duminică, 21 februarie 2021

Ocuparea posturile vacante sau temporar vacante pe durata stării de alertă

 



În Monitorul Oficial nr. 396 din 15 mai 2020 a fost publicată Legea nr. 55 din 15 mai 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu dată de intrare în vigoare la  18.05.2020.

Forma  actuală a LEGII nr. 55 din 15 mai 2020 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: DECIZIA nr. 457 din 25 iunie 2020LEGEA nr. 103 din 2 iulie 2020LEGEA nr. 203 din 16 septembrie 2020ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 186 din 28 octombrie 2020ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 192 din 5 noiembrie 2020LORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 2 din 6 ianuarie 2021. Legea  cuprinde  și  NORME DE APLICARE, aprobate prin ORDINUL nr. 86 din 26 mai 2020.  

LEGEA nr. 55 din 15 mai 2020 are ca obiect instituirea, pe durata stării de alertă declarate în condiţiile legii, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, a unor măsuri temporare şi, după caz, graduale, în scopul protejării drepturilor la viaţă, la integritate fizică şi la ocrotirea sănătăţii, inclusiv prin restrângerea exerciţiului altor drepturi şi libertăţi fundamentale. Măsurile restrictive de drepturi prevăzute în lege, precum şi, după caz, cele de renunţare sau de relaxare a acestora se dispun cu respectarea principiului egalităţii de tratament juridic pentru situaţii identice sau comparabile.

În  continuare,  vom   prezenta  modalitățile  de  ocupare  a posturile vacante sau temporar vacante pe durata stării de alertă declarate în condiţiile Legii  nr. 55 din 15 mai 2020, actualizată.

Pe durata stării de alertă, posturile vacante sau temporar vacante din cadrul Ministerului Sănătăţii şi unităţilor aflate în subordinea şi în coordonarea Ministerului Sănătăţii, inclusiv funcţiile publice de execuţie şi conducere, pot fi ocupate prin numire, fără concurs, de funcţionari publici sau personal contractual care îndeplinesc cerinţele de ocupare stabilite în fişa postului şi în actele normative specifice domeniului de activitate, aplicabile categoriei de personal cu care este prevăzut a fi încadrat postul vacant, şi criteriile prevăzute de statutele profesionale specifice. Numirea în cadrul aparatului propriu al Ministerului Sănătăţii se face prin ordin al ministrului sănătăţii şi încetează de drept în cel mult 30 de zile de la data încetării stării de alertă.

Numirea în cadrul unităţilor aflate în subordinea sau în coordonarea Ministerului Sănătăţii se face prin act administrativ al conducătorului instituţiei sau al unităţii angajatoare, cu încadrarea în limita numărului maxim de posturi aprobate de către ordonatorul principal de credite prin statul de funcţii, şi încetează de drept în cel mult 30 de zile de la data încetării stării de alertă.

Pe durata stării de alertă, pentru neîndeplinirea gravă a atribuţiilor de serviciu de natură a pune în pericol persoanele şi măsurile de prevenire şi combatere a efectelor pandemiei de COVID-19, pot fi suspendate din funcţii persoanele cu funcţii de conducere din cadrul Ministerului Sănătăţii şi din unităţile sanitare publice aflate în subordinea, sub autoritatea Ministerului Sănătăţii.

Posturile devenite vacante temporar prin aplicarea suspendării prevăzute la art.12 alin. (1),  pot fi ocupate de funcţionari publici sau personal contractual, prin numire, fără concurs, prin ordin al ministrului sănătăţii.

Suspendarea din funcţie dispusă în condiţiile alin. (1)  art. 12 şi numirea dispusă în condiţiile alin. (2)  art. 12 încetează de drept la încetarea stării de alertă.

Pe durata stării de alertă, pentru neîndeplinirea gravă a atribuţiilor de serviciu legate de instituirea şi aplicarea măsurilor prevăzute de prezenta lege, persoanele din instituţiile publice care au în atribuţii prevenirea contaminării şi combaterii efectelor COVID-19, pot fi suspendate din funcţie, potrivit normei proprii de organizare şi funcţionare a instituţiei sau autorităţii publice, după caz. Suspendarea încetează de drept la data încetării stării de alertă.

Posturile devenite vacante temporar prin aplicarea suspendării prevăzută la art. 12 alin. (1)  pot fi ocupate de funcţionari publici sau personal contractual, prin numire de către autoritatea competentă, fără concurs.

