joi, 5 noiembrie 2020

Viza de legalitate între uz și abuz

 

Conflictul de interese – Viza de legalitate între uz și abuz


 

 

Am sesizat în numeroase cazuri, o supradimensionare în volum a solicitărilor privind ”avizul de legalitate” pentru acte, fapte sau documente ce nu necesită o viză de control legal preventiv.

 

Acest fapt este cauzat de o exagerată percepție că existența vizei de legalitate, transferă răspunderea actului de dispoziție administrativă, ca atribut al organelor de conducere și reprezentare, către actul de dispoziție profesională, ca atribut al unui subordonat tehnic, în cazul nostru, consilier juridic.

 

Această dilatare a uzului vizei de legalitate, către abuzul folosirii acestei proceduri de control legal preventiv, a generat fenomene scăpate de sub control, cum este și cercetarea emoțională privind conflictul de interese.

 

Sesizăm așadar două aspecte esențiale, pe care le vom comenta pe scurt astfel:

1.Suprapunerea confuzivă, subiectivă, între interesul personal și interesul de serviciu;

 

2.Actul de dispoziție administrativă, ca act ce în pondere nu necesita nici măcar minimal, viză de legalitate conformă.

 

Interes personal versus interes de serviciuAbuzul de viză de legalitate ca sursă a conflictului de interese.

 

            Cazuistica deloc modestă a cercetării unor fapte privind conflictul de interese ce privesc (exemplificativ): angajări, majorări de salarii, deplasări interne sau internaționale, numiri în anumite consilii de administrație sau comisii de control, participări la cursuri de pregătire profesională etc., au deseori ca numitor comun viza de legalitate pentru sine, pentru rude, afini sau chiar concubini.

        Viza de legalitate s-a banalizat ca procedură. A devenit un ”must have” birocratic, fără să se țină cont că aceasta este o procedură extraordinară, accesată în contexte potrivite, nu ”un cod de bare” pe fiecare document.

 

          Excesul de birocratizare este dublat de necunoașterea diferențelor esențiale dintre dintre viza consultativăviza conformă și viza verbală (la o comandă verbală).

 

            Susținem această ipoteză, a lipsei de necesitate privind viza de legalitate conformă pe aceste numeroase subiecte, pentru că în oglindă, o viză de legalitate, fie ea și consultativă, cu raport negativ, ar fi și aceasta, în contradictoriu cu ipoteza unui organ de cercetare penală sau a unuia de integritate (de regulă A.N.I.), tot un conflict de interese, de astă dată prin ne-avizare, respectiv prin lipsa operaționalizării ordinului unui organ de conducere, eventual cu plata unor daune interese pentru nepunerea în practică a unui ordin direct.

 

Cu alte cuvinte, dacă nu ar fi solicitată o viză de legalitate, ca demers inutil-necesar, conflictul de interese ar fi fără obiect, deci inexistent.

 

         Apreciem în context art.1 din Legea 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic:

          ”Consilierul juridic apără drepturile și interesele legitime ale…”

          Licitând contextualizarea, prevederea legală – ”interes legitim” – ca o capacitate de exercițiu legală a consilierului juridic și alegerea instinctiv instituțională a organelor de conducere, de a solicita ca opționalitate pozitivă aparentă, viză de legalitate, o apreciem ca o reacție natural-instituțională, chiar defensivă, putem sesiza, dar care nu fluidizează decizia ci o blochează în cele mai diverse stadii de implementare.

 

            Observăm așadar, că demersul organelor de cercetare și urmărire penală sau inspectorii Agenției Naționale de Integritate, au în vedere doar un algoritm normativ-aritmetic simplu, de tipul ”greșești-plătești”, dar care are însă, ca resursă, complicația de a solicita viză de legalitate și atunci când nu trebuie.

 

Secretar General CCJB– Florescu Lucian

”Lucrurile merg mai prost sub presiunea preocupării de a merge mai bine” 

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html