marți, 13 februarie 2018

Cadrul legal privind semnalarea neregularităților de către consilierul juridic



  



1.Art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare:

Atribuţiile consilierului juridic  din inspectoratul școlar:
a.reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;

2.  Art. 17  din Statutul  profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare:

  La primirea în corpul profesional, consilierul juridic depune următorul jurământ:
"În numele Legii, Onoarei şi Adevărului Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să-mi exercit profesia independent, cu demnitate şi probitate şi să păstrez secretul profesional. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!"

3.  Codul deontologic al consilierului juridic:

Art. 20 Consilierului juridic ii este interzis in exercitarea profesiei să tolereze acte ilegale.
Art. 26 Consilierul juridic va evita orice conflict de interese care ar aduce atingere imaginii profesiei de consilier sau a entitatii beneficiare a serviciilor juridice. Nu poate fi considerată evitare de conflict situatia in care consilierul era obligat sa intervina pentru restabilirea legalitatii si nu a intervenit.

4. Standardul 1 - Etica şi integritatea Ordinul SGG nr. 400 din 12 iunie 2015 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice, cu modificările și completările ulterioare:

  1.1. Descrierea standardului
  Conducerea şi salariaţii entităţii publice cunosc şi susţin valorile etice şi valorile organizaţiei, respectă şi aplică reglementările cu privire la etică, integritate, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.
         1.2. Cerinţe generale  
1.2.1. Conducerea entităţii publice sprijină şi promovează, prin deciziile sale şi prin puterea exemplului personal, valorile etice, integritatea personală şi profesională a salariaţilor.  
1.2.2. Conducerea entităţii publice adoptă un cod etic/cod de conduită, dezvoltă şi implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.  
1.2.3. Conducerea entităţii publice înlesneşte comunicarea deschisă, de către salariaţi, a preocupărilor acestora în materie de etică şi integritate, prin crearea unui mediu adecvat.  
1.2.4. Acţiunea de semnalare de către salariaţi a neregularităţilor trebuie să aibă un caracter transparent pentru eliminarea suspiciunii de delaţiune şi trebuie privită ca exercitarea unei îndatoriri profesionale.
1.2.5. Salariaţii care semnalează neregularităţi de care, direct sau indirect, au cunoştinţă sunt protejaţi împotriva oricăror discriminări, iar managerii au obligaţia de a întreprinde cercetările adecvate, în scopul elucidării celor semnalate şi de a lua, dacă este cazul, măsurile ce se impun.
1.2.6. Conducerea şi salariaţii entităţii publice au o abordare pozitivă faţă de controlul intern managerial, a cărui funcţionare o sprijină în mod permanent.

Ordinul MEN nr. 3.058 din 16 ianuarie 2018





În Monitorului Oficial nr. 135 din 13 februarie 2018  a fost  publicat Ordinul nr. 3.058 din 16 ianuarie 2018 privind reglementarea funcţiilor cu statut de personal didactic auxiliar care nu se regăsesc în anexa I "Familia ocupaţională de funcţii bugetare Învăţământ" la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice ce  are  ca  emitent Ministerul Educaţiei Naţionale.

Ordinul  face referire  la  consilierii  juridici nivel universitar,  asimilați din punct  de vedere salarial cu  funcţii  didactice auxiliare.

Din punctul nostru de vedere,  este  un  ordin  care  discriminează  consilierii juridici din preuniversitar,  asimilați    din punct  de vedere salarial cu  funcţii  nedidactice.


Așteptăm  ca Ministerul Educaţiei Naţionale să remedieze  cât mai  urgent  această  inadvertență.

O altă  disfuncție  pe care  doresc  să  o sesizez  este  aceea  a  luării în considerare a specificului muncii şi a importanţei sociale a serviciilor profesionale ale consilierului juridic.

Nouă  ni se refuză  acordarea sporurilor de confidențialitate, mobilitate, ecran.  Aceste drepturi  sunt  oferite  în alte  ministere.

Neacordarea  acestor sporuri,   în plus   slaba  remunerare  de bază a  consilierului  juridic ( în prezent un consilier juridic IAS  are 2480 lei  salariu  lunar net),   duce la frustrări  și nemulțumiri  personale  ale juristilor  care  pot  fi  finalizate  cu   găsirea  altui  angajator  care să  valorizeze   realist  munca    depusă.

În final, ministerul  va  avea  consilierii  juridici  pe  care și-i  permite  a-i  plăti!



  Acte normative specifice invatamantului preuniversitar -part. 4   Așa acum v-am informat în articolul Legea învăţământului preuniversi...