Răspunderea disciplinară şi patrimonială / LEGEA educaţiei naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011 actualizată
Articolul 280
(1)
Personalul didactic, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere,
de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar răspund disciplinar
pentru încălcarea îndatoririlor ce le revin şi a fişei anuale a postului ocupat
potrivit contractului individual de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor
de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului
unităţii/instituţiei, conform legii.
(2)Sancţiunile
disciplinare care se pot aplica personalului prevăzut la alin.
(1), în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a)observaţie
scrisă;
b)avertisment;
c)diminuarea
salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de
îndrumare şi de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
d)suspendarea,
pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru
ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor
didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;
e)destituirea
din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;
f)desfacerea
disciplinară a contractului individual de muncă.
(3)
Orice persoană poate sesiza în scris cu privire la săvârşirea unei fapte ce
poate constitui abatere disciplinară, prin înregistrarea sesizării, după cum
urmează:
a)la
secretariatul unităţii/instituţiei de învăţământ pentru faptele săvârşite de
personalul angajat în legătură cu atribuţiile din fişa postului;
b)la
secretariatul inspectoratului şcolar pentru fapte săvârşite de personalul de
conducere al unităţilor/instituţiilor de învăţământ şi de personalul de
îndrumare şi control şi de execuţie al inspectoratului şcolar, precum şi pentru
fapte săvârşite de membrii comisiilor/consiliilor sau responsabililor numiţi de
inspectoratul şcolar;
c)la
registratura Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru fapte săvârşite de
personalul de conducere din inspectoratele şcolare şi personalul de îndrumare,
de control şi de execuţie din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
(3^1)Instituţia
abilitată să soluţioneze sesizarea va face o cercetare prealabilă, al cărei
rezultat se va discuta/analiza în consiliul de administraţie al instituţiei în
cauză, care va decide, dacă este cazul, începerea cercetării efective pentru
abaterile prezumate săvârşite, aprobând în aceeaşi şedinţă de lucru comisia
care va efectua această cercetare.
(4)
Pentru cercetarea abaterilor prezumate săvârşite de personalul din
unităţile/instituţiile de învăţământ, personalul de conducere al
unităţilor/instituţiilor de învăţământ preuniversitar, personalul contractual,
personalul de îndrumare şi de control şi personalul de conducere din cadrul
inspectoratelor şcolare şi de personalul de conducere, de îndrumare şi de
control din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, comisiile de cercetare
disciplinară se constituie după cum urmează:
a)pentru
personalul unităţii/instituţiei de învăţământ, comisii formate din 3-5 membri,
dintre care unul reprezintă organizaţia sindicală din care face parte persoana
aflată în discuţie sau este un reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi au
funcţia cel puţin egală cu a celui care a săvârşit abaterea;
b)pentru
personalul de conducere al unităţilor/instituţiilor de învăţământ
preuniversitar şi pentru personalul de îndrumare şi control din inspectoratele
şcolare, comisii formate din 3-5 membri, dintre care un reprezentant al
salariaţilor, iar ceilalţi au funcţia didactică cel puţin egală cu a celui care
a săvârşit abaterea. Din comisie face parte şi un inspector şcolar general
adjunct din cadrul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;
c)pentru
personalul contractual din inspectoratele şcolare, comisii formate din 3-5
membri, dintre care un reprezentant al salariaţilor. Din comisie face parte şi
un inspector şcolar general adjunct din cadrul inspectoratului şcolar
judeţean/al municipiului Bucureşti;
d)pentru
personalul de îndrumare şi de control din cadrul Ministerului Educaţiei şi
Cercetării, comisii formate din 3-5 membri, dintre care unul reprezintă
organizaţia sindicală din care face parte persoana aflată în discuţie sau este
un reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi au funcţia didactică cel puţin
egală cu a celui care a săvârşit abaterea;
e)pentru
personalul de conducere al inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului
Bucureşti, comisii formate din 3-5 membri, dintre care un reprezentant al
salariaţilor, iar ceilalţi au funcţia didactică cel puţin egală cu a celui care
a săvârşit abaterea;
f)pentru
membrii comisiilor/consiliilor numiţi de inspectoratul şcolar, comisii formate
din 3-5 membri, dintre care un reprezentant al salariaţilor, un inspector
şcolar şi 1-2 directori de unităţi/instituţii de învăţământ, iar ceilalţi au
funcţia didactică cel puţin egală cu a celui care a săvârşit abaterea.
(5)
Comisiile de cercetare disciplinară se constituie prin decizia/ordinul
conducătorului instituţiei abilitate în soluţionarea sesizării, după
respectarea prevederilor alin. (3),
după aprobarea lor de către:
a)consiliul
de administraţie al unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, pentru
personalul unităţii/instituţiei de învăţământ;
b)consiliul
de administraţie al inspectoratului şcolar pentru funcţiile de conducere din
unităţile/instituţiile de învăţământ, pentru personalul de îndrumare şi control
şi pentru personalul contractual din inspectoratele şcolare, precum şi pentru
membrii comisiilor/consiliilor numiţi de către inspectoratul şcolar;
c)ministrul
educaţiei naţionale, pentru funcţiile de conducere, de îndrumare şi de control
din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, precum şi pentru personalul de
conducere din inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
(6)În
cadrul cercetării abaterii prezumate se stabilesc faptele şi urmările acestora,
împrejurările în care au fost săvârşite, existenţa sau inexistenţa vinovăţiei,
precum şi orice alte date concludente. Audierea celui cercetat şi verificarea
apărării acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la
audiere, deşi a fost înştiinţat în scris cu minimum 48 de ore înainte, precum
şi de a da declaraţii scrise se constată prin proces-verbal şi nu împiedică
finalizarea cercetării. Cadrul didactic cercetat are dreptul să cunoască toate
actele cercetării şi să îşi producă probe în apărare.
(7)
Cercetarea faptei şi comunicarea deciziei se fac în termen de cel mult 30 de
zile de la data constatării acesteia, consemnată în condica de inspecţii sau la
registratura generală a unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar,
fiindu-i adusă la cunoştinţă persoanei de către conducătorul instituţiei după
aprobarea în consiliul de administraţie al acesteia, respectiv de către ministru,
în funcţie de instituţia care a numit comisia de cercetare disciplinară prin
decizie/ordin. Persoanei nevinovate i se comunică în scris inexistenţa faptelor
pentru care a fost cercetată.
(8)
Persoanele sancţionate încadrate în unităţile de învăţământ au dreptul de a
contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectivă la colegiul
de disciplină de pe lângă inspectoratul şcolar. Personalul de conducere din
unităţile/instituţiile de învăţământ, personalul de conducere, de îndrumare şi
de control şi contractual din inspectoratele şcolare, membrii
comisiilor/consiliilor numiţi de către inspectoratul şcolar şi personalul de
conducere, de îndrumare şi control din Ministerul Educaţiei şi Cercetării, care
a fost sancţionat, are dreptul de a contesta decizia, în termen de 15 zile de
la comunicare, la Colegiul central de disciplină al Ministerului Educaţiei şi
Cercetării.
(9)Normele
privind componenţa, organizarea şi funcţionarea, precum şi atribuţiile
colegiului de disciplină de pe lângă inspectoratul şcolar şi ale Colegiului
central de disciplină al Ministerului Educaţiei şi Cercetării se stabilesc prin
regulament aprobat prin ordin al ministrului educației și cercetării.
(10)Dreptul
persoanei sancţionate de a se adresa instanţelor judecătoreşti este garantat.
Articolul 281
(1)Pentru
personalul didactic din unităţile de învăţământ preuniversitar, propunerea de
sancţionare se face de către director sau de cel puţin 2/3 din numărul total al
membrilor consiliului de administraţie. Sancţiunile aprobate de consiliul de
administraţie sunt puse în aplicare şi comunicate prin decizie a directorului
unităţii de învăţământ preuniversitar.
(2)Pentru
personalul de conducere al unităţii de învăţământ preuniversitar, propunerea de
sancţionare se face de către consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ preuniversitar şi se comunică prin decizie a inspectorului şcolar
general.
(3)Pentru
personalul de conducere din inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic,
propunerea de sancţionare se face de ministrul educaţiei naționale şi se
comunică prin ordin.
(4)Pentru
personalul de îndrumare şi control din Ministerul Educaţiei şi Cercetării,
propunerea de sancţionare se face, după caz, de ministrul educaţiei naționale,
respectiv de secretarul de stat sau de şeful ierarhic al persoanei în cauză şi
se comunică prin ordin.
Articolul 282
Sancţiunea se stabileşte, pe baza raportului comisiei de
cercetare, de autoritatea care a numit această comisie şi se comunică celui în
cauză, prin decizie scrisă, după caz, de către directorul unităţii de
învăţământ, inspectorul şcolar general sau ministrul educaţiei naționale.
Articolul 283
Răspunderea patrimonială a personalului didactic, a
personalului didactic auxiliar, precum şi a celui de conducere, de îndrumare şi
de control din învăţământul preuniversitar se stabileşte potrivit legislaţiei
muncii. Decizia de imputare, precum şi celelalte acte pentru recuperarea
pagubelor şi a prejudiciilor se fac de conducerea unităţii sau a instituţiei al
cărei salariat este cel în cauză, în afară de cazurile când, prin lege, se
dispune altfel.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu