Activitatea de acordare a vizei juridice
EXTRAS PROCEDURA
OPERAŢIONALĂ
1. Considerații
tehnice și juridice privind
D E C I Z I A
Caracteristici ale actului decizional
3. Modul de lucru
D E C I Z I A
DECIZIA este un instrument de exercitare
a managementului şi reprezintă elementul esenţial al activităţii manageriale,
fiind cel mai important instrument specific de exprimare al acesteia.
Decizia este actul administrativ care naște,
modifică sau stinge efecte juridice.
Decizia managerială reprezintă
hotărârea care are urmări imediate asupra activităţii personalului din
subordine, fiind în final, un act cu caracter obligatoriu, normativ, prin care
organismele şi persoanele investite cu autoritate şi responsabilitate
decizională stabilesc direcţia unei acţiuni şi modul ei de realizare, cu
asigurarea resurselor corespunzătoare.
Clasificarea deciziilor
În procesul
decizional, situaţiile decizionale se manifestă în:
· condiţii
de certitudine
(probabilitatea de a realiza obiectivul este maximă);
· condiţii
de incertitudine
(probabilitatea de a realiza obiectivul este apreciabilă, spre medie);
· condiţii
de risc
(probabilitatea de a realiza obiectivul este redusă).
După orizontul activităţilor, deciziile pot
fi:
· strategice (pentru perioadă mai mare de un an);
· tactice (vizează o activitate sau
o subactivitate, pentru perioade mai reduse decât intervalul de un an);
· curente (sunt cele mai frecvente
şi vizează realizarea de obiective individuale, specifice, constând în sarcini
şi atribuţii; perioadele de referinţă sunt mai scurte, respectiv câteva
săptămâni).
În raport cu palierul la care este situat
managementul, deciziile sunt:
· la nivel superior;
· la nivel mediu;
· la nivel inferior.
După frecvenţa
lor, deciziile pot fi:
· periodice (la anumite intervale
definite);
· aleatorii (la intervale
neregulate);
· unice (au caracter de excepţie).
Posibilitatea
anticipării
clasifică deciziile în:
· anticipate;
· imprevizibile.
In raport cu competenţa decizională, există:
· decizii integrale;
· decizii avizate.
Sfera de cuprindere evidenţiază existenţa
deciziilor:
· individuale;
· colective.
Caracteristici ale actului decizional
Actul
decizional are la bază următoarele caracteristici:
· criteriile de decizie;
· obiectivul;
· decidentul;
· mulţimea alternativelor pozitive;
· mulţimea situațiilor și a stărilor
posibil-negative;
· mulţimea consecinţelor;
· utilitatea aşteptată de decident
în baza realizării unei anumite consecinţe.
Factori determinanţi
Factorii
determinanţi în luarea deciziei se pot împărţi în două mari categorii:
· factori interni;
· factori externi.
Factorii interni (tehnici, economici, sociali) sunt:
· Factorul decident reprezentat de calităţile,
cunoştinţele şi capacităţile individuale ale persoanelor sau ale grupului
antrenate în luarea deciziei;
· Motivarea ca acţiune de depistare şi de
satisfacere a factorilor de stimul pentru participarea la procesul conducerii
şi la acţiunea de materializare a lui în practică;
· Responsabilitatea ca atitudine faţă de conţinutul
şi consecinţele deciziei;
· Volumul informaţilor aflate la dispoziţia factorilor
decidenţi care se referă atât la fenomene cunoscute, cât şi la unele
necunoscute, dar a căror probabilitate şi sens
se pot predetermina;
· Mediul intern reprezentat de nivelul şi complexitatea elementelor de dotare materială a
unităţilor, influenţa continuă exercitată de revoluţia tehnico-ştiinţifică,
nivelul de pregătire al personalului, stadiul la care au ajuns mijloacele de
informare, climatul de muncă.
Factorii externi (tehnici, economici, sociali) sunt:
· Sensul şi ritmul de dezvoltare a ramurii sau domeniului de
activitate;
· Informaţiile referitoare la valorificarea
cercetărilor tehnice, economice şi sociale;
· Restricţiile cu caracter funcţional, de
structură, dimensiune şi cele cu caracter normativ-legislativ;
· Cadrul de relaţii reprezentat de ansamblul
controlat al relaţiilor cu alte organisme;
· Cadrul legislativ.
Etapele parcurse de un
proiect decizional până devine decizie –Anexă
La baza oricărei decizii stă un proiect decizional.
