În
Monitorul Oficial nr. 396 din 15 mai 2020 a fost publicată Legea nr.
55 din 15 mai 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea
efectelor pandemiei de COVID-19, cu dată de intrare în vigoare la
18.05.2020.
Forma actuală a LEGII nr. 55 din 15 mai
2020 este realizată prin includerea modificărilor și
completărilor aduse de: DECIZIA nr. 457 din 25 iunie 2020; LEGEA
nr. 103 din 2 iulie 2020; LEGEA nr. 203 din 16 septembrie 2020; ORDONANŢA
DE URGENŢĂ nr. 186 din 28 octombrie 2020; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr.
192 din 5 noiembrie 2020L; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 2 din 6
ianuarie 2021. Legea cuprinde și NORME DE
APLICARE, aprobate prin ORDINUL nr. 86 din 26 mai 2020.
LEGEA nr. 55 din 15 mai 2020 are
ca obiect instituirea, pe durata stării de alertă declarate în condiţiile
legii, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, a
unor măsuri temporare şi, după caz, graduale, în scopul protejării drepturilor
la viaţă, la integritate fizică şi la ocrotirea sănătăţii, inclusiv prin
restrângerea exerciţiului altor drepturi şi libertăţi fundamentale. Măsurile
restrictive de drepturi prevăzute în lege, precum şi, după caz, cele de
renunţare sau de relaxare a acestora se dispun cu respectarea principiului
egalităţii de tratament juridic pentru situaţii identice sau comparabile.
În continuare, vom prezenta modalitățile de ocupare a posturile
vacante sau temporar vacante pe durata stării de alertă declarate în
condiţiile Legii nr. 55 din 15 mai 2020, actualizată.
Pe durata stării de alertă, posturile vacante sau
temporar vacante din cadrul Ministerului Sănătăţii şi unităţilor aflate în
subordinea şi în coordonarea Ministerului Sănătăţii, inclusiv funcţiile publice
de execuţie şi conducere, pot fi ocupate prin numire, fără concurs, de
funcţionari publici sau personal contractual care îndeplinesc cerinţele de
ocupare stabilite în fişa postului şi în actele normative specifice domeniului
de activitate, aplicabile categoriei de personal cu care este prevăzut a fi
încadrat postul vacant, şi criteriile prevăzute de statutele profesionale
specifice. Numirea în cadrul aparatului propriu al Ministerului Sănătăţii se
face prin ordin al ministrului sănătăţii şi încetează de drept în cel mult 30
de zile de la data încetării stării de alertă.
Numirea în cadrul unităţilor aflate în subordinea sau
în coordonarea Ministerului Sănătăţii se face prin act administrativ al
conducătorului instituţiei sau al unităţii angajatoare, cu încadrarea în limita
numărului maxim de posturi aprobate de către ordonatorul principal de credite
prin statul de funcţii, şi încetează de drept în cel mult 30 de zile de la data
încetării stării de alertă.
Pe durata stării de alertă, pentru neîndeplinirea
gravă a atribuţiilor de serviciu de natură a pune în pericol persoanele şi
măsurile de prevenire şi combatere a efectelor pandemiei de COVID-19, pot fi
suspendate din funcţii persoanele cu funcţii de conducere din cadrul
Ministerului Sănătăţii şi din unităţile sanitare publice aflate în subordinea,
sub autoritatea Ministerului Sănătăţii.
Posturile devenite vacante temporar prin aplicarea
suspendării prevăzute la art.12 alin. (1), pot
fi ocupate de funcţionari publici sau personal contractual, prin numire, fără
concurs, prin ordin al ministrului sănătăţii.
Suspendarea din funcţie dispusă în condiţiile alin.
(1) art. 12 şi numirea dispusă în condiţiile alin.
(2) art. 12 încetează de drept la încetarea stării de alertă.
Pe durata stării de alertă, pentru neîndeplinirea
gravă a atribuţiilor de serviciu legate de instituirea şi aplicarea măsurilor
prevăzute de prezenta lege, persoanele din instituţiile publice care au în
atribuţii prevenirea contaminării şi combaterii efectelor COVID-19, pot fi
suspendate din funcţie, potrivit normei proprii de organizare şi funcţionare a
instituţiei sau autorităţii publice, după caz. Suspendarea încetează de drept
la data încetării stării de alertă.
Posturile devenite vacante temporar prin aplicarea
suspendării prevăzută la art. 12 alin. (1) pot fi ocupate
de funcţionari publici sau personal contractual, prin numire de către
autoritatea competentă, fără concurs.
Suspendarea din funcţie dispusă în condiţiile art.
26 alin. (1) şi numirea dispusă în condiţiile art.26 alin.
(2) încetează de drept la încetarea stării de alertă.
Norme de aplicare - ORDIN nr. 86 din 26 mai
2020:
,,Articolul 1 În funcţie de nevoile determinate
de prevenirea şi combaterea situaţiei care a generat starea de alertă şi
exclusiv pentru activităţi legate de aceasta, unităţile Ministerului Afacerilor
Interne pot angaja personal fără concurs, în condiţiile art. 27 alin.
(1) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi
combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Articolul 2 Angajarea de personal fără concurs,
în condiţiile art. 27 alin. (1) din Legea nr. 55/2020, se aprobă de
către ministrul afacerilor interne, la propunerea inspectoratului
general/similar.
Articolul 3 Procedura privind
ocuparea, fără concurs, a posturilor vacante din unităţile Ministerului
Afacerilor Interne, pe durată determinată de 6 luni, în contextul instituirii
stării de urgenţă pe teritoriul României, aprobată prin Ordinul
ministrului afacerilor interne nr. 46/2020, se aplică în mod corespunzător
şi în ceea ce priveşte angajarea de personal fără concurs în
condiţiile art. 1.
Articolul 4 (1) Comisiile desemnate în
vederea fundamentării deciziei privind încadrarea postului se stabilesc de
către şefii unităţilor Ministerului Afacerilor Interne care au calitatea de
ordonator de credite.
(2) Pentru unităţile aparatului central al
Ministerului Afacerilor Interne şi subordonate acestora ai căror conducători nu
au calitatea de ordonatori de credite, comisiile se stabilesc de ministrul
afacerilor interne”.
Pe durata stării de alertă, prin derogare de la
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind
Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, numirile
în funcţiile publice sau de înalt funcţionar public pot fi făcute doar dacă
îndeplinesc condiţiile de a fi funcţionar public sau, după caz, înalt
funcţionar public şi numai dacă sunt necesare pentru punerea în aplicare a
măsurilor prevăzute de prezenta lege şi pentru o durată determinată de maximum
30 de zile de la data încetării stării de alertă.
Art. 27 din LEGEA nr. 55 din 15 mai 2020 prevede:
,,Pe durata stării de alertă, în instituţiile şi
autorităţile publice se suspendă orice tip de concurs pentru ocuparea
posturilor sau funcţiilor vacante şi temporar vacante, cu excepţia celor
prevăzute la alin. (1) şi (2), precum şi la art. 11 şi 12,
precum şi a posturilor de predare vacante din unităţile de învăţământ
preuniversitar şi a posturilor şi funcţiilor vacante din instituţiile de
învăţământ superior, institutele de cercetare, Academia Română şi academiile de
ramură”.
Notă:
,,Conform art. II din LEGEA nr. 203 din 16
septembrie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 850 din 16 septembrie
2020, prin derogare de la dispoziţiile art. 27 alin. (3) din Legea nr.
55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor
pandemiei de COVID-19, cu modificările ulterioare, pe durata stării de alertă
se pot desfăşura şi concursurile pentru ocuparea posturilor vacante sau
temporar vacante pentru posturile nedidactice, didactice auxiliare, pentru
posturile din instituţiile care fac parte din sistemul naţional de apărare,
ordine publică şi securitate naţională, din autorităţile administraţiei publice
locale şi judeţene şi instituţiile din subordinea sau coordonarea acestora,
Parlamentul României, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, Inspecţia
Judiciară, din structurile cu sau fără personalitate juridică care derulează
programe cu finanţare din fonduri nerambursabile, europene şi naţionale, precum
şi pentru posturile vacante de asistenţi medicali comunitari, asistenţi
medicali şi medici din unităţile de învăţământ”.
Vom exemplifica care sunt posturile care se includ în categoria de posturi
,,didactice auxiliare” și ,,posturi nedidactice” prevăzute
în Legea educaţiei naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011 și O.M.E.CT.S.
nr. 5.530 din 5 octombrie 2011.
a) Legea educaţiei
naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011, cu modificările și
completările ulterioare:
Articolul
88:
,,Personalul
din învăţământul preuniversitar este format din personal didactic şi
personal nedidactic. Personalul didactic este format din personalul didactic de
predare, personal didactic auxiliar şi personal didactic de
conducere, de îndrumare şi control. În învăţământul preuniversitar poate funcţiona
personal didactic de predare asociat, denumit în continuare personal didactic
asociat. Personalul nedidactic îşi desfăşoară activitatea în
baza Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare”.
Articolul
249:
,,Personalul
didactic auxiliar este format din: bibliotecar,
documentarist, redactor; informatician; laborant; tehnician;pedagog
şcolar;instructor de educaţie extraşcolară;asistent social; corepetitor;mediator
şcolar;secretar; administrator financiar (contabil); instructor-animator; administrator
de patrimoniu; referent debutant, referent, referent de
specialitate debutant, referent de specialitate, numai pentru unităţi de
învăţământ şi de formare profesională nonuniversitară din Ministerul Apărării
Naţionale”.
b) O.M.E.CT.S.
nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru
de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu
modificările și completările ulterioare:
Articolul 17:
,,Domeniile economic şi tehnic-administrativ,
juridic, audit, POSDRU includ personal nedidactic, de
specialitate, necesar desfăşurării activităţilor specifice: ,,financiar-contabile;
normare-salarizare; reţea şcolară, plan de şcolarizare; secretariat-arhivă;
informatizare; tehnic-administrativ; audit public intern; juridic;POSDRU”.
Codul Muncii, republicat, ca
act normativ care reglementează domeniul raporturilor de muncă, modul în care
se efectuează controlul aplicării reglementărilor din domeniul raporturilor de
muncă, precum şi jurisdicţia muncii, prevede ca încadrarea salariaţilor la
instituţiile şi autorităţile publice şi la alte unităţi bugetare să se facă
numai prin concurs sau examen, după caz.
Așadar, posturile vacante existente în statul de
funcţii vor fi scoase la concurs, în raport cu necesităţile fiecărei unităţi.
În cazul în care la concursul organizat în vederea ocupării unui post vacant nu
s-au prezentat mai mulţi candidaţi, încadrarea în muncă se face prin examen.
Principiile generale de ocupare a unui post vacant sau
temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare
în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual
din sectorul bugetar plătit din fonduri publice sunt prevăzute în:
- Legea nr. 53 din 2003 - Codul muncii, republicat;
- Hotărârea nr. 286 din 23 martie 2011 pentru
aprobarea Regulamentului-cadru privind
stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau
temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de
promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a
personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice,
cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanta de
Urgenta nr. 8/2021 -Ordonanta
de urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare, precum si pentru
modificarea si completarea unor acte normative;
- Regulamentul
de organizare şi funcţionare, fişele posturilor şi organigrama entităţii
publice;
- Actele
normative prin care au fost aprobate statutele specifice ale personalului
precum şi statutele corpurilor profesionale;
- Alte
reglementări în domeniul muncii.
Condiţiile de organizare şi modul de desfăşurare a
concursului/examenului se stabilesc prin regulament aprobat prin hotărâre a
Guvernului, anume prin Hotărârea nr. 286 din 23 martie 2011 pentru
aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea
principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant
corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade
sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din
sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările și completările
ulterioare.
În vederea ocupării unui post vacant sau temporar
vacant, angajatorul, prin comisia de concurs, întocmește o
documentaţie numită Propunerea privind organizarea şi desfăşurarea
concursului de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant care trebuie
să cuprindă următoarele:
- anunţul de
organizarea a concursului pentru funcţia contractuală vacantă sau temporar
vacantă;
- fişa de post
corespunzătoare funcţiei contractuale vacante sau temporar vacante
întocmită şi aprobată în condiţiile legii;
- bibliografia
şi, dacă este cazul, tematica stabilită de conducătorul structurii de
specialitate care propune organizarea concursului de ocupare a postului
vacant sau temporar vacant;
- propuneri
privind componenţa comisiei de concurs, precum şi a comisiei de
soluţionare a contestaţiilor;
- tipul probelor
de concurs: proba scrisă şi/sau proba practică şi interviu, după caz;
- alte menţiuni
referitoare la organizarea concursului sau la condiţiile de
participare.
Bibliografia poate cuprinde acte normative, lucrări,
articole de specialitate sau surse de informare şi documente expres indicate,
cu relevanţă pentru funcţia contractuală vacantă sau temporar vacantă pentru
care se organizează concursul. Bibliografia întocmită este aprobată de
conducătorul autorităţii sau instituţiei publice. Tematica concursului se
stabileşte pe baza bibliografiei.
Angajatorul are obligaţia să publice, cu cel
puţin 15 zile lucrătoare înainte de data stabilită, pentru prima probă a
concursului pentru ocuparea unui post vacant, respectiv cu cel puţin 10 zile
lucrătoare înainte de data stabilită pentru prima probă a concursului pentru
ocuparea unui post temporar vacant, anunţul privind concursul în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, într-un cotidian de largă circulaţie,
precum şi la sediul acesteia.
Adresa: Regia Autonomă Monitorul Oficial, Sediul
central - Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, Bucureşti, cod 012329, http://www.monitoruloficial.ro, e-mail ramo@ramo.ro.
Odată cu adoptarea Hotărârii Guvernului nr. 1.027/2014 pentru
modificarea şi completarea Regulamentului-cadru privind stabilirea
principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant
corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade
sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din
sectorul bugetar plătit din fonduri publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 286/2011,
portalul posturi.gov.ro centralizează și posturile
vacante de personal contractual din toate entitățile publice din România.
Portalul posturi.gov.ro reprezintă unificarea într-un
portal unic a informațiilor privind posturile vacante din cadrul autorităților
și instituțiilor publice din România. Este, în același timp, o modalitate de
respectare a principiului transparenței faţă de cetăţeni şi faţă de
societatea civilă. Scopul portalului este informarea publicului interesat de
ocuparea unui loc de muncă în cadrul administrației centrale și locale din
România.
Documentele aferente concursului, respectiv anunţul
cuprinzând condiţiile generale şi specifice, calendarul de desfăşurare a
concursului, bibliografia şi, după caz, tematica, se transmit spre publicare
către portalul posturi.gov.ro, prin intermediul adresei de
e-mail posturi@gov.ro, în termenele prevăzute.
Afișarea anunțurilor se face
obligatoriu și pe pagina de internet a instituţiilor şi autorităţilor
publice, la secţiunea special creată în acest scop.
Legislația specifică poate fi
urmarită aici https://legistm.ro/