vineri, 15 septembrie 2023

Asigurarea calităţii educației-part. 1

 

                                        


             Asigurarea calităţii educației-part. 1

 

1.                Legislație specifică privind asigurarea calităţii educației

 

La data de 03 septembrie 2023 a intrat în vigoare Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar.

Așadar, actuala Lege a educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).

În domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile Legii nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative.

În caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi.

Orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu.

Asigurarea calităţii exprimă capacitatea unei organizaţii furnizoare de educaţie de a oferi servicii educaţionale, în conformitate cu standardele de calitate în vigoare.

Asigurarea calităţii este realizată printr-un ansamblu de acţiuni pentru dezvoltarea capacităţii instituţionale, de elaborare, planificare şi implementare de programe de studii sau programe de calificare profesională şi prin care se urmăreşte asigurarea încrederii beneficiarilor că sunt îndeplinite standardele de calitate de către furnizorul de educaţie în vederea obţinerii rezultatelor optime ale învăţării, cultivării excelenţei, reducerii abandonului şcolar, a reducerii analfabetismului funcţional.

Controlul utilizării şi al respectării standardelor naţionale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecţia şcolară.

Modul concret  de organizare şi desfăşurare a inspecţiei şcolare în sistemul de învăţământ preuniversitar  este realizat  prin OMEC nr. 6.106 din 3 decembrie 2020 privind aprobarea Regulamentului de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, realizat în baza vechii legi a învățământului preuniversitar.

 

2.            Evaluarea externă a calităţii educaţiei

 

Evaluarea externă a calităţii educaţiei se realizează prin desfăşurarea de activităţi şi tehnici având caracter operaţional şi aplicate sistematic de autoritatea de evaluare a calităţii, desemnată pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite.

 

3.            Controlul calităţii educaţiei

 

Controlul calităţii educaţiei se realizează prin inspecţie şcolară şi presupune:

a)monitorizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de către Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar (ARACIIP) şi birourile judeţene/biroul Municipiului Bucureşti ale acesteia;

b)monitorizarea specială complexă, imediat după înfiinţare, în primii trei ani şi ori de câte ori este necesar, în condiţiile prezentei legi, de către ARACIIP.

Îmbunătăţirea calităţii educaţiei presupune evaluare, analiză şi acţiune corectivă continuă din partea unităţii de învăţământ preuniversitar, bazată pe analiza datelor, selectarea şi adoptarea celor mai potrivite măsuri, precum şi pe alegerea şi aplicarea standardelor de calitate.

Politicile şi standardele de asigurare a calităţii în sistemul de învăţământ preuniversitar din România sunt corelate cu cele promovate la nivel internaţional, dar şi cu cele privind realitatea socială şi nevoile educaţionale ale elevilor.

ARACIIP realizează evaluarea externă în vederea autorizării provizorii/acreditării/menţinerii acreditării în învăţământul preuniversitar.

Unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de proprie-tari ai imobilelor din domeniul public local sau judeţean, după caz, au obligativitatea de a asigura obţinerea şi menţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu şi a autorizaţiei sanitare de funcţionare pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat sau componentele organizatorice ale acestora.

 

4.            Metodologia privind asigurarea calităţii educaţiei

 

Asigurarea şi evaluarea calităţii educaţiei se realizează în baza unor standarde de calitate şi metodologii de evaluare instituţională privind autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, adoptate prin hotărâre a Guvernului.

Prin excepţie de la prevederile de mai sus, metodologia de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară, a alternativelor educaţionale şi a unităţilor de învăţământ special se adoptă prin ordin al ministrului educaţiei.

 

5.            Componentele asigurării calităţii

 

Componentele asigurării calităţii cuprind cel puţin:

a)criterii;

b)standarde de calitate;

c)indicatori de performanţă;

d)rezultate.

Calitatea în educaţie este asigurată prin următoarele procese:

a)planificarea şi realizarea efectivă a rezultatelor învăţării;

b)monitorizarea rezultatelor;

c)evaluarea internă privind asigurarea calităţii educaţiei;

d)evaluarea externă privind asigurarea calităţii educaţiei;

e)îmbunătăţirea continuă a rezultatelor în educaţie.

Componentele şi procesele de asigurare a calităţii educaţiei şi relaţiile dintre ele se diferenţiază în funcţie de:

a)nivelul de învăţământ şi, după caz, al calificării;

b)tipul organizaţiei furnizoare de educaţie;

c)tipul programului de studii;

d)forma de învăţământ.

Asigurarea calităţii educaţiei este centrată preponderent pe rezultatele învăţării.

Asigurarea calităţii educaţiei se referă la următoarele domenii:

a)capacitatea instituţională;

b)eficacitatea educaţională;

c)managementul calităţii.

Capacitatea instituţională, care rezultă din organizarea internă şi din resursele disponibile, este descrisă prin următoarele criterii:

a)structurile şi procesele instituţionale de tip managerial şi administrativ, care implică beneficiarii primari şi alte părţi interesate;

b)baza materială şi optimizarea utilizării acesteia;

c)resursele umane şi capacitatea instituţiei de atragere a resurselor umane externe instituţiei şi din afara ţării, în condiţiile legii;

d)digitalizarea proceselor instituţionale.

Eficacitatea educaţională, care constă în mobilizarea de resurse cu scopul de a se obţine rezultatele aşteptate ale învăţării, este descrisă prin următoarele criterii:

a)conţinutul şi relevanţa programelor de studiu;

b)învăţarea, predarea şi evaluarea centrate pe elev;

c)rezultatele învăţării;

d)activitatea de cercetare ştiinţifică sau metodică, după caz;

e)dezvoltarea personală şi profesională a cadrelor didactice şi elevilor, inclusiv prin implementarea unor proiecte sau activităţi de educaţie nonformală şi informală, respectiv participarea în mobilităţi de scurtă sau lungă durată;

f)activitatea financiară a organizaţiei.

 

6.            Managementul calităţii

 

Managementul calităţii este descris prin următoarele criterii:

a)strategii şi proceduri pentru asigurarea calităţii educaţiei, inclusiv respectarea eticii şi deontologiei;

b)proceduri privind iniţierea, monitorizarea şi revizuirea periodică a programelor şi activităţilor desfăşurate;

c)proceduri obiective şi transparente de evaluare a rezultatelor învăţării, inclusiv de către elevi;

d)proceduri de evaluare periodică a calităţii corpului profesoral;

e)bază de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a calităţii;

f)transparenţa informaţiilor de interes public cu privire la programele de studii şi, după caz, certificatele, diplomele şi calificările obţinute;

g)funcţionalitatea structurilor de asigurare a calităţii educaţiei conform prevederilor legale;

h)acurateţea raportărilor prevăzute de legislaţia în vigoare.

 

7.            Asigurarea internă a calităţii

 

Directorul şi consiliul de administraţie ai unităţii de învăţământ sau, după caz, ai unităţii de educaţie extraşcolară sunt direct responsabili de calitatea educaţiei furnizate.

La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar din România funcţionează Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii educaţiei (CEAC), în conformitate cu prevederile unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei, precum şi strategia acesteia se elaborează şi se aprobă de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, după consultarea consiliului profesoral, a consiliului şcolar al elevilor şi a structurilor asociative ale părinţilor.

Conducerea operativă a comisiei este asigurată de conducătorul organizaţiei sau de un coordonator desemnat de acesta.

Componenţa Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii educaţiei în unităţile din învăţământul preuniversitar cuprinde:

a)1-3 reprezentanţi ai corpului profesoral, aleşi prin vot secret de consiliul profesoral;

b)un reprezentant al sindicatului reprezentativ, desemnat de acesta;

c)un reprezentant al părinţilor, în cazul învăţământului preşcolar, primar, gimnazial sau liceal;

d)un reprezentant al elevilor, în cazul învăţământului liceal şi postliceal;

e)un reprezentant al consiliului local;

f)un reprezentant al minorităţilor naţionale, după caz, provenind din corpul profesoral, reprezentanţii părinţilor sau ai elevilor.

Pentru orice organizaţie furnizoare de educaţie, alta decât o unitate de învăţământ, Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii educaţiei cuprinde următoarele categorii:

a)1-3 reprezentanţi ai furnizorului;

b)1-3 reprezentanţi ai beneficiarilor direcţi;

c)1-3 reprezentanţi ai angajatorilor.

 

8.  Atribuţiile CEAC

 

Atribuţiile comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii educaţiei sunt:

a)coordonează aplicarea procedurilor şi activităţilor de evaluare şi asigurare a calităţii, aprobate de conducerea organizaţiei furnizoare de educaţie, conform domeniilor prevăzute la art. 233 alin. (7) din LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023- a învăţământului preuniversitar;

b)elaborează anual un raport de evaluare internă privind calitatea educaţiei în organizaţia respectivă. Raportul este adus la cunoştinţă tuturor beneficiarilor prin afişare sau publicare;

c)elaborează o strategie care cuprinde cel puţin următoarele direcţii: rezultatele învăţării, reducerea analfabetismului funcţional, reducerea absenteismului, abandonului şcolar şi părăsirii timpurii a şcolii, precum şi promovarea excelenţei;

d)formulează propuneri de îmbunătăţire a calităţii educaţiei.

 

9.   Dispoziții tranzitorii

 

În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a ho-tărârii Guvernului privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare a ARACIIP, la solicitarea preşedintelui acesteia, vor fi detaşate persoane care au calitatea de titulari în sistemul de învăţământ preuniversitar cu experienţa de minimum 2 ani în activitatea de inspecţie şcolară, care vor desfăşura operaţiuni legate de înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea ARACIIP şi a birourilor judeţene.

Până la ocuparea prin concurs a funcţiilor de directori BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP, aceştia sunt numiţi de către preşedintele ARACIIP din rândul personalului de specialitate de la nivelul sistemului naţional de învăţământ detaşat în cadrul agenţiei sau al birourilor judeţene/Biroului Municipiului Bucureşti de către angajatori, în conformitate cu Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea ARACIIP, se face încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat şi în noua structură organizatorică, cu respectarea condiţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare pentru fiecare categorie de personal.

Personalul ARACIIP şi al BJ-ARACIIP/BMB-ARACIIP este format din personal de specialitate, inspectori şcolari care au gradul didactic I, experţi în evaluare şi personal contractual.

Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale ale personalului se stabilesc prin fişa postului, pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare.

ARACIIP preia personalul ARACIP şi registrul de evaluatori colaboratori externi, experţi în evaluare şi acreditare, în conformitate cu prevederile hotărârii de Guvern.

ARACIIP şi birourile sale judeţene/biroul Municipiului Bucureşti nou înfiinţate preiau, pe bază de protocol, în termen de 60 de zile, patrimoniul aferent activităţilor preluate de la inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, în ceea ce priveşte componenta de inspecţie şcolară şi activităţile ARACIP, şi se subrogă, în toate drepturile, obligaţiile, contractele, deciziile de finanţare, ordinele de finanţare, acordurile şi litigiile instituţiei, structurii sau activităţii preluate inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile şi imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea ARACIP.

 

Notă: În cuprinsul contractelor, convenţiilor, înţelegerilor, protocoalelor în care inspectoratele şcolare judeţene/ Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi casele corpului didactic au fost parte sau al înscrisurilor oficiale din domeniul educaţiei, pe componenta de inspecţie şcolară generală şi tematică, precum şi de asigurare a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar în care s-au folosit denumirile „inspectorat şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti“, „Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar“ se va citi „Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar“.

 

Bibliografie:

1. Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar

2. OMEC nr. 6.106 din 3 decembrie 2020 privind aprobarea Regulamentului de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html