Prezentul model de Cod de etică este elaborat în baza art. 10 şi 16 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.550/2011.
Codul este aplicabil angajaților care, în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (2)-(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, îndeplinesc funcţia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de control şi personal didactic asociat în cadrul unităţii de învăţământ/conexă.
Pentru personalul nedidactic din unitatea școlară/conexă sunt aplicabile dispoziţiile Codului administrativ -ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
Angajații au obligaţia, datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile codului de etică.
COD DE ETICA
──────────
2021
CAP. I
Dispoziţii
generale
ART. 1
(1) Prezentul Cod de etică este
elaborat în baza art. 10 şi 16 din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul
preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 5.550/2011.
(2) Codul este aplicabil angajaților
din ..........................., care, în conformitate cu prevederile art. 88 alin.
(2)-(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, îndeplineşte funcţia de personal didactic de predare,
personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de
control şi personal didactic asociat în cadrul unităţii de învăţământ/conexă.
(3) Pentru personalul nedidactic din unitatea școlară/conexă sunt aplicabile dispoziţiile Codului
administrativ -ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul
administrativ, cu modificările și
completările ulterioare.
(4) Angajaților din ........................au obligaţia,
datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica
prevederile prezentului cod.
ART. 2
Codul instituie un ansamblu de valori, principii şi
norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională şi a
grupurilor de persoane implicate în activitatea
educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi
competiţie după reguli corecte.
ART. 3
Respectarea prevederilor prezentului
cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului
preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:
a) menţinerea unui grad înalt de
profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului didactic;
b) creşterea calitativă a relaţiilor
dintre părţile implicate în actul educaţional;
c) eliminarea practicilor inadecvate
şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;
d) creşterea gradului de coeziune a
personalului implicat în activitatea educaţională;
e) facilitarea promovării şi
manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar
preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;
f) sensibilizarea opiniei publice în direcţia
susţinerii valorilor educaţiei.
CAP. II
Valori,
principii şi norme de conduită
ART. 4
Personalul didactic din ................. trebuie să îşi
desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi
principii:
a) imparţialitate şi obiectivitate;
b) independenţă şi libertate
profesională;
c) responsabilitate morală, socială
şi profesională;
d) integritate morală şi
profesională;
e) confidenţialitate şi respect
pentru sfera vieţii private;
f) primatul interesului public;
g) respectarea şi promovarea
interesului superior al beneficiarului direct al educaţiei;
h) respectarea legislaţiei generale
şi a celei specifice domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate şi corectitudine;
k) atitudine decentă şi echilibrată;
l) toleranţă;
m) autoexigenţă în exercitarea
profesiei;
n) interes şi responsabilitate în
raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii
didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ
preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară
activitatea;
o) implicare în procesul de perfecţionare a
caracterului democratic al societăţii.
ART. 5
În relaţiile cu beneficiarii direcţi
ai educaţiei, personalul didactic are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi
de a aplica norme de conduită prin care se asigură:
a) ocrotirea sănătăţii fizice,
psihice şi morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:
(i) supravegherea atât pe parcursul
activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor
organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;
(ii) interzicerea agresiunilor
verbale, fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai
educaţiei;
(iii) protecţia fiecărui beneficiar
direct al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică
exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă
sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004
privind protecţia şi promovarea drepturilor
copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) interzicerea oricăror activităţi
care generează corupţie:
(i) fraudarea examenelor;
(ii) solicitarea, acceptarea sau
colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau
prestarea anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi
ai educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de
orice natură ar fi acestea;
(iii) favoritismul;
(iv) meditaţiile contra cost cu beneficiarii direcţi
ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este încadrat;
c) asigurarea egalităţii de şanse şi
promovarea principiilor educaţiei incluzive;
d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al
fiecărui beneficiar direct al educaţiei.
ART. 6
În relaţiile cu părinţii şi cu
reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul
didactic din............................. respectă şi aplică norme de conduită
prin care se asigură:
a) stabilirea unei relaţii de
încredere mutuală şi de comunicare;
b) respectarea confidenţialităţii
informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de familie;
c) neacceptarea primirii de bunuri
materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în
condiţiile art. 5 lit. b) pct. (ii);
d) recomandarea de auxiliare curriculare sau
materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a impune
achiziţionarea celor contra cost.
ART. 7
(1) Relaţiile colegiale ale
personalului didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate,
cooperare, corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate,
competiţie loială.
(2) În activitatea profesională, personalul didactic
evită practicarea oricărei forme de discriminare şi denigrare în relaţiile cu
ceilalţi colegi şi acţionează pentru combaterea fraudei intelectuale, inclusiv
a plagiatului.
ART. 8
Personalul didactic care
îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este
membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al
inspectoratului şcolar respectă şi norme de conduită managerială prin care se
asigură:
a) promovarea standardelor
profesionale şi morale specifice;
b) aplicarea obiectivă a
reglementărilor legale şi a normelor etice;
c) evaluarea obiectivă conform
atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;
d) prevenirea oricărei forme de
constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;
e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului
didactic, nedidactic şi a beneficiarilor
direcţi ai educaţiei.
ART. 9
În exercitarea activităţilor specifice
(şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:
a) să folosească baza materială din
spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale
directe sau indirecte;
b) să folosească, să producă sau să
distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) să organizeze activităţi care pun
în pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a
altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;
d) să consume alcool şi substanţe
interzise, cu excepţia celor recomandate medical;
e) să permită şi să încurajeze
consumul de alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai
educaţiei, cu excepţia celor recomandate medical;
f) să organizeze şi să practice pariuri şi jocuri de
noroc.
ART. 10
În relaţiile cu alte unităţi şi
instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii
comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită
prin care:
a) asigură sprijin în scopul
furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
b) manifestă responsabilitate şi transparenţă în
furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor
beneficiarului direct al educaţiei, atunci când interesul şi nevoia de
protecţie a acestuia impun acest lucru.
CAP. III
Dispoziţii
finale
ART. 11
Prezentul cod se completează cu dispoziţiile
Codului administrativ -ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind
Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în
vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.
ART. 12
Prin prevederile prezentului cod,
activităţile Comisiei Judeţene de Etică
nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară,
constituite la diferite niveluri, conform prevederilor Legii educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici
activităţilor instituţiilor statului abilitate.
ART. 13
Propunerile de modificare sau de completare a
prevederilor prezentului cod se fac în Consiliul de Administrație al unității
școlare/conexe.
ART. 14
Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri disciplinare
şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.
Mai multe aici,
Toate drepturile rezervate, conform Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completările ulterioare.
Intregul continut este proprietatea exclusiva a autorului și nu poate fi reprodus, modificat, transferat, distribuit, republicat, copiat sau transmis în orice formã, incluzând dar nelimitandu-se la forma electronica, fără permisiunea scrisă a proprietarului.