sâmbătă, 19 mai 2018

Conduita morală conformă deontologiei profesionale specifică cadrelor didactice


          
Conform art. 280 din Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011, a educaţiei naţionale,  cu modificările și completările ulterioare:

  (1) Personalul didactic, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar răspund disciplinar pentru încălcarea cu vinovăţie a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului unităţii/instituţiei, conform legii.

  (2) Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului prevăzut la alin. (1), în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:

  a) observaţie scrisă;
  b) avertisment;
  c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
  d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;
  e) destituirea din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;
  f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

  Potrivit art. 5 din Ordinul nr. 3866 din 2012 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea si atribuţiile Colegiului Central de Disciplină al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului si Sportului si ale colegiilor de disciplină de pe lângă inspectoratele şcolare judeţene, ,,Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca și care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârsită cu vinovatie de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele și dispozitiile legale ale conducătorilor ierarhici”. 

 Art. 233 din  Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările și completările ulterioare,  precizează condițiile ce trebuie îndeplinite ca o persoană să fie aptă să exercite profesia de  cadru didactic: ,,Personalul didactic cuprinde persoanele din sistemul de învăţământ responsabile cu instruirea şi educaţia. Din categoria personalului didactic pot face parte persoanele care îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute de lege, care au capacitatea de exercitare deplină a drepturilor, o conduită morală conformă deontologiei profesionale şi sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru îndeplinirea funcţiei”.

Art. 40 alin. (3) din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar precizează: ,,Personalul din învăţământul preuniversitar trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile pe care trebuie să le transmită copiilor/elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil”.

Potrivit art. 186  din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, ,,Unităţile de învăţământ încheie cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, în momentul înscrierii antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor, în registrul unic matricol, un contract educaţional în care sunt înscrise drepturile şi obligaţiile reciproce ale părţilor. Modelul contractului educaţional este prezentat în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Acesta este particularizat la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ prin decizia consiliului de administraţie, după consultarea Consiliului de părinţi al unităţii de învăţământ”.

 Potrivit cap.  IV din Modelul contractului educaţional,  părţile au cel puţin următoarele obligaţii,  prevăzute la  pct 1, lit. j):   ,,Unitatea de învăţământ se obligă ...să desfăşoare în unitatea de învăţământ activităţi care respectă normele de moralitate şi nu pun în niciun moment în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a beneficiarilor primari ai educaţiei, respectiv a personalului unităţii de învăţământ”.

 Potrivit art. 262 alin. (1)  și (2) din Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările și completările ulterioare, ,,Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde:a)activităţi didactice de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învăţământ; b) activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică;c) activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii. d) activităţi de dirigenţie. Activităţile concrete prevăzute la alin. (1), care corespund profilului, specializării şi aptitudinilor persoanei care ocupă postul didactic respectiv, sunt prevăzute în fişa individuală a postului. Aceasta se aprobă în consiliul de administraţie, se revizuieşte anual şi constituie anexă la contractul individual de muncă”.

Ca angajat, cadrul didactic are obligaţia de a asigura un serviciu  de calitate beneficiarilor, în limitele atribuţiilor stabilite prin fişa postului.

Ordinul MEN nr. 6.143 din 1 noiembrie 2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar prezintă Fişa cadru a postului - cadru didactic în învăţământul preuniversitar.

La  capitolul Conduita profesională,  întâlnim:

-          Manifestarea atitudinii morale şi  civice (limbaj, ţinută, respect, comportament);  

-          Respectarea şi promovarea   deontologiei profesionale. 

Același aspect  se  prevede  în Fişa-cadru de autoevaluare/evaluare în vederea acordării calificativului anual pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar.

              La  capitolul Conduita profesională-5 puncte,  regăsim:

-          Manifestarea atitudinii morale şi  civice (limbaj, ţinută, respect, comportament)   -2 puncte

-          Respectarea şi promovarea   deontologiei profesionale  -3 puncte

De asemenea, Fişa individuală a postului  întocmită potrivit Ordinului MEN nr. 6.143 din 1 noiembrie 2011  la  Răspunderea disciplinară  prevede: ,,Neîndeplinirea sarcinilor de serviciu sau îndeplinirea lor în mod necorespunzător atrage după sine diminuarea calificativului şi/sau sancţionarea disciplinară, conform prevederilor legii.

Atribuțiile Direcției Juridice a Ministerului Educaţiei Naționale


 



Direcția Juridică a  Ministerului Educaţiei Naționale

 
         Rol:

Asigură reprezentarea intereselor legitime ale Ministerului Educaţiei în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel
Asigură consultanţă şi asistență juridică, la cerere, direcţiilor generale/direcţiilor/altor compartimente funcţionale din cadrul Ministerului Educaţiei
Asigură consultanţă în elaborarea şi avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de minister, precum şi a actelor administrative cu caracter normativ


                              ***

 

VIII12 Direcţia Juridică

VIII.12.1 Serviciul Contencios
Art.28 Obiectivul general al Direcţiei Juridic vizează asigurarea activităţii juridice la nivelul Ministerului. Funcţiile şi atribuţiile Direcţiei Juridic

1.  Asigurarea reprezentării Ministerului în instanţele judecătoreşti pentru a apăra drepturile şi interesele acestuia

a)      formulează acte cu caracter juridic adresate instanţelor judecătoreşti pentru apărarea drepturilor şi intereselor Ministerului;
b)       reprezintă şi susţine interesele Ministerului în faţa instanţelor judecătoreşti, inclusiv în procesele având ca obiect proiectele finanţate din fondurile externe nerambursabile.

2.  Avizarea din perspectiva legalităţii a actelor administrative cu caracter individual şi normativ elaborate în Minister şi verificarea legalităţii proiectelor de acte normative transmise de alte ministere

a)      avizează proiectele de acte administrative cu caracter normativ aflate pe circuitul intern de avizare;
b)      asigură avizul de legalitate a proiectelor de ordin de confirmare rector, a cartelor universitare elaborate de instituţiile de învăţământ universitar, precum şi în vederea acordării statutului de utilitate publică a asociaţiilor, fundaţiilor sau federaţiilor;
c)      avizează, din punct de vedere al legalităţii, proiectele de lege/hotărâre de Guvern/ordonanţă a Guvernului /ordonanţă de urgenţă a Guvernului transmise de alte ministere în ceea ce priveşte domeniul specific de activitate.

3.   Acordarea asistenţei juridice direcţiilor de specialitate la elaborarea actelor administrative cu caracter individual şi normativ, precum şi a celorlalte documente elaborate de acestea

a)  acordă consultanţă privind negocierea contractelor colective de muncă la nivel ramură de învăţământ;
b)  participă/asigură secretariatul în cadrul comisiilor constituite la nivelul Ministerului ce privesc domeniul de competenţă al Direcţiei, precum şi pentru Colegiul Central de Disciplină, Comisia de Disciplină a Ministerului;
c) formulează răspunsuri la reclamaţii/sesizări/petiţii adresate Direcţiei Juridic, precum şi la solicitările Curţii Constituţionale, ale Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării şi acordă consultanţă la alte sesizări/petiţii adresate celorlalte departamente;
d)   asigură punerea în aplicare a Legii 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificările şi completările ulterioare.

4.  Asigurarea consultanţei şi avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de MEN

a)     asigură consultanţă pentru iniţierea proiectelor de acte normative/acte administrative cu caracter normativ, la cererea direcţiilor generale/direcţiilor din cadrul Ministerului;
b)      asigură asistenţă juridică, raportat la prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)      participă la şedinţele grupurilor de lucru constituite la nivelul Ministerului sau interministerial, în vederea elaborării actelor normative/acte administrative cu caracter normativ;
d) avizează actele normative aflate pe circuitul de avizare în Minister atât pentru actele normativc/actclc administrative cu caracter normativ iniţiate de Ministerul Educaţici Naţionale, cât şi cele la nivel interministerial.

5. Gestionarea eficientă şi eficace a activităţii de soluţionare a petiţiilor şi memoriilor

a) identifică problemele recurente apărute în textul petiţiilor şi memoriilor, şi eventuale situaţii referitoare la timpul necesar soluţionării acestora precum şi la transmiterea răspunsurilor către petenţi;
b)identifică măsuri privind problemele prevăzute la punctul a);
c)valorifică răspunsurile prin elaborarea de propuneri de măsuri de corecţie/îmbunătăţire a activităţii Ministrului;
d)elaborează un Raport anual înaintat Serviciului Management Documente şi Petiţii.

Sursa: Ordinul MEN nr. 3748/2016 modificat și completat cu ordinul nr. 4065/15.06.2017
  
Consilierul juridic  din inspectoratul școlar județean are următoarele atribuţii:

a) reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
b) reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d) asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f) participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h) obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i) întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.

Baza legală: Art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare


 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html