sâmbătă, 19 mai 2018

Atribuțiile Direcției Juridice a Ministerului Educaţiei Naționale


 



Direcția Juridică a  Ministerului Educaţiei Naționale

 
         Rol:

Asigură reprezentarea intereselor legitime ale Ministerului Educaţiei în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel
Asigură consultanţă şi asistență juridică, la cerere, direcţiilor generale/direcţiilor/altor compartimente funcţionale din cadrul Ministerului Educaţiei
Asigură consultanţă în elaborarea şi avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de minister, precum şi a actelor administrative cu caracter normativ


                              ***

 

VIII12 Direcţia Juridică

VIII.12.1 Serviciul Contencios
Art.28 Obiectivul general al Direcţiei Juridic vizează asigurarea activităţii juridice la nivelul Ministerului. Funcţiile şi atribuţiile Direcţiei Juridic

1.  Asigurarea reprezentării Ministerului în instanţele judecătoreşti pentru a apăra drepturile şi interesele acestuia

a)      formulează acte cu caracter juridic adresate instanţelor judecătoreşti pentru apărarea drepturilor şi intereselor Ministerului;
b)       reprezintă şi susţine interesele Ministerului în faţa instanţelor judecătoreşti, inclusiv în procesele având ca obiect proiectele finanţate din fondurile externe nerambursabile.

2.  Avizarea din perspectiva legalităţii a actelor administrative cu caracter individual şi normativ elaborate în Minister şi verificarea legalităţii proiectelor de acte normative transmise de alte ministere

a)      avizează proiectele de acte administrative cu caracter normativ aflate pe circuitul intern de avizare;
b)      asigură avizul de legalitate a proiectelor de ordin de confirmare rector, a cartelor universitare elaborate de instituţiile de învăţământ universitar, precum şi în vederea acordării statutului de utilitate publică a asociaţiilor, fundaţiilor sau federaţiilor;
c)      avizează, din punct de vedere al legalităţii, proiectele de lege/hotărâre de Guvern/ordonanţă a Guvernului /ordonanţă de urgenţă a Guvernului transmise de alte ministere în ceea ce priveşte domeniul specific de activitate.

3.   Acordarea asistenţei juridice direcţiilor de specialitate la elaborarea actelor administrative cu caracter individual şi normativ, precum şi a celorlalte documente elaborate de acestea

a)  acordă consultanţă privind negocierea contractelor colective de muncă la nivel ramură de învăţământ;
b)  participă/asigură secretariatul în cadrul comisiilor constituite la nivelul Ministerului ce privesc domeniul de competenţă al Direcţiei, precum şi pentru Colegiul Central de Disciplină, Comisia de Disciplină a Ministerului;
c) formulează răspunsuri la reclamaţii/sesizări/petiţii adresate Direcţiei Juridic, precum şi la solicitările Curţii Constituţionale, ale Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării şi acordă consultanţă la alte sesizări/petiţii adresate celorlalte departamente;
d)   asigură punerea în aplicare a Legii 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificările şi completările ulterioare.

4.  Asigurarea consultanţei şi avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de MEN

a)     asigură consultanţă pentru iniţierea proiectelor de acte normative/acte administrative cu caracter normativ, la cererea direcţiilor generale/direcţiilor din cadrul Ministerului;
b)      asigură asistenţă juridică, raportat la prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)      participă la şedinţele grupurilor de lucru constituite la nivelul Ministerului sau interministerial, în vederea elaborării actelor normative/acte administrative cu caracter normativ;
d) avizează actele normative aflate pe circuitul de avizare în Minister atât pentru actele normativc/actclc administrative cu caracter normativ iniţiate de Ministerul Educaţici Naţionale, cât şi cele la nivel interministerial.

5. Gestionarea eficientă şi eficace a activităţii de soluţionare a petiţiilor şi memoriilor

a) identifică problemele recurente apărute în textul petiţiilor şi memoriilor, şi eventuale situaţii referitoare la timpul necesar soluţionării acestora precum şi la transmiterea răspunsurilor către petenţi;
b)identifică măsuri privind problemele prevăzute la punctul a);
c)valorifică răspunsurile prin elaborarea de propuneri de măsuri de corecţie/îmbunătăţire a activităţii Ministrului;
d)elaborează un Raport anual înaintat Serviciului Management Documente şi Petiţii.

Sursa: Ordinul MEN nr. 3748/2016 modificat și completat cu ordinul nr. 4065/15.06.2017
  
Consilierul juridic  din inspectoratul școlar județean are următoarele atribuţii:

a) reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
b) reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d) asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f) participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h) obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i) întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.

Baza legală: Art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html