vineri, 20 mai 2022

Standardele de calitate din învăţământul preuniversitar

 


Aspecte  generale

Modul de organizare şi desfăşurare a inspecţiei şcolare în sistemul de învăţământ preuniversitar  este prezentat în Regulamentul din 3 decembrie 2020 de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitaraprobat prin ORDINUL nr. 6.106/2020 publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.281 din 23 decembrie 2020.

După conţinutul/obiectul principal al inspecţiei, se disting trei tipuri fundamentale de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar:

-inspecţia şcolară generală a unităţilor de învăţământ preuniversitar,

-inspecţia tematică,

-inspecţia de specialitate,

-evaluarea instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie.

Evaluarea instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie este o formă specială de evaluare instituţională a unităţilor de învăţământ preuniversitar, diferită de inspecţia şcolară generală a unităţilor de învăţământ preuniversitar, realizată de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în învăţământul Preuniversitar (ARACIP - www.aracip.eu).

 Standardele de autorizare de funcţionare provizorie şi standardele de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar

 Standardele de autorizare de funcţionare provizorie şi standardele de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar se regăsesc în HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 994 din 18 noiembrie 2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar.

 HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 994 din 18 noiembrie 2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar are la bază art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 24 alin. (3) lit. a) şi art. 29 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 994 din 18 noiembrie 2020 aprobă standardele de autorizare de funcţionare provizorie şi standardele de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar, prevăzute în anexă.

 Standardele de autorizare de funcţionare provizorie şi standardele de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar sunt standarde naţionale, care se aplică învăţământului preuniversitar de stat, particular şi confesional.

 HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 994 din 18 noiembrie 2020   se aplică  începând cu anul şcolar 2021-2022.

Unităţile de învăţământ preuniversitar aflate în proceduri de evaluare externă în vederea autorizării, acreditării şi evaluării externe periodice a calităţii finalizează procedurile potrivit legislaţiei în vigoare la data începerii acestora.

Definiţii şi precizări 

1. Acreditarea presupune, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, parcurgerea a două etape succesive: autorizarea de funcţionare provizorie şi acreditarea.

2. Standardul pentru autorizarea de funcţionare provizorie reprezintă cerinţele minime obligatorii de înfiinţare a unei noi unităţi de învăţământ sau a unui/unei nou/noi nivel, specializări, calificări, program de studiu într-o unitate de învăţământ deja înfiinţată, la iniţiativa unei persoane juridice publice sau private. Autorizarea de funcţionare provizorie se acordă în condiţiile în care toate cerinţele standardelor de autorizare sunt îndeplinite.

3. Standardul de acreditare reprezintă cerinţele minime obligatorii pentru existenţa şi funcţionarea oricărei unităţi de învăţământ, aşa cum sunt ele definite de legislaţia în vigoare. Aceste condiţii vizează, pe lângă existenţa tuturor cerinţelor îndeplinite la autorizare, şi funcţionarea, conform reglementărilor legale în vigoare, a unităţii de învăţământ, precum şi obţinerea rezultatelor scontate în urma furnizării serviciilor de educaţie. Acreditarea se acordă în condiţiile în care toate cerinţele standardelor de autorizare şi de acreditare sunt îndeplinite. Nivelul calităţii definit prin standardele de acreditare este „satisfăcător“.

4. Standardul de referinţă reprezintă descrierea cerinţelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activităţi de către o organizaţie furnizoare de educaţie, pe baza bunelor practici existente la nivel naţional, european sau mondial. Cerinţele standardului de referinţă nu sunt obligatorii, şcoala are libertatea de a-şi alege opţiunile strategice de dezvoltare stabilite prin obiective strategice cuprinse în propriul plan de dezvoltare - Plan de dezvoltare instituţională (PDI)/Plan de acţiune al şcolii (PAS), având ca reper cerinţele descrise în standardele de referinţă. Acordarea unui calificativ de tipul „bine“, „foarte bine“ sau „excelent“ depinde de gradul de atingere a acestor standarde.

5. Conform prevederilor legale, acordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie şi a acreditării se realizează prin ordin de ministru, la propunerea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, denumită în continuare ARACIP.

6. Formatul standardului este următorul:

a)enumerarea celor 24 de indicatori, în ordinea domeniilor şi a criteriilor stabilite de reglementările legale în vigoare;

b)la fiecare indicator sunt menţionate cerinţe comune şi cerinţe specifice, dacă este cazul, pentru diferite niveluri de învăţământ şi tipuri de unităţi de învăţământ. Au fost identificate cerinţe specifice pentru (în paranteză, prescurtarea folosită pentru cerinţele specifice respectivului nivel/tip de învăţământ): învăţământul liceal - vocaţional şi tehnologic , învăţământul profesional şi învăţământul postliceal) (t); învăţământul antepreşcolar şi preşcolar (ap; p), învăţământul special (s), învăţământul antepreşcolar special - intervenţie timpurie (s-it) şi învăţământul special care funcţionează în cadrul centrelor de reeducare/penitenciarelor/centrelor de detenţie (s-r). Cerinţele specifice pot fi, după caz, adaptări ale standardelor comune sau suplimentări ale acestora;

c)cerinţele pentru standardul de autorizare provizorie, pentru standardul de acreditare şi pentru standardul de referinţă sunt cumulative, cu excepţia celor marcate cu (*), care se verifică numai la evaluarea externă pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie. Pentru vizitele de evaluare externă în vederea acreditării şi evaluării periodice, cerinţele respective sunt verificate de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.

 

Sursa:

  • LEGEA EDUCAŢIEI NAŢIONALE nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
  •  HOTĂRÂREA  GUVERNULUI nr. 994 din 18 noiembrie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 1225 din 14 decembrie 2020, la data de 20 mai 2022  (realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de HOTĂRÂREA nr. 631 din 11 mai 2022)
  • ORDONANŢA DE URGENŢĂ a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • Site ARACIP -Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în învăţământul Preuniversitar (www.aracip.eu).

 

 

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html