Sustragere de înscrisuri oficiale, fals şi primire de foloase necuvenite.
a) Elevul E tocmai a terminat clasa a VlII-a. La capacitate nu a obţinut o notă foarte mare motiv pentru care nu a fost distribuit la un liceu cunoscut. Cu toate acestea, părinţii doresc ca E să meargă la un liceu de renume, aşa că după începerea anului şcolar încep să caute o soluţie. Bibliotecara de la liceul de renume le solicită părinţilor o sumă de bani, spunându-le că în schimb va vorbi cu un inspector şcolar pentru ca acesta să intervină.
a) Elevul E tocmai a terminat clasa a VlII-a. La capacitate nu a obţinut o notă foarte mare motiv pentru care nu a fost distribuit la un liceu cunoscut. Cu toate acestea, părinţii doresc ca E să meargă la un liceu de renume, aşa că după începerea anului şcolar încep să caute o soluţie. Bibliotecara de la liceul de renume le solicită părinţilor o sumă de bani, spunându-le că în schimb va vorbi cu un inspector şcolar pentru ca acesta să intervină.
În
această situaţie, fapta săvârşită de bibliotecară poate fi
calificată drept
trafic de influenţă.
b) După câteva zile
directorul liceului
primeşte un telefon de la inspector şi i se spune că trebuie
să-l primească pe
E în liceul respectiv. Directorul încearcă să explice că toate
clasele au deja
numărul maxim de elevi şi că în clasa a IX-a se pot face
transferuri abia în
semestrul al doilea, însă domnul inspector nu se lasă convins.
Sunându-l
pe directorul liceului, dl. inspector tocmai a săvârşit fapta
de abuz în
serviciu.
c) Peste alte câteva zile
bibliotecara le
spune părinţilor lui E că problema ar fi fost rezolvată dar
domnul director nu
este convins că poate aproba transferul. Părinţii, dornici să
rezolve cât mai
repede problema, se duc la director cu un pachet voluminos.
După o jumătate de
oră de discuţii, părinţii ies din biroul acestuia cu zâmbetul
pe buze,
mulţumiţi că au rezolvat problema, dar fără pachetul cu care
au intrat.
În
acest
caz, părinţii lui E sunt vinovaţi de săvârşirea faptei de dare
de mită.
Directorul liceului tocmai a luat mită, iar dna. bibliotecară
este complice, ca
urmare a faptului că darea- luarea de mită s-a săvarsit prin
intermediar.
Dacă
înainte
de a exista alte sesizări cu privire la acest caz, părinţii
lui E denunţă
fapta, acestia nu vor fi pedepsiţi.
d) O săptămână după aceea
E este deja
elev la liceul mult dorit. Secretara a făcut tot ce i-a stat
în putere pentru a
rezolva cât mai repede partea birocratică. Drept mulţumire,
mama lui E trece să
o salute şi la plecare îi lasă pe birou un pacheţel de cafea,
pe care secretara
îl pune repede în geantă, mulţumind.
Doamna
secretară, probabil fără să stie, a primit un folos necuvenit,
întrucât nu
exista inţelegere prealabilă in acest sens.
e) E nu este însă un elev
suficient de
silitor si curând încep să apară notele mici şi absenţe multe.
Ca să nu afle
părinţii de atâtea absenţe, Ionică se duce la cabinetul
medical şi, în schimbul
unei cutii mari de bomboane, asistenta îi face rost de o
scutire medicală. E o
multiplică şi apoi modifică datele, asa încât atunci când o
prezintă
dirigintei, toate absenţele sunt motivate.
Aici
putem vorbi de un adevărat concurs de infracţiuni: asistenta
se face vinovată
de luare de mită şi fals intelectual, iar E de dare de mită,
fals intelectual -
prin multiplicarea scutirilor - şi uz de fals - prin
utilizarea scutirilor
false.
f) La sedinţa cu
părinţii, mama lui E
află că la fizică acesta nu are note prea mari, ba chiar este
în situaţie de
corigenţă. După sedinţă, mama se duce să vorbească cu domnul
profesor şi îi
propune acestuia să facă meditaţii cu E, bineînţeles plătite,
că poate aşa va
aprofunda şi băiatul materia. Pentru teză, E nu a învăţat
nimic, însă
surprinzător în catalog primeşte cea mai mare notă din clasă.
Când să le arate
elevilor lucrările, lui E îi spune că pe a lui nu o găseste.
Probabil că s-a
amestecat cu cele de la o altă clasă.
Mama
lui
E dă mită in modalitatea promiterii unor foloase materiale,
iar domnul profesor
ia mită în modalitatea acceptării promisiunii unor asemenea
foloase.
