miercuri, 13 mai 2020

ORDIN nr. 4220/769/2020


 

Ordinul nr. 4220/769/2020 pentru stabilirea unor măsuri de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ

B

Text publicat în M.Of. al României.

În vigoare de la 12 mai 2020


Văzând Referatul de aprobare nr. 972/2020 al Direcției generale învățământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educației și Cercetării,
având în vedere prevederile:
- art. 83 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordinului ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.530/2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a inspectoratelor școlare, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 5.079/2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare;
- art. 10 alin. (2) lit. b), art. 17 alin. (2) și art. 25 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 15 alin. (3) al Hotărârii Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării și ale art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare,
ministrul educației și cercetării și ministrul sănătății emit prezentul ordin.
Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății stabilesc măsuri pentru desfășurarea activităților de către persoanele care au acces în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ, în condiții de siguranță, în contextul prevenirii și combaterii infectării cu SARS-CoV-2.

Ministerul Educației și Cercetării asigură cadrul general pentru desfășurarea tuturor activităților specifice în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ și monitorizează prin inspectoratele școlare județene/al municipiului București modul în care se implementează acțiunile de prevenire și combatere a infectării cu SARS-CoV-2.
Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București transmit/transmite direcțiilor de sănătate publică, cu cel puțin o săptămână înainte, perioada de desfășurare a activităților la care participă elevii în unitățile de învățământ preuniversitar, precum și intervalul orar.
Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București verifică respectarea de către unitățile/instituțiile de învățământ a normelor instituite de autoritățile de resort privind asigurarea materialelor de igienă și de protecție sanitară necesare atât pentru elevi, cât și pentru personalul didactic/didactic auxiliar și nedidactic, precum și respectarea măsurilor igienico-sanitare, în contextul prevenirii și combaterii infectării cu SARS-CoV-2.
Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București monitorizează organizarea și desfășurarea activităților din cadrul unităților de învățământ.
Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București colaborează cu direcțiile de sănătate publică județene/a municipiului București în vederea instituirii măsurilor de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor în unitățile/instituțiile de învățământ, prin triaj epidemiologic zilnic (măsurarea temperaturii) realizat de către un medic sau asistent medical în fiecare unitate de învățământ, astfel:

a) Direcțiile de sănătate publică județene/a municipiului București centralizează listele cu cadrele medicale desemnate (medic sau asistent medical) pentru acordarea asistenței medicale, pentru fiecare unitate de învățământ și le transmit inspectoratelor școlare care le pun la dispoziția unităților de învățământ.
b) Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București vor comunica regulat direcțiilor de sănătate publică rapoartele de monitorizare privind asigurarea condițiilor igienico-sanitare în cadrul unităților de învățământ și respectarea normelor de către elevi și personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic.
Conducerile unităților de învățământ răspund de implementarea acțiunilor de prevenire și combatere a infectării cu SARS-CoV-2 și de organizarea și desfășurarea activităților, pe baza unui program, în conformitate cu legislația în vigoare.
Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, conducerea unității de învățământ se consultă, după caz, cu: consiliul profesoral, consiliul reprezentativ al părinților/asociația părinților, consiliul școlar al elevilor, reprezentanții organizațiilor sindicale, autoritățile administrației publice locale, precum și cu reprezentanții operatorilor economici implicați în susținerea învățământului profesional și tehnic, pentru organizarea în bune condiții a activităților desfășurate, în contextul actual.
Consiliile de administrație ale unităților de învățământ preuniversitar, în termen de 5 zile de la publicarea prezentului ordin, vor elabora și vor aproba o procedură proprie, prin care stabilesc modalitățile de desfășurare a activităților de pregătire a sesiunilor de examen, propriul circuit de intrare și de ieșire a elevilor, a personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic, precum și modul în care se va realiza igienizarea/dezinfecția unității de învățământ, asigurându-se că:
a) la intrarea în unitatea de învățământ a personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic și a elevilor va fi măsurată temperatura (care nu trebuie să depășească 37°C) de către cadrul medical care va asigura asistența medicală pe întreaga durată a desfășurării activităților;
b) în situația în care un elev sau un cadru didactic, didactic auxiliar sau nedidactic prezintă simptome sau există suspiciunea că starea sa de sănătate este precară, nu i se va permite accesul în unitatea de învățământ, cu recomandarea de a se adresa medicului de familie pentru stabilirea diagnosticului și conduitei de tratament;
c) participarea elevilor la activitățile de pregătire va fi decisă de părinții acestora după evaluarea încadrării în grupele de risc a elevilor sau membrilor familiilor acestora (persoane care suferă de afecțiuni cronice sau persoane cu vârsta de peste 65 de ani);
d) elevii prevăzuți la literele b) și c) vor beneficia de o formă de pregătire alternativă (online sau prin asigurarea de resurse educaționale);
e) parcursul prin curtea școlii până la intrarea în unitatea de învățământ se va realiza pe un traseu bine delimitat și semnalizat, respectând normele de distanțare fizică;
f) elevii vor fi însoțiți de către cadrul didactic de la accesul în unitatea de învățământ până în sala de clasă și apoi, după finalizarea activităților, vor fi conduși până la ieșire;
g) la intrarea în unitatea de învățământ vor fi asigurate materiale și echipamente de protecție (covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini etc.);
h) în toate spațiile în care se vor desfășura activități cu elevii vor fi afișate mesaje de informare cu privire la normele igienico- sanitare și de prevenire a infectării cu SARS-CoV-2;
i) intrările/ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare, către sălile de clasă și alte încăperi, sunt stabilite de unitatea de învățământ, semnalizate corespunzător și dezinfectate în mod regulat;
j) unitatea de învățământ asigură săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dezinfectant pentru mâini, care vor fi reîncărcate permanent;
k) elevii, personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic vor purta masca de protecție pe toată durata activităților și își vor igieniza regulat mâinile cu substanțe dezinfectante sau săpun;
l) coridoarele, cancelaria, grupurile sanitare și sălile de clasă (mobilier și pardoseală) vor fi dezinfectate regulat cu substanțe biocide pe bază de clor sau alcool, în mod obligatoriu între schimburi (dacă este cazul) și la finalizarea programului;
m) în sălile de clasă activitățile se vor desfășura cu maximum 10 elevi, situați la cca. 2 metri distanță unul de altul, care vor purta mască pe tot parcursul desfășurării activităților din unitatea de învățământ;
n) în perioada 2-12 iunie, durata activităților petrecute de elevi în sălile de clasă nu va fi mai mare de 3 ore pentru elevii de liceu și de 2 ore pentru elevii de gimnaziu. În situația unităților de învățământ care vor realiza activitățile de pregătire în două schimburi, între acestea va fi prevăzut un interval de 2 ore pentru dezinfectarea/igienizarea cu substanțe biocide și aerisirea sălilor pentru o perioadă de cel puțin o oră;
o) în perioada desfășurării activităților de pregătire, pauzele intermediare vor fi programate decalat, astfel încât elevii de la grupe diferite să nu interacționeze fizic;
p) grupele de elevi vor păstra aceeași sală de clasă pe toată perioada desfășurării activităților;
q) colectarea măștilor purtate se va face în locuri speciale, semnalizate corespunzător, amenajate în unitatea de învățământ;
r) la sfârșitul activităților, elevii vor primi câte o mască nouă pentru deplasarea către domiciliu.
Unitățile de învățământ în colaborare cu autoritățile publice locale pot lua și alte măsuri suplimentare pentru prevenirea și combaterea infectării cu SARS-CoV-2 (instalarea de tuneluri de dezinfecție, lavoare suplimentare pentru spălarea mâinilor, măsuri privind siguranța elevilor pe traseul de la unitatea de învățământ la domiciliu și retur etc.).
Unitățile de învățământ special sau în care, pentru asigurarea egalității de șanse, sunt prezente și alte persoane (profesor de sprijin, interpret mimico-gestual etc.) vor lua măsuri pentru a nu se depăși numărul de maximum 10 persoane în sală.

Cadrele didactice vor supraveghea respectarea cu strictețe a măsurilor de distanțare fizică dintre elevi și măsurile igienico-sanitare de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2.
În perioada desfășurării activităților din unitățile/instituțiile de învățământ preuniversitar:
a) Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București solicită autorităților publice locale listele cu personalul medical desemnat să asigure acordarea asistenței medicale, pentru fiecare unitate de învățământ și le transmite inspectoratului școlar județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București.
b) Unitățile/Instituțiile de învățământ informează direcțiile de sănătate județene/a municipiului București despre depistarea unor cazuri suspecte de infecție la elevi sau personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic din cadrul unităților de învățământ. Conducerea unității/instituției de învățământ desemnează o persoană cu atribuții în menținerea legăturii permanente cu direcția de sănătate publică județeană/a municipiului București.
c) În maximum 2 zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București transmit/transmite către autoritățile administrației publice locale, respectiv către direcțiile de sănătate publică județene/a municipiului București lista cu elevii și personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic din unitățile/instituțiile de învățământ care participă la desfășurarea activităților de învățământ în perioada pregătirii elevilor și în perioada desfășurării examenelor.
d) Cu minimum 24 de ore înaintea fiecărei probe de examen/evaluare, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București vor/va primi următoarele informații privind elevii sau personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic menționați la lit. c):
(i) de la direcțiile de sănătate publică județene/a municipiului București lista cu persoanele internate în unitățile/instituțiile sanitare cu suspiciunea sau confirmate cu infecția cu SARS-CoV-2;
(ii) de la autoritățile administrației publice locale lista cu persoanele aflate în izolare la domiciliu sau carantină instituționalizată.

Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București vor/va raporta, la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, situația privind desfășurarea activităților și respectarea prevederilor prezentului ordin în unitățile/instituțiile de învățământ preuniversitar.
Direcția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, unitățile/instituțiile de învățământ preuniversitar, Direcția generală asistență medicală și sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătății, precum și direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educației și cercetării,
Cristina Monica Anisie
Ministrul sănătății,
Nelu Tătaru

luni, 11 mai 2020

Articole juridice


Sursa: https://www.legistm.ro/blog



Denumire
Adresa
Mobilitatea Personalului Didactic http://legistm.ro/blog/mobilitatea-personalului-didactic
Procedura in Vederea Ocuparii unui Post Vacant http://legistm.ro/blog/procedura-in-vederea-ocuparii-unui-post-vacant
Revisal - Sfaturi Practice de Completare si Transmitiere http://legistm.ro/blog/revisal---sfaturi-practice-de-completare-si-transmitere
Sporul pentru Conditii de Munca Specifice http://legistm.ro/blog/sporul-pentru-conditii-de-munca-specifice
Sanctionarea elevilor din sistemul de invatamant http://legistm.ro/blog/sanctionarea-elevilor-sistemul-de-invatamant
Dosarul personal al angajatului http://legistm.ro/blog/dosarul-personal-al-salariatului
Timpul de munca, Munca suplimentara http://legistm.ro/blog/timpul-de-munca-munca-suplimentara
Inscrierea in invaramantul primar 2018-2019 http://legistm.ro/blog/inscrierea-in-invatamantul-primar-2018-2019
Concurs de selectie a cadrelor didactice http://legistm.ro/blog/concurs-de-selectie-a-cadrelor-didactice
Drepturile si obligatiile personaului pe durata delegarii http://legistm.ro/blog/drepturile-si-obligatiile-personalului-pe-durata-delegarii-si-detasarii-
Reguli speciale privind desfăşurarea probelor scrise http://legistm.ro/blog/reguli-speciale-concursuri-cadre-didactice
Raspunderea juridical disciplinara in cadrul MEN http://legistm.ro/blog/raspunderea-juridica-disciplinara-in-cadrul-men
Reguli privind exercitarea controlului intern managerial http://legistm.ro/blog/reguli-privind-exercitarea-controlului-intern-managerial
Control Intern Managerial - 16 Standarde http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-1
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-2
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-3
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-4
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-5
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-6
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-7
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-8
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-9
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-10
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-11
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-12
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-13
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-14
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-15
http://legistm.ro/blog/control-intern-managerial---standardul-16
Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de .. http://legistm.ro/blog/infiintarea-organizarea-si-functionarea-asociatiilor-de-proprietari
Evaluarea riscurilor de corupţie și a incidentelor de integritate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice http://legistm.ro/blog/evaluarea-riscurilor-de-coruptie
Protecția maternității și prestațiile de maternitate http://legistm.ro/blog/protectia-maternitatii
Metodologia de evaluare externă periodică a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar http://legistm.ro/blog/metodologia-de-evaluare-invatamant-preuniversitar
Contractul de voluntariat http://legistm.ro/blog/despre-contractul-de-voluntariat
Cadrul juridic privind înființarea asociațiilor în România http://legistm.ro/blog/cadrul-juridic-privind-infiintarea-asociatiilor-in-romania
Cadrul juridic privind functionarea asociatiilor in Romania http://legistm.ro/blog/cadrul-juridic-privind-functionarea-asociatiilor-in-romania
Delegarea, detaşarea și transferul în vederea ocupării unui post vacant în sistemul bugetar http://legistm.ro/blog/delegarea-detasarea-si-transferul-pentru-ocuparea-unui-post-vacant
Prevederi practice si legale privind circulatia in sensul giratoriu http://legistm.ro/blog/circulatia-in-sensul-giratoriu
Evaluarea personalului din invatamantul preuniversitar http://legistm.ro/blog/evaluarea-personalului-din-invatamantul-preuniversitar
Calendarul mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2019 - 2020 http://legistm.ro/blog/calendarul-mobilitatii-personalului-didactic
Programul Start-up Nation http://legistm.ro/blog/programul-start-up-nation
Contractul individual de munca http://legistm.ro/blog/contractul-individual-de-munca
Admiterea in avocatura - martie 2019 http://legistm.ro/blog/admiterea-in-avocatura---martie-2019
Masuri de simplificare la nivelul administratiei publice http://legistm.ro/blog/masuri-de-simplificare-la-nivelul-administratiei-publice
Dialogul social - intre realitate si deziderat http://www.legistm.ro/blog/dialogul-social---intre-realitate-si-deziderat-
Raspunderea judiciara a functionarilor publici http://www.legistm.ro/blog/raspunderea-judiciara-a-functionarilor-publici
Norme generale de igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor http://www.legistm.ro/blog/norme-generale-de-igiena
Alimentaţia colectivă specifică în unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor http://www.legistm.ro/blog/alimentatia-colectiva-specifica
Asistenţa medicală în unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor http://www.legistm.ro/blog/asistenta-medicala-a-copiilor-si-a-tinerilor
Consiliile de onoare și de judecată ale cadrelor militare în activitate http://www.legistm.ro/blog/consiliile-cadrelor-militare-in-activitate
Inscrierea in invatamantul primar 2019-2020 http://www.legistm.ro/blog/inscrierea-in-invatamantul-primar-2019-2020
Consiliul de administratie al unitatilor de invatamant http://www.legistm.ro/blog/consiliul-de-administratie-al-unitatilor-de-invatamant
http://www.legistm.ro/blog/consiliul-de-administratie-al-unitatilor-de-invatamant-2
Locul si rolul creselor in sistemul educational romanesc http://www.legistm.ro/blog/locul-si-rolul-creselor-in-sistemul-educational-romanesc
Infracţiuni de corupţie şi de serviciu comise de funcționarii publici și de către alte persoane http://www.legistm.ro/blog/infractiuni-de-coruptie-si-de-serviciu
Norme privind stabilirea condiţiilor de efectuare a evaluării psihologice a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere auto https://www.legistm.ro/blog/norme-pentru-obtinerea-permisului-de-conducere-auto
Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale https://legistm.ro/blog/registrul-unitatilor-de-cult---deduceri-fiscale
Aspecte de noutate privind titularizarea în temeiul art. 253 din Legea educaţiei naţionale https://legistm.ro/blog/aspecte-privind-titularizarea-in-temeiul-art--253-din-legea-1-din-2011
Procedura de contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei publice https://legistm.ro/blog/procedura-de-contestare-a-deciziei-autoritatii-sau-a-institutiei-publice
STRATEGIA NAȚIONALĂ ANTICORUPŢIE (SNA) https://legistm.ro/blog/strategia-nationala-anticoruptie
TAXA DE UTILIZARE A DRUMURILOR - 2019 https://legistm.ro/blog/taxa-de-drum-in-romania
Acordarea gradelor şi înaintarea în gradul următor, a cadrelor militare în rezervă şi în retragere https://legistm.ro/blog/gradatia-cadrelor-militare-in-rezerva
Accesul la informatiile de interes public https://legistm.ro/blog/informatii-de-interes-public
Statutul asociatiei de proprietari https://legistm.ro/blog/statutul-asociatiei-de-proprietari
Bacalaureat 2019 https://legistm.ro/blog/informatii-bacalaureat-2019
Titularizare 2019 https://legistm.ro/blog/titularizare-2019
Statutul de organizare şi funcţionare a Cultului Creştin Baptist https://legistm.ro/blog/statutul-cultului-crestin-baptist
Legislație subsecventă Legii educației naționale https://legistm.ro/blog/acte-subsecvente-legii-nr-1-din-2011
Exercitarea profesiei de medic https://legistm.ro/blog/exercitarea-profesiei-de-medic
Răspunderea personalului medical https://legistm.ro/blog/raspunderea-personalului-medical
Răspunderea disciplinară a medicului https://legistm.ro/blog/raspunderea-disciplinara--a--medicului
Raspunderea penala a mediculuiInapoi https://legistm.ro/blog/raspunderea-penala-a-medicului
Concediul de odihna al cadrelor didactice https://legistm.ro/blog/concediul-de-odihna-al-cadrelor-didactice
Reguli privind gestionarea financiară a fondurilor europene https://legistm.ro/blog/gestionarea-financiara-a-fondurilor-europene
Conflictul de interese în cadrul gestionării fondurilor europene https://legistm.ro/blog/conflictul-de-interese-in-cadrul-gestionarii-fondurilor-europene
Recompensele și sancțiunile aplicabile cadrelor militare https://legistm.ro/blog/recompensele-si-sanctiunile-aplicabile-cadrelor-militare
Organizarea si functionarea colegiilor de disciplina https://legistm.ro/blog/organizarea-si-functionarea-colegiilor-de-disciplina
Organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic https://legistm.ro/blog/organizarea-si-exercitarea-profesiei-de-consilier-juridic
Statutul profesiei de consilier juridic https://legistm.ro/blog/statutul--profesiei-de-consilier-juridic
Codul deontologic al consilierului juridic https://legistm.ro/blog/codul-deontologic-al-consilierului-juridic
Certificatul de integritate comportamentala https://legistm.ro/blog/certificatul-de-integritate-comportamentala
Obligatii noi pentru asociatii si fundatii https://legistm.ro/blog/obligatii-noi-pentru--asociatii-si-fundatii-
Recompensele politistului https://legistm.ro/blog/recompensele-politistului
Raspunderea juridica a politistului. Sanctiuni https://legistm.ro/blog/raspunderea-juridica-a-politistului--sanctiuni
Cunoasterea legii - intre scuza si obligatie https://legistm.ro/blog/cunoasterea-legii---intre-scuza-si-obligatie-5801
Statutul de organizare a Bisericii Ortodoxe Romane https://legistm.ro/blog/statutul-de-organizare-si-functionare-a-bisericii-ortodoxe-romane-8540
Statutul de organizare a Bisericii Romano-Catolice https://legistm.ro/blog/statutul-de-organizare-a-bisericii-romano-catolice
Statutul de organizare Uniunii Penticostale https://legistm.ro/blog/statutul-de-organizare-uniunii-penticostale
Statutul de organizare al Bisericii Romane Unite https://legistm.ro/blog/statutul-de-organizare-al-bisericii-romane-unite
Statutul bisericilor creștine și evanghelice din Romania https://legistm.ro/blog/statutul-bisericilor-crestine-si-evanghelice-din-romania
Noutăți legislative în domeniul ordinii şi siguranţei publice https://legistm.ro/blog/noutati-legislative-in-domeniul-ordinii-si-sigurantei-publice-6802
Baza materială a învăţământului preuniversitar de stat https://legistm.ro/blog/baza-materiala-a-invatamantului-preuniversitar-de-stat
Proprietatea publică a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale https://legistm.ro/blog/proprietatea-publica-a-statului-si-a-unitatilor-administrativ-teritoriale
Statutul poliţiştilor de penitenciare https://legistm.ro/blog/statutul-politistilor-de-penitenciare
Regimul articolelor pirotehnice https://legistm.ro/blog/regimul-articolelor-pirotehnice
Cadrul juridic al parteneriatului ROMÂNIA - NATO https://legistm.ro/blog/cadrul-juridic-al-parteneriatului-romania-nato
Măsurile de protecţie socială a personalului militar şi civil și reconversia profesională https://legistm.ro/blog/masurile--de-protectie-sociala-a-personalului-militar
Constatarea amiabilă de accident https://legistm.ro/blog/constatarea-amiabila-de-accident
Noutăți privind învăţământul preuniversitar https://legistm.ro/blog/noutati-privind-invatamantul-preuniversitar
Serviciile publice deconcentrate https://legistm.ro/blog/serviciile-publice-deconcentrate
Serviciile publice deconcentrate si Codul administrativ https://legistm.ro/blog/serviciile-publice--deconcentrate-si-codul-administrativ
Consilierea etica a functionarilor publici https://legistm.ro/blog/consilierea-etica-a-functionarilor-publici-
Contraventii si sanctiuni in Codul Administrativ https://legistm.ro/blog/contraventii-si-sanctiuni-in-codul-administrativ
Obligatii privind integritatea si transparenta https://legistm.ro/blog/obligatii-privind-integritatea-si-transparenta
Conduita si etica din administratia publica https://legistm.ro/blog/conduita-si-etica-profesionala-a-personalului-din-administratia-publica
Conduita si etica din invatamantul preuniversitar https://legistm.ro/blog/conduita-si-etica-din-invatamantul-preuniversitar
Divortul si exercitarea autoritatii parintesti dupa divort https://www.legislatieromaneasca.ro/social/divort/divortul-si-exercitarea-autoritatii-parintesti-dupa-divort/

joi, 30 aprilie 2020

Legislatie referitoare la Starea de Urgenta in urma COVID-19

Legislatie referitoare la Starea de Urgenta in urma COVID-19

 Daca in aceasta perioada aveti nevoie de acces la iLegis, va putem oferi conturi valabile 7 zile GRATUIT 

 #LEGIStm va ofera gratuit o lista de acte emise de Monitorul Oficial in legatura directa cu Starea de Urgenta aparuta in urma COVID-19, aici https://www.legistm.ro/blog

sâmbătă, 14 martie 2020

Conduita și etica profesională a personalului din învăţământul preuniversitar


Conduita și etica profesională a personalului din învăţământul preuniversitar

În Monitorul Oficial nr. 844 din 4 octombrie 2018  a fost  publicat CODUL-CADRU DE ETICĂ din 30 august 2018 al personalului didactic din învăţământul preuniversitar. Emitent: Ministerul Educaţiei Naţionale.

CODUL-CADRU DE ETICĂ  a fost aprobat prin Ordinul nr. 4.831 din 30 august 2018  și a intrat în vigoare la  04 octombrie 2018.

Prevederile legale care au  condus la elaborarea CODULUI-CADRU DE ETICĂ au  fost:
                    art. 94 alin. (3) și art. 233  din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,
        Hotărârea Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
        Hotărârea Guvernului nr. 583/2016 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes public, Obiectivul specific 3.2 - Creşterea integrităţii, reducerea vulnerabilităţilor şi a riscurilor de corupţie în sistemul naţional de educaţie,
        Ordinul MECTS nr. 5550 din 6 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar,
        Art. 40 alin. (3) din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar,
        Ordinul S.G.G. nr. 600 din 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern/ managerial al entităţilor publice, Standardul 1 - Etica şi integritatea.

Hotărârea Guvernului nr. 583 din 10 august 2016 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes public, Obiectivul specific 3.2 - Creşterea integrităţii, reducerea vulnerabilităţilor şi a riscurilor de corupţie în sistemul naţional de educaţie prevede:  

Adoptarea unui cod de etică pentru învăţământul preuniversitar care să stipuleze interdicţii clare, vizând practici de tipul meditaţiilor acordate de către profesori elevilor de la propriile clase.
Ordinul  SGG nr. 600 din  2018 pentru aprobarea Codului controlului intern/ managerial al entităţilor publice, la Standardul 1 - Etica şi integritatea 1.1. Descrierea standardului prevede:

1.2.2. Conducerea entităţii publice adoptă un cod etic / cod de conduită, dezvoltă şi implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.  

În  esență, CODUL-CADRU DE ETICĂ:

1.      este un document obligatoriu care completează normativele în vigoare privind activitatea din învăţământul preuniversitar
2.     cuprinde formularea explicită a idealurilor, principiilor şi normelor morale pe care consimt să le respecte personalul din unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar, inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic în activitatea lor profesional
3.     funcţionează ca un contract moral între părinţi, elevi şi personalul din unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar, inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic, contribuind la coeziunea personalului şi la formarea unui climat educaţional bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte
4.     instituie un ansamblu de valori, principii şi norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte
5.     este aplicabil personalului didactic din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabil cu instruirea şi educaţia, care, în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (2)-(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, îndeplineşte funcţia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi de control şi personal didactic asociat în cadrul unităţilor şi instituţiilor de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, în inspectoratele şcolare şi unităţile conexe ale acestora, denumit în continuare personal didactic,
  
Personalul mai sus menționat are obligaţia, datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului cod.

Valori şi principii   prevăzute în CODUL-CADRU DE ETICĂ:
Personalul didactic trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii

  a) imparţialitate şi obiectivitate;
  b) independenţă şi libertate profesională;
  c) responsabilitate morală, socială şi profesională;
  d) integritate morală şi profesională;
  e) confidenţialitate şi respect pentru sfera vieţii private;
  f) primatul interesului public;
  g) respectarea şi promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educaţiei;
  h) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;
  i) respectarea autonomiei personale;
  j) onestitate şi corectitudine;
  k) atitudine decentă şi echilibrată;
  l) toleranţă;
  m) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
  n) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;
  o) implicare în procesul de perfecţionare a caracterului democratic al societăţii.

În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai educaţiei

În relaţiile cu beneficiarii direcţi ai educaţiei
, personalul didactic are obligaţia de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica norme de conduită prin care se asigură:
  a) ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a beneficiarilor direcţi ai educaţiei prin:
  (i) supravegherea atât pe parcursul activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia;
  (ii) interzicerea agresiunilor verbale, fizice şi a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor direcţi ai educaţiei;
  (iii) protecţia fiecărui beneficiar direct al educaţiei, prin sesizarea oricărei forme de violenţă verbală sau fizică exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  b) interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:
  (i) fraudarea examenelor;
  (ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obţinerii de către beneficiarii direcţi ai educaţiei de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea;
  (iii) favoritismul;
  (iv) meditaţiile contra cost cu beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este încadrat;
  c) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive;
  d) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui beneficiar direct al educaţiei.

În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali și colegii

În relaţiile cu părinţii şi cu reprezentanţii legali
ai beneficiarilor direcţi ai educaţiei, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care se asigură:
  a) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală şi de comunicare;
  b) respectarea confidenţialităţii informaţiilor, a datelor furnizate şi a dreptului la viaţă privată şi de familie;
  c) neacceptarea primirii de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite, în condiţiile art. 5 lit. b) pct. (ii);
  d) recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise şi gratuite, fără a impune achiziţionarea celor contra cost.

Relaţiile colegiale ale personalului didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială.

În activitatea profesională, personalul didactic evită practicarea oricărei forme de discriminare şi denigrare în relaţiile cu ceilalţi colegi şi acţionează pentru combaterea fraudei intelectuale, inclusiv a plagiatului.

În exercitarea activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare)

În exercitarea activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare),
personalului didactic îi este interzis:
  a) să folosească baza materială din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte;
  b) să folosească, să producă sau să distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
  c) să organizeze activităţi care pun în pericol siguranţa şi securitatea beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a altor persoane aflate în incinta unităţii sau a instituţiei de învăţământ;
  d) să consume alcool şi substanţe interzise, cu excepţia celor recomandate medical;
  e) să permită şi să încurajeze consumul de alcool şi de substanţe interzise de către beneficiarii direcţi ai educaţiei, cu excepţia celor recomandate medical;
  f) să organizeze şi să practice pariuri şi jocuri de noroc.
În relaţiile cu alte unităţi şi instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale

  În relaţiile cu alte unităţi şi instituţii de învăţământ, precum şi cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, personalul didactic respectă şi aplică norme de conduită prin care:
  a) asigură sprijin în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
  b) manifestă responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor beneficiarului direct al educaţiei, atunci când interesul şi nevoia de protecţie a acestuia impun acest lucru.

Personalul didactic care îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului şcolar

Personalul didactic care îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care este membru în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau al inspectoratului şcolar
respectă şi norme de conduită managerială prin care se asigură:
  a) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;
  b) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;
  c) evaluarea obiectivă conform atribuţiilor, responsabilităţilor şi sarcinilor de serviciu din fişa postului;
  d) prevenirea oricărei forme de constrângere sau abuz din perspectiva funcţiei deţinute;
  e) prevenirea oricărei forme de hărţuire, discriminare a personalului didactic şi a beneficiarilor direcţi ai educaţiei.

  
CODUL-CADRU DE ETICĂ  se completează cu dispoziţiile Codului Administrativ, şi nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.
  
  Prin prevederile prezentului cod-cadru, activităţile comisiilor judeţene de etică/Comisiei de Etică a Municipiului Bucureşti nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară, constituite la diferite niveluri, conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici activităţilor instituţiilor statului abilitate.
  
  Propunerile de modificare sau de completare a prevederilor codului-cadru se fac în Consiliul naţional de etică, cu votul a cel puţin 31 de delegaţi din totalul de 42 de delegaţi, şi se înaintează Ministerului Educaţiei și Cercetării.
  
  Încălcările prevederilor
CODUL-CADRU DE ETICĂ  reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.

 https://www.juridice.ro/729962/iccj-ril-admis-prestarea-activitatii-de-reprezentare-juridica-de-catre-consilierii-juridici.html