În Monitorul Oficial nr. 408 din 12 mai 2023 a fost publicat Ordinul ME nr. 4.062 din 25 aprilie 2023 pentru completarea Ordinului ministrului educaţiei nr. 5.243/2022 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2023-2024.
Ordinul ME nr. 4.062 din 25 aprilie 2023 prevede:
Ordinul ministrului educaţiei
nr. 5.243/2022 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul
liceal pentru anul şcolar 2023-2024, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 876 din 6 septembrie 2022, se completează după cum urmează:
– La articolul 2,
după alineatul (24) se introduce două noi alineate, alineatele (24^1) şi
(24^2), cu următorul cuprins:
(24^1)Comisia
naţională de admitere poate aproba, în situaţii excepţionale, prin derogare de
la prevederile art. 16 alin. (1) şi art. 19 alin. (1) din Metodologia de
organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru
anul şcolar 2011-2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 4.802/2010, numirea în calitate de preşedinte al
comisiei de înscriere din unitatea de învăţământ gimnazial, respectiv de
preşedinte al comisiei de admitere din unitatea de învăţământ liceal a unui
cadru didactic - membru al consiliului de administraţie.
(24^2)În situaţii
justificate, la solicitarea inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului
Şcolar al Municipiului Bucureşti, Comisia naţională de admitere poate aproba,
prin derogare de la prevederile art. 15 alin. (1) din Metodologia de organizare
şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar
2011-2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului nr. 4.802/2010, un număr mai mare de
vicepreşedinţi/secretari/membri în comisia de admitere judeţeană/a municipiului
Bucureşti.
Articolul II
Direcţia generală învăţământ
preuniversitar, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, Direcţia
generală minorităţi şi relaţia cu Parlamentul - Direcţia minorităţi, Direcţia
generală economică, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al
Municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Articolul III
Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I”
Prevederile metodologiei se aplică şi pentru admiterea
absolvenţilor clasei a VIII-a în unităţile de învăţământ liceal particular,
autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, care optează să organizeze
şi să desfăşoare procesul de admitere conform prevederilor prezentului ordin.
Absolvenţii clasei a
VIII-a din seriile anterioare, care au participat la procesul de admitere în
anii precedenţi şi au fost înmatriculaţi într-o unitate de învăţământ, în
învăţământul liceal sau profesional, care s-au retras, au întrerupt studiile,
au fost declaraţi repetenţi sau doresc să se transfere de la învăţământul
profesional la învăţământul liceal sau, în cadrul aceluiaşi tip de învăţământ,
de la o filieră/un domeniu de pregătire/specializare/ calificare profesională
la alta/altul, nu participă la procesul de admitere în învăţământul liceal
pentru anul şcolar 2023-2024.
Pentru continuarea studiilor de către aceşti absolvenţi
se aplică prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a
unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin ordin al
ministrului educaţiei.
Absolvenţii clasei a VIII-a
din seriile anterioare, care nu împlinesc 18 ani până la data începerii
cursurilor anului şcolar 2023-2024 şi care au participat la procesul de
admitere în anii precedenţi, dar nu au fost înmatriculaţi într-o unitate de
învăţământ, pot participa la procesul de admitere în învăţământul liceal pentru
anul şcolar 2023-2024.
Calculul mediei de admitere se face în
conformitate cu prevederile pct. I al anexei
nr. 2 din Ordinul nr. 5.243/2022.
Prin excepţie de la prevederile art. 5
alin. (2) şi (4) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în
învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, aprobată prin Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în
învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, în cazul în care doi
candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în
ordine, următoarele criterii:
- nota obţinută la proba de limba şi literatura română din cadrul
evaluării naţionale;
- nota obţinută la proba de matematică din cadrul evaluării naţionale;
- nota obţinută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării
naţionale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de
limbă maternă, susţinută conform prevederilor art. 10 din Metodologia de
organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat
pentru anul şcolar 2011-2012, aprobată prin Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii
în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, în cazul
candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare
în limba minorităţilor naţionale;
- media generală de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a.
În cazul în care la o unitate de
învăţământ, pe ultimul loc, există candidaţi cu opţiunea exprimată pentru acea
unitate şcolară şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile
menţionate la lit. a)-d) egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi
admişi la opţiunea solicitată.
În procesul de admitere în învăţământul
liceal pentru anul şcolar 2023-2024, şedinţele/acţiunile de instruire cu
părinţii şi elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere şi a planului de
şcolarizare, precum şi cele pentru completarea opţiunilor în fişele de
înscriere de către absolvenţii clasei a VIII-a şi de către părinţii acestora
pot fi realizate în unitatea de învăţământ şi prin mijloace electronice de
comunicare (telefon, e-mail, videoconferinţă on-line etc.).
