Punct de vedere privind respectarea regimului juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor
Potrivit Art. 551 din
Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu
modificările şi completările ulterioare, anumite dispoziții specifice
funcționarilor publici sunt aplicabile și angajaților contractuali din sistemul
bugetar.
Articolul 551 Alte drepturi şi obligaţii specifice
personalului contractual
(3)Dispoziţiile art. 376 alin. (2), 430, 432-434, 437-441, 443-449,
458 şi art. 506 alin. (1)-(9) se aplică în mod corespunzător şi
personalului contractual.
ART. 437 Îndeplinirea
atribuţiilor
(1) Funcţionarii publici
răspund, potrivit legii, de îndeplinirea atribuţiilor ce le revin din funcţia
publică pe care o deţin, precum şi a atribuţiilor ce le sunt delegate.
(2) Funcţionarul public are
îndatorirea să îndeplinească dispoziţiile primite de la superiorii ierarhici.
(3) Funcţionarul public are
dreptul să refuze, în scris şi motivat, îndeplinirea dispoziţiilor primite de
la superiorul ierarhic, dacă le consideră ilegale. Funcţionarul public are
îndatorirea să aducă la cunoştinţă superiorului ierarhic al persoanei care a
emis dispoziţia astfel de situaţii.
(4) În cazul în care se
constată, în condiţiile legii, legalitatea dispoziţiei prevăzute la alin. (3),
funcţionarul public răspunde în condiţiile legii.
ART. 445 Respectarea
regimului juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor
(1) Funcţionarii publici au
obligaţia să respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi
al incompatibilităţilor, precum şi normele de conduită.
(2) În aplicarea
prevederilor alin. (1), funcţionarii publici trebuie să exercite un rol activ,
având obligaţia de a evalua situaţiile care pot genera o situaţie de
incompatibilitate sau un conflict de interese şi de a acţiona pentru prevenirea
apariţiei sau soluţionarea legală a acestora.
(3) În situaţia
intervenirii unei incompatibilităţi sau a unui conflict de interese,
funcţionarii publici au obligaţia de a acţiona conform prevederilor legale
pentru încetarea incompatibilităţii sau a conflictului de interese, în termen
legal.
Profesia de consilier juridic face parte din categoria profesiilor juridice, se organizează ca un corp profesional şi se exercită conform prevederilor:
•Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de
consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
•Codului muncii- Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003,
republicată,
•Statutului profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu
modificările și completările ulterioare,
•Codului deontologic al consilierului juridic,
•Ordinului nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu
modificările și completările ulterioare.
În esență, acestea prevăd:
1. Legea nr. 514 din 28
noiembrie 2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier
juridic (actualizata până la data de 30 iunie 2006*)
ART. 1 Consilierul juridic asigura apărarea drepturilor
şi intereselor legitime ale statului, ale autorităţilor publice centrale şi
locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale celorlalte persoane
juridice de drept public, precum şi ale persoanelor juridice de drept privat,
în slujba cărora se află şi în conformitate cu Constitutia şi legile tarii.
ART. 2 Consilierul juridic poate să fie numit în functie sau
angajat în muncă, în condiţiile legii.
ART. 3 (1) Consilierul juridic numit în functie are
statutul functionarului, potrivit functiei şi categoriei acesteia.
(2) Consilierul juridic angajat în munca are statut de
salariat.
ART. 4 Consilierul juridic în activitatea sa asigura consultanţă şi reprezentarea autorităţii sau institutiei publice în serviciul careia se afla ori a persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apara drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natura, precum şi cu orice persoană juridica sau fizica, română sau străină, în condiţiile legii şi ale regulamentelor specifice unităţii, avizeaza şi contrasemnează actele cu caracter juridic.
2. Codul muncii -Legea nr. 53 din
24 ianuarie 2003, republicată
ART. 10 Contractul individual de muncă este contractul în
temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze
munca pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică,
în schimbul unei remuneraţii denumite salariu.
ART. 11 Clauzele contractului individual de muncă nu pot
conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte
normative ori prin contracte colective de muncă.
3. Statutul profesiei de
consilier juridic din 6 martie 2004
ART. 8 În activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei publice
ori a persoanei juridice în favoarea căreia exercită profesia, apără drepturile
şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice,
instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română
ori străină;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile
legii.
ART. 40 Îndatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apără drepturile şi interesele
legitime ale instituţiei, persoanei juridice, autorităţii sau entităţii pentru
care exercită profesia, asigură consultanţă şi reprezentare juridică, „
şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de acestea.
(2) Consilierul juridic acordă consultanţă, opinia sa
fiind consultativă.
Consilierul juridic formulează punctul său de vedere
potrivit prevederilor legale şi a crezului său profesional.
Consilierul juridic manifestă independenţă în relaţia cu
organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi
cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către
consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate
fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic
menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.
În exercitarea profesiei,
consilierul juridic nu poate fi supus nici unei presiuni din partea persoanei
juridice unde îşi exercită profesia sau din partea oricărei alte persoane
juridice de drept public ori privat.
Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii, statutului profesiei şi regulilor eticii profesionale.
Potrivit art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările si completările ulterioare, consilierul juridic din ISJ are următoarele atribuții:
g)
acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter
juridic ale inspectoratului şcolar.
În CONCLUZIE, pentru
a respecta prevederile legale privind separarea
atribuțiilor și a regulilor privind respectarea regimului
juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor,
consilierul juridic al Inspectoratului
Școlar Județean nu poate în același timp și
aviza ( controla de legalitate) și întocmi
un act juridic (decizie, hotărâre).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu