În Monitorul Oficial nr. 522 din 26 iunie 2019 a
fost publicată Legea nr. 118 din 20 iunie 2019 privind Registrul naţional
automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de
exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea
Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de
Date Genetice Judiciare.
Legea intră în vigoare la 3 zile de la
data publicării, cu excepția prevederilor art. 22-24, care intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Potrivit Legii nr. 118 din 20 iunie 2019, în scopul
prevenirii şi combaterii faptelor de natură sexuală, de exploatare a unor
persoane sau asupra minorilor, prevăzute şi pedepsite de legea penală, precum
şi pentru a evita riscul recidivei, se organizează Registrul naţional
automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de
exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, denumit în continuare
Registrul.
Registrul reprezintă un mijloc de cunoaştere,
supraveghere şi identificare operativă a persoanelor care au comis următoarele
infracţiuni prevăzute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu
modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
a) infracţiunea de trafic de persoane prevăzută la art.
210;
b) infracţiunea de trafic de minori prevăzută la art.
211;
c) infracţiunea de proxenetism prevăzută la art. 213;
d) infracţiunea de exploatare a cerşetoriei prevăzută
la art. 214;
e) infracţiunea de folosire a unui minor în scop de
cerşetorie prevăzută la art. 215;
f) infracţiunea de folosire a serviciilor unei persoane
exploatate prevăzută la art. 216;
g) infracţiunea de folosire a prostituţiei infantile
prevăzută la art. 216^1;
h) infracţiunea de viol prevăzută la art. 218;
i) infracţiunea de agresiune sexuală prevăzută la art.
219;
j) infracţiunea de act sexual cu un minor prevăzută la
art. 220;
k) infracţiunea de corupere sexuală a minorilor
prevăzută la art. 221;
l) infracţiunea de racolare a minorilor în scopuri
sexuale prevăzută la art. 222;
m) infracţiunea de hărţuire sexuală prevăzută la art.
223;
n) infracţiunea de folosire abuzivă a funcţiei în scop
sexual prevăzută la art. 299;
o) infracţiunea de pornografie infantilă prevăzută la
art. 374;
p) infracţiunea de ultraj contra bunelor moravuri
prevăzută la art. 375;
q) infracţiunea de incest prevăzută la art. 377;
r) infracţiunile prevăzute la lit. a)-q), astfel cum
erau prevăzute în Legea nr. 15/1968privind
Codul penal al României sau în legi speciale, având aceleaşi elemente
constitutive.
În Registru se ţine evidenţa:
a) persoanelor fizice condamnate ori împotriva cărora
s-au luat alte măsuri cu caracter penal potrivit prevederilor Legii nr. 286/2009
, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor faţă de care au
fost dispuse măsuri procesual-penale în legătură cu infracţiunile prevăzute la
art. 1 alin. (2) din Legea nr. 118 din 20 iunie 2019 de către organele
române competente;
b) persoanelor de cetăţenie română despre care s-au
primit comunicări de luare în evidenţă din partea autorităţilor centrale din
celelalte state membre şi a autorităţilor competente din statele terţe cu
privire la săvârşirea unei infracţiuni din cele enumerate la art. 1 alin. (2);
c)
persoanelor născute în străinătate despre care s-au primit comunicări din
partea autorităţilor competente ale altor state cu privire la săvârşirea unei
infracţiuni din cele enumerate la art. 1 alin. (2) şi cu privire la care sunt
date că se deplasează sau că se pot deplasa pe teritoriul României.
Nu
se înscriu în Registru persoanele fizice care la data comiterii faptelor erau
minore, cu excepţia cazurilor în care instanţa de judecată a dispus aceasta în
mod expres în cadrul unui proces penal.
În înţelesul legii, expresiile folosite au
urmatoarea semnificaţie:
a) certificat de integritate comportamentală -
documentul eliberat persoanelor fizice, care atestă lipsa înscrierilor în
Registru sau, după caz, datele înscrise în Registru cu privire la acestea;
b) copia de pe Registru - documentul eliberat
autorităţilor române competente, care atestă lipsa înscrierilor în Registru
sau, după caz, datele înscrise în Registru cu privire la acestea;
c) extras din Registru - documentul emis cu ocazia
schimbului de informaţii cu registrele similare din state membre sau state
terţe;
d) stat membru - statul membru al Uniunii Europene;
e) stat terţ - statul care nu este membru al Uniunii
Europene;
f) categorii vulnerabile - copii, persoane vârstnice,
persoane cu dizabilităţi, femei, victime ale violenţei domestice şi ale
traficului de persoane, precum şi orice altă persoană care aparţine grupului
vulnerabil definit potrivit Legii asistenţei sociale nr. 292/2011, cu
modificările şi completările ulterioare.
Comunicarea datelor din Registru se face în condiţiile
prezentei legi, cu respectarea prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale prevederilor legale în vigoare privind protecţia
datelor cu caracter personal.
Registrul se organizează de Ministerul Afacerilor Interne
şi se ţine de unităţile Poliţiei Române, prin structuri specializate în acest
domeniu.
Registrul se constituie ca o evidenţă distinctă de cea a
cazierului judiciar, în cadrul Sistemului Naţional de Evidenţă Informatizată a
Cazierului Judiciar, constituit potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Registrul
poate fi interconectat cu alte baze de date ale Poliţiei Române.
Evidenţa
informatizată a Registrului şi evidenţa informatizată dactiloscopică şi a
datelor genetice judiciare se organizează şi funcţionează în cadrul Poliţiei
Române, care asigură şi coordonarea activităţilor desfăşurate în aceste
domenii.
În cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române se
organizează şi funcţionează Registrul central, în care se ţine evidenţa:
a) persoanelor fizice prevăzute la art. 2 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 118 din 20 iunie 2019 născute în afara României
care fac obiectul Registrului;
b)
persoanelor fizice prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c).
Orice modificare sau ştergere a datelor referitoare la
persoanele fizice prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea
nr. 118 din 20 iunie 2019, comunicate de autorităţile competente din statele
membre sau terţe, atrag modificări sau ştergeri identice în Registru, în măsura
în care aceste hotărâri nu au fost recunoscute de organele române competente.
La
nivel central, activităţile specifice Registrului se desfăşoară de către
Direcţia cazier judiciar, statistică şi evidenţe operative din cadrul Inspectoratului
General al Poliţiei Române.
Instituţiile din sistemul de învăţământ, sănătate sau protecţie socială, precum şi orice entitate publică sau
privată a cărei activitate presupune contactul direct cu copii, persoane în
vârstă, persoane cu dizabilităţi sau alte categorii de persoane vulnerabile ori
care presupune examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane au
obligaţia de a solicita persoanelor cu care încheie raporturi de muncă,
contracte de voluntariat sau alte asemenea raporturi prezentarea certificatului
de integritate comportamentală.
În situaţia în care persoana în cauză este cetăţean
străin sau fără cetăţenie, se va solicita acesteia prezentarea cazierului
judiciar sau a unui alt document oficial, emis de autorităţile competente din
statul al cărui resortisant este, care să ateste dacă a săvârşit sau nu una
dintre infracţiunile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Legea nr.
118 din 20 iunie 2019.
Cu acordul persoanei verificate, entităţile prevăzute la
alin. (1) pot solicita o copie de pe Registru în aceleaşi condiţii în care se
poate obţine, potrivit Legii nr. 290/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, extrasul de pe cazierul judiciar.
Nerespectarea
prevederilor art. 12 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 118 din 20
iunie 2019 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni
la 2 ani sau cu amendă.
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a
din Legeii nr. 118 din 20 iunie 2019, ministerele de resort, organele
administraţiei publice centrale şi locale au obligaţia de a evalua cadrul legal
din domeniul de competenţă şi, după caz, de a demara demersurile necesare de
natură legislativă şi/sau administrativă pentru a se asigura că unei persoane
înscrise în Registru i se interzice, temporar sau permanent, să desfăşoare
activităţi profesionale, activităţi de voluntariat sau orice alt tip de
activităţi care presupun:
a) contactul direct cu copiii;
b) contactul direct cu persoane în vârstă, persoane cu
dizabilităţi sau alte categorii de persoane vulnerabile;
c)
examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane.
După
operaţionalizarea Registrului, toate persoanele aflate în evidenţele cazierului
judiciar privind săvârşirea infracţiunilor prevăzute la art. 1 alin. (2) din
Legea nr. 118 din 20 iunie 2019 şi care îndeplinesc cerinţele prevăzute
de prezenta lege se înscriu şi în Registru, urmând a le fi aplicate prevederile
prezentei legi.
Legea nr. 118 din 20 iunie 2019 face și
următoarele completări la Legea nr. 76/2008 privind
organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 289 din 14 aprilie
2008, cu modificările ulterioare:
1. La articolul 1 alineatul (3), după litera d) se
introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
e) prevenirii și
combaterii faptelor de natură sexuală, de exploatare a unor persoane sau asupra
minorilor.
2. La articolul 4 alineatul (1), după litera b)
se introduce o nouă literă, litera b^1), cu următorul cuprins:
b^1) persoane înscrise
potrivit legii în Registrul național automatizat cu privire la persoanele care
au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra
minorilor.
La adresa https://www.facebook.com/legistm/ găsiți legislația actualizată
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu