sâmbătă, 19 februarie 2022

Raport pentru informarea publicului cu privire la respectarea obligaţiilor şi a normelor de conduită

Potrivit Art. 451 din Codul Administrativ, autorităţile şi instituţiilor publice au obligații cu privire la asigurarea consilierii etice a angajaților şi a informării şi a raportării cu privire la normele de conduită.

În scopul aplicării eficiente a dispoziţiilor Codului Administrativ referitoare la conduita angajaților în exercitarea funcţiilor deţinute, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice au obligația desemnării unui angajat, pentru consiliere etică şi monitorizarea respectării normelor de conduită.

Conform Art. 457 din Codul Administrativ, consilierul de etică întocmește un Raport pentru informarea publicului cu privire la respectarea obligaţiilor şi a normelor de conduită.

Raportul conține informaţii cu caracter public și cuprinde cel puţin următoarele date:

a) numărul şi obiectul sesizărilor privind cazurile de încălcare a normelor de conduită profesională;
b) categoriile şi numărul de angajați care au încălcat principiile şi normele de conduită;
c) cauzele şi consecinţele nerespectării normelor de conduită;
d) evidenţierea cazurilor în care angajaților li s-a cerut să acţioneze sub presiunea factorului politic.
Rapoartele privind respectarea normelor de conduită vor fi centralizate într-o bază de date necesară pentru:
a) identificarea cauzelor care determină încălcarea normelor de conduită profesională, a riscurilor, inclusiv a constrângerilor sau ameninţărilor exercitate asupra unui angajat pentru a-l determina să încalce dispoziţii legale în vigoare ori să le aplice necorespunzător; 
b) identificarea modalităţilor de prevenire a încălcării normelor de conduită profesională; 
c) propunerea de măsuri specifice privind reducerea şi eliminarea cazurilor de nerespectare a prevederilor legale.

Rapoartele autorităţilor şi instituţiilor publice privind respectarea normelor de conduită se publică pe site-ul propriu şi se comunică la cererea oricărei persoane interesate.

Raportul va conține și datele de contact ale consilierului de etică (nume, prenume, nr. de telefon, e-mail).

Acte normative incidente:
• Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordonanţea Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordinul Secretarului General al Guvernului nr. 600/2018 pentru aprobarea Codului controlului intern / managerial al entităţilor publice, Standardul 1 - Etica şi integritatea;
• Ordonanţa de urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;
• Codul de conduită etică al personalului din instituția publică.

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html