miercuri, 21 august 2019

Organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic






Profesia de consilier juridic (cod COR -261103, conform Clasificării ocupatiilor din Romania, face parte din categoria profesiilor juridice, se organizează ca un corp profesional.

Consilierul juridic își exercită profesia conform următoarele acte normative:

  • ·        Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,

·        Statutul din 6 martie 2004 al profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,



Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 867 din 5 decembrie 2003.

La data intrării în vigoare (08 Decembrie 2003), s-a abrogat Decretul nr. 143/1955 privitor la organizarea şi functionarea oficiilor juridice, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 8 din 30 aprilie 1955, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte dispozitii contrare.

Potrivit legii, consilierul juridic asigură apararea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale autorităţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale persoanelor juridice de drept privat, în slujba cărora se afla şi în conformitate cu Constitutia şi legile tarii. 

Consilierul juridic poate să fie numit în functie sau angajat în munca, în condiţiile legii.  

Consilierul juridic numit în functie are statutul functionarului, potrivit functiei şi categoriei acesteia.

Consilierul juridic angajat în munca are statut de salariat.

Consilierul juridic în activitatea sa asigura consultanţă şi reprezentarea autorităţii sau institutiei publice în serviciul careia se afla ori a persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apara drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natura, precum şi cu orice persoană juridica sau fizica, română sau străină; în condiţiile legii şi ale regulamentelor specifice unităţii, avizeaza şi contrasemnează actele cu caracter juridic.

Consilierii juridici pot constitui asociaţii profesionale în scopul apararii şi promovarii intereselor profesionale, în condiţiile legii privind asocierea şi constituirea persoanelor juridice.

Consilierii juridici au drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege potrivit statutului profesional şi reglementarilor legale privind persoana juridica în serviciul careia se afla sau cu care are raporturi de muncă. 

Activitatea de consilier juridic este considerata vechime în munca juridica în functiile de magistrat, avocat, notar public sau alte functii juridice, potrivit dispoziţiilor legale specifice fiecareia dintre aceste profesii.


Dobandirea şi încetarea calităţii de consilier juridic 


Poate fi consilier juridic acela care indeplineste urmatoarele condiţii:

a) este cetatean român şi are domiciliul în România;

b) are exercitiul drepturilor civile şi politice;

c) este licentiat al unei facultati de drept;

d) este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei; aceasta condiţie se dovedeste cu certificat medical eliberat în condiţiile legii;

e) nu se afla în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevăzute de prezenta lege.

Cetateanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European poate exercita profesia de consilier juridic în România, dacă indeplineste condiţiile prevăzute de lege, mai puţin cea prevăzută la art. 8 lit. a din Legea nr. 514/2003).

Persoana prevăzută la alin. (1) din Legea nr. 514/2003, care a dobândit calificarea de consilier juridic în statul membru de origine sau de provenienţă, poate solicita oricand recunoasterea diplomelor, în vederea admiterii în profesia de consilier juridic şi a practicarii acesteia în România.

În vederea recunoasterii diplomelor în România, solicitantul va trebui sa sustina, la alegere, un examen de verificare a cunoştinţelor sau să efectueze un stagiu de 3 ani în domeniul dreptului românesc.

Ministerul Justiţiei va stabili conţinutul şi modul de desfăşurare a examenului sau a stagiului prevăzut la art. 8 alin. (3) din Legea nr. 514/2003.

Persoana prevăzută la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 514/2003, care exercită profesia de consilier juridic în România, poate desfăşura aceleasi activităţi profesionale ca şi consilierul juridic român.

Prevederile art. 8 se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor şi calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările ulterioare.


 Nedemnități


 Este nedemn de a fi consilier juridic:

a) cel care a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni de natura a aduce atingere profesiei de consilier juridic;

b) cel care, în exercitarea profesiei de consilier juridic, a savarsit abuzuri prin care au fost incalcate drepturi şi libertati fundamentale ale omului, stabilite prin hotărâre judecătorească irevocabila;

c) cel care este declarat nedemn pentru alte cauze de lege.

Incompatibilități


Exercitarea profesiei de consilier juridic este incompatibila cu:

a) calitatea de avocat;

b) activităţile care lezeaza demnitatea şi independenta profesiei de consilier juridic sau bunele moravuri;

c) orice alta profesie autorizata sau salarizata în tara sau în strainatate;

d) functia şi activitatea de administrator sau lichidator în cadrul procedurilor de reorganizare şi lichidare judiciara;

e) activitatea publicistica salarizata;

f) alte incompatibilităţi prevăzute de lege sau rezultate din conflict de interese, în condiţiile legii.

Exercitarea profesiei de consilier juridic este compatibilă cu:

a) activitatea didactica universitara şi de cercetare juridica, activitatea literara, culturala şi publicistica nesalarizata;

b) functia de arbitru, mediator sau expert, în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor legale privind conflictul de interese;

c) participarea la comisii de studii, de intocmire a proiectelor de reglementari juridice.



Debutul în profesie


La debutul exercitarii profesiei, consilierul juridic efectueaza obligatoriu un stagiu de pregatire profesionala cu durata de 2 ani, perioada în care are calitatea de consilier juridic stagiar.

Condiţiile efectuării stagiului, asigurarea consilierului juridic indrumator, definitivarea şi celelalte condiţii din perioada stagiului sunt cele prevăzute în legea pentru exercitarea profesiei de avocat (Legea 51/1995 a profesiei de avocat, republicata) şi statutul profesional al profesiei de avocat, care se aplică în mod corespunzător.

De asemenea, în ceea ce priveste definitivarea în functia de consilier juridic, pe baza vechimii în celelalte profesii juridice, se aplică în mod corespunzător prevederile Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicata.

Drepturile şi obligaţiile consilierului juridic stagiar sunt cele prevăzute în actul de numire sau în contractul de muncă, inclusiv toate celelalte drepturi ale functiei, pe perioada stagiului.

Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecatorie şi la tribunale ca instanţa de fond, la organele de urmărire penala, precum şi la celelalte organe administrative cu atribuţii jurisdictionale.

Consilierul juridic definitiv poate pune concluzii la instantele judecătorești de toate gradele, la organele de urmărire penala, precum şi la toate autorităţile şi organele administrative cu atribuţii jurisdictionale.

Consilierul juridic este obligat ca, în concluziile orale sau scrise, sa sustina cu demnitate şi competenţa drepturile şi interesele legitime ale autorităţii sau persoanei juridice pe care o reprezinta şi să respecte normele de deontologie profesionala prevăzute în legea pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat şi statutul acestei profesii.


Registrele consilierului juridic


Evidentele activităţii consilierului juridic, actele şi documentele sunt tinute de acesta, potrivit reglementarilor privind activitatea persoanei juridice în slujba careia se afla.

Uniunea Colegiilor Consilierilor juridici din România, la pagina publică modele de registre ce pot fi ținute de consilierul juridic în exercitarea profesiei.


Organizarea şi protectia profesiei de consilier juridic


În condiţiile prevăzute la art. 5 din Legea nr. 514/2003, consilierii juridici se pot asocia în structuri judetene, pe ramuri sau domenii de activitate, potrivit intereselor profesionale, şi, după caz, la nivel naţional, cu respectarea legii privind asociaţiile şi fundatiile (Ordonanţa nr. 26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările și completările ulterioare).

Formele de asociere şi organizare la nivel judetean şi la nivel naţional sunt stabilite prin statutul asociaţiei, cerut de lege.

Constituirea asocierilor profesionale are la baza principiile constitutionale ale dreptului de asociere şi reglementarile legale privind asocierea şi constituirea de persoane juridice.

 Asociaţia profesionala a consilierilor juridici tine evidenta acestora în condiţii similare evidentei barourilor de avocati.


Obligațiile, răspunderea consilierului juridic


Consilierul juridic este obligat să respecte dispozitiile legale privitoare la interesele contrare în aceeasi cauza sau în cauze conexe ori la conflictul de interese pe care persoana juridica ce o reprezinta le poate avea; el este, de asemenea, obligat să respecte secretul şi confidentialitatea activităţii sale, în condiţiile legii.

Consilierul juridic raspunde juridic pentru incalcarea obligaţiilor profesionale, potrivit legii şi reglementarilor specifice ale domeniului activităţii persoanei juridice în slujba careia se afla.

Autorităţile şi persoanele juridice de drept public sau privat, care încadrează consilieri juridici debutanti, beneficiaza de reglementarile financiare favorabile prevăzute de lege.

Consilierii juridici din structurile administraţiei publice judetene şi locale sunt obligati sa acorde consultanţă şi asistenţa juridica, la cerere, consiliilor comunale şi primariilor, iar reprezentarea acestora se poate face pe baza delegatiei emise de primar.

Consilierul juridic raspunde disciplinar pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi şi ale reglementarii legale privind activitatea persoanei juridice în slujba careia se afla.

Constatarea abaterii disciplinare, cercetarea acesteia, procedura de judecată şi sanctiunile disciplinare sunt cele prevăzute în reglementarea specifică persoanei juridice în slujba careia se afla consilierul juridic.

Autoritatea disciplinara poate fi sesizata de persoana vatamata sau, după caz, de asociaţia profesionala.  

În activitatea sa profesionala consilierul juridic se bucura de protectia legii, în condiţiile prevăzute de legea pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat.



Propuneri de modificare a Legii nr. 514/2003


Cu numărul Pl-x nr. 235/2019, a fost înregistrată la Camera Deputatilor, o ultimă propunere legislativă privind modificarea şi completarea Legii nr.514/2003 privind organizarea profesiei de consilier juridic, cu modificările şi completările ulterioare.

Proiectul se află în stadiu la comisii din 23.04.2019.

Alte proiecte respinse de modificare a Legii nr. 514/2003 puteți găsi la adresa :




Numar
Titlu /Stadiu
1.
Propunere legislativă pentru modificarea art.11 lit.a) din Legea privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic nr.514/2003
respinsa
definitiv
29.06.2004
2.
Proiect de Lege pentru completarea Legii nr.514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic
Lege 246/2006
22.06.2006
3.
Propunere legislativă privind modificarea şi completarea Legii nr.514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic
respinsa
definitiv
09.10.2007
4.
Propunere legislativă pentru modificarea Legii nr.514/2003 privind exercitarea şi funcţionarea profesiei de consilier juridic, cu modificările şi completările ulterioare
respinsa
definitiv
16.02.2010
5.
Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic
respins
definitiv
16.02.2010
6.
Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic
respins
definitiv
27.03.2012
7.
Propunere legislativă privind modificarea şi completarea Legii nr.514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic precum şi a Legii nr.200 din 2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare
respinsa
definitiv
07.11.2017
8.
Propunere legislativă privind modificarea şi completarea Legii nr.514/2003 privind organizarea profesiei de consilier juridic, precum şi pentru modificarea punctului 20, lit.A, a Anexei nr.3 la Legea nr.200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare
la comisii
23.04.2019



Pentru mai multe informatii ne gasiti si pe Facebook.



Text: Ion NISTOR - consilier juridic (detalii facebook, partener LegisTM)


sâmbătă, 17 august 2019

Generalități privind răspunderea juridică disciplinară în educație



                                  

 Atragerea răspunderii disciplinare a angajaților vizează două aspecte, respectiv aspectele de fond si aspectele de procedură. Aspectele de fond se referă la săvârşirea unor fapte ce constituie abatere/abateri disciplinare, în accepţiunea celor prevăzute de lege.

Aspectele de ordin procedural se referă la calea legală urmată și trebuie să li se acorde o atenţie deosebită, întrucât numai în urma parcurgerii unei anumite proceduri de cercetare, în finalul căreia să se stabilească cu certitudine săvârşirea unei abateri, poate fi aplicată temeinic si legal o sancţiune, în funcţie de anumite criterii.

Răspunderea disciplinară intervine în cazurile în care un salariat săvârşeşte cu vinovăţie o abatere disciplinară.

Răspunderea disciplinară şi patrimonială a personalului didactic din învăţământul preuniversitar este reglementată în Statutul personalului didactic, astfel cum a fost reglementat prin Legea nr. 1/2011 privind educaţia naţională, cu modificările și completările ulterioare, în art. 280 şi următoarele din Lege.

Sancţiunea se stabileşte, pe baza raportului comisiei de cercetare, de autoritatea care a numit această comisie şi se comunică celui în cauză, prin decizie scrisă, după caz, de către directorul unităţii de învăţământ.

Angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară.

Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici.

Sancţiunea disciplinară se radiază de drept în termen de 12 luni de la aplicare, dacă salariatului nu i se aplică o nouă sancţiune disciplinară în acest termen. Radierea sancţiunilor disciplinare se constată prin decizie a angajatorului emisă în formă scrisă.

Potrivit Codului Muncii, amenzile disciplinare sunt interzise iar pentru aceeaşi abatere disciplinară se poate aplica numai o singură sancţiune.

Angajatorul stabileşte sancţiunea disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de salariat, avându-se în vedere următoarele:

1.      împrejurările în care fapta a fost săvârşită;
2.      gradul de vinovăţie a salariatului;
3.      consecinţele abaterii disciplinare;
4.      comportarea generală în serviciu a salariatului;
5.      eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta.

În vederea desfăşurării cercetării disciplinare prealabile, salariatul va fi convocat în scris de persoana împuternicită de către angajator să realizeze cercetarea, precizându-se obiectul, data, ora şi locul întrevederii.

Neprezentarea salariatului la convocarea făcută în condiţiile prevăzute mai sus fără un motiv obiectiv dă dreptul angajatorului să dispună sancţionarea, fără efectuarea cercetării disciplinare prealabile. 

În cursul cercetării disciplinare prealabile salariatul are dreptul să formuleze şi să susţină toate apărările în favoarea sa şi să ofere persoanei împuternicite să realizeze cercetarea toate probele şi motivaţiile pe care le consideră necesare, precum şi dreptul să fie asistat, la cererea sa, de către un avocat sau de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este.

Angajatorul dispune aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei.

Sub sancţiunea nulităţii absolute, în decizie se cuprind în mod obligatoriu:

1.      descrierea faptei care constituie abatere disciplinară;
2.      precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil care au fost încălcate de salariat;
3.     motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de salariat în timpul cercetării disciplinare prealabile sau motivele pentru care, în condiţiile prevăzute la art. 251 alin. (3) din Codul Muncii, nu a fost efectuată cercetarea;
4.      temeiul de drept în baza căruia sancţiunea disciplinară se aplică;
5.      termenul în care sancţiunea poate fi contestată;
6.      instanţa competentă la care sancţiunea poate fi contestată.

Decizia de sancţionare se comunică salariatului în cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii şi produce efecte de la data comunicării.

Comunicarea se predă personal salariatului, cu semnătură de primire, ori, în caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandată, la domiciliul sau reşedinţa comunicată de acesta.

Decizia de sancţionare poate fi contestată de salariat la instanţele judecătoreşti competente în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării.

          Cadrul legislativ general și special, naţional și internaţional (aplicabil sau orientativ) care reglementează răspunderea juridică disciplinară

1.     Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 / 31.03.2011, cu modificările și completările ulterioare;
2.      Legea educaţiei naţionale nr. 1/05.01.2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I Nr. 18/10.01.2011, cu modificările și completările ulterioare;
3.     Legea nr. 233/23.04.2002 pentru aprobarea Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, publicată în Monitorul Oficial nr. 296 / 30.04.2002, cu modificările și completările ulterioare;
4.     Ordonanţa Guvernului nr. 27/30.01.2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, publicată în Monitorul Oficial nr. 84 din 1 februarie 2002, cu modificările și completările ulterioare;
5.      Hotărârea Guvernului nr. 583 din 10 august 2016 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes public;
6.      O.M.E.N.C.S. nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
7.  O.M.E.C.T.S. nr. 3.866 din 2 mai 2012 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Colegiului Central de Disciplină al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi ale colegiilor de disciplină de pe lângă inspectoratele şcolare judeţene;
8.      O.S.G.G. nr. 600 din 2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice;
9.      Metodologia privind managementul riscurilor de corupţie în cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi a instituţiilor şi unităţilor subordonate/coordonate a căror activitate vizează învăţământul preuniversitar, aprobată prin O.M.E.N. nr. 5113/15.12.2014, publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, Nr. 8/07.01.2015;
10.   Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Activitate Învăţământ Preuniversitar înregistrat la Ministerul Muncii și Justiției Sociale - D.D.S. sub nr. 78/22.02.2017, Publicat în Monitorul Oficial, Partea V nr. 1/ 28.02.2017 cu modificările introduse prin actul adițional înregistrat la Ministerul Muncii și Justiției Sociale - Direcția pentru Dialog Social sub nr. 335/29.06.2018;
11.   Reglementări generale naţionale sau internaţionale (aplicabile sau orientative):
1.      Standardele internaţionale de management control intern;
2.      Carta Drepturilor Omului;
3.      Legislaţia Europeană a drepturilor omului.
12.   Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entităţii:
1.  Regulamentul de Ordine Interioară a unităţii (R.O.I.) şi/sau Regulamentul de Organizare şi Funcţionare (R.O.F.);
2.      Organigrama instituției;
3.      Circuitul/fluxul documentelor;
4.  Manualul de proceduri operaţionale scrise, formalizate pe activităţi, aprobate de conducătorul instituției;
5.      Programul de dezvoltare a sistemului de control managerial/intern elaborat în cadrul instituției.



     Academia Cetățeanului, prin personal calificat vă  pune la dispoziție:


- proceduri
- documente  utile cercetării  disciplinare
- sfaturi  utile
- legislație specifică

Contact: academiacetateanului@gmail.com 

marți, 13 august 2019

Articole juridice

Mobilitatea Personalului Didactic
http://legistm.ro/blog/mobilitatea-personalului-didactic
Procedura in Vederea Ocuparii unui Post Vacant
http://legistm.ro/blog/procedura-in-vederea-ocuparii-unui-post-vacant
Revisal - Sfaturi practice de completare si transmitere
http://legistm.ro/blog/revisal---sfaturi-practice-de-completare-si-transmitere
Sporul pentru Conditii de Munca Specifice
http://legistm.ro/blog/sporul-pentru-conditii-de-munca-specifice
Sanctionarea elevilor din sistemul de invatamant
http://legistm.ro/blog/sanctionarea-elevilor-sistemul-de-invatamant
Dosarul personal al angajatului
http://legistm.ro/blog/dosarul-personal-al-salariatului
Timpul de munca, Munca suplimentara
http://legistm.ro/blog/timpul-de-munca-munca-suplimentara
Inscrierea in invaramantul primar 2018-2019
http://legistm.ro/blog/inscrierea-in-invatamantul-primar-2018-2019
Concurs de selectie a cadrelor didactice
http://legistm.ro/blog/concurs-de-selectie-a-cadrelor-didactice
Drepturile si obligatiile personaului pe durata delegarii
http://legistm.ro/blog/drepturile-si-obligatiile-personalului-pe-durata-delegarii-si-detasarii-
Reguli speciale privind desfăşurarea probelor scrise
http://legistm.ro/blog/reguli-speciale-concursuri-cadre-didactice
Raspunderea juridical disciplinara in cadrul MEN
http://legistm.ro/blog/raspunderea-juridica-disciplinara-in-cadrul-men
Reguli privind exercitarea controlului intern managerial
http://legistm.ro/blog/reguli-privind-exercitarea-controlului-intern-managerial
Control Intern Managerial - 16 Standarde
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-1
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-2
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-3
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-4
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-5
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-6
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-7
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-8
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-9
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-10
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-11
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-12
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-13
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-14
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-15
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-16
Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari
http://legistm.ro/blog/infiintarea-organizarea-si-functionarea-asociatiilor-de-proprietari
Evaluarea riscurilor de corupţie și a incidentelor de integritate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice
http://legistm.ro/blog/evaluarea-riscurilor-de-coruptie
Protecția maternității și prestațiile de maternitate
http://legistm.ro/blog/protectia-maternitatii
Metodologia de evaluare externă periodică a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar
http://legistm.ro/blog/metodologia-de-evaluare-invatamant-preuniversitar
Contractul de voluntariat
http://legistm.ro/blog/despre-contractul-de-voluntariat
Cadrul juridic privind înființarea asociațiilor în România
http://legistm.ro/blog/cadrul-juridic-privind-infiintarea-asociatiilor-in-romania
Cadrul juridic privind functionarea asociatiilor in Romania
http://legistm.ro/blog/cadrul-juridic-privind-functionarea-asociatiilor-in-romania
Delegarea, detaşarea și transferul în vederea ocupării unui post vacant în sistemul bugetar
http://legistm.ro/blog/delegarea-detasarea-si-transferul-pentru-ocuparea-unui-post-vacant
Prevederi practice si legale privind circulatia in sensul giratoriu
http://legistm.ro/blog/circulatia-in-sensul-giratoriu
Evaluarea personalului din invatamantul preuniversitar
http://legistm.ro/blog/evaluarea-personalului-din-invatamantul-preuniversitar
Calendarul mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2019 - 2020
http://legistm.ro/blog/calendarul-mobilitatii-personalului-didactic
Programul Start-up Nation
http://legistm.ro/blog/programul-start-up-nation
Contractul individual de munca
http://legistm.ro/blog/contractul-individual-de-munca
Admiterea in avocatura - martie 2019
http://legistm.ro/blog/admiterea-in-avocatura---martie-2019
Masuri de simplificare la nivelul administratiei publice
http://legistm.ro/blog/masuri-de-simplificare-la-nivelul-administratiei-publice
Dialogul social - intre realitate si deziderat
http://www.legistm.ro/blog/dialogul-social---intre-realitate-si-deziderat-
Raspunderea judiciara a functionarilor publici
http://www.legistm.ro/blog/raspunderea-judiciara-a-functionarilor-publici
Norme generale de igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor
http://www.legistm.ro/blog/norme-generale-de-igiena
Alimentaţia colectivă specifică în unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor
http://www.legistm.ro/blog/alimentatia-colectiva-specifica
Asistenţa medicală în unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor
http://www.legistm.ro/blog/asistenta-medicala-a-copiilor-si-a-tinerilor
Consiliile de onoare și de judecată ale cadrelor militare în activitate
http://www.legistm.ro/blog/consiliile-cadrelor-militare-in-activitate
Inscrierea in invatamantul primar 2019-2020
http://www.legistm.ro/blog/inscrierea-in-invatamantul-primar-2019-2020
Consiliul de administratie al unitatilor de invatamant
http://www.legistm.ro/blog/consiliul-de-administratie-al-unitatilor-de-invatamant 1
http://www.legistm.ro/blog/consiliul-de-administratie-al-unitatilor-de-invatamant-2
Locul si rolul creselor in sistemul educational romanesc
http://www.legistm.ro/blog/locul-si-rolul-creselor-in-sistemul-educational-romanesc
Infracţiuni de corupţie şi de serviciu comise de funcționarii publici și de către alte persoane
http://www.legistm.ro/blog/infractiuni-de-coruptie-si-de-serviciu
Norme privind stabilirea condiţiilor de efectuare a evaluării psihologice a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere auto
https://www.legistm.ro/blog/norme-pentru-obtinerea-permisului-de-conducere-auto
Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale
https://legistm.ro/blog/registrul-unitatilor-de-cult---deduceri-fiscale
Aspecte de noutate privind titularizarea în temeiul art. 253 din Legea educaţiei naţionale
https://legistm.ro/blog/aspecte-privind-titularizarea-in-temeiul-art--253-din-legea-1-din-2011
Procedura de contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei publice
https://legistm.ro/blog/procedura-de-contestare-a-deciziei-autoritatii-sau-a-institutiei-publice
STRATEGIA NAȚIONALĂ ANTICORUPŢIE (SNA)
https://legistm.ro/blog/strategia-nationala-anticoruptie
TAXA DE UTILIZARE A DRUMURILOR - 2019
https://legistm.ro/blog/taxa-de-drum-in-romania
Acordarea gradelor şi înaintarea în gradul următor, a cadrelor militare în rezervă şi în retragere
https://legistm.ro/blog/gradatia-cadrelor-militare-in-rezerva
Accesul la informatiile de interes public
https://legistm.ro/blog/informatii-de-interes-public
Statutul asociatiei de proprietari
https://legistm.ro/blog/statutul-asociatiei-de-proprietari
Bacalaureat 2019
https://legistm.ro/blog/informatii-bacalaureat-2019
Titularizare 2019
https://legistm.ro/blog/titularizare-2019
Statutul de organizare şi funcţionare a Cultului Creştin Baptist
https://legistm.ro/blog/statutul-cultului-crestin-baptist
Legislație subsecventă Legii educației naționale
https://legistm.ro/blog/acte-subsecvente-legii-nr-1-din-2011
Exercitarea profesiei de medic
https://legistm.ro/blog/exercitarea-profesiei-de-medic
Răspunderea personalului medical
https://legistm.ro/blog/raspunderea-personalului-medical
Răspunderea disciplinară a medicului
https://legistm.ro/blog/raspunderea-disciplinara--a--medicului
Raspunderea penala a medicului
https://legistm.ro/blog/raspunderea-penala-a-medicului
Concediul de odihna al cadrelor didactice
https://legistm.ro/blog/concediul-de-odihna-al-cadrelor-didactice
Reguli privind gestionarea financiară a fondurilor europene
https://legistm.ro/blog/gestionarea-financiara-a-fondurilor-europene
Conflictul de interese în cadrul gestionării fondurilor europene
https://legistm.ro/blog/conflictul-de-interese-in-cadrul-gestionarii-fondurilor-europene
Recompensele și sancțiunile aplicabile cadrelor militare
https://legistm.ro/blog/recompensele-si-sanctiunile-aplicabile-cadrelor-militare
Divortul si exercitarea autoritatii parintesti dupa divort
https://www.legislatieromaneasca.ro/social/divort/divortul-si-exercitarea-autoritatii-parintesti-dupa-divort/

luni, 12 august 2019

Organizarea si funcționarea Colegiilor de disciplină din educație



Înainte de a se adresa  instanței de judecată, personalul didactic din Ministerul Educației Naționale  se  va  adresa Colegiului Central de Disciplină al Ministerului Educatiei Naționale, respectiv Colegiului de disciplină  care funcționează  pe lângă fiecare inspectorat şcolar. Aceasta  este  o procedură  prealabilă, introdusă de legiuitor.
Personalul de conducere, de îndrumare si de control din inspectoratele şcolare si din Ministerul Educației Naționale care a fost sancţionat conform cu prevederile art. 280 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările si completările ulterioare, are dreptul de a contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectiva la Colegiul Central de Disciplina al Ministerului Educatiei Naționale, în conformitate cu prevederile art. 280 alin. (8) din Legea nr. 1/2011, cu modificările si completările ulterioare.
Personalul didactic de predare si de pregătire/instruire practică, personalul didactic auxiliar, precum si cel de conducere, de îndrumare si control încadrat în unitătile de învătământ, sancţionat in conformitate cu prevederile art. 280 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completările ulterioare, are dreptul de a contesta decizia de sancţionare, in termen de 15 zile de la comunicare, la colegiile de disciplina de pe lângă inspectoratele şcolare, conform art. 280 alin. (8) din Legea nr. 1/2011, cu modificările si completările ulterioare. 
Colegiul Central de Disciplină al Ministerului Educatiei Naționale si colegiile de disciplina de pe lângă inspectoratele şcolare sunt organe administrativ-jurisdictionale. 
Activitatea Colegiului Central de Disciplină al Ministerului Educatiei Naționale si a colegiile de disciplina de pe lângă inspectoratele şcolare se bazează  pe următoarele  acte normative:
  1. Legea nr.1/2011 -Legea Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
  2. Ordinul nr. 3866/2012 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Colegiului Central de Disciplină al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi ale colegiilor de disciplină de pe lângă inspectoratele şcolare judeţene,
  3. Regulamentul propriu,
  4. Decizii interne.
Membrii Colegiului Central de Disciplina al Ministerului Educatiei Naționale sunt numiti pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de înnoire a mandatului. 
Componenta Colegiului Central de Disciplina al Ministerului Educatiei Naționale este urmatoarea: 

                a) 4 reprezentanti si un secretar al Colegiului, desemnati de Ministerul Educatiei Naționale;
                b) cate un reprezentant desemnat de fiecare federeatie sindicala din invatamantul preuniversitar, reprezentativa la nivel de sector de activitate invatamant preuniversitar. 

          Pentru fiecare membru al Colegiului Central de Disciplina al Ministerului Educatiei Naționale se propune un membru supleant. 

             Componenta Colegiului Central de Disciplina al Ministerului Educatiei Naționale– membrii titulari si supleanti – se aproba prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului. 
In prima sedinta a Colegiului Central de Disciplina al Ministerului Educatiei Naționale se aleg prin vot secret presedintele si vicepresedintele. 

            Sedinta Colegiului Central de Disciplina al Ministerului Educatiei Naționale este statutara in prezenta a cel putin jumatate plus unu din totalul membrilor sai. 

            Membrii colegiilor de disciplina de pe langa inspectoratele scolare sunt numiti pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de înnoire a mandatului. 

       Componenta colegiilor de disciplina de pe langa inspectoratele scolare este urmatoarea:
            a) un inspector scolar general adjunct;
             b) 2 inspectori scolari;
             c) un consilier juridic al inspectoratului şcolar – secretar al colegiului de disciplina;
            d) câteun reprezentant desemnat de fiecare federaţie sindicală din invatamantul preuniversitar, reprezentativa la nivel de sector de activitate invatamant preuniversitar si care exista in judetul respectiv. 
Pentru fiecare membru al colegiului de disciplina se propune un membru supleant. 
Componenta colegiului de disciplina de la nivelul inspectoratului şcolar – membrii titulari si supleanti – se aproba prin decizie a inspectorului şcolar general. 
In prima ședință a colegiului de disciplina de la nivelul inspectoratului şcolar se aleg prin vot secret presedintele si vicepresedintele. 
Sedinta colegiului de disciplina de la nivelul inspectoratului scolar este statutara in prezenta a cel putin jumatate plus unu din totalul membrilor sai. 
Ca organe administrativ-jurisdictionale, Colegiul Central de Disciplina al Ministerului Educatiei Naționale si colegiile de disciplina de pe langa inspectoratele scolare judetene  (denumite în continuare Colegiul), solutioneaza contestatia adresata de persoana sanctionata in temeiul Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare. 
Colegiul, prin hotarare motivata, pe baza probelor administrate si a sustinerilor partilor orale sau in scris, poate dispune urmatoarele:
          a) admiterea contestatiei;
          b) respingerea contestatiei. 
Prin hotararea pronuntata, Colegiul poate mentine sanctiunea aplicata, o poate diminua sau înlocui cu alta sancţiune mai usoara sau o poate anula in totalitate. 
Daca prin hotarare se admite contestatia si se dispune reintegrarea in functie a contestatarului, Colegiul se pronunta si asupra drepturilor salariale cuvenite retroactiv. 
Secretarul Colegiului primeste si inregistreaza contestatia in registrul special de intrari-iesiri al Colegiului, intocmeste un dosar pentru fiecare cerere si elaboreaza referatul cauzei. 
Referatul cauzei cuprinde urmatoarele elemente obligatorii: "partile", "obiectul", "actul contestat", "sustineri in aparare", "acte la dosar", "constatari" si "aspecte de elucidat". 
Secretarul convoaca membrii acestuia si citeaza partile cu cel putin 15 zile inainte de sedinta. Intimatul este citat cu copie de pe contestatia depusa. 
Presedintele/Vicepresedintele Colegiului constata indeplinirea conditiilor de cvorum necesare pentru desfasurarea statutara a sedintei acestuia si conduce lucrarile acestuia. 
La solicitarea partilor, Colegiul poate acorda un singur termen pentru lipsa de aparare, temeinic motivata. 
In situatia in care, desi au fost legal citate, partile nu se prezinta, Colegiul procedeaza la judecarea cauzei in lipsa, daca aceasta a fost solicitata de una dintre parti. 
Membrii Colegiului sunt obligati sa staruie in aflarea adevarului in vederea solutionarii contestatiei si pentru a pronunta o hotarare temeinica si legala. 
Cu privire la situatia de fapt si motivarea in drept invocate de parti in sustinerea pretentiilor si apararilor lor, Colegiul este in drept sa le ceara acestora sa prezinte explicatii, oral sau in scris, precum si sa puna in dezbaterea lor orice imprejurari de fapt ori de drept, chiar daca nu sunt mentionate in contestatie sau in intampinare. 
Colegiul, din oficiu poate pune in discutia partilor exceptii de procedura sau de fond, precum si administrarea de probe. 
Membrii Colegiului au indatorirea sa staruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice greseala privind aflarea adevarului in cauza, pe baza stabilirii faptelor si prin aplicarea corecta a legii, in scopul pronuntarii unei hotarari temeinice si legale. 
Membrii Colegiului au obligatia de a se abtine de la orice actiune prin care ar putea influenta declaratiile martorilor sau ale partilor aflate in litigiu. De asemenea, este interzis membrilor Colegiului sa se antepronunte. 
Membrii colegiilor de disciplina pot beneficia pentru activitatea desfasurata in cadrul acestora de drepturi salariale suplimentare, in conditiile legii.
Dezbaterile se consemneaza intr-un proces-verbal de sedinta semnat de membrii Colegiului. 
Dupa incheierea dezbaterilor, membrii Colegiului de hotarasc motivat asupra contestatiei, pe baza probelor administrate si a sustinerilor partilor.  Hotararea se ia cu majoritatea simpla a membrilor prezenti. 
Hotararea Colegiului se redacteaza, se motiveaza atat in fapt, cat si in drept, se semneaza de catre secretarul si presedintele/vicepresedintele Colegiului si se comunica partilor. 
Colegiul de Disciplina poate amana pronuntarea cel mult 7 zile, in vederea depunerii de concluzii scrise. Motivul amanarii se consemneaza in cuprinsul hotararii. 
Procesul-verbal si inscrisurile care fac obiectul dosarului, precum si dovada comunicarii hotararii se pastreaza in arhivă, potrivit prevederilor legale in vigoare. 
In cazul in care contestatarul este un membru al colegiului de disciplina de la nivelul inspectoratului scolar, se respecta procedura prevazută, cu menţiunea ca acesta nu participă la dezbateri si nu are drept de vot. 
Procesul-verbal si inscrisurile care fac obiectul dosarului, precum si dovada comunicarii hotararii se pastreaza in arhiva inspectoratului scolar, potrivit prevederilor legale in vigoare. 
Dreptul persoanei sanctionate de a se adresa instantei judecatoresti este garantat. 
Prevederile   Regulamentului aprobat prin Ordinul nr. 3866/2012 se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civilă. 
Dreptul persoanei sanctionate de a se adresa instantei judecatoresti este garantat. Impotriva hotararii Colegiului partea nemulţumită se poate adresa cu actiune in instanta competenta – sectia specializata in solutionarea conflictelor de munca, in termen de 30 de zile de la comunicare (http://portal.just.ro/SitePages/acasa.aspx).
Pentru detalii privind organizarea și funcționarea colegiilor de disciplină,  puteți contacta Asociația Academia Cetățeanului la adresa academiacetateanului@gmail.comAsociația Academia Cetățeanului vă poate pune la dispoziție documente specifice privind organizarea și funcționarea colegiilor de disciplină.

Pentru mai multe informatii ne gasiti si pe Facebook.

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html