină;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
Art.. 40 Îndatoririle consilierului juridic
(1)
Consilierul juridic apără drepturile şi interesele legitime ale instituţiei,
persoanei juridice, autorităţii sau entităţii pentru care exercită profesia,
asigură consultanţă şi reprezentare juridică, avizează şi contrasemnează actele
cu caracter juridic emise de acestea.
(2)
Consilierul juridic acordă consultanţă, opinia sa fiind consultativă.
Consilierul
juridic formulează punctul său de vedere potrivit prevederilor legale şi a
crezului său profesional.
Consilierul
juridic manifestă independenţă în relaţia cu organele de conducere ale
persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi cu orice alte persoane din
cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către consilierul juridic în
legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau
modificat de către nici o persoană, consilierul juridic menţinându-şi opinia
legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.
În exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate fi supus nici unei
presiuni din partea persoanei juridice unde îşi exercită profesia sau din
partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori privat.
Consilierul
juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii,
statutului profesiei şi regulilor eticii profesionale.
Propunerea este
netemeinică și nelegală deoarece
consilierul juridic are un statut și un
rol stabilit prin lege.
A aviza actele
altei persoane juridice cu care consilierul
juridic nu are încheiat un contract individual de muncă
presupune din partea acestuia profesarea unei meserii
fără drept. Adică infracțiune, conform Art.
348 Noul Cod Penal.
Prin urmare, acesta
va trebui să se abtină, aplicând următoarea
prevedere:
Consilierul
juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii,
statutului profesiei şi regulilor eticii profesionale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu