Pentru buna organizare și funcționare a unei organizații, trebuie să
existe acte care să reglementeze activitatea personalului.
Unul dintre actele cele mai folosite de către organizații este Regulamentul
de ordine interioară. Denumirea logică a actului este Regulament
de ordine interioară (numit în continuare ROI). Cu toate acestea, legislația muncii l-a denumit Regulament Intern. Consider că denumirea stabilită prin legislația muncii este improprie deoarece orice regulament al unei organizații este intern, inclusiv Regulamentul de organizare și functionare (ROF), care însă cuprinde în principal detalierea structurii organizației.
Regulamentul de ordine interioară/intern este documentul unei organizații care se întocmeşte de către
angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentanților salariaților, se
întocmeste și se aprobă de către conducerea organizației și este afișat în mod
obligatoriu în cadrul unității respective.
Regulamentul intern, conform Codului muncii, reprezintă actul intern al
unei organizații prin care se stabilesc, în conformitate cu prevederile legale,
îndatoririle salariaților, măsurile ce se impun în vederea organizării muncii
și asigurării disciplinei muncii, recompensele și sancțiunile, modul de
cercetare al abaterilor disciplinare și procedura aplicării sancțiunilor
disciplinare.
Regulamentul intern al unităţii de
învăţământ conţine dispoziţiile obligatorii prevăzute la art. 242 din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi în contractele colective de muncă aplicabile şi se aprobă prin
hotărâre a consiliului de administraţie, după consultarea reprezentanţilor
organizaţiilor sindicale care au membri în unitatea de învăţământ, afiliate la
federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate
învăţământ preuniversitar.
ROI este un izvor specific al dreptului muncii care
reglementează în mod concret, în baza legislaţiei muncii și problemele de ordin
disciplinar din cadrul unității respective.
Aceste prevederi sunt obligatorii atât pentru salariați,
voluntari cât și pentru părinți, elevi, ucenici și alte persoane
delegate/detașate în organizație.
Potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu
modificările şi completările ulterioare, întocmirea
ROI la nivelul fiecărui angajator a revenit în
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a acestui cod. În cazul
angajatorilor înființați după intrarea în vigoare a Codului muncii,
termenul de 60 de zile prevăzut începe să curgă de la data dobândirii
personalității juridice.
Regulamentul intern se aduce la cunoştință salariaților
şi produce efecte față de salariați din momentul informării acestora.
Obligația de informare a salariaților cu privire la
conținutul ROI trebuie îndeplinită de angajator.
Modul concret de informare a fiecărui salariat cu privire
la conținutul ROI se stabileşte prin contractul colectiv de muncă aplicabil
sau, după caz, în cadrul conținutului acestui regulament.
Orice modificare care intervine în conținutul ROI este
supusă procedurilor de informare.
Orice salariat interesat poate sesiza angajatorul cu
privire la dispozițiile ROI, în măsura în care face dovada încălcării unui
drept al său.
Controlul legalității dispozițiilor cuprinse în
regulamentul intern este de competența instanțelor judecătoreşti, care pot fi
sesizate în termen de 30 de zile de la data comunicării de către angajator a
modului de soluționare a sesizării formulate.
ROI al unei organizații cuprinde cel puțin următoarele
categorii de dispoziții:
- reguli privind protecția, igiena şi securitatea în muncă în cadrul organizației;
- reguli privind respectarea principiului nediscriminării şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității;
- drepturile şi obligațiile angajatorului şi ale salariaților;
- procedura de soluționare a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților;
- reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
- abaterile disciplinare şi sancțiunile aplicabile;
- reguli referitoare la procedura disciplinară;
- modalitățile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice;
- criteriile şi procedurile de evaluare profesională a salariaților.
- administrarea unității de învățământ;
- accesul, paza și siguranța în unitățile de învățământ;
- prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri;
- proceduri de monitorizare permanentă privind prevenirea introducerii și comercializării produselor etnobotanice în perimetrul scolii;
- reguli privind părăsirea unității școlare de către elevi, în mod organizat, în timpul orelor de curs;
- alte proceduri specifice.
Respectarea regulamentului este obligatorie.
Nerespectarea regulamentului de organizare internă a unităţii de învăţământ
constituie abatere şi se sancţionează conform prevederilor legale.
Baza legală:
- Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
- Ordinul MEN nr. 5.079 din 31 august 2016, cu modificările și completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial nr. 720 din 19 septembrie 2016.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu