luni, 7 iunie 2021

Activitatea de soluţionare a petiţiilor în Inspectoratul Şcolar Judeţean

 

Activitatea de soluţionare a petiţiilor în Inspectoratul Şcolar Judeţean

Scopul procedurii operaționale

3.1. Informarea persoanelor interesate cu privire la activitatea de soluţionare a petiţiilor în Inspectoratul Şcolar Judeţean ____ 

3.2. Comunicarea soluţiilor legale petenților                                                            

3.3. Asigurarea legalității  activităţii cu privire la activitatea de soluţionare a petiţiilor           

3.4. Realizarea verificărilor cu privire la realitatea, exactitatea și legalitatea aspectelor sesizate;

3.5. Adoptarea măsurilor care se impun, în conformitate cu legislația în materie și în baza constatărilor.

3.6. Oferirea de informații auditului intern și extern.

Domeniul de aplicare a procedurii operaţionale

4.1 Activitatea de soluţionare a petiţiilor în Inspectoratul Şcolar Judeţean ____  se organizează și  se desfășoară  potrivit  Ordonanţei Guvernului României nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, cu modificările şi completările ulterioare.

4.2 Prin petiţie se înţelege cererea, reclamaţia, sesizarea sau propunerea formulată în scris ori prin poştă electronică, pe care un cetăţean sau o organizaţie legal constituită o poate adresa autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale, companiilor şi societăţilor naţionale, societăţilor comerciale de interes judeţean sau local, precum şi regiilor autonome, denumite în continuare autorităţi şi instituţii publice.

Documente de referinţă (reglementări) aplicabile activităţii procedurate

Legislaţie de bază

1.   Ordonanţa nr. 27 din 30 ianuarie 2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, cu modificările  și completările ulterioare,

2.    OMECTS nr. 5.558 din 7 octombrie 2011 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcției de inspector şcolar din inspectoratele şcolare, cu modificările  și completările ulterioare,

3.  OMECTS nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare,

 Legislaţie  conexă

1.     Codul Civil şi Codul de Procedură Civilă, cu modificările şi completările ulterioare;

2.     Codul penal şi Codul de Procedură Penală, cu modificările şi completările ulterioare;

3.     Legea nr. nr. 1/2011-Legea Educației Naționale, cu modificările şi completările ulterioare;

4.     Legea nr.53/2003 – Codul Muncii, republicată;

5.     Legea nr. 554/2004 – Legea contenciosului administrativ cu modificările şi completările ulterioare;

6.     Legea nr.514/2003- privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările şi completările ulterioare;

7.     Ordine, norme, hotărâri, metodologii.

Alte documente

- Regulamentele interne ale instituției publice

- Anunțurile postate  pe site-ul oficial al instituției  

- Anunțurile postate  pe forumul instituției   

Modul de lucru

  1. La secretariatul Inspectoratului Şcolar Judeţean ____ se primesc  toate petiţiile, inclusiv cele sosite prin poșta electronică, pe adresa oficială a instituției, cu număr de înregistrare, apoi sunt direcţionate către inspectorul şcolar general.
  2. Inspectorul şcolar general le repartizează domeniilor/compartimentelor de specialitate care se îngrijesc de verificarea aspectelor sesizate, redactarea şi transmiterea răspunsurilor  prin registratură, respectând termenele prevăzute de lege.
  3. Condiţiile de repartizare sunt următoarele:
    1. în funcţie de tematica sesizării, fiecărui inspector şcolar/personalului TESA în funcţi de aria acestuia de competenţă sau
    2. în funcţie de unitatea de învăţământ vizată, inspectorului şcolar coordonator;
  4. Compartimentul secretariat asigură primirea petiţiilor/sesizărilor înregistrate către domeniile/compartimentele de specialitate stabilite de inspectorul şcolar general, pe bază de semnătură, cu precizarea termenului de trimitere a răspunsului.
  5. La compartimentul secretariat se primesc petiţiile transmise de Ministerul Educaţiei care au acelaşi circuit ca cel menţionat mai sus.
  6. Petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare ale petentului nu sunt luate în considerare şi se clasează, conform legii.
  7. Inspectorul școlar general/înlocuitorul legal  organizează activitatea de primire, evidenţiere şi rezolvare a petiţiilor adresate, precum comunicarea acestora în termenul legal, prin personalul  din subordine angajat.
  8. Pentru soluţionarea legală a petiţiilor, se dispun  măsuri de cercetare şi analiza detaliată a tuturor aspectelor sesizate de către inspectorul școlar general prin desemnarea unei persoane sau a unei comisii de analiză şi verificare a petiţiilor, în funcţie de complexitatea temei.
  9. Inspectorul școlar general  dispune,  după caz, prin Decizie, constituirea  comisiilor de analiză  și verificare a aspectelor  semnalate prin petiție. 
  10. Activitatea comisiei se va desfăşura potrivit legislației în vigoare, atât la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean ____, cât şi pe teren, cu respectarea  strictă a confidențialității  datelor și  informațiilor.
  11. Consilierea  juridică a membrilor comisiei, stabilirea mijloacelor probatorii și contrasemnarea  actelor  comisiei  va fi asigurată  de către consilierul juridic al   Inspectoratul  Şcolar Judeţean ____.
  12. La terminarea   verificărilor, comisia  întocmește  un  Raport/Proces Verbal  cu  propuneri de măsuri,  document care se supune  dezbaterii  și aprobării în cadrul Consiliului de Administrație al Inspectoratului Şcolar Judeţean ____.
  13. Toți salariații Inspectoratului Şcolar Judeţean ____ sunt obligați să urmărească soluţionarea, redactarea și transmiterea în termen a răspunsului către petent.
  14. Expedierea răspunsului către petiţionar se face numai de către compartimentul secretariat, care  asigură şi clasarea petiţiilor.
  15. Petiţiile greşit îndreptate vor fi trimise în termen de 5 zile de la înregistrare de către secretariatul inspectoratului școlar autorităţilor sau instituţiilor publice care au ca atribuţii rezolvarea problemelor sesizate, urmând ca petiţionarul să fie înștiințat despre aceasta.
  16. Petiţiile repartizate în mod greşit, unui compartiment/inspector şcolar care nu are competenţe în domeniul sesizat, vor fi predate la compartimentul secretariat care se va asigura de redirecţionarea corectă a acestora în cel mai scurt timp.   
  17. Inspectoratul Școlar Județean ____ are  obligaţia să comunice petiţionarului, în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiţiei, răspunsul, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau nefavorabilă.
  18. Pentru soluţionarea petiţiilor greşit îndreptate, de la alte autorităţi sau instituţii publice, termenul de 30 de zile curge de la data înregistrării petiţiei la autoritatea sau instituţia publică competentă.
  19. În situaţia în care aspectele sesizate prin petiţie necesită o cercetare mai amănunţită, inspectorul școlar general poate prelungi termenul legal  cu cel mult 15 zile.
  20. În cazul în care un petiţionar adresează Inspectoratul Școlar Județean ____ mai multe petiţii, sesizând aceeaşi problemă, acestea se vor conexa, petentul urmând să primească un singur răspuns care trebuie să facă referire la toate petiţiile primite.
  21. Dacă după trimiterea răspunsului se primeşte o nouă petiţie de la acelaşi petiţionar, ori de la o autoritate sau instituţie publică greşit sesizată, cu acelaşi conţinut, aceasta se clasează, la numărul iniţial făcându-se menţiune despre faptul că s-a răspuns.
  22. În cazul în care prin petiţie sunt sesizate anumite aspecte din activitatea unei persoane, aceasta nu poate fi soluţionată de persoana în cauza sau de către un subordonat al acesteia.
  23. Angajații  contractuali și inspectorii școlari sunt obligați să rezolve numai petiţiile care le sunt repartizate, fiindu-le interzis să le primească direct de la petenţi, să intervină sau să depună stăruinţă pentru soluţionarea acestora în afara cadrului legal.
  24. Angajații Inspectoratului Şcolar Judeţean ____, potrivit prevederilor  din  Fişa postului, soluţionează prompt şi eficient corespondenţa primită (sesizări, reclamaţii, memorii, etc.).
  25. În vederea asigurării legalității activității de soluționare a  petițiilor, consilierul  juridic  al Inspectoratului Şcolar Judeţean ____ asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, domeniilor/compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, la solicitarea acestora, putând face parte și din comisiile constituite pentru verificarea aspectelor sesizate.
  26. Consilierul  juridic  avizează și/sau contrasemnează  actele  cu  caracter  juridic supuse   analizei ce intervin în procesul de verificare a aspectelor sesizate, de elaborare a raportului/procesului verbal de verificare, etc.
  27. Semnarea răspunsului se face de către inspectorul școlar general, ori de persoana împuternicită, precum şi de seful compartimentului care a solutionat petitia. În răspuns se va indica, în mod obligatoriu, temeiul legal al soluţiei adoptate.
  28. Atât petiţia, cât şi răspunsul, precum şi toate documentele-martor (sub forma unui raport cu anexe) sunt arhivate de către inspectorul școlar coordonator al echipei desemnate/persoana care a întocmit răspunsul.
  29. Semestrial, Inspectoratul Școlar Județean ____ va analiza activitatea proprie de soluţionare a petitiilor, pe baza raportului întocmit de compartimentul secretariat.

Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii

 Constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit prevederilor Legii nr. 1/2011 a educației naționale,  cu modificările  și completările ulterioare sau, după caz, potrivit legislaţiei muncii următoarele fapte:

a) nerespectarea termenelor de soluţionare a petiţiilor, prevăzute în Ordonanţa nr. 27 din 30 ianuarie 2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, cu modificările și completările ulterioare;

b) intervenţiile sau stăruinţele pentru rezolvarea unor petiţii în afara cadrului legal;


c) primirea direct de la petiţionar a unei petiţii, în vederea rezolvării, fără să fie înregistrată şi fără să fie repartizata de şeful compartimentului de specialitate.

 

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html