Luarea
şi
darea de mită au avut drept scop îndeplinirea defectuoasă a
îndatoririlor de
serviciu ale profesorului, respectiv aceea de evaluare
obiectivă a tuturor
elevilor.
g) La sfârşitul
semestrului, în cadrul
consiliului profesoral, se constată că E are un număr
surprinzător de mare de
absenţe motivate medical. Când mama lui E este chemată şi
întrebată dacă
băiatul a fost bolnav atâta timp, aceasta ridică din umeri.
Concluzia firească
este că scutirile au fost fabricate şi nicidecum obţinute
pentru vreo problemă
reală.
h) Se pune problema
exmatriculării lui E.
Dar şi de această dată are noroc. Tatăl lui E vorbeşte cu
directorul,
spunându-i că lucrează la o firmă de construcţii şi se oferă
să monteze
termopane în tot liceul, numai să nu fie exmatriculat băiatul.
Sigur, ca să nu
poată cineva să spună că nu a fost sancţionat în niciun fel, E
urmează să fie
mutat din clasa a IX-a H, în clasa a IX-a A (care este şi cea
mai bună clasă
din liceu). Poate exemplul colegilor îl va determina şi pe E
să se apuce de
învăţat.
i) Se apropie
bacalaureatul şi E tot nu
s-a apucat de învăţat. Aşa că părinţii au o nouă problemă
acum. Cum să îl ajute
pe E să obţină diploma. O soluţie este să îi convingă pe
ceilalţi părinţi să
participe cu fonduri pentru a le oferi profesorilor un
protocol cât mai
generos, poate chiar şi nişte amintiri, ca să fie mai
indulgenţi la
supraveghere. Însă marea problemă a lui E este limba italiană,
la care va
susţine şi examen oral. După multe străduinţe află că soţia
profesorului de
fizică, care îl mai ajutase pe E şi cu alte ocazii, este
profesoară de limba
italiană şi va face parte din
comisia
de examinare tocmai la acest liceu. Fireşte, aceasta nu
este doar problema lui E. Şi alţi părinţi dornici de note mari
se gândesc ce să
facă. Aşa că în ziua examenului doamna profesoară, preşedinte
de comisie,
primeşte o listă de nume. Dacă acesti elevi iau note mari,
după examen doamna
profesoară va merge împreună cu câţiva părinţi la un magazin
de bijuterii,
pentru că tocmai i s-a stricat ceasul şi ar avea nevoie de
altul.
Acceptarea
promisiunii unor cadouri reprezintă luare de mită, deoarece
există o înţelegere
prealabilă în acest sens. Nu poate fi deci vorba de primire de
foloase
necuvenite.
j)
Cu tot
ajutorul, la fizică E nu reuşeşte să promoveze examenul. Însă
numai peste o
lună va fi admiterea la facultate şi băiatul are nevoie de
diplomă. Aşa că
merge la doamna secretară şi o roagă să îl ajute. Aceasta ia
la sfârşitul
programului diplomele nescrise şi listele cu notele fiecărui
elev şi până a
doua zi îi pregăteşte lui E o diplomă, ca pentru un şef de
promoţie. Mulţumit
de rezultat, acesta îi lasă secretarei un plic cu bani pe
birou.
Cu
siguranţă în acest moment E este deja major, aşa încât va
răspunde singur
pentru faptele sale. Folosirea unei diplome false constituie
uz de fals. Iar
secretara binevoitoare poate fi acuzată pentru trei fapte:
sustragere de
înscrisuri oficiale, fals şi primire de foloase necuvenite.
Împotriva
tuturor ipotezelor prezentate mai sus pot fi folosite
mijloacele de plangere
penală.
Abuzul în serviciu
Art. 132 din Legea nr. 78/2000 stabileşte că
sunt fapte de corupţie infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor
publice, infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor şi
infracţiunea de abuz în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, dacă funcţionarul
public a obţinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau
nepatrimonial.
a) Abuzul
în serviciu contra intereselor persoanei - art. 246 din Codul Penal
Este
fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor sale de serviciu,
cu ştiinţă, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin
aceasta produce o vătămare a intereselor legale ale unei persoane.
Studiu de caz:
Secretarul care eliberează adeverinţele echivalente diplomei de bacalaureat,
refuză să elibereze o astfel de adeverinţă pentru unul dintre elevi.
b) Abuzul în serviciu prin îngrădirea
unor drepturi - art. 247 din Codul Penal
Reprezintă
fapta funcţionarului public care îngrădeşte folosinţa sau exerciţiul
drepturilor
unui cetăţean, ori creează pentru acesta situaţii de inferioritate pe temei de
naţionalitate, rasă, sex sau religie.
Studiu de caz:
Directorul unui liceu refuză angajarea unui paznic pe motiv că este de etnie
rromă.
Sursa
Titlul
cursului: Răspunderea
personalului de
conducere şi îndrumare şi control din domeniul educaţional
Formatori:
Carmen Paraschiv,
Constantin Sima, Petruţa-Elena Ispas
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu