sâmbătă, 2 iunie 2018

Contractul de management educațional inspector școlar


CONTRACT DE MANAGEMENT EDUCAŢIONAL[1]

I. Părţile contractante
1. Domnul/Doamna ____________ în calitate de inspector şcolar general, numit în funcţie prin Ordinul ministrului educației și cercetării științifice nr. ____________, reprezentând Inspectoratul Şcolar Judeţean _________ cu sediul în cu sediul în ________, str. ______, jud. ___________ şi
2. Domnul/Doamna  ____________ domiciliată în ___________, Str. ___, nr. _, bl. __, sc. _, ap._, et._,   judeţul __ cetăţean român, având actul de identitate CI seria __ nr. __, CNP ________, eliberată de ________, în calitate de inspector şcolar _________ (_____ normă) la Inspectoratul Şcolar ___, cu sediul ____, str. ________ jud. ___, telefon ________, numit în funcţie prin Decizia inspectorului şcolar general nr. ___ din _______, denumit în continuare inspector şcolar.
II. Obiectul contractului
Inspectoratul Şcolar Judeţean __________ prin inspectorul şcolar general, încredinţează inspectorului şcolar coordonarea, îndrumarea şi controlul (şi evaluarea) activităţilor din unităţile/instituţiile de învăţământ ale judeţului, în specialitatea/domeniul său de competenţă, în concordanţă cu strategia şi direcţiile de dezvoltare ale învăţământului preuniversitar, stabilite prin obiectivele politicii naţionale în domeniul educaţiei.
III. Durata contractului
Prezentul contract se încheie pe o perioadă determinată de 4 ani, începând cu data emiterii deciziei de numire în funcţie, şi poate fi prelungit cu acordul părţilor, în urma evaluării performanţelor manageriale. Prelungirea se realizează pe o perioadă de un an, fără a se depăşi data la care inspectorul şcolar îndeplineşte vârsta legală de pensionare.
IV. Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile inspectorului şcolar
A. Atribuţiile inspectorului şcolar sunt cele prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, şi cele prevăzute în fişa postului.
B. Inspectorul şcolar are următoarele drepturi:
1. rezervarea catedrei pe care este titular, în perioada executării mandatului;
2. plata drepturilor băneşti, precum şi calcularea drepturilor cuvenite privind asigurările sociale şi pensia, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
3. concediu de odihnă anual stabilit conform legislaţiei în vigoare;
4. participarea la programele de formare/perfecţionare în domeniul managementului educaţional - în cazul în care nu a parcurs un astfel de stagiu, este obligat să participe la cursul de formare în primul an al mandatului;
5. primirea de distincţii şi premii, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
6. solicitarea şi primirea de asistenţă juridică din partea inspectoratului şcolar judeţean în toate problemele de legislaţie, precum şi în cazul unor litigii în care este implicat;
7. decontarea cheltuielilor de cazare, diurnă, transport şi a altor cheltuieli stabilite de normele legale, cu documente justificative, pentru deplasările în interes de serviciu în ţară şi în străinătate;
8. alte drepturi prevăzute de lege;
C. Inspectorul şcolar are următoarele obligaţii:
1. aplicarea strategiilor educaţionale promovate de Ministerul Educației Naționale, prin inspectoratul şcolar la nivelul unităţii de învăţământ, în concordanţă cu obiectivele politicii naţionale în domeniul educaţiei;
2. desfăşurarea activităţii de îndrumare şi control, conform fişei postului;
3. elaborarea, la nivelul inspectoratului şcolar judeţean, a planurilor manageriale în concordanţă cu obiectivele politicii educaţionale;
4. asigurarea, prin activitatea de monitorizare şi evaluare, a realizării planului managerial propus;
5. asigurarea calităţii educaţiei la specialitatea/domeniul în care îşi exercită atribuţiile;
6. prezentarea, semestrial şi anual sau, după caz, la solicitarea inspectorului şcolar general, a stadiului realizării planului managerial la disciplina/compartimentul de care răspunde;
7. asigurarea organizării activităţilor de perfecţionare a personalului didactic de specialitate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
8. declararea averii la începutul şi la sfârşitul mandatului.
V. Drepturile şi obligaţiile inspectorului şcolar general
1. să solicite inspectorului aplicarea politicii educaţionale din judeţul Hunedoara în domeniul său de competenţă, în concordanţă cu strategia şi direcţiile de dezvoltare a învăţământului preuniversitar, stabilite prin obiectivele politicii naţionale în domeniul educaţiei;
2. să asigure inspectorului şcolar deplina libertate în conducerea, organizarea şi coordonarea disciplinei de învăţământ/domeniului corespunzătoare/corespunzător funcţiei, limitările fiind cele prevăzute de reglementările legale;
3. să asigure inspectorului şcolar condiţiile legale pentru a-şi îndeplini obligaţiile cuprinse în prezentul contract;
4. să evalueze activitatea inspectorului şcolar anual sau ori de câte ori este sesizat de existenţa unor disfuncţii în activitate.
VI. Loialitate şi confidenţialitate
1. Inspectorul şcolar e obligat să folosească întreaga capacitate de muncă în interesul procesului educaţional, dând dovadă în activitate de probitate morală şi profesională.
2. Pe durata prezentului contract şi încă o perioadă de 2 ani de la încetarea acestuia inspectorul şcolar este obligat să păstreze confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor care nu sunt destinate publicităţii sau care sunt prezentate cu acest caracter de Ministerul Educației Naționale.
3. Inspectorului şcolar îi sunt interzise orice activităţi contrare politicii Ministerul Educației Naționale  în domeniul educaţiei.
VII. Răspunderea părţilor
1. Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract părţile răspund potrivit legii.
2. Inspectorul şcolar răspunde disciplinar şi/sau patrimonial pentru daunele produse prin orice act al său contrar intereselor învăţământului ori prin acte de gestiune defectuoasă.
3. În cazul în care sunt indicii privind săvârşirea unei infracţiuni în legătură cu executarea prezentului contract, săvârşirea unor fapte de corupţie sau a unor fapte ce atentează la bunele moravuri, inspectorul şcolar general are obligaţia să sesizeze organele competente.
 VIII. Modificarea contractului
1. Prevederile prezentului contract pot fi modificate prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.
2. Părţile, de comun acord, vor adapta prezentul contract corespunzător reglementărilor legale care îi sunt aplicabile, intervenite ulterior încheierii contractului.
3. Prezentul contract se suspendă de drept în cazul în care împotriva inspectorului şcolar a început urmărirea penală sau a fost trimis în judecată pentru fapte penale incompatibile cu funcţia deţinută, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti.
IX. Încetarea contractului
1. Prezentul contract încetează:
a) la expirarea perioadei pentru care a fost încheiat, în condiţiile în care acesta nu a fost prelungit conform prevederilor legale;
b) dacă, în perioada mandatului, inspectorul şcolar a obţinut în urma evaluării anuale sau în urma inspecţiei speciale efectuate de inspectoratul şcolar judeţean  calificativul "nesatisfăcător";
c) în cazul în care persoana îşi pierde calitatea de cadru didactic titular în învăţământul preuniversitar;
d) prin renunţarea inspectorului şcolar la prezentul contract, cu respectarea termenului de preaviz pentru funcţii de conducere;
e) prin acordul părţilor;
f) la îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
g) prin decesul sau punerea sub interdicţie judecătorească a inspectorului şcolar;
h) în cazul reorganizării administrativ-teritoriale.
2. Eliberarea din funcţie a inspectorului şcolar se realizează prin decizia inspectorului şcolar general, cu avizul Ministerul Educației Naționale şi produce efecte de la data luării la cunoştinţă.
X. Litigii
Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea sau încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti.
XI. Dispoziţii finale
Prezentului contract i se anexează fişa postului.
Prevederile prezentului contract se completează, cu acordul părţilor, cu dispoziţiile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011  cu modificările și completările ulterioare şi ale altor acte normative specifice.


Inspector şcolar general,
Nume si prenume..........................
Semnătură ....................................

Inspector şcolar,
Nume si prenume..........................
Semnătură ....................................


Am primit un exemplar,
Nume si prenume..........................
Semnătură ....................................
Data .............................................

                                                                                                                                                   


FIŞA  DE  POST INSPECTOR ŞCOLAR

Denumirea postului: inspector şcolar
Numele şi prenumele:  
Descrierea postului:
1. Pregătirea profesională şi experienţa impuse ocupantului postului:
studii superioare de lungă durată cu diplomă de licenţă sau diplomă echivalentă;
titular în învăţământul preuniversitar, cu gradul didactic I şi o vechime în învăţământul preuniversitar de cel puţin 7 ani;
calificativul "foarte bine" în ultimii 5 ani;
perfecţionări obligatorii corespunzătoare etapei de carieră;
cunoştinţe operare computer;
cunoaşterea unei limbi moderne de circulaţie internaţională.
2. Complexitatea operaţiunilor specifice postului:
a)      cunoaşterea aprofundată a domeniului său specific de încadrare;
b)      cunoaşterea actelor normative specifice inspecţiei şcolare;
c)   cunoaşterea şi aplicarea legislaţiei învăţământului preuniversitar: management educaţional, managementul resurselor umane, evaluare şi dezvoltare instituţională, calitatea educaţiei, descentralizarea sistemului de învăţământ ş.a.;
d)     acordarea de consultanţă de specialitate;
e) desfăşurarea, monitorizarea şi controlul activităţilor şi acţiunilor la nivelul specialităţii/domeniului său specific la nivel local, judeţean şi naţional;
f)       utilizarea competenţelor de analiză-diagnoză-prognoză şi de evaluare a stării învăţământului.
3. Responsabilitate implicată de post privind:
a)     organizarea, managementul, controlul, verificarea şi comunicarea în domeniul de competenţă;
b) corectitudinea şi aplicabilitatea documentelor elaborate şi corectitudine în aplicarea prevederilor actelor normative;
c)      soluţionarea stărilor conflictuale;
d)     propunerile decizionale.
4. Sfera relaţională a titularului postului:
A. Relaţii ierarhice:
a) de subordonare: inspector şcolar general şi inspector şcolar general adjunct;
b) de coordonare: cadrele didactice de specialitate/cadrele didactice din teritoriu.
B. Relaţii funcţionale:
a)      cu personalul direcţiilor de specialitate din MEN, instituţii subordonate MEN ;
b)      cu inspectorii din inspectoratul şcolar, conducerile unităţilor de învăţământ.
C. de colaborare: cu alţi furnizori de educaţie şi de formare, structuri consultative din învăţământ, sindicate, O.N.G.-uri.
I. Dezvoltare instituţională:
a)      identifică nevoile de dezvoltare ale fiecărei unităţi de învăţământ colaborând cu organismele abilitate şi cu factorii de decizie la nivel local şi judeţean, contribuind la stabilirea strategiei de dezvoltare instituţională la nivel local şi judeţean;
b)      consiliază conducerile unităţilor de învăţământ în vederea elaborării de proiecte şi programe de dezvoltare instituţională, inclusiv realizarea ofertei educaţionale şi a cărţii de identitate a fiecărei unităţi şcolare;
c)      asigură dezvoltarea curriculumului în funcţie de nevoile de formare locală, zonală şi judeţeană. Proiectează curriculumul la nivel local şi consiliază conducerile unităţilor de învăţământ pe probleme de proiectare a curriculumului la decizia şcolii;
d)     asigură concordanţa alocării resurselor (umane, materiale, financiare, informaţionale etc.) în funcţie de programele de dezvoltare instituţională. Susţine şi fundamentează, împreună cu alte compartimente de specialitate ale inspectoratului şcolar, programele de dezvoltare instituţională, prin alocarea resurselor necesare pentru realizarea lor;
e)      consiliază şi sprijină dezvoltarea culturii organizaţionale a unităţii de învăţământ în asigurarea transparenţei procesului educaţional, pentru dezvoltarea capacităţii de relaţionare a unităţii de învăţământ cu mediul cultural, social şi economic, specific comunităţii.
II. Evaluare instituţională:
a)      elaborează graficul inspecţiilor şcolare şi efectuează cel puţin 9 zile lunar de inspecţie în domeniul curricular/domeniul său de competenţă la unităţile de învăţământ de stat şi particulare;
b)      elaborează criterii de monitorizare şi evaluare a calităţii managementului educaţional şi asigură consiliere pentru dezvoltarea capacităţii de autoevaluare a unităţii de învăţământ;
c)      redactează rapoarte, informări, procese-verbale, studii şi programe de măsuri de valorificare a activităţii de evaluare instituţională;
d)     coordonează activitatea de evaluare a activităţii directorilor unităţilor de învăţământ preuniversitar şi asigură evaluarea acestora, conform legislaţiei în vigoare;
e)      participă în comisiile pentru acordarea salariilor şi gradaţiilor de merit, a recompenselor (ordine, distincţii, decoraţii) şi în cele de verificare/cercetare a presupuselor abateri săvârşite de cadre didactice, personal de conducere, îndrumare şi control;
f)       îndrumă şi verifică activitatea comisiilor de asigurare a calităţii din şcoli şi întocmeşte sinteze, analize, recomandări privind autoevaluarea unităţilor de învăţământ preuniversitar;
g)      monitorizează şi evaluează strategiile şi procedurile de asigurare a calităţii din unităţile de învăţământ, în conformitate cu politica MEN, şi în consens cu strategia inspectoratelor şcolare judeţene (ISJ) de asigurare a calităţii.
III. Management:
a)      realizează baza de date şi valorifică informaţiile cuprinse în cadrul acesteia în vederea luării deciziilor în concordanţă cu realităţile specifice mediului educaţional;
b)      îndrumă, asistă, monitorizează şi evaluează procesul de predare-învăţare-evaluare sau activitatea din domeniul său de competenţă din unităţile de învăţământ preuniversitar în vederea asigurării calităţii actului educaţional;
c)      monitorizează progresul şi disfuncţiile apărute în desfăşurarea activităţilor proiectate;
d)     verifică respectarea în teritoriu a legislaţiei generale şi specifice, a ordinelor şi instrucţiunilor MEN  şi ISJ, propune măsuri pentru asigurarea legalităţii.
IV. Relaţii - comunicare:
a)      optimizează fluxul informaţional între MEN  şi unităţile şcolare şi transmite direcţiilor de specialitate din MEN  propunerile şi măsurile de îmbunătăţire a activităţii din teritoriu;
b)      dezvoltă şi menţine legăturile cu autorităţile şi partenerii sociali, precum şi cu organizaţii neguvernamentale şi instituţii de specialitate;
c)      consiliază şi consultă personalul din subordine, cadrele didactice din unităţile de învăţământ, în vederea îmbunătăţirii performanţelor de comunicare;
d)     soluţionează prompt şi eficient corespondenţa primită (sesizări, reclamaţii, memorii);
e)      mediază conflictele şi stările tensionate din subsistemul învăţământului preuniversitar judeţean.
V. Formare profesională:
a)      participă la programele de formare continuă în management educaţional, inspecţie şcolară şi de specialitate, alese pe baza nevoilor proprii;
b)      identifică şi analizează nevoia de formare a personalului didactic din subordine;
c)      elaborează politica de dezvoltare a resursei umane din subordine. Creează cadrul formării continue a personalului didactic şi a managerilor de unităţi de învăţământ, propune/ facilitează accesul cadrelor didactice la programe/activităţi de perfecţionare/formare;
d)     asigură realizarea şi dezvoltarea culturii organizaţionale prin schimburi de experienţă, stagii, module de formare pentru manageri de proiect, personal de conducere, îndrumare şi control şi asigură transferul de bune practici.

VI. Limite  de competenţe: îndeplineşte   atribuţiile specifice  dispuse  de Ordinul nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.

VII. Sancţiuni:
Nr. crt.
Sancţiunea aplicată
Baza legală
Motivaţia sancţionării
Persoana care a aplicat sancţiunea











VII. Premii, distincţii:
Nr. crt.
Distincţia acordată
Baza legală
Motivaţia
Persoana care a acordat distincţia
















IX. Alte atribuţii:
a)      monitorizează/îndrumă/evaluează/răspunde  de activitatea instructiv-educativă și managerială pentru unitățile  de învățământ stabilite  anual ca responsalibilitate  în cadrul  Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean,
b)      îndeplineşte orice alte atribuţii dispuse de conducerea instituţiei, în limitele competenţelor legale,
c)      respectă normele, procedurile de sănătate şi securitate a muncii, de PSI şi ISU, în condiţiile legii.

Inspector şcolar general,
Nume si prenume..........................
Semnătură ....................................
Inspector şcolar,
Nume si prenume..........................
Semnătură ....................................
Inspector şcolar general adjunct,
Nume si prenume..........................
Semnătură ....................................




Am primit un exemplar,
Nume si prenume ………………………
Semnatura………………   
Data …………………….                                                                                       









[1] ORDINUL nr. 5.558 din 7 octombrie 2011 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar din inspectoratele şcolare (*actualizat*)

vineri, 1 iunie 2018

Activitatea de acordare a vizei juridice





Activitatea de acordare a vizei  juridice
EXTRAS PROCEDURA OPERAŢIONALĂ



 1.      Considerații tehnice și juridice privind  
D E C I Z I A


DECIZIA este un instrument de exercitare a managementului şi reprezintă elementul esenţial al activităţii manageriale, fiind cel mai important instrument specific de exprimare al acesteia.

Decizia este  actul administrativ  care naște,  modifică sau stinge efecte juridice.

Decizia managerială reprezintă hotărârea care are urmări imediate asupra activităţii personalului din subordine, fiind în final, un act cu caracter obligatoriu, normativ, prin care organismele şi persoanele investite cu autoritate şi responsabilitate decizională stabilesc direcţia unei acţiuni şi modul ei de realizare, cu asigurarea resurselor corespunzătoare.

     Clasificarea deciziilor

În procesul decizional, situaţiile decizionale se manifestă în:
·  condiţii de certitudine (probabilitatea de a realiza obiectivul este maximă);
·  condiţii de incertitudine (probabilitatea de a realiza obiectivul este apreciabilă, spre medie);
·  condiţii de risc (probabilitatea de a realiza obiectivul este redusă).

După orizontul activităţilor, deciziile pot fi:
·  strategice (pentru perioadă mai mare de un an);
·  tactice (vizează o activitate sau o subactivitate, pentru perioade mai reduse decât intervalul de un an);
·  curente (sunt cele mai frecvente şi vizează realizarea de obiective individuale, specifice, constând în sarcini şi atribuţii; perioadele de referinţă sunt mai scurte, respectiv câteva săptămâni).

În raport cu palierul la care este situat managementul, deciziile sunt:
·  la nivel superior;
·  la nivel mediu;
·  la nivel inferior.

După frecvenţa lor, deciziile pot fi:
·   periodice (la anumite intervale definite);
·   aleatorii (la intervale neregulate);
·   unice (au caracter de excepţie).

Posibilitatea anticipării clasifică deciziile în:
·   anticipate;
·   imprevizibile.

In raport cu competenţa decizională, există:
·   decizii integrale;
·   decizii avizate.

Sfera de cuprindere evidenţiază existenţa deciziilor:
·   individuale;
·   colective.

Caracteristici ale actului decizional

Actul decizional are la bază următoarele caracteristici:
·   criteriile de decizie;
·   obiectivul;
·   decidentul;
·   mulţimea alternativelor  pozitive;
·   mulţimea situațiilor și a stărilor posibil-negative;
·   mulţimea consecinţelor;
·   utilitatea aşteptată de decident în baza realizării unei anumite consecinţe.

  Factori determinanţi

Factorii determinanţi în luarea deciziei se pot împărţi în două mari categorii:
·  factori interni;
·  factori externi.

Factorii interni (tehnici, economici, sociali) sunt:
·  Factorul decident reprezentat de calităţile, cunoştinţele şi capacităţile individuale ale persoanelor sau ale grupului antrenate în luarea deciziei;
·  Motivarea ca acţiune de depistare şi de satisfacere a factorilor de stimul pentru participarea la procesul conducerii şi la acţiunea de materializare a lui în practică;
·   Responsabilitatea ca atitudine faţă de conţinutul şi consecinţele deciziei;
·  Volumul informaţilor aflate la dispoziţia factorilor decidenţi care se referă atât la fenomene cunoscute, cât şi la unele necunoscute, dar a căror probabilitate şi sens  se pot predetermina;
· Mediul intern reprezentat de nivelul şi complexitatea elementelor de dotare materială a unităţilor, influenţa continuă exercitată de revoluţia tehnico-ştiinţifică, nivelul de pregătire al personalului, stadiul la care au ajuns mijloacele de informare, climatul de muncă.

      Factorii externi (tehnici, economici, sociali) sunt:

·  Sensul şi ritmul de dezvoltare a ramurii sau domeniului de activitate;
·  Informaţiile referitoare la valorificarea cercetărilor tehnice, economice şi sociale;
· Restricţiile cu caracter funcţional, de structură, dimensiune şi cele cu caracter normativ-legislativ;
·  Cadrul de relaţii reprezentat de ansamblul controlat al relaţiilor cu alte organisme;
·  Cadrul legislativ.

Etapele parcurse de un proiect decizional până devine decizie –Anexă

La baza oricărei decizii stă un proiect  decizional.

După elaborarea proiectului deciziei, urmează în mod necesar o etapă de control al tuturor elementelor ce au stat la fundamentarea proiectului; aceasta reprezintă o analiză care supune unei examinări de ansamblu factorii, împrejurările şi raţiunile care au condus la proiectul emis.

Analiza se încheie cu stabilirea în detaliu a planului de aplicare, identificarea, cu multă atenţie a tuturor dificultăţilor posibile precum şi a căilor de rezolvare.

Această analiză finală este deosebit de importantă şi nu se recomandă a fi neglijată. În cazul în care consecinţele deciziei nu sunt în concordanţă cu expectanţele, sau dacă dificultăţile de aplicare sunt importante, se impune o reconsiderare totală; aceasta poate conduce la reluarea ciclului de la început, respectiv iniţierea unui nou proces de analiză a deciziei.
   

Realizarea unei decizii se face cu respectarea procedurii de întocmire a deciziilor.

2. Procedura de  avizare a deciziilor

Potrivit art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificarile si completarile ulterioare, consilierul juridic din ISJ are următoarele atribuţii:

a) reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
b) reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d)  asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f)  participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h)  obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i)  întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k)  îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.

Vă  prezint în  detaliu  obligația specificată la lit. g)  cu privire la acordarea avizului de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar  regăsită în:

a) Statutul  profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare
b) Procedura operaţională -activitatea de consultanţă juridică a consilierului juridic
c) Regulamentul privind activitatea  consilierului juridic

3. Modul de lucru

La baza oricărei decizii stă un proiect  decizional. În vederea avizării documentelor, consilierul juridic trebuie sesizat de către persoana/compartimentul interesat  în scris. 

După elaborarea proiectului deciziei  de către angajatul interesat, urmează în mod necesar o etapă de control al tuturor elementelor ce au stat la fundamentarea proiectului; aceasta reprezintă o analiză care supune unei examinări de ansamblu factorii, împrejurările şi raţiunile care au condus la proiectul emis.

Analiza se încheie cu stabilirea în detaliu a planului de aplicare, identificarea, cu multă atenţie a tuturor dificultăţilor posibile precum şi a căilor de rezolvare. Această analiză finală este deosebit de importantă şi nu se recomandă a fi neglijată. În cazul în care consecinţele deciziei nu sunt în concordanţă cu expectanţele, sau dacă dificultăţile de aplicare sunt importante, se impune o reconsiderare totală; aceasta poate conduce la reluarea ciclului de la început, respectiv iniţierea unui nou proces de analiză a deciziei.

Dacă va considera necesar, consilierul juridic solicită și alte documente justificative care să-l sprijine în acordarea acestui aviz, persoanei care a redactat documentul supus avizării  (ex: decizii privind angajarea sau avansarea personalului, numirea cu caracter  temporar a personalului de execuție pe funcții de conducere, acordarea unor drepturi salariale, sancțiuni disciplinare, contracte de achiziții publice, contracte de parteneriat, acte juridice producătoare de efecte juridice la care instituția este parte).


Consilierul juridic avizează, din punct de vedere al legalității, orice măsuri care sunt de natură să angajeze răspunderea patrimonială a instituției ori să aducă atingere drepturilor acesteia sau ale personalului din cadrul acesteia. 


Viza de legalitate se realizează prin  activitatea de avizare a actelor cu caracter juridic și administrativ, după verificarea îndeplinirii tuturor condițiilor de legalitate.


Consilierul juridic va aviza şi va contrasemna acte cu caracter juridic, semnătura sa fiind aplicată numai pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv. 

Consilierul juridic nu se pronunţă asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta. 


Avizul solicitat este prealabil şi consultativ. 


Avizul juridic se formulează în scris, iar cel nefavorabil sau cu observaţii se motivează. Termenul de acordare a avizului juridic este de maxim cinci zile lucrătoare de la solicitare, durata urmând a fi majorată în funcţie de complexitatea problematicii analizate. 

Consilierul juridic este obligat să semneze avizele emise  şi să aplice ştampila specifică.      


În condiţiile în care actul juridic supus avizării pentru legalitate nu este conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare sau de avizare cu observații în care va indica neconcordanţa acestuia cu normele legale, în vederea refacerii actului.   
             
4. Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii

Consilierul juridic asigură apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale Inspectoratului Şcolar Judeţean, în conformitate cu Constituţia şi legile țării. 

Activitatea consilierului juridic este prevăzută de Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare, iar activităţile specifice în cadrul inspectoratului şcolar sunt prevăzute la art. 17 din Ordinul nr. 5.530/2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare.

Consilierul juridic din Inspectoratul Şcolar Judeţean este angajat al Inspectoratului pe bază de contract individual de muncă. Contractul individual de muncă al consilierului juridic se completează cu prevederile regulamentelor interne, cu contractul colectiv de muncă, precum şi cu prevederile legale în vigoare specifice profesiei.

Apartenenţa consilierului juridic pe baza unui contract de muncă la Inspectoratul Şcolar Judeţean nu aduce atingere îndatoririlor sale profesionale, oportunităţii de a alege metodele de lucru sau posibilităţii de luare a unor decizii în plan profesional.


În exercitarea atribuţiilor sale, consilierul juridic se supune numai Constituţiei României, legilor în vigoare, codului de deontologie profesională şi statutului profesiei de consilier juridic.


Consilierul juridic este independent profesional şi nu poate fi supus niciunei presiuni sau îngrădiri de orice tip, fiind protejat de lege împotriva acestora. 


Prin independenţă profesională se înţelege libertatea de acţiune şi de opinie care este limitată doar prin dispoziţii legale sau regulamente aplicabile profesiei de consilier juridic.


În activitatea sa, consilierul juridic asigură avizarea și contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condițiile legii, opinia lui fiind consultativă.    


Consilierul juridic manifestă  independenţă în relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia, precum şi  cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de către consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de către nici o persoană, consilierul juridic menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent de împrejurări.


În exercitarea profesiei și în legătură cu aceasta, consilierul juridic este independent profesional și nu poate fi supus nici unei îngrădiri sau presiuni de orice tip din partea oricărei alte persoane juridice de drept public ori privat, acesta fiind protejat de lege împotriva acestora.

5. Formulare, modele










Calendarul mobilităţii personalului didactic pentru anul şcolar 2018-2019


Implicarea consilierului juridic în
CALENDARUL
mobilităţii personalului didactic de predare din
învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019

  I. Ordinea desfăşurării etapelor mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019 este următoarea:

  6. Transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin restructurarea reţelei şcolare ori prin desfiinţarea unor unităţi de învăţământ:
  d) înregistrarea cererilor, însoţite de documentele precizate în acestea, cadrelor didactice aflate în restrângere de activitate, la inspectoratele şcolare; verificarea şi avizarea dosarelor depuse de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar constituită la nivelul inspectoratului şcolar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 6-9 martie 2018
  7. Repartizarea, în şedinţă organizată de inspectoratul şcolar, pe perioadă nedeterminată, a cadrelor didactice calificate angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, în baza prevederilor art. 253 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare:
  
  c) verificarea dosarelor de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar constituită la nivelul inspectoratului şcolar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 4-13 aprilie 2018
  8. Ocuparea prin concurs naţional a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar:
  
  e) verificarea şi avizarea dosarelor candidaţilor de către comisia judeţeană/municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a concursului şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 23 aprilie-4 mai 2018
  9. Pretransferul consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar, la cerere, a personalului didactic titular:
  
  c) depunerea cererilor, însoţite de documentele cerute în acestea, de către cadrele didactice care solicită pretransfer prin schimb de posturi/catedre în baza consimţământului scris, respectiv pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ la inspectoratele şcolare; verificarea şi avizarea dosarelor depuse de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar constituită la nivelul inspectoratului şcolar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
 Perioada: 3-12 aprilie 2018

  11. Stabilirea prelungirii duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2018-2019, pentru cadrele didactice angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ, în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte) obţinute la concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunile 2017, 2016, respectiv 2017, 2016, 2015 şi/sau 2014 pentru învăţători/institutori/profesori pentru învăţământ primar, pentru finalizarea ciclului primar la aceeaşi clasă de elevi, conform prevederilor art. 81 din Metodologie:
  
  d) verificarea şi avizarea dosarelor cadrelor didactice de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 4-8 mai 2018
  14. Detaşarea la cerere:
  d) verificarea şi avizarea dosarelor de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 23 aprilie - 4 mai 2018
  15. Repartizarea candidaţilor care au obţinut cel puţin media de repartizare 7 (şapte) la concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunea 2018, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, având prioritate candidaţii care beneficiază şi de prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2018-2019 în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte) la concursurile naţionale de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunile 2017 şi/sau 2016, respectiv 2017, 2016, 2015 şi/sau 2014 pentru învăţători/institutori/profesori pentru învăţământ primar, în condiţiile art. 81 şi 85 din Metodologie;
  Termen: 21 august 2018
  17. Repartizarea şi ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate pe perioadă determinată:
  
  b) verificarea şi avizarea dosarelor de către comisia de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
  Perioada: 23 aprilie-4 mai 2018


Temei:


Anexă la ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5485/13. 11.2017 

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html