Aspecte generale
Modul de
organizare şi desfăşurare a inspecţiei şcolare în sistemul de învăţământ
preuniversitar este prezentat în Regulamentul
din 3 decembrie 2020 de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat
prin ORDINUL nr. 6.106/2020 publicat în Monitorul
Oficial, Partea I, nr. 1.281 din 23 decembrie 2020.
După conţinutul/obiectul principal al inspecţiei, se disting trei tipuri fundamentale de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar:
-inspecţia şcolară generală a
unităţilor de învăţământ preuniversitar,
-inspecţia tematică,
-inspecţia de specialitate,
-evaluarea instituţională în
vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor
furnizoare de educaţie.
Evaluarea instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie este o formă specială de evaluare instituţională a unităţilor de învăţământ preuniversitar, diferită de inspecţia şcolară generală a unităţilor de învăţământ preuniversitar, realizată de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în învăţământul Preuniversitar (ARACIP - www.aracip.eu).
HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 994 din 18 noiembrie 2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar are la bază art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 24 alin. (3) lit. a) şi art. 29 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
HOTĂRÂREA
GUVERNULUI nr. 994 din 18 noiembrie 2020
aprobă
standardele de autorizare de funcţionare provizorie şi standardele de
acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar,
prevăzute în anexă.
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie şi standardele de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar sunt standarde naţionale, care se aplică învăţământului preuniversitar de stat, particular şi confesional.
Unităţile de învăţământ preuniversitar aflate în proceduri de evaluare externă în vederea autorizării, acreditării şi evaluării externe periodice a calităţii finalizează procedurile potrivit legislaţiei în vigoare la data începerii acestora.
Definiţii şi precizări
1. Acreditarea
presupune, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005
privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr.
87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
parcurgerea a două etape succesive: autorizarea de funcţionare provizorie şi
acreditarea.
2. Standardul
pentru autorizarea de funcţionare provizorie reprezintă cerinţele minime
obligatorii de înfiinţare a unei noi unităţi de învăţământ sau a unui/unei
nou/noi nivel, specializări, calificări, program de studiu într-o unitate de
învăţământ deja înfiinţată, la iniţiativa unei persoane juridice publice sau
private. Autorizarea de funcţionare provizorie se acordă în condiţiile în care
toate cerinţele standardelor de autorizare sunt îndeplinite.
3. Standardul
de acreditare reprezintă cerinţele minime obligatorii pentru existenţa şi
funcţionarea oricărei unităţi de învăţământ, aşa cum sunt ele definite de
legislaţia în vigoare. Aceste condiţii vizează, pe lângă existenţa tuturor
cerinţelor îndeplinite la autorizare, şi funcţionarea, conform reglementărilor
legale în vigoare, a unităţii de învăţământ, precum şi obţinerea rezultatelor
scontate în urma furnizării serviciilor de educaţie. Acreditarea se acordă în
condiţiile în care toate cerinţele standardelor de autorizare şi de acreditare
sunt îndeplinite. Nivelul calităţii definit prin standardele de acreditare este
„satisfăcător“.
4. Standardul
de referinţă reprezintă descrierea cerinţelor care definesc un nivel optimal de
realizare a unei activităţi de către o organizaţie furnizoare de educaţie, pe
baza bunelor practici existente la nivel naţional, european sau mondial.
Cerinţele standardului de referinţă nu sunt obligatorii, şcoala are libertatea
de a-şi alege opţiunile strategice de dezvoltare stabilite prin obiective
strategice cuprinse în propriul plan de dezvoltare - Plan de dezvoltare
instituţională (PDI)/Plan de acţiune al şcolii (PAS), având ca reper cerinţele
descrise în standardele de referinţă. Acordarea unui calificativ de tipul
„bine“, „foarte bine“ sau „excelent“ depinde de gradul de atingere a acestor
standarde.
5. Conform
prevederilor legale, acordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie şi a
acreditării se realizează prin ordin de ministru, la propunerea Agenţiei Române
de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, denumită în continuare
ARACIP.
6. Formatul
standardului este următorul:
a)enumerarea celor 24 de indicatori,
în ordinea domeniilor şi a criteriilor stabilite de reglementările legale în
vigoare;
b)la fiecare indicator sunt menţionate
cerinţe comune şi cerinţe specifice, dacă este cazul, pentru diferite niveluri
de învăţământ şi tipuri de unităţi de învăţământ. Au fost identificate cerinţe
specifice pentru (în paranteză, prescurtarea folosită pentru cerinţele
specifice respectivului nivel/tip de învăţământ): învăţământul liceal -
vocaţional şi tehnologic , învăţământul profesional şi învăţământul postliceal)
(t); învăţământul antepreşcolar şi preşcolar (ap; p), învăţământul special (s),
învăţământul antepreşcolar special - intervenţie timpurie (s-it) şi învăţământul
special care funcţionează în cadrul centrelor de
reeducare/penitenciarelor/centrelor de detenţie (s-r). Cerinţele specifice pot
fi, după caz, adaptări ale standardelor comune sau suplimentări ale acestora;
c)cerinţele pentru standardul de autorizare
provizorie, pentru standardul de acreditare şi pentru standardul de referinţă
sunt cumulative, cu excepţia celor marcate cu (*), care se verifică numai la
evaluarea externă pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie.
Pentru vizitele de evaluare externă în vederea acreditării şi evaluării
periodice, cerinţele respective sunt verificate de inspectoratul şcolar
judeţean/al municipiului Bucureşti.
Sursa:
- LEGEA EDUCAŢIEI NAŢIONALE nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
- HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 994 din 18 noiembrie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 1225 din 14 decembrie 2020, la data de 20 mai 2022 (realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de HOTĂRÂREA nr. 631 din 11 mai 2022)
- ORDONANŢA DE URGENŢĂ a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare
- Site ARACIP -Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în învăţământul Preuniversitar (www.aracip.eu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu