luni, 23 octombrie 2023
duminică, 22 octombrie 2023
Codul de etică din educația preuniversitară 2023-2024
Codul de etică din educația preuniversitară 2023-2024
Pentru angajații
din învățământul preuniversitar punem
la dispoziție un model de Cod de etică,
actualizat cu legislația în
vigoare la această
dată
COD DE ETICĂ
CAP. I
Dispoziţii
generale
ART. 1
(1) Prezentul Cod de etică este elaborat în baza art.
10 şi 16 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar,
aprobat prin OMECTS nr. 5.550/2011
și a art. 2 OMEN nr. 4.831 din 30 august
2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic
din învăţământul preuniversitar.
(2) Codul este aplicabil angajaților din
........................... care îndeplinesc funcţia de personal didactic de
predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de
îndrumare şi de control şi personal didactic asociat în cadrul unităţii de
învăţământ/conex.
(3) Pentru personalul nedidactic
din unitatea școlară/conexă sunt
aplicabile dispoziţiile Codului administrativ - Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din
3 iulie 2019 privind Codul administrativ,
cu modificările și completările ulterioare.
(4) Angajații din
........................au obligaţia, datoria morală şi profesională de a
cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului cod.
ART. 2
Codul instituie un ansamblu de valori,
principii şi norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională
şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea
educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi
competiţie după reguli corecte.
ART. 3
Respectarea prevederilor prezentului cod
reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului
preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:
a) menţinerea unui grad înalt de
profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului didactic;
b) creşterea calitativă a relaţiilor dintre
părţile implicate în actul educaţional;
c) eliminarea practicilor inadecvate şi
imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;
d) creşterea gradului de coeziune a
personalului implicat în activitatea educaţională;
e) facilitarea promovării şi manifestării
unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile
şi în spaţiul social;
f) sensibilizarea opiniei publice în
direcţia susţinerii valorilor educaţiei.
CAP. II
Valori,
principii şi norme de conduită
ART. 4
Angajații
din ................. trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională
în conformitate cu următoarele valori şi principii:
a) imparţialitate şi obiectivitate;
b) independenţă şi libertate profesională;
c) responsabilitate morală, socială şi
profesională;
d) integritate morală şi profesională;
e) confidenţialitate şi respect pentru
sfera vieţii private;
f) primatul interesului public;
g) respectarea şi promovarea interesului
superior al beneficiarului direct al educaţiei;
h) respectarea legislaţiei generale şi a
celei specifice domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate şi corectitudine;
k) atitudine decentă şi echilibrată;
l) toleranţă;
m) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
n) interes şi responsabilitate în raport cu
propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a
prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a
specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;
o) implicare în procesul de perfecţionare a
caracterului democratic al societăţii.
ART. 5
În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai
educaţiei, personalul angajat are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi
de a aplica norme de conduită prin care se asigură:
a) ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi
morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:
(i) supravegherea atât pe parcursul
activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor
organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;
(ii) interzicerea agresiunilor verbale,
fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai
educaţiei;
(iii) protecţia fiecărui beneficiar direct
al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică
exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă
sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004
privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) interzicerea oricăror activităţi care
generează corupţie:
(i) fraudarea examenelor;
(ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea
de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea
anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi ai
educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de
orice natură ar fi acestea;
(iii) favoritismul;
(iv) meditaţiile contra cost cu
beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este
încadrat;
c) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei
incluzive;
d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al
fiecărui beneficiar direct al educaţiei.
ART. 6
În relaţiile cu părinţii şi cu
reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul
didactic din............................. respectă şi aplică norme de conduită
prin care se asigură:
a) stabilirea unei relaţii de încredere
mutuală şi de comunicare;
b) respectarea confidenţialităţii
informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de
familie;
c) neacceptarea primirii de bunuri
materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în
condiţiile art. 5 lit. b) pct. (ii);
d) recomandarea de auxiliare curriculare
sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a
impune achiziţionarea celor contra cost.
ART. 7
(1) Relaţiile colegiale ale personalului
didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare,
corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie
loială.
(2) În activitatea profesională, personalul
didactic evită practicarea oricărei forme de discriminare şi denigrare în
relaţiile cu ceilalţi colegi şi acţionează pentru combaterea fraudei
intelectuale, inclusiv a plagiatului.
ART. 8
Personalul didactic care îndeplineşte
funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în
consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului
şcolar respectă şi norme de conduită managerială prin care se asigură:
a) promovarea standardelor profesionale şi
morale specifice;
b) aplicarea obiectivă a reglementărilor
legale şi a normelor etice;
c) evaluarea obiectivă conform
atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;
d) prevenirea oricărei forme de
constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;
e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului
didactic, nedidactic şi a beneficiarilor
direcţi ai educaţiei.
ART. 9
În exercitarea activităţilor specifice
(şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:
a) să folosească baza materială din
spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale
directe sau indirecte;
b) să folosească, să producă sau să
distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) să organizeze activităţi care pun în
pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a
altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;
d) să consume alcool şi substanţe
interzise, cu excepţia celor recomandate medical;
e) să permită şi să încurajeze consumul de
alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai educaţiei, cu
excepţia celor recomandate medical;
f) să organizeze şi să practice pariuri şi
jocuri de noroc.
ART. 10
În relaţiile cu alte unităţi şi
instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii
comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de
conduită prin care:
a) asigură sprijin în scopul furnizării
unor servicii educaţionale de calitate;
b) manifestă responsabilitate şi
transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în
protejarea drepturilor beneficiarului direct al educaţiei, atunci când
interesul şi nevoia de protecţie a acestuia impun acest lucru.
CAP. III
Dispoziţii
finale
ART. 11
Prezentul
cod se completează cu dispoziţiile Codului administrativ -Ordonanţa de Urgenţă nr.
57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în
vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.
ART. 12
Prin prevederile prezentului cod,
activităţile Comisiei Judeţene de Etică
nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară,
constituite la diferite niveluri, conform prevederilor legii educației
preuniversitare, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici
activităţilor instituţiilor statului abilitate.
ART. 13
Propunerile de modificare sau de completare
a prevederilor prezentului cod se fac în Consiliul de Administrație al unității
școlare/conexe.
ART. 14
Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri
disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.
ART. 15
Prezentul cod se
aduce la cunoștința
angajaților pe bază
de semnătură și apoi
se publică la avizier/site.......
-----
sâmbătă, 21 octombrie 2023
Obligativitatea școlarizării în România
Obligativitatea școlarizării
Constituția României, republicată:
Art. 32 – Dreptul la învăţătură
,,(1)Dreptul la
invatatura este asigurat prin invatamantul general obligatoriu, prin
invatamantul liceal si prin cel profesional, prin invatamantul superior, precum
si prin alte forme de instructie si de perfectionare.
(2) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana. In conditiile
legii, invatamantul se poate desfasura si intr-o limba de circulatie
internationala.
(3) Dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata limba
lor materna si dreptul de a putea fi instruite in aceasta limba sunt garantate;
modalitatile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege.
(4) Invatamantul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acorda burse
sociale de studii copiilor si tinerilor proveniti din familii defavorizate si
celor institutionalizati, in conditiile legii.
(5) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in unitati de stat, particulare
si confesionale, in conditiile legii.
(6) Autonomia universitara este garantata.
(7) Statul asigura libertatea invatamantului religios, potrivit cerintelor
specifice fiecarui cult. In scolile de stat, invatamantul religios este
organizat si garantat prin lege”.
Potrivit art. 13 din LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 – a învăţământului
preuniversitar, actualizată:
,,(1) Învăţământul obligatoriu cuprinde
învăţământul preşcolar, învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi
învăţământul liceal”.
,,(1) Părinţii sau reprezentantul legal au
obligaţia să asigure participarea la cursuri a beneficiarului primar minor pe
întreaga perioadă a învăţământului obligatoriu. Nerespectarea prezentei
obligaţii constituie contravenţie şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor art.
148 alin. (1) lit. a)”.
,,(1) Următoarele fapte constituie
contravenţii, în măsura în care nu constituie infracţiuni, şi se sancţionează
după cum urmează:
a)nerespectarea dispoziţiilor art.
14 alin. (1), din culpa părintelui sau a reprezentantului legal, în
sensul interzicerii participării beneficiarului direct la programul şcolar, se
sancţionează cu amendă de la 1.000 de lei la 5.000 de lei. Prevederea se aplică
şi în cazul refuzului semnării contractului educaţional prevăzut la art.
14 alin. (4);
Potrivit LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 – a învăţământului preuniversitar, actualizată, ,,beneficiarii primari cu CES care, din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi, sunt nedeplasabili, pentru care se organizează şcolarizare la domiciliu, pe o perioadă determinate”.
Siguranta în mediul scolar 2023
1. Siguranţa în mediul şcolar în LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar
Siguranţa în mediul şcolar a reprezentat un obiectiv prioritar al Guvernului României, aplicarea măsurilor structurilor cu responsabilităţi în domeniu fiind integrate în mecanisme de cooperare interinstituţională pentru crearea cadrului necesar aplicării unitare, la nivel național, a activităţilor subsumate obiectivului de consolidare a climatului de siguranţă şcolară.
Crearea unui mediu şcolar sigur, îmbunătăţeşte calitatea relaţiilor şi a comunicării între toate persoanele angrenate în actul educațional, contribuind, în mod esențial, la calitatea acestuia. Gradul de siguranţă nu se rezumă la incidenţa unor fapte comise cu violenţă, ci vizează impactul mai multor factori, cu determinări psihologice, sociale, culturale şi economice.
Şcoala nu este o entitate izolată, ci este o parte integrantă a comunităţii, asociată dinamicii sociale, iar problemele cu care se confruntă ca instituţie şi mediu de formare a tinerilor privesc întreaga societate.
În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Așadar, Legea educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).
Cu privire la siguranţa în mediul şcolar, LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar prevede:
,, Articolul 65
(1) În vederea creşterii nivelului de siguranţă în şcoli se aprobă, prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, într-un termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Planul naţional de combatere a violenţei şcolare, denumit în continuare PNCVS.
(2) PNCVS vizează prevenirea şi reducerea activităţilor şi comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violenţă verbală, fizică, psihologică - bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi ca orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ.
(3) În conformitate cu PNCVS, cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, pe baza unei evaluări a climatului şcolar, în colaborare cu reprezentanţii elevilor, reprezentanţii părinţilor şi cu instituţiile locale abilitate, precum serviciul siguranţă şcolară, serviciul public de asistenţă socială, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, unităţile de învăţământ adoptă planuri de prevenire şi reducere a violenţei în şcoli.
(4) Regulamentul de ordine interioară a unităţii de învăţământ trebuie să prevadă:
a)procedura de acces al persoanelor din afara unităţii de învăţământ;
b)procedura de sesizare a suspiciunilor şi faptelor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ;
c)metoda de sesizare confidenţială a suspiciunilor şi cazurilor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ.
(5) La nivelul unităţii de învăţământ, elevii şi părinţii/ reprezentanţii legali pot raporta suspiciunile şi cazurile de violenţă oricărui membru al personalului şcolii.
(6) Personalul şcolii, preşcolarul, elevul, părintele/ reprezentantul legal care are suspiciuni privind o situaţie de violenţă asupra beneficiarilor primari sau personalului şcolii este obligat să acţioneze în acord cu Procedura de management a cazurilor de violenţă, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
(7) Conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze cazurile de violenţă asupra copilului la numărul naţional 119 şi să colaboreze cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului pentru managementul acestora, în interesul superior al copilului.
(8) Dacă există suspiciunea comiterii unei infracţiuni, conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze poliţia şi să colaboreze cu organele de anchetă.
(9) Unităţile de învăţământ sunt obligate să stabilească şi să pună în aplicare măsuri de sprijin pentru victimă/victime, respectiv măsuri de sprijin şi sancţiuni pentru autor/autori adecvate la gravitatea cazului de violenţă, la cauzele/efectele posibile ale situaţiei de violenţă şi la nevoile educaţionale/profesionale, relaţionale, sociale, psihologice şi fizice ale celor implicaţi, la nivelul unităţii de învăţământ.
(10) Personalul şcolii care a fost victima unei situaţii de violenţă din partea elevilor beneficiază de servicii de consiliere în vederea prevenirii stresului posttraumatic, respectiv, la cerere, de concediu medical, servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, reîncadrarea la o altă clasă şi asistenţă în desfăşurarea activităţii profesionale, pe perioadă determinată.
(11) Elevii care au fost victima unei situaţii de violenţă beneficiază de servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, în baza unei recomandări de la consilierul şcolar”.
2. Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară
Pentru identificarea şi implementarea celor mai bune soluţii, necesare asigurării unui climat optim pentru elevi şi cadrele didactice în unităţile de învăţământ preuniversitar, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a fost întocmit Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară (înregistrat la M.A.I. cu nr. 126935/05.09.2023, M.E. cu nr. 11851/05.09.2023, M.S. cu nr. AR 16170/05.09.2023, M.M.S.S cu nr. 762/05.09.2023, M.F.T.E.S. cu nr. 632/05.09.2023, M.C. cu nr. 5750/05.09.2023, M.D.L.P.A. cu nr. 140415/05.09.2023 şi D.P.R.P. cu nr. DRP/8757/05.09.2023)- aici Planul-National-Cadru-de-Actiune-privind-siguranta-scolara.pdf (gov.ro).
Odată cu intrarea în vigoare a Planului, documentul programatic Planul Naţional Comun de Acţiune pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat de către miniştrii Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Educaţiei şi Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (înregistrat la M.A.I. cu nr. 111.613/03.08.2022, la M.E. cu nr. 13560/29.08.2022 şi M.D.L.P.A. cu nr. 100239/30.08.2022) își încetează aplicabilitatea.
Toate acestea, coroborate cu adoptarea Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 în care sunt prevăzute o serie de modificări ale cadrului normativ cu incidenţă în domeniul siguranţei şcolare, cu accent pe colaborarea interinstituţională şi realizarea unui sistem cadru de abordare, impun actualizarea mecanismului de cooperare interinstituţională pentru siguranţa în unităţile de învăţământ preuniversitar.
3. Procedura privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ
3.1 ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023
În Monitorul Oficial nr. 856 din 22 septembrie 2023 a fost publicat ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar.
Ordinul a intrat în vigoare la data de 22 septembrie 2023 și a fost modificat și completat ulterior prin ORDINUL nr. 6.467 din 3 octombrie 2023.
Procedura din 6 septembrie 2023 privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar reglementează modalităţile de lucru, regulile aplicabile şi responsabilităţile persoanelor implicate în managementul interinstituţional şi multidisciplinar al:
a)cazurilor de violenţă între antepreşcolari/preşcolari/elevi, săvârşite în mediul şcolar (cazuri uşoare şi grave);
b)cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/ elevilor, săvârşite de membri ai personalului unităţii de învăţământ, în mediul şcolar;
c)cazurilor de violenţă asupra personalului unităţii de învăţământ, săvârşite de elevi, în mediul şcolar;
d)situaţiilor corelate: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracţiuni - furt, tâlhărie; suspiciune de consum de substanţe psihoactive;
e)cazurilor de suspiciune de violenţă comisă asupra copilului în afara mediului şcolar.
Pentru a fi considerate fapte săvârşite în mediul şcolar, acestea trebuie să se comită în perimetrul unităţii de învăţământ preuniversitar, în cadrul activităţilor şcolare/extraşcolare organizate de cadre didactice în afara perimetrului unităţii de învăţământ sau în cadrul activităţilor şcolare/extraşcolare desfăşurate în mediul online.
3.2 Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi în procedură
În sensul prezentei proceduri, următorii termeni sunt definiţi astfel:
– violenţa asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor este o formă de violenţă asupra copilului şi reprezintă un concept integrator pentru diversele forme de abuz fizic, verbal, emoţional, sexual, neglijare, exploatare sexuală, trafic, violenţă prin internet, violenţă de gen, hărţuire sexuală etc.
Această formă de violenţă include violenţa între egali, respectiv între antepreşcolari/preşcolari/elevi.
De asemenea, violenţa asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor cuprinde forme de rele tratamente comise de către adulţi aflaţi în poziţie de răspundere, putere ori în relaţie de încredere cu copilul, care produc vătămare asupra sănătăţii acestuia şi îi pun în pericol dezvoltarea, demnitatea şi moralitatea;
– sesizarea cazurilor de violenţă este procesul prin care o situaţie de acest gen, manifestată asupra unui copil sau a unui cadru didactic, este adusă la cunoştinţa autorităţilor competente de către personalul UIP/elevi/părinţi, pentru a se lua măsuri adecvate în interesul victimei, al martorului şi al autorului actului de violenţă, urmând ca acestea să asigure sau să faciliteze accesul la servicii specializate, în vederea reabilitării stării de sănătate fizică şi psihică;
– managementul de caz reprezintă o metodă de coordonare a tuturor activităţilor de intervenţie, asistenţă socială, sprijin şi protecţie, desfăşurate în interesul superior al copilului şi respectând nevoile şi siguranţa victimei, de către profesionişti din diferite servicii sau instituţii publice şi private.
Acesta este o metodă care implică parcurgerea de către o echipă multidisciplinară şi interinstituţională a unor etape de lucru interdependente, precum identificarea, sesizarea, investigarea situaţiei de violenţă/corelate, planificarea măsurilor de sprijin şi a sancţiunilor, planificarea măsurilor de prevenire secundară, furnizarea serviciilor specializate, monitorizarea şi reevaluarea periodică a progreselor înregistrate, a măsurilor şi a sancţiunilor, precum şi etapa de închidere a cazului;
– echipa multidisciplinară şi interinstituţională, care intervine în situaţiile care fac obiectul acestei proceduri, este constituită din profesioniştii menţionaţi în componenţa minimă prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea şi intervenţia în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de violenţă asupra copilului şi de violenţă în familie şi a Metodologiei de intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională privind copiii exploataţi şi aflaţi în situaţii de risc de exploatare prin muncă, copiii victime ale traficului de persoane, precum şi copiii români migranţi victime ale altor forme de violenţă pe teritoriul altor state (asistent social, psiholog, medic, poliţist, jurist), la care se adaugă, obligatoriu, unul din membrii personalului din unitatea de învăţământ: directorul, educatoarea/profesorul pentru învăţământ primar/dirigintele, consilierul şcolar sau mediatorul şcolar, dacă este cazul;
– intervenţia multidisciplinară în situaţiile de violenţă şi situaţii corelate se realizează interinstituţional şi în reţea, prin acţiuni de cooperare între instituţiile implicate, precum unităţile de învăţământ preuniversitar (UIP), serviciile publice de asistenţă socială (SPAS)/direcţiile de asistenţă socială (DAS), direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului (DGASPC), structurile de poliţie competente, centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog (CPECA), centrele regionale ale Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane (CR ANITP), organizaţii neguvernamentale cu expertiză relevantă în acest domeniu etc.;
– sancţiunile din mediul şcolar pentru autorul/autorii actelor de violenţă, adulţi sau copii, sunt cele prevăzute în legislaţia naţională din domeniul învăţământului preuniversitar. În cazul contravenţiilor şi/sau al infracţiunilor, sancţiunile sunt prevăzute de lege;
– plan de reabilitare şi/sau reintegrare socială este un document întocmit de managerul de caz de la DGASPC pentru copiii victime ale violenţei, precum şi pentru copiii autori ai actelor de violenţă. Acesta este întocmit în colaborare cu echipa multidisciplinară, alţi profesionişti colaboratori şi cu participarea nemijlocită a familiei/reprezentantului legal şi, după caz, a copilului.
Personalul UIP implicat în implementarea planului dezvoltă propriul program de intervenţie, specific domeniului său de activitate, şi raportează periodic managerului de caz progresele şi dificultăţile întâmpinate în implementarea acestuia.
Raportarea este în scris, iar periodicitatea va fi stabilită de comun acord cu managerul de caz. În situaţii urgente, se comunică imediat cu managerul de caz;
– bullyingul este o formă de violenţă psihologică şi reprezintă acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au caracter repetitiv, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau a unui grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale şi care se desfăşoară în instituţiile de învăţământ preuniversitar şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.
Sunt excluse termenului de violenţă psihologică - bullying: relaţiile violente dintre adulţi şi copii şi relaţiile violente între adulţi, în cadrul unităţii de învăţământ;
– cyberbullyingul este o formă de bullying manifestat asupra unui copil/adult, prin mijlocirea tehnologiei digitale în mediul online, prin diverse reţele de socializare, prin intermediul platformelor de telefonie mobilă pentru schimburi de mesaje sau prin platformele de jocuri interactive şi de reţea desfăşurate online. Spre deosebire de caracterul repetitiv al violenţei psihologice - bullying manifestate în mediul offline de către un copil în relaţie cu unul sau mai mulţi copii, cyberbullyingul are un caracter permanent şi are scopul de a speria, înfuria sau umili pe cei vizaţi, făcând ca impactul negativ asupra victimei să fie foarte mare.
3.3 Exemple de cyberbullying pot fi:
• transmiterea de mesaje răutăcioase sau ameninţătoare, răspândirea de zvonuri, minciuni, mesaje sau fotografii cu scopul discreditării sau dezvăluirii de secrete, transmiterea de mesaje negative pe dispozitivul electronic al altei persoane, atât SMS-uri, cât şi mesaje trimise prin intermediul unor aplicaţii online, de cele mai multe ori sub identitate falsă sau ascunsă;
• crearea de spaţii virtuale (website, blog, cont pe reţelele de socializare) cu conţinuturi în care altcineva este ridiculizat (filme, desene, fotografii, texte);
• accesarea şi utilizarea neautorizată a contului de e-mail/a contului de pe platformele de socializare al altei persoane, folosirea identităţii acesteia pentru a trimite mesaje sau materiale de ameninţare menite să producă suferinţă;
• excluderea deliberată a altei persoane din liste de mailing sau grupuri de comunicare online; folosirea parolei altei persoane pentru a-i modifica profilul pe reţele de socializare sau pentru a posta în numele acesteia conţinuturi şi mesaje jignitoare la adresa altora;
• hărţuire online;
• mesaje online instigatoare la ură pe bază de gen;
• urmărire online;
• ameninţări online;
• publicarea nonconsensuală de informaţii şi conţinut grafic intim;
• transmitere neconsensuală de materiale cu conţinut sexual.
4. Managementul cazurilor de violență în cadrul Ministerului Educației
Ministerul Educației publică la adresa http://www.edu.ro/management_cazuri_violenta o procedură detaliată privind Managementul cazurilor de violență, cu explicații și fișe de management de caz.
Sursa:
-LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar, actualizată;
-ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar, actualizat
-Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară- https://www.mai.gov.ro/wp-content/uploa ... colara.pdf
-Anexa nr. 2-Semne şi simptome de violenţă asupra copilului
-Anexa nr. 3-Fişă de identificare a cazurilor de bullying
-Anexa nr. 4-Fişa de management al cazurilor de violenţă în şcoală
_________________
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837
duminică, 15 octombrie 2023
Acte normative specifice învăţământului preuniversitar
1.Legea învăţământului preuniversitar
Așa acum v-am informat în articolul Legea învăţământului preuniversitar (https://www.legistm.ro/blog/legea-invat ... niversitar), în Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată Legea Nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar.
În termen de 8 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr. 198 din 4 iulie 2023 (03 septembrie 2023), Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea legii învăţământului preuniversitar.
În domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile Legii nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative.
În caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi.
Orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu.
2.Acte normative subsecvente legii învăţământului preuniversitar
ORDIN nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 1 septembrie 2023.
Data intrării în vigoare 01-09-2023.
Ordinul nr. 6.072 din 31 august 2023 prevede:
,,(1) Se aprobă calendarul de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă calendarul de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii învăţământului superior nr. 199/2023, prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
(3) Până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.
(4) Până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 199/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ superior şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.
(5) În situaţii justificate, pentru buna desfăşurare a procesului de învăţământ, ministrul educației emite instrucțiuni.”
3. Lista cu acte normative subsecvente LIP 2023, in vigoare la 14.10.2023 (la cerere, la academiacetateanului@gmail.com)- lista se actualizează periodic și conține linkuri de legătură.
Aici, Blog | LEGIStm.ro | Legislatie Online - iLegis | Management Dosare Instanta - JuristPRO si AvocatPRO | Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt- articole specifice și legislație actualizată!
_________________
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
sâmbătă, 14 octombrie 2023
Dreptul la transport si alte facilitati-part. 2
Noțiuni introductive privind Legea învăţământului preuniversitar
În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Legea a intrat în vigoare la 03 septembrie 2023.
Așadar, actuala Lege a educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative care au fost publicate în Monitorul Oficial și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).
Legea prevede:
·
în domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin
sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror
prevederi din alte acte normative.
·
în caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile
prezentei legi,
·
orice modificare sau completare a prezentei legi intră în
vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost
adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu,
· în termen de 8 luni de la data intrării în vigoare, Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi.
Totodată, până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023, potrivit Ordinului nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.
2.
Dreptul la transport şi alte facilităţi potrivit Normelor metodologice din 8 septembrie 2023 privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar, cu metroul şi naval pentru elevi (aprobate prin H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023).
2.1. Schimbări preconizate, prevăzute în nota de fundamentare (Nota de Fundamentare - HG nr. 810/08.09.2023 (gov.ro))
Prin intermediul Legii nr. 198/2023 s-au efectuat anumite
modificări atât în ceea ce privește facilitățile acordate, cât și modul de
acordare al acestora, astfel:
⮚
s-a introdus o nouă categorie de beneficiari
de gratuitate la transport și anume, elevii înmatriculaţi în cadrul unităţilor
de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităţilor de
învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum străin;
⮚
s-a prevăzut faptul că elevii din învățământul
preuniversitar acreditat/autorizat care locuiesc și/sau învață în Județul Ilfov
beneficiază de gratuitate pentru transportul cu metroul.
⮚
s-a specificat faptul că
dovada calităţii de beneficiar al gratuităţii la transport se face prin intermediul cardului naţional de elev sau
prin orice alt înscris, emis de unitatea de învăţământ, din care rezultă calitatea
de elev, spre deosebire de modul de lucru actual în care dovada calității de
elev se face prin intermediul carnetului de elev.
|
Aceste modificări legislative au impus
dezvoltarea unor soluții de acordare a facilităților pentru elevi.
În
acest sens s-au prevăzut în cadrul actului normativ alte modalități de
identificare ale elevilor, respectiv până la data la care se va introduce
cardul naționale de elev.
De asemenea s-a prevăzut confirmarea
calității de elev în mediul online în cazul în care datele de identificare vor
fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar și cu metroul.
Acest act normativ are un impact social în
sensul că va lărgi aria beneficiarilor de gratuitate la transportul pe calea
ferată, respectiv al elevilor care sunt înscriși în cadrul Registrului
special al unităţilor de învăţământ preuniversitar, elevi care în prezent nu beneficiază de aceste
facilități.
Aceste norme metodologice lărgesc aria beneficiarilor de gratuitate la
transportul pe calea ferată cu categoria de elevi anterior menționată,
categorie care, nu poate beneficia de gratuitate în lipsa normelor metodologice
aprobate, ceea ar crea o discriminare în rândul elevilor.
H.G. nr. 810 din 8
septembrie 2023 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023 a intrat
în vigoare la 8 septembrie 2023.
H.G. nr. 810 din 8
septembrie 2023 aprobă Normele metodologice privind acordarea facilităţilor de
transport intern feroviar, cu metroul şi naval pentru elevi, prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
H.G. nr. 810 din 8
septembrie 2023 aprobă Normele metodologice privind acordarea gratuităţii la
transportul public local şi metropolitan rutier, transportul public rutier
judeţean şi interjudeţean pentru elevi, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.
La
data intrării în vigoare a La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Hotărârea Guvernului nr.
42/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea
facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi
studenţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 1
februarie 2017, cu modificările şi completările ulterioare se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 42/2017
pentru aprobarea Normelor metodologice
privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul
pentru elevi şi studenţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 91 din 1 februarie 2017, cu modificările şi completările ulterioare.
2.2.
Definiții
În
înţelesul prezentelor norme metodologice, expresiile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a)an
şcolar - perioada anului calendaristic în care se desfăşoară activitatea de
învăţământ preuniversitar a cărei durată este stabilită prin ordin al
ministrului educaţiei conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. r) din Legea
învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
b)canale
alternative - automate de vânzare titluri de călătorie, aplicaţii funcţionale
pe dispozitive fixe, pagini de vânzări online, aplicaţii funcţionale pe
dispozitive mobile sau alte aplicaţii informatice de vânzare a titlurilor de
călătorie;
c)învăţământ
preuniversitar - sistemul naţional de învăţământ preuniversitar constituit,
conform cap. II al Legii nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, din totalitatea unităţilor de
învăţământ de stat, particulare şi confesionale, autorizate să funcţioneze
provizoriu/acreditate;
d)elevii
din învăţământul preuniversitar - elevii înscrişi în unităţile de învăţământ
primar, gimnazial, liceal şi postliceal;
e)titlu
de călătorie - biletul de călătorie sau abonamentul în format fizic sau
electronic, care se emite prin canalele de vânzare proprii ale operatorilor de
transport, ale partenerilor acestora sau ale autorităţilor publice, conform
reglementărilor proprii ale acestora avizate de Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii;
f)relaţie de călătorie - distanţa parcursă pe calea ferată care este cuprinsă între staţia de cale ferată de îmbarcare şi staţia de cale ferată de coborâre.
2.3.
Prevederile H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023:
,,Articolul 2
(1)Elevii prevăzuţi la art. 83 alin. (1) din
Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, beneficiază de gratuitate
pentru transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri, clasa a
II-a, pe tot parcursul anului şcolar.
(2)Operatorii de transport feroviar de
călători emit elevilor titluri de călătorie gratuite pentru toate categoriile
de tren, clasa a II-a, pe orice relaţie de călătorie, pe perioada anului
şcolar, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce
priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie
a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind
protecţia datelor), astfel: titluri de călătorie cu reducere 100% din tariful
de transport la toate categoriile de trenuri clasa a II-a şi 100% din tariful
de rezervare pentru trenurile cu regim de rezervare.
(3) Pentru călătoria la vagon de
dormit, vagon cuşetă sau la clasa I, elevii plătesc integral următoarele
diferenţe tarifare: diferenţă de clasă, tarif de rezervare clasa I, supliment
de pat/cuşetă, după caz.
(4) Emiterea titlurilor de călătorie
gratuite pentru elevi se realizează de la punctele de vânzare cu operator uman
sau prin canale alternative.
(5) Emiterea titlurilor de călătorie de
la punctele de vânzare cu operator uman se face în baza prezentării de către
elev în format fizic, în original, a unuia dintre următoarele documente:
a)cardul naţional de elev valabil;
b)carnetul sau legitimaţia de elev
emis/emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă; carnetul/legitimaţia de
elev conţine minimum următoarele elemente: numele şi prenumele elevului, CNP-ul
elevului, numărul matricol, viza pentru anul şcolar în curs;
c)adeverinţă emisă de unitatea de
învăţământ de apartenenţă; adeverinţa, din care rezultă calitatea de elev, se
emite pentru anul şcolar în curs, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1a);
d)adeverinţă colectivă pentru elevi în
cazul călătoriei grupurilor de elevi; adeverinţa este prevăzută cu semnătura
conducătorului unităţii de învăţământ şi ştampila unităţii de învăţământ, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1b).
(6) Emiterea titlurilor de călătorie
prin canale alternative după ce calitatea de elev a fost confirmată se
realizează în unul din următoarele moduri:
a)online prin interogarea bazei de
date pe care Ministerul Educaţiei o transmite Autorităţii pentru Reformă
Feroviară şi care este pusă la dispoziţia operatorilor de transport feroviar;
b)la casa de bilete a operatorului de
transport prin prezentarea unuia dintre documentele prevăzute la alin. (5), ulterior elevul putând procura
bilete online pe perioada întregului an şcolar respectiv.
(7) Pentru achiziţionarea de titluri de
călătorie gratuite, elevii sau reprezentanţii legali ai acestora poartă
responsabilitatea documentelor prezentate, precum şi a datelor declarate în
sistemul de achiziţionare online sau prin canale alternative.
(8) Pentru procurarea titlurilor de
călătorie gratuite online, de la automatele de vânzare a titlurilor de
călătorie sau prin canale alternative, confirmarea/validarea calităţii de elev
se efectuează o singură dată pentru fiecare an şcolar în parte.
(9) De la data începerii anului şcolar
şi până la data de 30 septembrie inclusiv, elevii pot călători în baza
carnetului/legitimaţiei de elev sau a adeverinţei vizate pentru anul şcolar anterior.
(10) În cazul achiziţionării mai multor
titluri de călătorie în aceeaşi zi, pentru călătoria cu acelaşi tren sau pentru
relaţii de călătorie diferite în acelaşi timp de către aceeaşi persoană,
contravaloarea călătoriilor suplimentare se va imputa elevului sau
reprezentantului său legal.
(11) În cazul renunţării la călătorie,
beneficiarul facilităţii la transport care deţine titlul de călătorie este
obligat să solicite restituirea acestuia în condiţiile prevăzute de
reglementările proprii ale operatorului de transport feroviar, în caz contrar
călătoriile considerându-se efectuate.
Articolul 3
(1) La verificarea legalităţii
călătoriei în tren, elevii prezintă titlul de călătorie în format fizic, în
original, cu excepţia celor emise pe suport digital, şi un document de
identitate în format fizic, în original, prevăzut cu nume, prenume, CNP şi
fotografie, după caz: carte de identitate, paşaport, permis de şedere, permis
de conducere, pentru elevii care au împlinit vârsta de 16 ani, sau certificatul
de naştere în original/copie, pentru cei sub 14 ani. În locul documentului de
identitate se acceptă şi carnetul/legitimaţia de elev în original dacă
acesta/aceasta conţine fotografie şi CNP.
(2) În cazul în care, în tren, elevii
nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titluri de
călătorie şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor
proprii ale operatorului de transport feroviar.
Articolul 4
(1)Operatorii de transport feroviar întocmesc şi transmit Autorităţii
pentru Reformă Feroviară, lunar, deconturi pentru titlurile de călătorie emise
în cursul lunii respective pentru elevi, conform anexei nr. 1c).
(2) Pentru operatorii de transport
feroviar de călători organizaţi teritorial în sucursale, calculul cheltuielilor
de transport se face pe baza decontului centralizator transmis conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1c), decont care are la bază deconturile
transmise de către sucursalele regionale de transport feroviar de călători.
(3)Decontarea facilităţilor la
transportul elevilor pe calea ferată prevăzute în prezentele norme metodologice
se efectuează în condiţiile legii din bugetul Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în limita sumelor
aprobate anual cu această destinaţie, de la capitolul „Asigurări şi asistenţă
socială“, către operatorii de transport feroviar, în baza deconturilor
prezentate, conform anexei nr. 1c).
(4) Operatorii de transport feroviar
răspund de păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora s-au
întocmit deconturile, conform legii.
(5) Colectarea şi prelucrarea datelor
necesare acordării facilităţilor pentru elevi la transportul intern feroviar se
fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce
priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie
a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
Articolul 5
(1) Elevii din învăţământul
preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul
unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al
unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum
străin, beneficiază de gratuitate pentru transportul cu metroul, pe bază de
abonament lunar, pe tot parcursul anului şcolar.
(2) Abonamentele lunare gratuite pentru
elevi se eliberează, prin casieriile din staţiile de metrou, pe suport card contactless
reîncărcabil nominal, în baza confirmării/validării calităţii de elev.
(3) Eliberarea/Reîncărcarea
abonamentului lunar gratuit pentru elevi prin casieriile din staţiile de metrou
se face în baza carnetului de elev, vizat pentru anul şcolar în curs, care va
avea înscris pe prima filă codul numeric personal al elevului, sau a
adeverinţei emise de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, în
original, sau a cardului naţional de elev, precum şi a cărţii de identitate, în
original, pentru elevii de peste 14 ani, sau a certificatului de naştere în
copie, pe suport hârtie sau electronic, pentru elevii sub 14 ani. În cazul în
care verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul
Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, elevii care au
împlinit vârsta de 14 ani trebuie să prezinte cartea de identitate, iar elevii
cu vârsta până în 14 ani trebuie să prezinte copia certificatului de naştere.
(4)Modelul adeverinţei care se emite de
unitatea de învăţământ pentru gratuitate la transport este prevăzut în anexa nr. 1a).
(5) În primele 30 de zile de la
începerea anului şcolar se va accepta carnetul de elev vizat pentru anul şcolar
anterior sau adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în
curs, pentru eliberarea abonamentului lunar gratuit.
(6) Elevii pot opta pentru reîncărcarea
abonamentului lunar gratuit pe cardurile contactless reîncărcabile nominale
prin intermediul unui portal şi/sau al aplicaţiilor mobile, după implementarea
acestor soluţii de către operatorul de transport cu metroul.
(7) În cazul în care abonamentele
lunare gratuite pentru elevi sunt reîncărcate pe cardul contactless
reîncărcabil nominal prin intermediul unui portal şi/sau al aplicaţiilor
mobile, verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul
Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, conform unui
protocol încheiat potrivit legii şi reglementărilor proprii ale operatorului de
transport cu metroul, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE)
2016/679
al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind
protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu
caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
(8) În lipsa carnetului de
elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de
elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din
România, după caz, nu se emit/reîncarcă pe cardurile contactless reîncărcabile
nominale abonamentele lunare gratuite pentru călătoria cu metroul.
(9) Elevii prevăzuţi la alin. (1) beneficiază lunar de un singur
abonament lunar gratuit. În cazul pierderii/furtului titlului de călătorie,
elevii pot solicita emiterea unui duplicat, conform reglementărilor proprii ale
operatorului de transport cu metroul.
(10) Abonamentul lunar gratuit pentru
elevi se va putea elibera şi pentru perioade succesive de timp, pe card
contactless reîncărcabil nominal. Valabilitatea abonamentelor lunare gratuite
eliberate pentru perioade succesive de timp nu va putea depăşi data de 30
septembrie a anului şcolar următor.
Articolul 6
(1) La verificarea legalităţii
călătoriei cu metroul, elevii prezintă carnetul de elev vizat pentru anul în
curs, adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs sau
cardul naţional de elev, după caz, precum şi cartea de identitate sau copia
certificatului de naştere.
(2) În cazul în care, la un control al
documentelor de călătorie, elevii fie nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), fie prezintă documente nevizate
pentru anul şcolar în curs, aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titlu de
transport şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor
proprii ale operatorului de transport cu metroul.
Articolul 7
(1)Operatorul de transport cu metroul
va întocmi lunar decontul pentru titlurile de transport cu metroul pentru
elevi, conform anexelor
nr. 1c)-1e).
(2)Calculul cheltuielilor aferente
facilităţilor acordate elevilor pentru transportul cu metroul se va face de
către operatorul de transport cu metroul, pe baza tabelelor nominale întocmite,
conform anexei
nr. 1d).
(3) Operatorul de transport cu metroul
transmite decontul lunar Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii până
la data de 15 a lunii pentru titlurile de transport eliberate sau valabile,
după caz, în luna precedentă.
(4)Decontarea facilităţilor la
transportul cu metroul al elevilor se va efectua, în condiţiile legii, din
bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor
aprobate anual cu această destinaţie, din capitolul „Asigurări şi asistenţă
socială“, în baza deconturilor prezentate, conform anexelor nr. 1d) şi 1e).
(5) Operatorul de transport cu metroul
răspunde de păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora
s-au întocmit deconturile, conform legii.
(6) Colectarea şi prelucrarea datelor
necesare acordării facilităţilor de transport cu metroul se fac cu respectarea
prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce
priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie
a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
Articolul 8
(1) Elevii din învăţământul
preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculaţi în cadrul
unităţilor de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special al
unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum
străin, beneficiază de gratuitate, pe bază de titlu de călătorie, pe tot
parcursul anului şcolar, la bordul navelor operatorilor de transport care
efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile
interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice
locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară.
(2) Titlurile de călătorie gratuite
pentru elevi se eliberează prin punctele de vânzare ale operatorilor de
transport care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile
navigabile interioare.
(3) Emiterea titlului de călătorie
gratuit pentru elevi prin punctele de vânzare ale operatorilor de transport
care efectuează serviciu public de transport persoane pe căile navigabile
interioare se face în baza carnetului de elev, vizat pentru anul şcolar în
curs, care va avea înscris pe prima filă codul numeric personal al elevului, sau
a adeverinţei emise de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs, în
original, sau a cardului naţional de elev, precum şi a cărţii de identitate, în
original, pentru elevii de peste 14 ani, sau a certificatului de naştere în
copie, pe suport hârtie sau electronic, pentru elevii sub 14 ani. În cazul în
care verificarea calităţii de elev se va putea realiza prin intermediul
Sistemului informatic integrat al învăţământului din România, elevii care au
împlinit vârsta de 14 ani trebuie să prezinte cartea de identitate, iar elevii
cu vârsta până în 14 ani trebuie să prezinte copia certificatului de naştere.
(4)Adeverinţa emisă de unitatea de
învăţământ pentru gratuitate la transport este prevăzută în anexa nr. 1a).
(5) În primele 30 de zile de la începerea
anului şcolar se va accepta carnetul de elev vizat pentru anul şcolar anterior
sau adeverinţa emisă de unitatea de învăţământ pentru anul şcolar în curs,
pentru eliberarea titlului de călătorie gratuit.
(6) În lipsa carnetului de
elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de
elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din
România, după caz, nu se emit/reîncarcă pe cardurile contactless reîncărcabile
nominale titluri de călătorie lunare gratuite pentru călătoria pe căile
navigabile interioare.
(7) Elevii prevăzuţi la alin. (1) beneficiază de un singur titlu de
călătorie gratuit, pentru intervalul de timp pentru care s-a emis titlul de
călătorie iniţial. În cazul pierderii/furtului titlului de călătorie, elevii
pot solicita emiterea unui duplicat, conform reglementărilor proprii ale
operatorului de transport pe căile navigabile interioare.
(8) Titlul de călătorie gratuit pentru
elevi se va putea elibera şi pentru perioade succesive de timp, pe card
contactless reîncărcabil nominal. Valabilitatea titlurilor de călătorie
gratuite lunare eliberate pentru perioade succesive de timp nu va putea depăşi
data de 30 septembrie a anului şcolar următor.
Articolul 9
(1) Elevii primesc acces la bordul navelor
operatorilor de transport care efectuează serviciu public de transport persoane
pe căile navigabile interioare, pe baza titlului de călătorie în format fizic,
în original, cu excepţia celor emise pe suport digital, şi a unuia dintre
următoarele documente:
a)cardul naţional de elev valabil;
b)carnetul sau legitimaţia de elev
emis/emisă de unitatea de învăţământ de apartenenţă; carnetul/legitimaţia de
elev conţine minimum următoarele elemente: numele şi prenumele elevului, CNP-ul
elevului, numărul matricol, viza pentru anul şcolar în curs;
c)adeverinţa emisă de unitatea de
învăţământ de apartenenţă.
(2) În cazul în care, la un control al
documentelor de călătorie, elevii fie nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), fie prezintă documente nevizate
pentru anul şcolar în curs, aceştia sunt consideraţi ca fiind fără titlu de
transport şi sunt trataţi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor
proprii ale operatorului de transport pe căile navigabile interioare.
Articolul 10
(1)Operatorul de transport pe căile
navigabile interioare va întocmi lunar decontul pentru titlurile de transport
pentru elevi, conform anexelor nr. 1c) şi 1d).
(2)Calculul cheltuielilor aferente
facilităţilor acordate elevilor pentru transportul pe căile navigabile
interioare se va face de către operatorul de transport, pe baza tabelelor
nominale întocmite, conform anexei nr. 1d).
(3) Operatorul de transport va
transmite decontul lunar Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii până
la data de 15 a lunii pentru titlurile de transport eliberate sau valabile,
după caz, în luna precedentă.
(4)Decontarea facilităţilor la
transportul pe căile navigabile interioare al elevilor se va efectua, în
condiţiile legii, din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,
în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din capitolul
„Asigurări şi asistenţă socială“, în baza deconturilor prezentate, conform anexei nr. 1e).
(5) Operatorul de transport răspunde de
păstrarea deconturilor şi a documentelor primare în baza cărora s-au întocmit
deconturile, conform legii.
(6) Colectarea şi prelucrarea datelor
necesare acordării facilităţilor de transport intern feroviar se fac cu
respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce
priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie
a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
Articolul 11
Cardurile naţionale de elev, carnetele/legitimaţiile de elev
şi adeverinţele care atestă calitatea de elev sunt nominale şi netransmisibile.
Articolul 12
Unităţile de învăţământ preuniversitar acreditat/autorizat,
inclusiv unităţile de învăţământ preuniversitar înscrise în Registrul special
al unităţilor de învăţământ preuniversitar care funcţionează după un curriculum
străin, au obligaţia să distribuie în timp util carnetele/legitimaţiile de elev
şi adeverinţele în format fizic, precum şi obligaţia completării acestora cu
datele de identificare ale elevilor, respectiv nume, prenume, cod numeric
personal, şi a vizării acestora la începutul fiecărui an şcolar.
Articolul 13
Viza de valabilitate constă în aplicarea ştampilei şi
semnăturii conducerii unităţii de învăţământ pentru fiecare an şcolar.
Articolul 14
(1) Ministerul Educaţiei şi Autoritatea
pentru Reformă Feroviară încheie un protocol pentru transmiterea datelor de
identificare ale elevilor, pe care Autoritatea pentru Reformă Feroviară le va
pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar, operatorilor de
transport cu metroul sau operatorilor de transport care efectuează serviciu
public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza
contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau
asociaţia de dezvoltare intracomunitară.
(2) Datele sunt actualizate şi
transmise automat, pe cale electronică, de către Ministerul Educaţiei către
Autoritatea pentru Reformă Feroviară, conform prevederilor protocolului
prevăzut la alin.
(1),
înainte de începerea fiecărui an şcolar şi ori de câte ori este necesar.
(3) Datele transmise conform
prevederilor alin.
(2)
se consideră a fi valabile până la momentul transmiterii unei versiuni
actualizate a datelor.
(4) În lipsa carnetului de
elev/adeverinţei din care să rezulte calitatea de elev/cardului naţional de
elev sau a actualizării Sistemului informatic integrat al învăţământului din
România, după caz, nu se emit titluri de călătorie gratuite pentru călătoria cu
operatorii de transport feroviar, operatorii de transport cu metroul şi
operatorii de transport care efectuează serviciu public de transport persoane
pe căile navigabile interioare, în baza contractului încheiat, după caz, cu
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei
publice locale sau judeţene sau asociaţia de dezvoltare intracomunitară.
(5) Operatorii de transport feroviar,
operatorii de transport cu metroul şi operatorii de transport care efectuează
serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza
contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau
asociaţia de dezvoltare intracomunitară, au acces la rezultatul interogării
bazei de date conform prevederilor protocolului prevăzut la alin. (1).
Articolul 15
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii emite proceduri
de lucru valabile pentru operatorii de transport feroviar de călători,
operatorii de transport cu metroul şi operatorii de transport care efectuează
serviciu public de transport persoane pe căile navigabile interioare, în baza
contractului încheiat, după caz, cu Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau judeţene sau
asociaţia de dezvoltare intracomunitară”.
Sursa:
1.
LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului
preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare,
2.
H.G. nr. 810 din 8 septembrie 2023, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 8 septembrie 2023,
3.
NOTĂ DE FUNDAMENTARE la
Hotărârea Guvernului nr. 810/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
acordarea facilităţilor de transport pentru elevi
4.
ORDINUL nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor
măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ
preuniversitar şi superior.
Vizitati https://resursejuridice.blogspot.com/
-
ORDINUL NR. 5.530 DIN 5 OCTOMBRIE 2011 PRIVIND APROBAREA REGULAMENTULUI-CADRU DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A INSPECTORATELOR ŞCO...
-
Noțiuni introductive La baza oricărei decizii stă un proiect decizional. În vederea avizării documentelor, consilierul juridic trebuie sesiz...
-
Rolul juristului Care este rolul juristului astazi? Editorial publicat in revista Pandectele Romane nr.1/2015 . Autor: Pro...