Suspendarea din funcţie dispusă în condiţiile art. 26  alin. (1) şi numirea dispusă în condiţiile art.26  alin. (2)  încetează de drept la încetarea stării de alertă.

Norme de aplicare - ORDIN nr. 86 din 26 mai 2020:

,,Articolul 1 În funcţie de nevoile determinate de prevenirea şi combaterea situaţiei care a generat starea de alertă şi exclusiv pentru activităţi legate de aceasta, unităţile Ministerului Afacerilor Interne pot angaja personal fără concurs, în condiţiile art. 27 alin. (1) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Articolul 2 Angajarea de personal fără concurs, în condiţiile art. 27 alin. (1) din Legea nr. 55/2020, se aprobă de către ministrul afacerilor interne, la propunerea inspectoratului general/similar.

Articolul 3 Procedura privind ocuparea, fără concurs, a posturilor vacante din unităţile Ministerului Afacerilor Interne, pe durată determinată de 6 luni, în contextul instituirii stării de urgenţă pe teritoriul României, aprobată prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 46/2020, se aplică în mod corespunzător şi în ceea ce priveşte angajarea de personal fără concurs în condiţiile art. 1.

Articolul 4 (1) Comisiile desemnate în vederea fundamentării deciziei privind încadrarea postului se stabilesc de către şefii unităţilor Ministerului Afacerilor Interne care au calitatea de ordonator de credite.

(2) Pentru unităţile aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne şi subordonate acestora ai căror conducători nu au calitatea de ordonatori de credite, comisiile se stabilesc de ministrul afacerilor interne”.

Pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, numirile în funcţiile publice sau de înalt funcţionar public pot fi făcute doar dacă îndeplinesc condiţiile de a fi funcţionar public sau, după caz, înalt funcţionar public şi numai dacă sunt necesare pentru punerea în aplicare a măsurilor prevăzute de prezenta lege şi pentru o durată determinată de maximum 30 de zile de la data încetării stării de alertă.

Art. 27 din LEGEA nr. 55 din 15 mai 2020 prevede:

,,Pe durata stării de alertă, în instituţiile şi autorităţile publice se suspendă orice tip de concurs pentru ocuparea posturilor sau funcţiilor vacante şi temporar vacante, cu excepţia celor prevăzute la alin. (1) şi (2), precum şi la art. 11 şi 12, precum şi a posturilor de predare vacante din unităţile de învăţământ preuniversitar şi a posturilor şi funcţiilor vacante din instituţiile de învăţământ superior, institutele de cercetare, Academia Română şi academiile de ramură”.

Notă:

,,Conform art. II din LEGEA nr. 203 din 16 septembrie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 850 din 16 septembrie 2020, prin derogare de la dispoziţiile art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările ulterioare, pe durata stării de alertă se pot desfăşura şi concursurile pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante pentru posturile nedidactice, didactice auxiliare, pentru posturile din instituţiile care fac parte din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, din autorităţile administraţiei publice locale şi judeţene şi instituţiile din subordinea sau coordonarea acestora, Parlamentul României, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, Inspecţia Judiciară, din structurile cu sau fără personalitate juridică care derulează programe cu finanţare din fonduri nerambursabile, europene şi naţionale, precum şi pentru posturile vacante de asistenţi medicali comunitari, asistenţi medicali şi medici din unităţile de învăţământ”.

 

Vom  exemplifica  care  sunt  posturile  care  se  includ  în  categoria  de  posturi ,,didactice auxiliare” și ,,posturi  nedidactice”  prevăzute în Legea educaţiei naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011  și  O.M.E.CT.S. nr. 5.530 din 5 octombrie 2011.

a)   Legea educaţiei naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011, cu  modificările și completările ulterioare:

Articolul 88:

,,Personalul din învăţământul preuniversitar este format din personal didactic şi personal nedidactic. Personalul didactic este format din personalul didactic de predare, personal didactic auxiliar şi personal didactic de conducere, de îndrumare şi control. În învăţământul preuniversitar poate funcţiona personal didactic de predare asociat, denumit în continuare personal didactic asociat. Personalul nedidactic îşi desfăşoară activitatea în baza Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”.

 Articolul 249:

 ,,Personalul didactic auxiliar este format din: bibliotecar, documentarist, redactor; informatician; laborant; tehnician;pedagog şcolar;instructor de educaţie extraşcolară;asistent social; corepetitor;mediator şcolar;secretar; administrator financiar (contabil); instructor-animator; administrator de patrimoniu; referent debutant, referent, referent de specialitate debutant, referent de specialitate, numai pentru unităţi de învăţământ şi de formare profesională nonuniversitară din Ministerul Apărării Naţionale”.

 b)   O.M.E.CT.S. nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare,  cu  modificările și completările ulterioare:

Articolul  17:  

,,Domeniile economic şi tehnic-administrativ, juridic, audit, POSDRU includ personal nedidacticde specialitate, necesar desfăşurării activităţilor specifice: ,,financiar-contabile; normare-salarizare; reţea şcolară, plan de şcolarizare; secretariat-arhivă; informatizare; tehnic-administrativ; audit public intern; juridic;POSDRU”.

 

Codul Muncii,  republicat, ca act normativ care reglementează domeniul raporturilor de muncă, modul în care se efectuează controlul aplicării reglementărilor din domeniul raporturilor de muncă, precum şi jurisdicţia muncii, prevede ca încadrarea salariaţilor la instituţiile şi autorităţile publice şi la alte unităţi bugetare să se facă numai prin concurs sau examen, după caz.

Așadar, posturile vacante existente în statul de funcţii vor fi scoase la concurs, în raport cu necesităţile fiecărei unităţi. În cazul în care la concursul organizat în vederea ocupării unui post vacant nu s-au prezentat mai mulţi candidaţi, încadrarea în muncă se face prin examen.

Principiile generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice sunt  prevăzute în:

  • Legea nr. 53 din 2003 - Codul muncii, republicat;
  • Hotărârea nr. 286 din 23 martie 2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;
  • Ordonanta de Urgenta nr. 8/2021 -Ordonanta de urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
  • Regulamentul de organizare şi funcţionare, fişele posturilor şi organigrama entităţii publice;
  • Actele normative prin care au fost aprobate statutele specifice ale personalului precum şi statutele corpurilor profesionale;
  • Alte reglementări în domeniul muncii.

Condiţiile de organizare şi modul de desfăşurare a concursului/examenului se stabilesc prin regulament aprobat prin hotărâre a Guvernului, anume prin Hotărârea nr. 286 din 23 martie 2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

În vederea ocupării unui post vacant sau temporar vacant, angajatorul, prin comisia de concurs, întocmește o  documentaţie numită Propunerea privind organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant care trebuie să cuprindă următoarele:

  • anunţul de organizarea a concursului pentru funcţia contractuală vacantă sau temporar vacantă; 
  • fişa de post corespunzătoare funcţiei contractuale vacante sau temporar vacante întocmită şi aprobată în condiţiile legii;
  • bibliografia şi, dacă este cazul, tematica stabilită de conducătorul structurii de specialitate care propune organizarea concursului de ocupare a postului vacant sau temporar vacant;
  • propuneri privind componenţa comisiei de concurs, precum şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
  • tipul probelor de concurs: proba scrisă şi/sau proba practică şi interviu, după caz;
  • alte menţiuni referitoare la organizarea concursului sau la condiţiile de participare. 

Bibliografia poate cuprinde acte normative, lucrări, articole de specialitate sau surse de informare şi documente expres indicate, cu relevanţă pentru funcţia contractuală vacantă sau temporar vacantă pentru care se organizează concursul. Bibliografia întocmită este aprobată de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice. Tematica concursului se stabileşte pe baza bibliografiei.

Angajatorul are obligaţia să publice, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data stabilită, pentru prima probă a concursului pentru ocuparea unui post vacant, respectiv cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru prima probă a concursului pentru ocuparea unui post temporar vacant, anunţul privind concursul în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, într-un cotidian de largă circulaţie, precum şi la sediul acesteia. 

Adresa: Regia Autonomă Monitorul Oficial, Sediul central - Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, Bucureşti, cod 012329, http://www.monitoruloficial.ro, e-mail ramo@ramo.ro.

Odată cu adoptarea Hotărârii Guvernului nr. 1.027/2014 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 286/2011, portalul posturi.gov.ro centralizează și posturile vacante de personal contractual din toate entitățile publice din România. 

Portalul posturi.gov.ro reprezintă unificarea într-un portal unic a informațiilor privind posturile vacante din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România. Este, în același timp, o modalitate de respectare a principiului transparenței faţă de cetăţeni şi faţă de societatea civilă. Scopul portalului este informarea publicului interesat de ocuparea unui loc de muncă în cadrul administrației centrale și locale din România.

Documentele aferente concursului, respectiv anunţul cuprinzând condiţiile generale şi specifice, calendarul de desfăşurare a concursului, bibliografia şi, după caz, tematica, se transmit spre publicare către portalul posturi.gov.ro, prin intermediul adresei de e-mail posturi@gov.ro, în termenele prevăzute. 

Afișarea anunțurilor se face obligatoriu și pe pagina de internet a instituţiilor şi autorităţilor publice, la secţiunea special creată în acest scop.

Legislația  specifică  poate  fi  urmarită  aici https://legistm.ro/


sâmbătă, 20 februarie 2021

Registrele profesionale ale consilierului juridic





Registrele profesionale reprezintă o componentă de bază a organizării lucrărilor aflate în sarcina consilierului juridic. Aceste registre reprezintă un „workflow” aparte de înregistrările obligatorii aflate în sarcina angajatorilor fie aceștia instituții publice sau companii private și urmăresc strict activitatea serviciului juridic dar nu pe componentă departamentală ci pe a celei individuale.


Continuarea,  aici https://ccj.ro/?page_id=601

vineri, 19 februarie 2021

Model de Cod de etică


 
Vă punem la dispoziție un model de Cod de etică.


Prezentul model de Cod de etică este elaborat în baza art. 10 şi 16 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.550/2011.

Codul este aplicabil angajaților care, în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (2)-(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, îndeplinesc funcţia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de control şi personal didactic asociat în cadrul unităţii de învăţământ/conexă.

Pentru personalul nedidactic din unitatea școlară/conexă sunt aplicabile dispoziţiile Codului administrativ -ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Angajații au obligaţia, datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile codului de etică.



 

  

 

COD  DE ETICA


──────────

2021

  CAP. I

  Dispoziţii generale

 

  ART. 1

  (1) Prezentul Cod de etică este elaborat în baza art. 10 şi 16 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.550/2011.

  (2) Codul este aplicabil angajaților din ..........................., care, în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (2)-(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, îndeplineşte funcţia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de control şi personal didactic asociat în cadrul unităţii de învăţământ/conexă.

         (3) Pentru personalul  nedidactic din unitatea școlară/conexă  sunt aplicabile dispoziţiile Codului administrativ -ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ,  cu modificările  și  completările ulterioare.

          (4) Angajaților  din ........................au obligaţia, datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului cod.

 

  ART. 2

  Codul instituie un ansamblu de valori, principii şi norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.

  ART. 3

  Respectarea prevederilor prezentului cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:

  a) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului didactic;

  b) creşterea calitativă a relaţiilor dintre părţile implicate în actul educaţional;

  c) eliminarea practicilor inadecvate şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;

  d) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;

  e) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;

  f) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.

  CAP. II

  Valori, principii şi norme de conduită

 

  ART. 4

  Personalul didactic  din ................. trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:

  a) imparţialitate şi obiectivitate;

  b) independenţă şi libertate profesională;

  c) responsabilitate morală, socială şi profesională;

  d) integritate morală şi profesională;

  e) confidenţialitate şi respect pentru sfera vieţii private;

  f) primatul interesului public;

  g) respectarea şi promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educaţiei;

  h) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;

  i) respectarea autonomiei personale;

  j) onestitate şi corectitudine;

  k) atitudine decentă şi echilibrată;

  l) toleranţă;

  m) autoexigenţă în exercitarea profesiei;

  n) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;

  o) implicare în procesul de perfecţionare a caracterului democratic al societăţii.

  ART. 5

  În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai educaţiei, personalul didactic are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica norme de conduită prin care se asigură:

  a) ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:

  (i) supravegherea atât pe parcursul activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;

  (ii) interzicerea agresiunilor verbale, fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai educaţiei;

  (iii) protecţia fiecărui beneficiar direct al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004

 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

  b) interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:

  (i) fraudarea examenelor;

  (ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi ai educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea;

  (iii) favoritismul;

  (iv) meditaţiile contra cost cu beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este încadrat;

  c) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive;

  d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui beneficiar direct al educaţiei.

  ART. 6

  În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul didactic din............................. respectă şi aplică norme de conduită prin care se asigură:

  a) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală şi de comunicare;

  b) respectarea confidenţialităţii informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de familie;

  c) neacceptarea primirii de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în condiţiile art. 5 lit. b) pct. (ii);

  d) recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a impune achiziţionarea celor contra cost.

  ART. 7

  (1) Relaţiile colegiale ale personalului didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială.

  (2) În activitatea profesională, personalul didactic evită practicarea oricărei forme de discriminare şi denigrare în relaţiile cu ceilalţi colegi şi acţionează pentru combaterea fraudei intelectuale, inclusiv a plagiatului.

  ART. 8

  Personalul didactic care îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului şcolar respectă şi norme de conduită managerială prin care se asigură:

  a) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;

  b) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;

  c) evaluarea obiectivă conform atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;

  d) prevenirea oricărei forme de constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;

  e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului didactic, nedidactic  şi a beneficiarilor direcţi ai educaţiei.

  ART. 9

  În exercitarea activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare), personalului didactic îi este interzis:

  a) să folosească baza materială din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte;

  b) să folosească, să producă sau să distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;

  c) să organizeze activităţi care pun în pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;

  d) să consume alcool şi substanţe interzise, cu excepţia celor recomandate medical;

  e) să permită şi să încurajeze consumul de alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai educaţiei, cu excepţia celor recomandate medical;

  f) să organizeze şi să practice pariuri şi jocuri de noroc.

  ART. 10

  În relaţiile cu alte unităţi şi instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care:

  a) asigură sprijin în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

  b) manifestă responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor beneficiarului direct al educaţiei, atunci când interesul şi nevoia de protecţie a acestuia impun acest lucru.

  CAP. III

  Dispoziţii finale

  ART. 11

 

  Prezentul cod se completează cu dispoziţiile Codului administrativ -ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ,  cu modificările  și  completările ulterioare şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.

 

  ART. 12

  Prin prevederile prezentului cod, activităţile Comisiei  Judeţene de Etică nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară, constituite la diferite niveluri, conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici activităţilor instituţiilor statului abilitate.

 

  ART. 13

  Propunerile de modificare sau de completare a prevederilor prezentului cod se fac în Consiliul de Administrație al unității școlare/conexe.

  ART. 14

  Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.


Mai  multe   aici, pe Blogul #LEGIStm despre Noutatile in educatie

  

──────────
2021──────────

Drepturi de autor: Copyright © 2022 
Toate drepturile rezervate, conform Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completările ulterioare.
Intregul continut este proprietatea exclusiva a autorului și nu poate fi reprodus, modificat, transferat, distribuit, republicat, copiat sau transmis în orice formã, incluzând dar nelimitandu-se la forma electronica, fără permisiunea scrisă a proprietarului.

sâmbătă, 23 ianuarie 2021

Mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2021-2022

 


În temeiul prevederilor:

·       art. 18, 19, 61, 62, 63, 68, 89, 90, 93, 93^1, 94, 95, 97, 99, 100, art. 149 alin. (3), art. 234, 247, 248, 252, 254, 254^1, 255, 262, art. 263 alin. (1)-(10), art. 268, 279, 280, 281, 282 şi 284 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;

·       art. 40-43 şi 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, precum şi a altor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 179/2020, cu completările ulterioare,

·       art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările ulterioare,

ministrul educaţiei şi cercetării a emis ORDINUL nr. 5.991 din 11 noiembrie 2020 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2021-2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 1121 din 23 noiembrie 2020, la data de 23 ianuarie 2021.

Ulterior, în Monitorul Oficial nr. 70 din 22 ianuarie 2021  a fost publicat ORDINUL nr. 3.165 din 21 ianuarie 2021 pentru modificarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2021-2022 (numită în continuare Metodologie), ordin care a intrat în  vigoare la  data de  22 ianuarie 2021.

Prezenta Metodologie reglementează:

a) condiţiile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar;

b) organizarea şi desfăşurarea etapelor de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar;

c) angajarea personalului didactic de predare în învăţământul preuniversitar, precum şi eliberarea din funcţie a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar;

d) calendarul mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2021 – 2022 (Anexa 19).

 Metodologia  conține și  unele prevederi speciale pentru derularea etapelor de mobilitate în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.991/2020  cuprinde  și 20  de anexe, care fac parte integrantă din Metodologie.

Structura metodologiei-cadru de mobilitate pentru anul școlar următor este  următoarea:

Capitolul I Dispoziții generale

Capitolul II Constituirea, încadrarea și vacantarea posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar/consorții școlare, ca urmare a aplicării planurilor-cadru de învățământ

 Capitolul III Organizarea și desfășurarea etapei de completare a normei didactice de predare-învățare-evaluare a personalul didactic de predare, la nivelul inspectoratului școlar (art. 33)

 Capitolul IV Organizarea și desfășurarea transferării personalului didactic de predare titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin restructurarea rețelei școlare

 Capitolul V Modificarea contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei, pentru cadrele didactice calificate, în condițiile art. 931 din Legea nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare (art. 51 – art. 53)

 Capitolul VI Pretransferul personalului didactic de predare. Modificarea repartizării cadrelor didactice angajate cu contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei cărora nu li se poate constitui norma didactică de predare completă, conform deciziilor de repartizare pe post/catedră

 Capitolul VII Prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul școlar 2021-2022, pentru cadrele didactice care au dobândit cel puțin definitivarea în învățământ sau care promovează examenul național de definitivare în învățământ sau care promovează examenul național de definitivare în învățământ sesiunea 2021, care au obținut media de repartizare minimum 7 (șapte) la concursurile naționale, sesiunile 2020, 2019, respectiv 2020, 2019, 2018 și/sau 2017 pentru învățători/institutori/profesori pentru învățământ primar (art. 63)

Capitolul VIII Organizarea și desfășurarea concursului național pentru ocuparea posturilor/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar

Capitolul IX Stabilirea personalului didactic de predare pensionat, care a avut calitatea de personal didactic de predare titular în învățământul preuniversitar și se reîncadrează în funcția de personal didactic, în anul școlar 2021-2022, cu condiția suspendării pensiei pe durata reîncadrării (art. 82 – art. 83)

 Capitolul X Detașarea personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar (art. 84 – art. 86)

 Capitolul XI Prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul școlar 2021-2022, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată (art. 87)

 Capitolul XII Ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar pe perioadă determinată cu personal didactic de predare calificat și în regim de plata cu ora

 Capitolul XIII Organizarea și desfășurarea concursului/testării la nivel județean/nivelul municipiului București pentru ocuparea posturilor/catedrelor rămase vacante/rezervate în învățământul preuniversitar (art. 98 – art. 104)

 Capitolul XIV Organizarea și desfășurarea concursului la nivel județean/nivelul municipiului București pentru ocuparea posturilor/catedrelor rămase vacante/rezervate în învățământul preuniversitar, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (art. 105)

 Capitolul XV Dispoziții finale (art. 106 – art. 117)

Anexe:

Anexa 1 Informații cuprinse în lista posturilor didactice /catedrelor vacante/rezervate

Anexa 2 Criterii și punctaje pentru evaluarea personalului didactic de predare

Anexa 3 Informații ce conțin date cu caracter personal care se afișează atât în format letric, cât și pe pagina de internet a ministerului educației și cercetării și a inspectoratelor școlare în cadrul etapelor de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar

Anexa 4 Proba practică/orală de cunoaștere a limbii în care urmează să se facă predarea pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unități de învățământ având clase speciale de limbi străine cu program intensiv și/sau bilingv sau din unități de învățământ având clase/grupe cu predare în limbile minorităților naționale sau în altă limbă decât aceea în care candidații și-au efectuat studiile

Anexa 5 Fișa de evaluare a lecției utilizată în cadrul inspecțiilor speciale la clasă

Anexa 6 Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate educație artistică specializată specializările: muzică, corepetiție, coregrafie și arta actorului

Anexa 7 Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate constituite din discipline informatice

Anexa 8 Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din palatele și cluburile copiilor și elevilor

Anexa 9 Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate - disciplinele instruire practică, activități de pre-profesionalizare – maiștri instructori

Anexa 10 Proba metodico-practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unitățile cu învățământ sportiv integrat și suplimentar

Anexa 11 Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate - disciplinele: arte plastice, decorative, ambientale, arhitectură, design

Anexa 12

i. Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate la clasele/grupele/unitățile de învățământ care școlarizează elevi cu deficiențe de auz;

ii. Proba practică pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate la clasele/grupele/unitățile de învățământ care școlarizează elevi cu deficiențe de vedere

Anexa 13 Lista candidaților repartizați

Anexa 14  Cereri, modele: 

1.    Cerere pentru completarea normei didactice de predare; 

2.   Cerere pentru obținerea acordului/acordului de principiu pentru transfer/pretransfer consimțit între unități de învățământ/modificarea repartizării pe perioada viabilității postului; 

3.   Cerere de transfer pentru restrângere de activitate/pretransfer consimțit între unități de învățământ (sau la cerere în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2)/modificarea repartizării pe perioada viabilității postului; 

4.   Cerere de repartizare pentru angajare cu contract individual de muncă pe perioada viabilității postului, conform prevederilor art. 931 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare; 

5.   Cerere de pretransfer prin schimb de posturi prin consimțământ scris/ modificarea repartizării pe perioada viabilității postului prin schimb de posturi prin consimțământ scris;

6.   Cerere pentru prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul școlar 2021-2022;

7.   Cerere de înscriere la concursul național/județean/testarea la nivel județean de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar, sesiunea 2021;

8.   Cerere de detașare la cerere prin concurs specific;

9.   Cerere de detașare în interesul învățământului pentru restrângere de activitate nesoluționată;

10.Cerere de angajare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată în baza notei/mediei de cel puțin 7 (șapte) obținute la concursurile naționale pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învățământul preuniversitar, sesiunile 2020, 2019. 2018. 2017, 2016 sau 2015; 

11. Cerere de angajare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată în baza rezultatelor obținute la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învățământul preuniversitar din 2020, 2019 sau 2018;

12. Cerere de încadrare în anul școlar 2021-2022 în sistemul de plata cu ora;

13. Acord pentru detașare în interesul învățământului în anul școlar 2021-2022;

 

Anexa 15  Calcule:

1.    Calculul mediei de departajare;

    2.  Calculul mediei de departajare în cazul mediilor egale, pentru absolvenții care au finalizat studiile în alte țări și au obținut certificat pentru echivalarea studiilor eliberat de ministerul educației și cercetării din România

Anexa 16 Specializări care conferă dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre în învățământul special, fără să mai fie necesar un stagiu atestat de pregătire teoretică și prcatică în educație specială, efectuat separat, în afara pregătirii inițiale

Anexa 17 Modele:
1. Model raport al comisiei de mobilitate a personalului didactic de predare constituite la nivelul unității de învățământ, referitor la cadrele didactice care au solicitat transferul pentru restrângere de activitate consimțit între unități de învățământ pe un post didactic/catedră vacant(ă);
2. Model de acord/acord de principiu emis de directorul unității de învățământ privind transferul pentru restrângere de activitate consimțit între unitățile de învățământ;
3. Model raport al comisiei de mobilitate a personalului didactic de predare constituite la nivelul unității de învățământ, referitor la cadrele didactice care au solicitat pretransferul consimțit între unități de învățământ pe un post didactic/catedră vacant(ă); 
4. Model de acord de principiu emis de directorul unității de învățământ privind pretransferul consimțit între unitățile de învățământ;
5. Model de adresă de înștiințare a inspectoratului școlar referitor la acordurile emise pentru transfer pentru restrângere de activitate/pretransfer prin consimțământ între unitățile de învățământ

Anexa 18 Ordinea ocupării posturilor didactice/catedrelor vacantate/rezervate în ședințele de repartizare organizate la nivelul inspectoratelor școlare în perioada 24-27 august 2021

Anexa 19 Calendarul mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2020 – 2021

Anexa 20 Planuri-cadru de învățământ valabile pentru încadrarea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar

Pentru  cititori,  punem  la  dispoziție:

- ORDINUL nr. 5.991 din 11 noiembrie 2020 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2021-2022, forma consolidată,  format pdf

- Anexele 1-20 ale ORDINULUI nr. 5.991 din 11 noiembrie 2020 în format  editabil/word,  

 

  Acte normative specifice invatamantului preuniversitar - part. V  Aici  http://www.legistm.ro/blog/acte-normative-specifice-invatamantului...