Diriginţii claselor a VIII-a au obligaţia de a informa şi
a oferi consultanţă absolvenţilor clasei a VIII-a şi părinţilor/reprezentanţilor
legali ai acestora pe parcursul derulării acestor acţiuni.
Pentru admiterea în învăţământul
liceal de stat pentru anul şcolar 2023-2024, inspectoratele şcolare judeţene/
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti alocă, pentru integrarea
individuală a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) proveniţi din
învăţământul de masă şi din învăţământul special, care susţin evaluarea
naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, locuri distincte în unităţile de
învăţământ de masă, peste numărul de locuri repartizat respectivelor unităţi de
învăţământ, în limita a 1-2 locuri suplimentare la clasă, cu respectarea
prevederilor legale privind constituirea formaţiunilor de elevi.
Informaţiile referitoare la locurile distinct alocate în
unităţile de învăţământ de masă pentru candidaţii cu CES: condiţiile de
înscriere, documente necesare şi instituţii care le eliberează, data-limită de
eliberare a documentelor şi data-limită de înscriere, liceele la care sunt
alocate locurile respective etc. sunt cuprinse în broşura de admitere.
Recomandările scrise vizând apartenenţa
la etnia rromă, respectiv copiile certificatelor de orientare şcolară şi
profesională emise de centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi
asistenţă educaţională se depun, de către candidaţii/părinţii candidaţilor care
optează pentru admiterea pe locurile speciale pentru rromi, respectiv pe
locurile distinct alocate în unităţile de învăţământ de masă pentru candidaţii
cu CES, la unitatea de învăţământ din care provin candidaţii, în termenul
precizat în Calendarul admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar
2023-2024, prevăzut în anexa nr. 1.
Recomandările scrise vizând apartenenţa la etnia rromă se
pot elibera doar de către organizaţiile care au încheiat un protocol de
colaborare cu inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al
Municipiului Bucureşti sau care au prevăzută în statut posibilitatea de a
elibera recomandări privind apartenenţa la etnia rromă.
Conform Calendarului
admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2023-2024, repartizarea
absolvenţilor clasei a VIII-a în învăţământul liceal de stat se face în două
etape. La repartizarea computerizată, realizată în prima etapă de admitere,
participă numai elevii care au susţinut evaluarea naţională.
Admiterea candidaţilor pe locurile
speciale pentru rromi, respectiv pe locurile distinct alocate în unităţile
de învăţământ de masă pentru candidaţii cu CES se face computerizat,
într-o sesiune distinctă, desfăşurată înaintea etapei de repartizare
computerizată, conform Calendarului admiterii în învăţământul liceal pentru
anul şcolar 2023-2024, prevăzut în anexa nr. 1.
După repartizarea
computerizată din prima etapă de admitere se rezolvă situaţiile speciale
prevăzute la art. 54 alin. (1) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a
admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, aprobată
prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr.
4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal
de stat pentru anul şcolar 2011-2012, respectându-se, în toate cazurile,
criteriul referitor la media de admitere, fără a depăşi numărul maxim de 30 de
elevi la clasă.
Criteriul referitor la media de
admitere se referă la media de admitere a ultimului admis prin repartizare
computerizată şi se aplică în toate cazurile în care, în urma repartizării
computerizate, s-au ocupat toate locurile alocate prin planul de şcolarizare la
specializarea/clasa respectivă, fără a lua în considerare locurile suplimentare
special acordate pentru candidaţii rromi şi pentru candidaţii cu CES.
Prin excepţie de la prevederile
art. 54 alin. (2) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în
învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, aprobată prin Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în
învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, în perioada de
rezolvare a situaţiilor speciale, candidaţii gemeni/tripleţi se pot redistribui
de către comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti în clasa celui
cu media mai mare sau invers fără raportarea la media ultimului admis la
specializarea la care se solicită redistribuirea, la cererea
părintelui/tutorelui/reprezentantului legal al elevului. În situaţia în care
prin redistribuirea candidaţilor gemeni/tripleţi se depăşeşte numărul maxim de
30 de elevi la clasă, se aplică prevederile art. 63 alin.
(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011,
cu modificările şi completările ulterioare.
Depunerea dosarelor de înscriere la
unităţile de învăţământ liceal la care au fost admişi candidaţii se realizează
în perioada prevăzută în Calendarul admiterii în învăţământul liceal pentru
anul şcolar 2023-2024.
La depunerea dosarului de înscriere, cartea de
identitate (dacă este cazul) şi certificatul de naştere se depun în copie
certificată „Conform cu originalul“ de către angajatul unităţii de învăţământ
învestit cu astfel de competenţe.
Candidaţii care au fost
repartizaţi computerizat în prima etapă de admitere, dar nu şi-au depus
dosarele de înscriere în termen sau au renunţat, în scris, la locul ocupat şi
candidaţii care nu au participat sau au participat la repartizarea
computerizată în prima etapă de admitere, dar, din diferite motive, nu au fost
repartizaţi computerizat, se repartizează în a doua etapă de admitere în
învăţământul liceal, pentru candidaţii din seria curentă, precum şi pentru cei
din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii
cursurilor anului şcolar 2023-2024.
Repartizarea candidaţilor
menţionaţi mai sus în a doua etapă de admitere în învăţământul liceal, pentru
candidaţii din seria curentă, precum şi pentru cei din seriile anterioare care
nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2023-2024
se realizează de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti,
în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, calculate conform pct. I al anexei
nr. 2 la ordin, conform unei
proceduri aprobate de aceasta, publicată pe site-ul inspectoratului şcolar şi
comunicată unităţilor de învăţământ.
Repartizarea acestor candidaţi în clasele în care, în
urma primei etape de admitere, efectivul de elevi este egal sau mai mare decât
media legală de 24 de elevi se face cu respectarea criteriului referitor la
media de admitere.
După repartizarea
candidaţilor menţionaţi anterior în prima etapă de admitere computerizată, după
rezolvarea situaţiilor speciale şi după a doua etapă de admitere se
repartizează şi absolvenţii clasei a VIII-a care nu au susţinut evaluarea
naţională şi cărora nu li se poate calcula media de admitere conform pct. I al anexei
nr. 2 la ordin.
Repartizarea acestor absolvenţi ai clasei a VIII-a se
realizează de către comisia judeţeană de admitere/a municipiului Bucureşti, în
ordinea descrescătoare a mediilor de absolvire a claselor V-VIII.
Repartizarea se face conform unei proceduri stabilite de către
comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti, publicată pe site-ul
inspectoratului şcolar şi comunicată unităţilor de învăţământ.
Candidaţii menţionaţi art. 10 din
ordin nu pot fi repartizaţi în clasele în care, în urma
primei etape de admitere, efectivul de elevi este egal sau mai mare decât media
legală de 24 de elevi.
Candidaţii pot participa la
repartizarea computerizată într-un singur judeţ. Înscrierea candidaţilor care
doresc să participe la admiterea computerizată în alt judeţ se realizează la
unitatea de învăţământ din care provin candidaţii, conform unei proceduri
elaborate de Comisia naţională de admitere.
Comisia naţională de admitere stabileşte, prin procedură,
şi modalităţile de completare a opţiunilor şi de transmitere a fişelor de
înscriere, de înregistrare a datelor în baza de date şi de comunicare a
rezultatelor acestor candidaţi.
La cerere, transmitem:
1.
ORDINUL nr.4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în
învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012 pentru aprobarea Metodologiei
de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru
anul şcolar 2011-2012
2.
ORDINUL nr.4.183/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare
şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar
3.
ORDINUL
nr.5.243/2022 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în
învăţământul liceal pentru anul şcolar 2023-2024
4.
Anexa nr. 1-Calendarul
admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2023- 2024*) *)Calendarul
admiterii se aplică pentru admiterea în toate unităţile de învăţământ liceal de
stat, precum şi pentru admiterea în unităţile de învăţământ liceal particular,
autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, care optează să organizeze
şi să desfăşoare procesul de admitere conform prevederilor prezentului ordin.
5. Anexa nr. 2-Calculul mediei
de admitere utilizate pentru admiterea în învăţământul liceal pentru anul
şcolar 2023- 2024, Calculul mediei finale de admitere utilizate pentru
admiterea în învăţământul liceal vocaţional, profilurile artistic, sportiv,
teologic şi militar, pentru anul şcolar 2023-2024
6. Anexa nr. 3- Metodologia de
organizare şi desfăşurare şi structura probelor de aptitudini pentru admiterea
în liceele vocaţionale profil artistic - arte vizuale specializările arte
plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare -
restaurare bunuri culturale
7. Anexa nr. 4- Metodologia de
organizare şi desfăşurare şi structura probei de verificare a cunoştinţelor de
limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu predare a unei limbi
moderne în regim bilingv
8. Anexa nr. 5- Declaraţie pe
propria răspundere
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu