ORDIN nr. 5550 din 6 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul
preuniversitar
EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI,
CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 724
din 13 octombrie 2011
În baza prevederilor art. 94 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 536/2011
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din
învăţământul preuniversitar, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia
generală management, resurse umane şi reţea şcolară din cadrul Ministerului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi inspectoratele şcolare duc
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
educaţiei, cercetării,
tineretului
şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucureşti, 6
octombrie 2011.
Nr. 5.550.
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Consiliului
naţional de etică din
învăţământul preuniversitar
CAP. I
Constituirea Consiliului
naţional de etică
ART. 1
În vederea
coordonării şi monitorizării aplicării normelor de conduită morală şi
profesională în activităţile de învăţământ preuniversitar, se înfiinţează
Consiliul naţional de etică din învăţământul preuniversitar, denumit în
continuare Consiliul naţional de etică, organism consultativ, fără
personalitate juridică.
ART. 2
Consiliul naţional de etică este format din 378 de membri, câte 9 membri
pentru fiecare judeţ/municipiul Bucureşti, cu prestigiu profesional şi
autoritate morală, reprezentând cadrele didactice, părinţii şi organizaţiile
neguvernamentale care desfăşoară de minimum 3 ani o activitate semnificativă în
domeniul învăţământului preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti.
ART. 3
Consiliul naţional de etică se organizează şi funcţionează în
conformitate cu prezentul regulament.
ART. 4
La nivel judeţean/al municipiului Bucureşti
membrii consiliului naţional de etică sunt constituiţi în comisii de etică. Aceste comisii
sunt organizate la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului
Bucureşti şi sunt formate din 9 membri,
dintre care:
a) 4 reprezentanţi
ai cadrelor didactice, propuşi de către consiliul consultativ al
inspectoratului şcolar;
b) 2
reprezentanţi ai părinţilor, propuşi de către asociaţiile de părinţi;
c) 2
reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale care desfăşoară de minimum 3
ani o activitate semnificativă în domeniul învăţământului preuniversitar în
judeţ/municipiul Bucureşti, propuşi de către organizaţiile în cauză;
d) un
reprezentant al compartimentului juridic din inspectorat.
ART. 5
Membrii comisiei de etică sunt aleşi de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar,
prin vot secret, dintre persoanele propuse conform prevederilor art. 4.
ART. 6
Membrii comisiei de etică aleşi, în baza rezultatelor votului consiliului
de administraţie al inspectoratului şcolar, sunt numiţi prin decizie a
inspectorului şcolar general, pe o perioadă de 4 ani, şi reconfirmaţi de
către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, la începutul
fiecărui an şcolar.
ART. 7
(1) Membrii
comisiilor de etică numiţi prin decizie a inspectorului şcolar general devin
membri ai Consiliului naţional de etică.
(2) După
constituire, fiecare comisie de etică
stabileşte prin vot secret, pentru o perioadă de 4 ani:
a) preşedintele
comisiei;
b) secretarul
comisiei;
c) delegatul
comisiei la întrunirile anuale ale Consiliului naţional de etică.
(3) Delegaţii
comisiilor de etică aleg, prin vot secret, cu cel puţin jumătate plus unu din
numărul total al delegaţilor prezenţi, cu condiţia ca aceştia să fie în număr
de cel puţin 31, pentru o perioadă de 4
ani, conducerea Consiliului naţional de etică cu următoarea componenţă:
(i) preşedinte;
(îi) 2
vicepreşedinţi;
(iii) secretar
general;
(iv) secretar.
ART. 8
Nu pot face
parte din comisiile de etică şi, implicit, din Consiliul naţional de etică
persoanele care:
a)
ocupă funcţii de conducere în cadrul inspectoratului şcolar;
b) au
sancţiuni profesionale;
c)
prestează activităţi comerciale în incinta unităţilor/instituţiilor de
învăţământ sau în zona limitrofă;
d) fac comerţ cu
materiale obscene sau pornografice scrise, audio sau vizuale;
e) practică, în
public, activităţi cu componenţă lubrică sau altele care implică exhibarea, în
manieră obscenă, a corpului;
f) au
funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la
nivel local, judeţean sau naţional;
g) au
desfăşurat poliţie politică ori au fost condamnate pentru săvârşirea unei
infracţiuni prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală.
ART. 9
În cazul în care, din motive temeinice,
membrii Consiliului naţional de etică se retrag sau sunt revocaţi, consiliul de
administraţie al inspectoratului şcolar va întreprinde măsurile necesare
înlocuirii acestora în termen de 60 de zile de la data retragerii.
CAP.
II
Atribuţiile
Consiliului naţional de etică
ART.
10
Consiliul naţional de etică are următoarele
atribuţii:
a)
elaborează codul de etică din
învăţământul preuniversitar, denumit în continuare cod de etică, şi îl
înaintează spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului. Codul de etică va cuprinde formularea explicită a idealurilor,
principiilor şi normelor morale pe care consimt să le respecte personalul din
unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar, inspectoratele şcolare şi
casele corpului didactic în activitatea lor profesională;
b)
urmăreşte aplicarea codului de etică prin:
(i)
diseminarea normelor cuprinse în codul de etică;
(îi)
evaluarea, analizarea şi soluţionarea sesizărilor şi reclamaţiilor adresate în
conformitate cu normele cuprinse în codul de etică;
(iii)
organizarea unei investigaţii în vederea validării sau invalidării
corectitudinii sesizărilor şi reclamaţiilor adresate în conformitate cu codul
de etică;
(iv) elaborarea
unei decizii motivate după efectuarea investigaţiei cu privire la faptele
sesizate;
(v) elaborarea
unui "raport de caz" în urma unei decizii motivate;
c) analizează şi soluţionează operativ,
eficient şi echidistant abaterile de la prevederile codului de etică;
d) prezintă anual
un raport cu privire la faptele sesizate şi analizate în cadrul consiliului. În
conţinutul raportului nu vor fi prezentate decât estimativ sesizările şi
reclamaţiile considerate şi demonstrate ca nefondate, iar pentru cazurile cu
implicaţii minore se va păstra confidenţialitatea în privinţa identităţii
persoanelor implicate. Acest raport se face public.
e) notifică,
prin intermediul comisiei de etică a judeţului/a municipiului Bucureşti,
instituţiile statului, atunci când apar cazuri care sunt de domeniul legii
penale, şi pune la dispoziţia acestora toate informaţiile pe care le deţine cu
privire la cazurile respective;
f) activează
împotriva acţiunilor denigratoare şi calomnioase adresate atât personalului,
cât şi unităţilor/instituţiilor de învăţământ preuniversitar;
g) se sesizează din oficiu în legătură cu
cazurile de încălcare a codului de etică;
h) organizează anual câte două întruniri la
nivel naţional.
Aceste întruniri se consideră a fi statutare dacă sunt prezenţi cel
puţin 31 dintre cei 42 de delegaţi stabiliţi conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. c);
i) în cadrul
întrunirilor la nivel naţional, deciziile se adoptă, prin vot, cu cel puţin
jumătate plus unu din numărul total al delegaţilor prezenţi, cu condiţia ca
aceştia să fie în număr de cel puţin 31. Dacă există egalitate de voturi, votul
preşedintelui este decisiv în adoptarea hotărârilor.
j) oferă
consultanţă şi monitorizează modul de aplicare a codului de etică;
k) diseminează bunele practici privind aplicarea
codului de etică.
CAP. III
Atribuţiile membrilor comisiei de etică
ART. 11
Atribuţiile membrilor comisiei de etică sunt:
a) preşedintele comisiei de etică:
(i) asigură
conducerea operativă a comisiei;
(îi) convoacă şi
prezidează şedinţele comisiei;
(iii) prezintă
în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar raportul comisiei
privind analiza faptelor pentru care a fost sesizat;
(iv) distribuie
sarcini individuale membrilor comisiei de etică;
(v) reprezintă
inspectoratul şcolar în probleme de etică în relaţia cu alte inspectorate
şcolare, cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului ori alte
instituţii de interes public.
b) secretarul comisiei de etică:
(i)
asigură partea organizatorică a desfăşurării activităţii comisiei;
(îi)
redactează rapoartele, procesele-verbale şi ţine evidenţa documentelor
comisiei;
(iii) planifică
sesiunile ordinare şi stabileşte ordinea de zi a acestora;
(iv) are
responsabilitatea arhivei comisiei şi a bazei de date a acesteia;
(v) asigură
legătura dintre membrii comisiei.
c) membrii
comisiei de etică:
(i) exercită
atribuţiile stabilite de către preşedintele comisiei;
(îi) participă la lucrările comisiei.
CAP. IV
Atribuţiile conducerii Consiliului
naţional de etică
ART. 12
Atribuţiile conducerii Consiliului naţional de etică sunt:
a) preşedintele Consiliului naţional de
etică:
(i) asigură
conducerea operativă a consiliului;
(îi) convoacă şi
prezidează reuniunile la nivel naţional ale consiliului;
(iii) prezintă
raportul anual al consiliului privind analiza faptelor pentru care a fost
sesizat;
(iv) distribuie
sarcini individuale delegaţilor comisiilor de etică;
(v) reprezintă
Consiliul naţional de etică în probleme de etică în relaţia cu inspectoratele
şcolare, cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului sau cu
alte instituţii de interes public.
b) vicepreşedinţii Consiliului naţional de
etică:
(i) exercită
atribuţiile delegate de către preşedintele consiliului;
(îi) coordonează
comisiile de lucru ale consiliului.
c) secretarul general al Consiliului
naţional de etică:
(i) exercită
atribuţiile delegate de către preşedintele consiliului;
(îi) asigură
partea organizatorică a desfăşurării activităţii consiliului;
(iii) stabileşte
ordinea de zi a reuniunilor la nivel naţional ale consiliului.
d) secretarul Consiliului naţional de
etică:
(i) exercită
atribuţiile delegate de către secretarul general;
(îi) redactează
rapoartele, procesele-verbale şi ţine evidenţa documentelor consiliului;
(iii) are
responsabilitatea arhivei comisiei şi a bazei de date a acesteia;
(iv) asigură legătura dintre membrii comisiei.
CAP. V
Funcţionarea comisiei de etică
ART. 13
(1) La nivelul fiecărui judeţ/al
municipiului Bucureşti, membrii comisiei
de etică se întrunesc lunar,
în şedinţă ordinară, şi ori de câte ori este nevoie, în şedinţe extraordinare.
Aceste şedinţe se consideră a fi statuare în următoarele situaţii:
a) şedinţele
ordinare - dacă sunt prezenţi cel puţin 7 dintre cei 9 membri ai comisiei;
b) şedinţele
extraordinare - dacă sunt prezenţi cel puţin 6 dintre cei 9 membri ai comisiei.
(2)
Şedinţele comisiei de etică se desfăşoară de regulă la sediul inspectoratului şcolar.
Comisia de etică poate stabili, în funcţie de situaţie, şi alt loc de
desfăşurare a şedinţelor sale.
(3)
Comisia de etică se reuneşte în şedinţe extraordinare în cel mult 15 zile de la
depunerea unei sesizări/reclamaţii.
(4) În
cazul sesizărilor/reclamaţiilor urgente, cel puţin un membru al comisiei va
trebui să preia cazul în regim de urgenţă.
(5)
Deciziile comisiei de etică, desemnarea membrilor echipei care va examina un
caz, aprobarea rapoartelor de caz şi a măsurilor ce vor fi întreprinse se
adoptă, prin vot, cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor
prezenţi, cu condiţia respectării prevederilor alin. (1). Dacă există egalitate
de voturi, votul preşedintelui este preponderent în adoptarea hotărârilor.
(6) Comisia de etică se poate autosesiza
atunci când consideră că o prezentare în mass-media poate induce un climat de
suspiciune privind activitatea sau comportamentul unor membri ai personalului
din unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar, inspectoratul şcolar
şi casa corpului didactic, care pot leza
onoarea instituţiei.
(7)
Evaluarea primară a sesizărilor/reclamaţiilor, efectuarea anchetelor şi
audierilor se realizează de către membrii desemnaţi din cadrul comisiei. În
cazul în care se apreciază că sesizările/reclamaţiile nu au ca obiect eventuale
încălcări ale codului de etică, acestea vor fi redirecţionate către cei în
drept a le analiza şi soluţiona, conform legii.
(8) Membrii comisiei nu pot fi împiedicaţi să
facă parte din grupurile de investigare, exceptând situaţia în care se constată
un conflict de interese de orice natură.
(9)
Comisia de etică va analiza şi va stabili dacă faptele imputate reprezintă o
abatere de la principiile codului de etică. Atunci când comisia consideră că
fapta imputată reprezintă o încălcare minoră a codului de etică, se va propune
părţilor concilierea pe cale amiabilă sau, în funcţie de caz, comisia va
propune o atenţionare colegială.
(10)
Persoana reclamată este notificată despre primirea sesizării în scopul
asigurării posibilităţii disculpării sale şi a evitării unor posibile conflicte
de interese.
(11)
În procesul-verbal al şedinţei de comisie, întocmit de secretarul comisiei, vor
fi specificate opiniile membrilor, iar la final procesul-verbal va fi citit şi
semnat de toţi cei prezenţi.
(12)
Ambele părţi pot contesta decizia comisiei în cel mult 15 zile de la
înştiinţare, la conducerea inspectoratului şcolar.
(13)
În cazul existenţei unor conflicte de interese între părţi şi unul dintre
membrii comisiei, acesta nu va participa la investigarea cazului şi la votarea
raportului de caz.
(14)
Preşedintele comisiei de etică prezintă consiliului de administraţie al
inspectoratului şcolar şi conducerii Consiliului naţional de etică, anual, un raport cu privire la faptele sesizate
şi analizate în cadrul comisiei. În conţinutul raportului vor fi prezentate,
estimativ, sesizările şi reclamaţiile considerate şi demonstrate ca nefondate,
iar pentru cazurile cu implicaţii minore se va păstra confidenţialitatea în
privinţa identităţii persoanelor implicate. Vor fi subliniate abaterile
înregistrate şi măsurile aplicate. De asemenea, vor fi evidenţiate persoanele
care au avut un comportament corect, exemplar, acţionând pentru creşterea
prestigiului învăţământului preuniversitar din judeţ/din municipiul Bucureşti.
Acest raport se face public.
ART. 14
Activitatea comisiei de etică se desfăşoară
cu respectarea principiului confidenţialităţii, iar în acest sens se iau
următoarele măsuri:
1. Discuţiile
sunt confidenţiale până la decizia finală.
2. Sesizările
sunt examinate într-o modalitate privată şi confidenţială, pentru a proteja
identitatea persoanelor vizate, identitate care nu va fi divulgată până la
găsirea unei soluţii oficiale. Reputaţia individuală poate fi atinsă prin
inadvertenţă.
3. Toate
documentele aferente fiecărei sesizări se arhivează într-un dosar care are
caracter confidenţial şi se păstrează la sediul inspectoratului şcolar cel
puţin un an de la data soluţionării. La acest dosar vor avea acces numai membrii
desemnaţi ai comisiei şi reprezentanţii legali ai părţilor.
4. Dacă pe
parcursul derulării procedurilor este necesară dezvăluirea identităţii
reclamantului unor terţe persoane, acest lucru nu se va putea face decât cu
acordul scris al acestuia. Dacă acesta refuză, iar din cauza acestui fapt
ancheta nu mai poate continua, cazul va fi clasat.
5. Toate
documentele înregistrate la comisia de etică au caracter confidenţial, cu
excepţia situaţiei în care părţile sunt de acord să renunţe la
confidenţialitate.
6.
Membrii comisiei de etică semnează un acord privind respectarea
confidenţialităţii.
7. În cazul în care se dovedeşte încălcarea
acordului de confidenţialitate de către un membru al comisiei de etică acesta
va fi exclus din comisie prin decizie a inspectorului şcolar general, în urma
hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 15
(1)
Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti sunt obligate ca, în
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament,
să emită deciziile de numire a membrilor comisiilor de etică.
(2)
Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, sub coordonarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, în termen de 90
de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, vor
întreprinde măsurile necesare organizării primei întruniri anuale a Consiliului
naţional de etică.
ART.
16
Consiliul naţional de etică are obligaţia ca, în termen de
60 de zile de la data primei întâlniri anuale, să elaboreze codul de etică şi
să îl înainteze spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului.
ART.
17
(1) Codul de etică este un document
obligatoriu care completează normativele în vigoare privind activitatea din
învăţământul preuniversitar.
(2) Codul
de etică funcţionează ca un contract moral între părinţi, elevi şi
personalul din unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar,
inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic, contribuind la coeziunea
personalului şi la formarea unui climat educaţional bazat pe cooperare şi
competiţie după reguli corecte.