Analizând cu mare atenție ordinele care reglementează activitatea juridică din ME, anume prevederile care precizează rolul și atribuțiile Direcției Juridice regăsite în Ordinul MEC nr. 3390/2020, cu modificările și completările ulterioare, văzând și atribuțiile consilierului juridic din inspectoratul școlar județean precizate la art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare, se observă foarte clar că organizarea juridicului este una anacronică, depășită, nespecifică provocărilor acestui deceniu.
Lipsa de colaborare juridică și de coordonare pe orizontală cât și
pe verticala ierarhiei produce disfuncții resimțite la
niveluri ierarhice inferioare.
Spre exemplu, numai
la nivelul procesual, nu se are
în vedere o practică unitară
pe județe/minister datorită
lipsei de cooperare/coordonare
procesuală.
Un ordin de ministru pentru aprobarea Instrucţiunilor
privind activitatea legislativă şi de asistenţă juridică în ME care să
reglementeze ca un tot unitar
activitatea Direcției Juridice și a consilierilor juridici din învățământul
universitar/preuniversitar ar putea
fi soluția de început.
A se vedea în MApN
(ORDIN nr. M.75 din 14 iulie 2009 pentru aprobarea Instrucţiunilor
privind activitatea legislativă şi de asistenţă juridică în Ministerul Apărării
Naţionale - http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/110183 ) precum
și în MAI ( ORDIN nr. 107 din 1
septembrie 2017 privind asistența juridică în Ministerul Afacerilor Interne și
în unitățile, instituțiile și structurile din subordinea acestuia-
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/192915)
În prezent,
managerul școlar are dreptul să
solicite consultanță juridică și
asistență de la Inspectoratul Școlar
județean. În practică, acest aspect este imposibil de realizat.
Soluționarea situațiilor conflictuale specifice unităților școlare se pot
realiza în cadrul instituției, însă nu de puține ori conflictele
nesoluționate la aceste niveluri se rezolvă de instanțele judecătorești, uneori
cu repercusiuni grave asupra managerului.
Pe viitor, în funcție de
mărimea unității școlare și complexitatea problemelor juridice cu care se confruntă
managerul, acesta ar trebui să aibă posibilitatea ca în statul de
personal/organigramă să cuprindă și postul de consilier juridic.
Astfel,
managerul, cum atribuie contabilului activitatea specifică unui
contabil, va putea atribui activitatea
juridică unui specialist-
consilierul juridic, care
poate reprezenta în
fața instanțelor de orice
rang unitatea școlară
angajatoare.
---
Ordinul MEC nr. 3390/2020, cu modificările și completările ulterioare poate fi descarcat de aici
https://www.research.gov.ro/ro/articol/4479/minister-organigrama
https://www.research.gov.ro/uploads/minister/rof-mec
https://www.research.gov.ro/uploads/minister/ordinul-mec-4734-20-07-2020.pdf
https://www.research.gov.ro/uploads/minister/ordin-5546.pdf
Articolul întră sub incidența LEGII nr. 571 din 14 decembrie 2004
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu