luni, 1 martie 2021

Anomalii juridice 2

  


Consilierul juridic al inspectoratului școlar nu are atribuții legale privind avizarea (controlul de legalitate)  actelor emise de un alt  angajator


Potrivit art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările si completările ulterioare, consilierul juridic din ISJ are următoarele atribuţii:
(...)
     g) ,,acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar";
(...)

Profesia de consilier juridic face parte din categoria profesiilor juridice, se organizează ca un corp profesional şi se exercită conform prevederilor:

a) Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
b) Codului muncii- Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003, republicată
c) Statutului profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare,
d) Codului deontologic al consilierului juridic,
e) Ordinului nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.

În esență, acestea  prevăd:

 1.     Legea nr. 514 din 28 noiembrie 2003  privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic (actualizata până la data de 30 iunie 2006*)

ART. 1 Consilierul juridic asigura apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale autorităţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale persoanelor juridice de drept privat, în slujba cărora se află şi în conformitate cu Constitutia şi legile tarii.
ART. 2 Consilierul juridic poate să fie numit în functie sau angajat în muncă, în condiţiile legii.
ART. 3 (1) Consilierul juridic numit în functie are statutul functionarului, potrivit functiei şi categoriei acesteia.
  (2) Consilierul juridic angajat în munca are statut de salariat.
ART. 4 Consilierul juridic în activitatea sa asigura consultanţă şi reprezentarea autorităţii sau institutiei publice în serviciul careia se afla ori a persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apara drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natura, precum şi cu orice persoană juridica sau fizica, română sau străină, în condiţiile legii şi ale regulamentelor specifice unităţii, avizeaza şi contrasemnează actele cu caracter juridic.

2.     Codul muncii Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003 (republicată)(actualizată)

ART. 10 Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu.


3.     Statutul profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004

Art. 8 În activitatea sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei publice ori a persoanei juridice în favoarea căreia exercită profesia, apără drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română ori străină;
  
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
  
  
ART. 40 Îndatoririle consilierului juridic
  (1) Consilierul juridic apără drepturile şi interesele legitime ale instituţiei, persoanei juridice, autorităţii sau entităţii pentru care exercită profesia, asigură consultanţă şi reprezentare juridică, avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de acestea.
  (2) Consilierul juridic acordă consultanţă, opinia sa fiind consultativă.
  Consilierul juridic formulează punctul său de vedere potrivit prevederilor legale şi a crezului său profesional.
  Consilierul juridic manifestă independenţă în relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.
   În exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate fi supus nici unei presiuni din partea persoanei juridice unde îşi exercită profesia sau din partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori privat.

A  aviza  actele altei  persoane juridice  cu  care  consilierul juridic  nu are  încheiat un contract individual de muncă  presupune  din partea acestuia   profesarea  unei meserii fără  drept. Adică  infracțiune, conform art. 348 Noul Cod Penal.

2.    Consilierul juridic nu poate aviza un act dezbătut și aprobat în cadrul Consiliului de Administrație al unei unități școlare.

Potrivit art. 2 din OMEN nr. 4.619 din 22 septembrie 2014   pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare,  ,,Consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar, (…) este organul de conducere al unităţii de învăţământ”.

Conform art. 14  alin.  (4) din MEN nr. 4.619 din 22 septembrie 2014   ,,Hotărârile consiliului de administraţie pot fi contestate la instanţa de contencios administrativ, cu respectarea procedurii prealabile reglementate prin Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare”.

,, Criteriile specifice de departajare (elaborate de fiecare unitate de învăţământ preşcolar, aprobate de Consiliul de administraţie al acesteia şi avizate de către consilierul juridic al Inspectoratului Şcolar Judeţean/al municipiului Bucureşti până la data de 29 mai 2020) nu pot fi discriminatorii și nu pot include liste de preînscrieri.”, se precizează în Nota MEC nr. 791/04.052020.

Văzând  contradicțiile juridice dintre mai  multe acte  juridice,  aplicabile sunt prevederile legilor și ale  ordinelor de ministru mai sus enunțate ca  fiind  cu forță juridică  superioară unei note  informative.

Prin urmare,    consilierul juridic nu poate aplica  viza  juridică în aceste condiții și  va trebui să  se  abtină,  aplicând  următoarea prevedere: 

,,Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţieilegiistatutului profesiei şi regulilor eticii profesionale".

Rolul juridicului și protecția juridică a managerului din educație

 

Analizând cu mare atenție ordinele care reglementează activitatea juridică din  ME,  anume prevederile  care precizează rolul și atribuțiile Direcției Juridice  regăsite în  Ordinul MEC nr. 3390/2020,  cu  modificările  și  completările  ulterioare, văzând și atribuțiile consilierului juridic  din inspectoratul școlar județean precizate la  art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare,  se observă  foarte clar că organizarea juridicului  este una anacronică,  depășită, nespecifică provocărilor acestui  deceniu.

Lipsa de colaborare  juridică și de coordonare pe orizontală cât și pe verticala ierarhiei produce disfuncții resimțite  la  niveluri ierarhice inferioare.

Spre exemplu, numai  la  nivelul procesual, nu  se are   în vedere  o practică  unitară   pe  județe/minister  datorită  lipsei de  cooperare/coordonare procesuală.

Un ordin de ministru pentru aprobarea Instrucţiunilor privind activitatea legislativă şi de asistenţă juridică în ME   care să  reglementeze ca  un tot unitar activitatea Direcției Juridice și a consilierilor juridici din învățământul universitar/preuniversitar   ar  putea  fi  soluția de  început. 

A  se vedea în   MApN  (ORDIN nr. M.75 din 14 iulie 2009 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind activitatea legislativă şi de asistenţă juridică în Ministerul Apărării Naţionale - http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/110183 ) precum și în  MAI ( ORDIN nr. 107 din 1 septembrie 2017 privind asistența juridică în Ministerul Afacerilor Interne și în unitățile, instituțiile și structurile din subordinea acestuia- http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/192915)

În prezent, managerul  școlar are dreptul să solicite  consultanță juridică și asistență de la  Inspectoratul Școlar județean.  În  practică, acest  aspect este imposibil de realizat.

Soluționarea situațiilor conflictuale  specifice unităților școlare   se pot  realiza în cadrul instituției, însă nu de puține ori conflictele nesoluționate la aceste niveluri se rezolvă de instanțele judecătorești, uneori cu repercusiuni grave asupra managerului.

Pe viitor, în funcție de  mărimea unității școlare și complexitatea   problemelor juridice cu care se confruntă managerul, acesta ar trebui să aibă posibilitatea ca în statul de personal/organigramă să cuprindă   și postul de consilier juridic.

Astfel,  managerul,  cum atribuie  contabilului activitatea specifică  unui  contabil,  va  putea  atribui   activitatea  juridică unui  specialist- consilierul  juridic,   care  poate  reprezenta   în  fața instanțelor de orice  rang  unitatea școlară angajatoare.

---

Ordinul MEC nr. 3390/2020,  cu  modificările  și  completările  ulterioare poate  fi  descarcat de aici 

https://www.research.gov.ro/ro/articol/4479/minister-organigrama 

https://www.research.gov.ro/uploads/minister/rof-mec

https://www.research.gov.ro/uploads/minister/ordinul-mec-4734-20-07-2020.pdf 

 https://www.research.gov.ro/uploads/minister/ordin-5546.pdf

Articolul  întră  sub  incidența  LEGII nr. 571 din 14 decembrie 2004


 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html