După elaborarea proiectului deciziei,
urmează în mod necesar o etapă de
control al tuturor elementelor ce au stat la fundamentarea proiectului;
aceasta reprezintă o analiză care supune unei examinări de ansamblu factorii,
împrejurările şi raţiunile care au condus la proiectul emis.
Analiza se
încheie cu stabilirea în detaliu a planului de aplicare, identificarea, cu
multă atenţie a tuturor dificultăţilor posibile precum şi a căilor de
rezolvare.
Această analiză finală este deosebit de
importantă şi nu se recomandă a fi neglijată. În cazul în care consecinţele
deciziei nu sunt în concordanţă cu expectanţele, sau dacă dificultăţile de
aplicare sunt importante, se impune o reconsiderare totală; aceasta poate
conduce la reluarea ciclului de la început, respectiv iniţierea unui nou proces
de analiză a deciziei.
Realizarea
unei decizii se face cu respectarea procedurii de întocmire a deciziilor.
2. Procedura de avizare a deciziilor
Potrivit art. 17 alin.
(6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu
modificarile si completarile ulterioare, consilierul juridic din ISJ are
următoarele atribuţii:
a) reprezintă
drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu
autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană
fizică sau juridică;
b) reprezintă
interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor
judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură
asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor
şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar,
precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d) asigură
păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă
alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi
sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f) participă la comisiile constituite la
nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de
legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h) obţine
titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în
vederea executării;
i) întocmeşte,
actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul
compartimentului;
j) informează
conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la
dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice
învăţământului;
k) îndeplineşte
alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.
Vă prezint în detaliu
obligația specificată la lit. g)
cu privire la acordarea avizului de legalitate pentru
actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar regăsită în:
a) Statutul profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și
completările ulterioare
b) Procedura operaţională -activitatea de
consultanţă juridică a consilierului juridic
c) Regulamentul privind activitatea consilierului juridic
3. Modul de lucru
La
baza oricărei decizii stă un proiect
decizional. În vederea avizării documentelor, consilierul juridic
trebuie sesizat de către persoana/compartimentul interesat în scris.
După elaborarea proiectului deciziei de către angajatul interesat, urmează în mod
necesar o etapă de control al tuturor elementelor ce au stat la fundamentarea
proiectului; aceasta reprezintă o analiză care supune unei examinări de
ansamblu factorii, împrejurările şi raţiunile care au condus la proiectul emis.
Analiza se încheie cu stabilirea în detaliu a
planului de aplicare, identificarea, cu multă atenţie a tuturor dificultăţilor
posibile precum şi a căilor de rezolvare. Această analiză finală este deosebit
de importantă şi nu se recomandă a fi neglijată. În cazul în care consecinţele
deciziei nu sunt în concordanţă cu expectanţele, sau dacă dificultăţile de
aplicare sunt importante, se impune o reconsiderare totală; aceasta poate
conduce la reluarea ciclului de la început, respectiv iniţierea unui nou proces
de analiză a deciziei.
Dacă va considera necesar, consilierul juridic solicită și alte documente justificative care să-l sprijine în acordarea acestui aviz, persoanei care a redactat documentul supus avizării (ex: decizii privind angajarea sau avansarea personalului, numirea cu caracter temporar a personalului de execuție pe funcții de conducere, acordarea unor drepturi salariale, sancțiuni disciplinare, contracte de achiziții publice, contracte de parteneriat, acte juridice producătoare de efecte juridice la care instituția este parte).
Consilierul juridic avizează, din punct de vedere al legalității, orice măsuri care sunt de natură să angajeze răspunderea patrimonială a instituției ori să aducă atingere drepturilor acesteia sau ale personalului din cadrul acesteia.
Viza de legalitate se realizează prin activitatea de avizare a actelor cu caracter juridic și administrativ, după verificarea îndeplinirii tuturor condițiilor de legalitate.
Consilierul juridic va aviza şi va contrasemna acte cu caracter juridic, semnătura sa fiind aplicată numai pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv.
Dacă va considera necesar, consilierul juridic solicită și alte documente justificative care să-l sprijine în acordarea acestui aviz, persoanei care a redactat documentul supus avizării (ex: decizii privind angajarea sau avansarea personalului, numirea cu caracter temporar a personalului de execuție pe funcții de conducere, acordarea unor drepturi salariale, sancțiuni disciplinare, contracte de achiziții publice, contracte de parteneriat, acte juridice producătoare de efecte juridice la care instituția este parte).
Consilierul juridic avizează, din punct de vedere al legalității, orice măsuri care sunt de natură să angajeze răspunderea patrimonială a instituției ori să aducă atingere drepturilor acesteia sau ale personalului din cadrul acesteia.
Viza de legalitate se realizează prin activitatea de avizare a actelor cu caracter juridic și administrativ, după verificarea îndeplinirii tuturor condițiilor de legalitate.
Consilierul juridic va aviza şi va contrasemna acte cu caracter juridic, semnătura sa fiind aplicată numai pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv.
Consilierul juridic nu se pronunţă asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta.
Avizul solicitat este prealabil şi consultativ.
Avizul juridic se formulează în scris, iar cel nefavorabil sau cu observaţii se motivează. Termenul de acordare a avizului juridic este de maxim cinci zile lucrătoare de la solicitare, durata urmând a fi majorată în funcţie de complexitatea problematicii analizate.
Consilierul juridic este obligat să semneze avizele emise şi să aplice ştampila specifică.
În condiţiile în care actul juridic supus avizării pentru legalitate nu este conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare sau de avizare cu observații în care va indica neconcordanţa acestuia cu normele legale, în vederea refacerii actului.
4. Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii
Consilierul
juridic asigură apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale
Inspectoratului Şcolar Judeţean, în conformitate cu Constituţia şi
legile țării.
Activitatea consilierului juridic este prevăzută de Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare, iar activităţile specifice în cadrul inspectoratului şcolar sunt prevăzute la art. 17 din Ordinul nr. 5.530/2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.
Activitatea consilierului juridic este prevăzută de Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare, iar activităţile specifice în cadrul inspectoratului şcolar sunt prevăzute la art. 17 din Ordinul nr. 5.530/2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.
Consilierul
juridic din Inspectoratul Şcolar Judeţean este angajat al Inspectoratului pe
bază de contract individual de muncă. Contractul individual de
muncă al consilierului juridic se completează cu prevederile regulamentelor
interne, cu contractul colectiv de muncă, precum şi cu prevederile legale în
vigoare specifice profesiei.
Apartenenţa consilierului juridic pe baza unui contract de muncă la Inspectoratul Şcolar Judeţean nu aduce atingere îndatoririlor sale profesionale, oportunităţii de a alege metodele de lucru sau posibilităţii de luare a unor decizii în plan profesional.
În exercitarea atribuţiilor sale, consilierul juridic se supune numai Constituţiei României, legilor în vigoare, codului de deontologie profesională şi statutului profesiei de consilier juridic.
Consilierul juridic este independent profesional şi nu poate fi supus niciunei presiuni sau îngrădiri de orice tip, fiind protejat de lege împotriva acestora.
Prin independenţă profesională se înţelege libertatea de acţiune şi de opinie care este limitată doar prin dispoziţii legale sau regulamente aplicabile profesiei de consilier juridic.
În activitatea sa, consilierul juridic asigură avizarea și contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condițiile legii, opinia lui fiind consultativă.
Consilierul juridic manifestă independenţă în relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.
În exercitarea profesiei și în legătură cu aceasta, consilierul juridic este independent profesional și nu poate fi supus nici unei îngrădiri sau presiuni de orice tip din partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori privat, acesta fiind protejat de lege împotriva acestora.
Apartenenţa consilierului juridic pe baza unui contract de muncă la Inspectoratul Şcolar Judeţean nu aduce atingere îndatoririlor sale profesionale, oportunităţii de a alege metodele de lucru sau posibilităţii de luare a unor decizii în plan profesional.
În exercitarea atribuţiilor sale, consilierul juridic se supune numai Constituţiei României, legilor în vigoare, codului de deontologie profesională şi statutului profesiei de consilier juridic.
Consilierul juridic este independent profesional şi nu poate fi supus niciunei presiuni sau îngrădiri de orice tip, fiind protejat de lege împotriva acestora.
Prin independenţă profesională se înţelege libertatea de acţiune şi de opinie care este limitată doar prin dispoziţii legale sau regulamente aplicabile profesiei de consilier juridic.
În activitatea sa, consilierul juridic asigură avizarea și contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condițiile legii, opinia lui fiind consultativă.
Consilierul juridic manifestă independenţă în relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.
În exercitarea profesiei și în legătură cu aceasta, consilierul juridic este independent profesional și nu poate fi supus nici unei îngrădiri sau presiuni de orice tip din partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori privat, acesta fiind protejat de lege împotriva acestora.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu