1.REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
Prevederi legale:
ART. 1
(1) Regulamentul-cadru de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, denumit în
continuare regulament, reglementează organizarea şi funcţionarea unităţilor de
învăţământ preuniversitar, denumite în continuare unităţi de învăţământ, în
cadrul sistemului de învăţământ din România, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare, şi se aplică în toate unităţile de învăţământ.
(2) Unitatea de învăţământ
se organizează şi funcţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, ale prezentului regulament, ale propriului regulament de organizare şi
funcţionare şi ale regulamentului intern.
ART. 2
(1) În baza prezentului
regulament, a actelor normative şi/sau administrative cu caracter normativ care
reglementează drepturile şi obligaţiile beneficiarilor primari ai educaţiei şi
ale personalului din unităţile de învăţământ, precum şi a contractelor
colective de muncă aplicabile, unităţile de învăţământ îşi elaborează propriul regulament de organizare şi funcţionare.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ
conţine reglementări cu caracter general, în funcţie de tipul acesteia, precum
şi reglementări specifice fiecărei unităţi de învăţământ, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(3) Proiectul regulamentului
de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ se elaborează de către un
colectiv de lucru, coordonat de un cadru didactic. Din colectivul de lucru,
numit prin hotărârea consiliului de administraţie, fac parte şi reprezentanţi
ai organizaţiilor sindicale, ai părinţilor şi ai elevilor desemnaţi de către
consiliul reprezentativ al părinţilor/asociaţia părinţilor, respectiv de
consiliul şcolar al elevilor.
(4) Proiectul regulamentului
de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ, precum şi modificările
ulterioare ale acestuia se supun spre dezbatere în consiliul reprezentativ al
părinţilor şi asociaţiei părinţilor, acolo unde există, în consiliul şcolar al
elevilor şi în consiliul profesoral, la care participă cu drept de vot şi
personalul didactic auxiliar şi nedidactic.
(5) Regulamentul de organizare şi funcţionare
a unităţii de învăţământ, precum şi modificările ulterioare ale acestuia se
aprobă, prin hotărâre, de către consiliul de administraţie.
(6) După aprobare,
regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ se
înregistrează la secretariatul unităţii. Pentru aducerea la cunoştinţa
personalului unităţii de învăţământ, a părinţilor şi a elevilor, regulamentul
de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ se afişează la avizier şi,
după caz, pe site-ul unităţii de învăţământ.
Educatoarele/Învăţătorii/Institutorii/Profesorii pentru învăţământul
preşcolar/primar/Profesorii diriginţi au obligaţia de a prezenta anual elevilor
şi părinţilor regulamentul de organizare şi funcţionare, la începutul anului
şcolar. Personalul unităţii de învăţământ, părinţii, tutorii sau susţinătorii
legali şi elevii majori îşi vor asuma, prin semnătură, faptul că au fost
informaţi referitor la prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare
a unităţii de învăţământ.
(7) Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de
învăţământ poate fi revizuit anual, în termen de cel mult 45 de zile de la
începutul fiecărui an şcolar sau ori de câte ori este nevoie. Propunerile pentru revizuirea
regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ se depun
în scris şi se înregistrează la secretariatul unităţii de învăţământ, de către
organismele care au avizat/aprobat regulamentul şi vor fi supuse procedurilor
de avizare şi aprobare prevăzute în prezentul regulament.
(8) Respectarea prevederilor
regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ este
obligatorie. Nerespectarea regulamentului de organizare şi funcţionare a
unităţii de învăţământ constituie abatere şi se sancţionează conform
prevederilor legale.
OMENCS nr. 5.079 din 31 august 2016
privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a
unităţilor de învăţământ preuniversitar, cu modificările și completările
ulterioare
EMITENT: MENCS
PUBLICAT ÎN: Monitorul Oficial nr. 720 din 19
septembrie 2016
2. REGULAMENTUL INTERN AL
UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT
ART. 2 (9) Regulamentul
intern al unităţii de învăţământ conţine dispoziţiile obligatorii prevăzute
la art. 242 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi în contractele colective de muncă
aplicabile şi se aprobă prin hotărâre a consiliului de administraţie, după
consultarea reprezentanţilor organizaţiilor sindicale care au membri în
unitatea de învăţământ, afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la
nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar.
EMITENT: MENCS
PUBLICAT ÎN: Monitorul Oficial nr. 720 din 19
septembrie 2016
3. FIŞA POSTULUI
Fişa postului - document care defineşte
locul şi contribuţia postului în atingerea obiectivelor individuale şi
organizaţionale, caracteristic atât individului, cât şi entităţii şi care
precizează sarcinile şi responsabilităţile care îi revin titularului unui post;
In general, fişa postului cuprinde: informaţii generale privind postul
(denumirea postului, nivelul postului, scopul principal al postului),
condiţiile specifice pentru ocuparea postului (studiile de specialitate,
perfecţionări, cunoştinţe de operare/programare pe calculator, limbi străine,
abilităţi, calităţi şi aptitudini necesare, cerinţe specifice, competenţă
managerială), sarcinile/atribuţiile postului, sfera relaţională.
2.2. Cerinţe generale
2.2.1. Regulamentul de
organizare şi funcţionare al entităţii publice cuprinde într-o manieră
integrală, după caz, reglementări generale, rolul şi funcţiile entităţii,
atribuţiile principale, structura organizatorică, relaţiile funcţionale,
competenţe şi atribuţii ale compartimentelor; regulamentul se publică pe pagina
de internet a entităţii publice, după posibilităţi.
2.2.2. Fiecare salariat trebuie să cunoască misiunea şi viziunea
entităţii, obiectivele generale şi specifice ale entităţii publice şi ale
compartimentului din care face parte, rolul său în cadrul compartimentului,
stabilit prin fişa postului, precum şi atribuţiile postului pe care îl ocupă.
2.2.3. Conducătorii compartimentelor entităţii publice au obligaţia
de a întocmi şi de a actualiza, ori de câte ori este cazul, fişele posturilor pentru personalul din
subordine.
2.2.4. Sarcinile/Atribuţiile postului trebuie să fie clar formulate
şi strâns relaţionate cu obiectivele specifice şi atribuţiile compartimentului.
2.2.5. Conducătorii compartimentelor entităţii publice trebuie să
identifice sarcinile noi şi/sau cu un grad de complexitate ridicat ce revin
salariaţilor şi să le acorde sprijin în realizarea acestora, oferindu-le o
viziune concretă de lucru.
2.2.6. Conducătorul
entităţii publice dispune identificarea funcţiilor sensibile pe baza unor
factori de risc, centralizarea acestora la nivelul entităţii publice şi
stabilirea unei politici adecvate de gestionare a acestora prin elaborarea unor
măsuri, astfel încât efectele negative asupra activităţilor desfăşurate în
cadrul entităţii publice să fie minime.
ORDIN SSG nr. 600
din 20 aprilie 2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al
entităţilor publice
EMITENT: Secretariatul Guvernului
PUBLICAT ÎN: Monitorul Oficial nr. 387 din 7 mai 2018
4. CODUL DE CONDUITĂ ETICĂ
Prevederi legale:
Valori etice - valori ce fac parte din cultura entităţii publice şi
constituie un cod nescris, pe baza căruia sunt evaluate comportamentele;
separat de acesta, entitatea publică trebuie să aibă un cod de conduită
oficial, scris, care este un mijloc de comunicare uniformă a valorilor etice
tuturor salariaţilor; codul etic
stabileşte care sunt obligaţiile rezultate din lege cărora trebuie să li se
supună salariaţii, în plus peste cele rezultate ca urmare a raporturilor de
muncă: depunerea declaraţiei de avere, a declaraţiei pentru prevenirea
conflictului de interese.
1.2. Cerinţe generale
1.2.1. Conducerea entităţii publice sprijină şi promovează, prin
deciziile sale şi prin puterea exemplului personal, valorile etice,
integritatea personală şi profesională a salariaţilor.1.2.2. Conducerea entităţii publice adoptă un cod de conduită, dezvoltă şi implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregulilor.
EMITENT: Secretariatul Guvernului
Adoptarea unui cod de etică pentru învăţământul
preuniversitar care să stipuleze interdicţii clare, vizând practici de tipul
meditaţiilor acordate de către profesori elevilor de la propriile clase.
Hotărârea Guvernului nr. 583 din 10 august 2016
privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020, a
seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi
măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor
de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de
evaluare, precum şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes
public, Obiectivul specific 3.2 - Creşterea integrităţii, reducerea
vulnerabilităţilor şi a riscurilor de corupţie în sistemul naţional de
educaţie
PUBLICATA ÎN: Monitorul Oficial nr. 387 din 7
mai 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu